Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Det var vel palmer der en for noen år tilbake... vi er nok på vei dit hen, men vi får vel neppe oppleve det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mye vind idag ja..

 

Måtte allikevel ta meg en liten tur etter at jeg endelig har fått dykket å tatt ut tauet fra propellen min..båten har ligget stille i ca 3 mnd. Tok med en tur fra Hetlevik vest på askøy til skarholmen for å bunkre..Høye bølger å mye motvind på vei til skarholmen, ble litt svett da det minket faretruende fort på dieselen...Men kom meg velberget frem. Hjemturen gikk særdeles fort.. :sailing:

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja du snakker om vind :crazy:

 

Var i båten i ettermiddag, og burde hatt øreklokker, for der bråkte det noe så infernalsk i presenninger som slår at det var på grensa til ubehagelig. Men jeg fikk da gjort en del allikevel.

 

Drar ned igjen i løpet av en times tid eller noe, for å olje og lakke litt, håper det har roet seg litt til da........

 

MEN, billigste sort biltemapresenninger, joda, de holder enda :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Tar denne opp igjen da det er meldt kraftig vind i helgen og jeg har et spørsmål....

 

Ligger fortøyd på EN utrigger med baugen inn mot flytebrygge. Mot bryggen har jeg to tau m/ rykkdemper i hanefot. I tillegge har jeg et spring (m/ rykkdemper) midskips -> akter, et brest (m/ rykkdemper) samt en kort spring/brest fra baug og 1m akterover uten rykkdemper som forhindrer at båten skal gå i bryggen.

 

Båten ligger med litt slakk i fortøningene - 20-30cm vandring før rykkdemperne tar. Det er ca 20cm fra utrigger til båten når vinden blåser båten fra utriggeren.

 

Høres dette fornufring ut, eller bør fortøyningene være "strammere".

 

I tillegg ser jeg at det er en som legger "doble" spring/brest med tauet gjennom "øye" på utriggeren. Har dette noe for seg? Jeg tenker at hele lasten av tauet må gå gjennom dette øye slik at bruddstyrken ikke dobles - stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Det var ikke mye hjelp å få på tråden, Bjorngb. :confused:

Din beskrivelse av fortøyningene virker svært fornuftig og solid. Vel, doble spring fordeler jo krafta på to tau, da. Problemet med dette er taugnag i øyet. Jeg sverger til kauser/sjakkel i alle øyer. Jeg bruker også alltid å stramme så mye som mulig for at vandringen/rykket skal bli så lite som mulig.

Jeg har båten på land nå. Men værvarslet fikk meg til å kjøre ned og sjekke ekstra i kveld. Satte opp ekstra støtter. Vi får håpe det beste. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Problemet med dette er taugnag i øyet. Jeg sverger til kauser/sjakkel i alle øyer.

I hjemmehavna bruker jeg innspleiset kause og sjakkel.

 

Mwn det er ikke alltid båten ligger der. Det er ytterst sjelden at et tau ryker midt på, hvis det er av nogenlunde kvalitet og tykkelse. Men et øye kan gnage det over fortere enn du tror. Jeg sverger til å legge tauet to ganger rundt slike øyer. Deretter legger jeg et dobbelt halvstikk om egen tamp, eller lager et pålestikk. Den doble runden rundt øyet hindrer tauet å skli fram og tilbake, og fikserer det bedre. Da hindres slitasjen betraktelig. Skal jeg være borte fra båten i lengre tid (Dager/uker) prøver jeg å fordele lasten mellom så mange tau, pullere og kryssholt som mulig. Det hjelper jo lite med 3 fortøyninger hvis alle er festet til den samme dårlige pullerten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra Jåttåvågen i Stavanger. Det var mange seilbåter med røkne fortøyninger og sprukne fendere.

 

Skulle hjerne hjulpet, men det er farlig og gå på moloen og byggene der. Det blåser noe helt sinnsykt!

bølgene fra Gandsfjorden slo langt over moloen og jeg bli klissvåt. Ambefaler ikke folk og kjøre med bilder der.

 

Jeg klarte ikke å sykte på sykkelen, blåste faktisk over nede, tro det eller ei!

 

Taksteiner ol fyker i luften, og det er farlig ute.

Siddiser, hold dere inne hvis dere ikke skal noe vikig i kveld

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er lurt å bruke tid på å finne ut hvordan en skal fortøye best mulig. En leveregel i teoripensum til Båtførerprøven er:

"Fortøy for storm!!

 

I praksis betyr jo det at en skal ta høyde for at det kan blåse opp, at vinden kan snu eller kanskje begge deler.

Link to post
Share on other sites

HÅP, jeg var og så på din. Du har kansje vært der selv, men det så ut til at den lå greit. Kansje litt skummel liten avstand mellom styrbord side og uteriggeren. Men det var ikke noen andre båter med mast i havnen som lå så rolig som den tunge båten din :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Måtte ned en tur for å se etter gliset mitt men den så ut til å ha det fint. La forresten ikke merke til at båten som har ligget ved kullkaien var søkt før jeg så det her på BP.

 

Det er ikke beste plassen å ligge i sterk sørøstlig vind.

Noen som har hørt hva som skjedde?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...