Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Nå "friskner det til"......

 

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Stava...e_for_time.html

 

Meteorologens varsel for Rogaland

Fredag og lørdag: Økning til nordvest stiv og til dels sterk kuling 20 m/s, lørdag morgen avtagende til frisk bris 10. Regnbyger, i natt etter hvert snøbyger over ca. 600 m. Lørdag formiddag skiftende bris. Stort sett oppholdsvær. Om ettermiddagen økning til sørøst stiv kuling 15 på kysten, om kvelden sterk kuling 20. Tiltykning til regn, snø over 800-1000 meter.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fy flate for et vær.

Tar helt av :crazy:

 

Veksler mellom ekstreme regnbyger og knallharde haggelbyger. Tordenskall som får huset til å riste.

Vindkuler som får seilbåten til å krenge mer enn med genoa i bris. Måtte krype på uteriggeren i går kveld, der jeg stresset med flere tau, som sikkert ikke hadde noen betydning, men som fikk meg til å sove litt bedre.

 

Langs veiene er det mange mindre oversvømmelser, og mange undergrunner står under vann. Slik er det når alle bladene faller av i kulingen , og renner med vannet til kommene...

 

Men det er jo litt morsomt også :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksomme på at det flyter endel store tømmerstokker ved Blindleia og mellom Blindleia og Brekkestø, noen av dem ligger dypt i vannet. Ellers er det temmelig overdrevent aprilvær her også. Fra helt jæ..g i natt til havblikk i morges og tidlig formiddag - og nå kuling igjen. Forandring fryder!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Var en tur opp i Boknafjorden i dag, ca. midtfjords mellom Kvitsøy og Skudeneshavn. Noe gammel sjø fra SV iblandet enda eldre sjø fra NV. Lite vind, men mye regn med torden. Holdt nok på å snu fra SV til NV akkurat da.

 

Fin tur for å føle litt på elementene. Ellers ikke skader å rapportere fra havna. Vindstyrken var nok oppe i 22 m/s på Kvitsøy i natt. Her inne på fastlandet var det ikke mer enn 16-17 m/s på de mest utsatte stedene.

 

Absolutt på sin plass å gå over tauverk og fendring nå. Gjerne også ha klar nødfortøyninger om det skulle bli nødvendig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

jeg var nede til sjøen igår kveld for å se til båten , det blåste ganske mye ,jeg lagde til noe ekstra fortøyninger ,

jeg måtte sjekke guttungen sin båt , der var fortøyningspollerten på dekk revet av,

nabobåten var slitt seg fra fortøyningene,

det nærmer seg vinter , det ser vi på værmeldingen,mye vind

Link to post
Share on other sites

Blåser opp igjen litt i kveld her vest. Akkurat nå er det NordVest liten kuling 12,6 (måling på Sotrabrua kl 21:09 nå i kveld).

Se http://vegklima.vegvesen.no/enkeltstasjon....v555+Sotrabroen

Meldt 15 i morgen.

Heldigvis ligger båten på land innendørs.

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksomme på at det flyter endel store tømmerstokker ved Blindleia og mellom Blindleia og Brekkestø, noen av dem ligger dypt i vannet. Ellers er det temmelig overdrevent aprilvær her også. Fra helt jæ..g i natt til havblikk i morges og tidlig formiddag - og nå kuling igjen. Forandring fryder!

Hm, containere i leia mellom Arendal og Grimstad, tømmer i Blindleia, og hele Lillesand gjestehavn sånn litt på snei etter hva jeg hører. Kan bli en frisk tur når jeg skal seile båten sørover skjønner jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ganske heftig vind her nå, meteorologene melder om full storm i kveld. Tok på flytedressen og var nede og la på litt ekstra fortøyninger - sånn for sjelefredens skyld, tror ikke det egentlig var noen fare. Fendret nabobåten litt ekstra også. Nesten tungt å gå mot vinden, men en frisk luftetur var det :yesnod:

Tidligere på dagen måtte jeg vente en halvtimes tid da jeg skulle over Sotrabroen, da vindstyrken var oppe på kritisk nivå. Tre takbokser hadde blåst av biler som hadde kjørt over.

Link to post
Share on other sites

Ja vi har vel vært oppi liten storm her i Stavanger idag.. Vi var litt nord for Utstein kloster og hadde øvelse med Redningskøyta og Sea king helikopteret. Turen gikk greit men ble litt sjø på hjemveien over Åmøyfjorden. Her fikk vi vasket både dekk og styrhus! :wink:

 

Heldigvis er min båt på land, men dere andre bør kanskje sjekke fortøyningene!

Link to post
Share on other sites

Overnattet i båten natt til i dag. Var nede kl. 0200 og det blås noe inni granskaugen... Satt å fulgte vindmåleren og når den bikket 40 knop mer som regel enn unntaket så krøp jeg i soveposen med Ipoden. Ikke mulig å få sove sånn som det var, men løyet utpå sennatten og det var stille når jeg våknet kl. 0800, men det vart ikke mer enn 30 min så var det på påhan igjen... Nei, ikke noe stas å ha såpass utsatt båtplass. Heldigvis er bryggene nylig lagt ut, alt er nytt og det er solid dimensjonert, har ikke flyttet seg en millimeter såvidt vi kan se. 18 lodd à 1750 kg (ca 1200 kg i sjøen) holder de 5 betongbryggene, tror vi har 12-13 plasser på hver side. Største båter innerst. Pt er vi heller ikke så mange båter, ca 12 i 30-40 fotklassen og vinden kommer storsett i baugen på båtene (eller hekken for de som har valg å ligge med akterenden til). Vel, det blir noe kjøring til havna i disse dager...

