Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Hustrig i Trøndelagen i dag. Full storm i kastene og MYE regn.

 

I havna vår ble festene for de ytterste utliggerne revet av. Dvs at C-profilen som utliggerne er festet i ble dratt av skruene som fester til brygga. Bryggeanlegget var nytt sist sommer.

 

Tre båter måtte flyttes til andre plasser som ikke er i bruk nå på vinteren. En av disse hadde demontert dieselpumpa, slik at vi måtte forhale bak en annen båt for å få den inn på en ledig plass. Folk stilte villig opp for å ta i et tak, men våte og kalde det ble vi. Ingen skade på båtene, i alle fall etter det vi kunne se i mørket i kveld.

 

Så godtfolk i vest og i nord: Sjekk båtene deres!

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei!

Hadde meg ein fin tur ut på sjøen her om dagen så eg visste at alt var i orden og båten godt fortøygd. I dag føremiddag kunne eg sjå at båten i nabobåsen låg og stanga i treverket. Festet til utliggaren var knekt to stader så her blir det nok arbeid etter uveret i natt.

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

rogeri, alt etter hva du lurte på: Båten ligger på vannet nå i vinter, i motsetning til i fjor. Når det blåser storm og sånt ligger den mye bedre i havnen der den ligger nå en når den stod på stativ på land med presenning og greier og masse andre båter tett inntill. (i fjor ramlet presenningstativet til nabobåten ned på min båt. ikke at det ble noen merker). Når det regner mye, som det jo hender at det gjør her i byen hender det at kalesjen slipper igjennom en dråpe vann og to. Jeg burde nok vert over med en runde impregnering..

Link to post
Share on other sites

Båter har det best på vannet, var mer nervøs da den stod på land...høyt oppe på et stativ :eek:

Og vinterstid har jeg doble fortøyninger og spring, men hva hjelper det hvis uteliggerene knekker,

som de tydeligvis har gjort før ( har sett at rørene er fixet en gang tidligere.....tror jeg må løøøpe ut og sjekke....... )

 

Her på vestlandet har vi snart samme været hele året, greit nok, så slipper vi å forholde oss til alle

de årstidene......... :headbang:

Link to post
Share on other sites

jeg er litt spent på dette lavtrykket, i ekstremvarselet star det :Helgeland, Salten, Lofoten: Onsdag ettermiddag øking til sørvest full storm 25 m/s. , men det er bare meldt bare 4-8 sekundmeter på storm.no (vesterålen). Jeg har akkurat vært i havna og satt på ekstra fortøyninger, stivet opp kalersjen etc. Akkurat nå hører jeg vindrossene begynner å ta i.. tror det blir mer enn 8 sekundmeter i morra.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå blåser det godt igjen, her vest. Varselet er sørlig 20 m/s for i morgen, men det har begynt allerede. Jeg var nettopp i havnen for å stramme opp litt og det blåste som ville rakkeren.

 

Oppfordringen om å se til fortøyningene er herved avgitt!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

sikkert bare og vente på regnet nå

Ja, er det ikke bare hææææærlig?? :wink:

Tenk om samme nedbør hadde kommet i frossen form ... heldige er vi, som har vår året rundt. :yesnod: Da kan det blæse og regne hvor meget det vil, mens båtfolket på andre siden av fjellene snør inne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Flesland melder nå klokken 2350 om vind fra 160 grader, 20 gust 35 knop. På Sotra (husker ikke hva den toppen heter der hvor radaren står...) viser måleren 130 grader 40 gust 50 knuter. Men det er altså i 1200 fots høyde....

 

Forecast for natten er omtrent som nå, 160 grader 25 gust 35, med en temporær løyning på formiddagen i morgen før det blåser opp igjen til 25-30kts fra sydost.

 

 

Ferdigmåket nedbør? Ja takk!

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...