Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Skøyten som sank ble forsøkt holdt lens ved hjelp av to elektriske lensepumper, men skadene som var påført skroget akter var så omfattende at lensepumpene ikke holdt unna for vanninntrengningen eller at strømforsyningen til pumpene etterhvert sviktet. Flere personer kom til stedet ved 1230 tiden i dag og forsøkte å berge fartøyet. På dette tidspunkt var det oppstått store skader etter at fendringen hadde sviktet og skroget ble slått mot kaien og utstikkende bolter med det til følge at rekken og deler av skroget ble skadet slik at sjøen trengte inn både på grunn av bølger, men også etterhvert på grunn av lavere fribord forårsaket av vannintrengningen. Da jeg var på stedet kunne det se ut som om en utvei kunne vært å fått båten forhalt til smulere farvann f.eks ved innløpet til Hillevågsvannet. På dette tidspunkt var imidlertid motor under vann og ikke funksjonsdyktig slik at slep ville ha vært påkrevd. Sørgelig å være vitne til at slikt skjer uten å kunne yte hjelp.

Link to post
Share on other sites

Skøyten som sank ble forsøkt holdt lens ved hjelp av to elektriske lensepumper, men skadene som var påført skroget akter var så omfattende at lensepumpene ikke holdt unna for vanninntrengningen eller at strømforsyningen til pumpene etterhvert sviktet. Flere personer kom til stedet ved 1230 tiden i dag og forsøkte å berge fartøyet. På dette tidspunkt var det oppstått store skader etter at fendringen hadde sviktet og skroget ble slått mot kaien og utstikkende bolter med det til følge at rekken og deler av skroget ble skadet slik at sjøen trengte inn både på grunn av bølger, men også etterhvert på grunn av lavere fribord forårsaket av vannintrengningen. Da jeg var på stedet kunne det se ut som om en utvei kunne vært å fått båten forhalt til smulere farvann f.eks ved innløpet til Hillevågsvannet. På dette tidspunkt var imidlertid motor under vann og ikke funksjonsdyktig slik at slep ville ha vært påkrevd. Sørgelig å være vitne til at slikt skjer uten å kunne yte hjelp.

 

Dette var trist å høre!

 

Jeg har sett endel på skøyten når vi har kjørt forbi med bil. Den så rimelig sliten ut men den fløt nå ihvertfall... Vet du om noen skal prøve å få hevet den? Jeg kommer sansynligvis til å gå bort å se imorgen...

Link to post
Share on other sites

Hadde vindkast på 28 m/s( 55+ knop) her i Tananger i morges. Østlig vind som kommer fra fjellene.......og som kommer i KRAFTIGE gust/kast. Er enda fallende barometer: (994.92 hpa) så dette er ikke over. :sailing:

 

Vinden tok tak i taket .... http://www.aftenbladet.no/lokalt/article573155.ece

 

 

 

 

SE vindmåler/statistikk/grafer her.... http://vindkast.no/ ( meget bra værside fra naboen)

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror de fleste bør sjekke fortøyninger med en gang og helst skifte ut det som har fått gnag etter at denne økta er over. Mye uvant bevegelsmønster i og med den sterke østavinden her på i området.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ikke bare fortøyninger som må skjekkes. Store matrielle skader i de havnene jeg har besøkt i dag. Talte minst 10 ødelagte uteriggere i Stavanger Seilforening, og en flytebrygge har slitt seg.

Mange joller i jollehavnen har kveltret og optimistene har føyet langt avgårde.

 

Kommer tilbake med masse bilder og info senere.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

og for oss på østlandet gjelder det å sjekke at pressening-stativ og pressening står skikkelig, i natt skal det komme ganske mye og TUNG snø !!!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var og så på båten din i dag Bjorngb. Så ut til at eieren av båten ved siden av deg var litt varm i trøya. Han stresset fælt med å fendre og fortøye bedre.

Båtene utfor Lunde båt rev av en uterigger akkurat når jeg sto og så på :eek:

 

Her fra bloggen min;

 

Har i dag hatt meg noen rundt rundt i byen og tatt bilder av stormen:

 

Det er ikke ofte jeg oppsøker dette neset (les skiltet) men i dag måtte jeg ned en tur og se. (På sjøen selvfølgelig :lol: )

uver_007.jpg

 

uver_008.jpg

 

uver_011.jpg

 

Her sto det for kort tid siden et stupebrett:

uver_016.jpg

 

Så tok jeg turen til Stavanger Seilforening på Sølyst. Her hadde det skjedd saker og ting i løpet av natten. Denne flytebryggen var for et døgn siden rett:

uver_020.jpg

 

Legg merke til uteriggern;

uver_022.jpg

 

Det var ikke bedre i jollehavnen:

uver_023.jpg

 

uver_024.jpg

 

Denne trallen klare ikke å holde peresset fra båten;

uver_025.jpg

 

uver_040.jpg

 

uver_042.jpg

 

Har masse mer bilder av uteriggere ol som han knukket tvers av, og bilder av båter og bølger. Men orker ikke laste opp mer :diving:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ja - utriggeren det ligger 2 Oceanis 40 på er ikke boltet godt nok fast (det er ikke de andre heller, men disse har ikke så mye press), så eieren er litt stresset. Snakket med ham både i dag og i går- Tror han er en del på bryggen for tiden :diving:

 

Jeg glemte selvfølgelig å ta med kamera når jeg dro hjemmefar i dag :-|

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...