 

Når jeg våknet fant jeg ene gummistrekken fremme slitt tvers av. Den er for tau inntil 18 millimeter. Må opp til de største fremme det er iallefall klart...

 

Følger utviklingen på vindmålerene på de to broene vi har i nærheten, der ligger det jevnt på ca 15-16 m/s når jeg kan se 40 knop og 44 som topp bare etter å ha sett et par minutter på måleren (har cockpitkalesjen oppe;). Dette er også på et sted som det nok uansett blåser betydelig mindre enn på broene. Er det noen som vet hvordan disse målene blir foretatt? Er det 10 min middelvind vi snakker om? Det kan rime isåfall. Vel, den gode nyheten for oss som ligger litt sør på vestlandet er at vi akkurat slipper unna ULRIK

 

Trekantsambanedet - Stordbrua

Trekantsambandet - Bømlabroa

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

her i øygarden blåser det ganske kraftig ikveld,har vert nede til båten flere ganger idag,båten ligger med siden til været men det har gått greit så langt bare en sømm i glidelåsen i kalesjen som er defekt,jeg har lagt ut 2 ekstra tau bak og 1 tau fremme håper dette holder :sweat:

Link to post
Share on other sites

Her på nordspissen av Jæren, nærmere bestemt kysten rundt Randaberg med Tungenes, har vindstyrken pendlet mellom 16 og 19 m/s siden ca. kl. 14:30 i dag. Ser forøvrig ut til å spakne i skrivende stund. Dette er ikke unormalt mye for årstiden her på disse kanter. Mye mer engstelig (ikke for båten) for all nedbøren vi har hatt de siste dagene. Heldigvis har det gitt seg med regnet nå.

 

Blir nok en del svell og drag i havna i morgen tenker jeg. Det røyner på for utriggerne sammen med den relativt høye vannstanden vi har for tiden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er nettopp komt hjem fra en fin tur på Byfjorden utenfor Stavanger. Fikk dradd et par torsker og noen smålanger, så nå blir det fersk fisk til middag og fiskegrateng senere i uka.

 

Heldigvis kan jeg ha båten ute hele vinteren. Har skiftet fortøyningstauene igjen i år. Skifter hvert tredje år - 16 mm Biltema silketau. Veldig bra tau forresten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Var en tur til Jondal i hardanger fra onsdag til søndag.

Fjorden viste seg fra sit aller verste med høy sjø og vindkast som man ikke klarte å stå oppreist i.

Båten ble fortøyd med masse tau i alle vinkler, god spring så nå var det ikke tauene det skulle stå på.

Bryggen var ny av sesongen og så meget solide ut, kraftig betong brygge brede utliggere så det skulle holde bra mot evt fallvind som kan skape vindflager i alle retninger der inne.

Vi tok natt ca 00,30 sovnet, men våknet av et smell kl 0,3 da hadde vinden tatt seg kraftigt opp og kastene var bort i 30 m/s.

Vi stormet opp alle og ser til min forskrekkelse at vinden/båten hadde knekt den ene utliggeren (selv om vi lå med baugen stort sett rett mot vinden) revnet den av fra selve bryggen, hvor den var festet på en 3 x 4 toms bjelke.

Etter en kort vurdering løsnet vi tauverk, men måtte kappe noen samtidigt som vi hadde begge motorene i gang for å kjøre / styrte opp mot vinden.

Fikk båten fra land og måtte prøve å styre opp mot vinden utover natte, for å gå inn til kai nå fristet ikke i de bølgene som var.

Da dette sto på som værst kon neste sjokk, vinden suste forbi i alle retninger og laget et dragsug over flayen så luken opp opnet seg og neste vindflage kommer stormende ned luken og lager ev vannvitigt press på kalesjen bak slik at den til slutt ble regelrett sprengt i en stor smell.

Kalesjen rivnet ikke lit etter lit i festene den mer eller mindre slapp på alle festene sammtidigt.

Etter ca 2 timer kom en kar ned til kaien og hjalp til med å ta mot tauverket.

Familien dro på land å sov i bilen. mens jeg gik vakt resten av natte.

Det er ganske skremmendes hva naturen kan stelle i stand, fra bare noe vind til sklike enorme krefter på bar noen få timer langt inne i en fjorarm.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Nå står endelig båten trygt. Litt lirking for å få den inn, men nå slipper jeg tenke på vind og regn. Ingenting er som en varm isolert garasje :yesnod: .

 

baaten_i_garasjen_004.jpg

 

Kalesja står halvveis på, for rett før jeg skulle sette båten inn kom ei regn og hagl-byge som ikke liknet grisen. Når den er tørr brettes den fint sammen og legges i kalesjegarasjen på båten...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Frisk vind fra sør igjen her nå.

Regner med at ansvarlige båteiere har sjekket skuta...enten den er på land eller på vann. Med doble fortøyninger rund baut lå båten bra, som ventet, men fendret litt ekstra for sikkerhets skyld. Det er varslet sterk vind hele helgen, så det blir en tur i båten i morgen også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...