Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Seilaren ; Du tok vel et bilde av Kommedalen? :wink:

 

Nei, det gadd jeg ikke :wink: Motorbåtene ligger godt på blåsete dager de...

 

Hørte at en 40 fot seilbåt ligger veltet på land i Breivig.

Huffda! Hvor er nå Breivig igjen? :headbang:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nefertiti står denne vinteren på land i Lundsvågen, noe jeg er ganske glad for i dag, da vanlig havn er åpen mot øst...Men måtte nesten en tur i dag for å sjekke. Alt sto bra til der. Jeg har ikke presenning, og det er nok likegreit, for det var ikke mange presenninger som har overlevd. Litt trist å se eksempler hvor presenningstativet har gjort mer skade enn gavn (eks. Knuste vindusruter).

 

Mange bekymrede båteiere å se, men jeg la ikke merke til noen store katastrofer.

Link to post
Share on other sites

Nefertiti står denne vinteren på land i Lundsvågen,

 

Mange bekymrede båteiere å se, men jeg la ikke merke til noen store katastrofer.

Takk for den Nefertiti. Jeg står to båter bortenfor deg, så hvis Surprise hadde kælva så hadde du vel lagt merke til det :-)

(Hadde noen operasjonsproblemer på jobben, så har jobbet 20 timers dager med standby de resterende 4 timene på fredag og lørdag.

Skal nå selvsagt en tur ut til båten idag allikevel da, men fikk senket skuldrene litt nå....)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nysgjerrige som vi er så måtte jeg jo ned å ta en titt i dag. Ikke så mye av båten som var synlig.

Kjedelig sak :nonod:

 

Ja dette var kjedelig og trist for eier! Her går masse tapt. Alt elektrisk må nok byttes, skrog må repareres og motoren må også gå over! Her har masse penger gått tapt! :nonod:

 

Se bilde her også. Her har den vel netopp gått ned :sad:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår heller ikke hva som er så trist med dette, og hva som er så synd på eier :nonod:

Synes det var tristere når kommunen tauet bort det gammle hvite vraket som var fortøyd på andre siden av havnen der i x-antall år.. :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan ikke lengre se båten lengre. Har den blitt hevet, eller veltet under vann? Eller er det bare kraftig flo?

Har kunnet se denne båten godt fra klasserommet inntill i dag. (Fra Hetland VGS i "teknikken" på Våland.)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Så går det løs igen...nyt kraftigt vindsystem vil ramme sydvestnorge og gå gennem Skagerak natten til Lørdag. Vindhastigheder op til 25 m/s i middelvinden og vindstød op mod orkan udsatte steder.

 

Ifølge ocean.dmi.dk rammer stormen sydvestkysten ved midnatstid og har da en middelvind på næsten 30 m/s flere steder.

 

 

Tid til at tjekke igen...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Ekstremvær i helga:

Venter full/sterk storm på Jæren

 

Det ventes full storm på utsatte steder på Sørvestlandet natt til lørdag. Uværet nærmer seg grensen for hva Meteorologisk institutt kaller ekstremvær

Storm Weather Center bekrefter stormvarselen.

 

– Det ventes sterk storm langs kysten av Rogaland, sier vakthavende meteorolog Roar Teigen til Aftenbladet.no.

 

 

Anbefaler å sikre løse gjenstander

 

Vinden vil ramme Rogaland fra en nordvestlig retning, og meteorologen advarer folk å sikre alle løse gjenstander.

 

Den sterkeste vinden vil ramme området fra Jæren i nord til Kristiansand i sør.

 

– Dette er så kraftig at vi nå vurderer om vi skal gå ut med et ekstremværvarsel, sier vakthavende meteorolog Vibeke Thynes til NTB. Storm på kysten av Vestlandet sør for Stad, på kysten av Agder og i fjellet i Sør-Norge.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS- VARSEL fra met.no

 

Høy vannstand fra Egersund til Svenskegrensa.

 

I Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane ventes fra natt til lørdag nordvestlig storm på kysten, kortvarig sterk storm i Sør-Rogaland, minkende til kuling utover lørdag formiddag. I tillegg til vind vil også nedbør gi vanskelige kjøreforhold i denne perioden.

 

I fjellet i Sør-Norge ventes lørdag formiddag nordvestlig liten storm fra og med Jotunheimen og sør

 

På kysten fra Egersund til Svenskegrensa er det natt til lørdag ventet høy vannstand, med 50-70 cm over verdiene i tidevannstabellen.

 

 

 

 

 

 

Kilde http://www.aftenbladet.no/lokalt/article580744.ece

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som vi slipper billigere unna på andre siden av "fjellet" liten kuling her med 12,2 m/s i 10 meters høyde i følge yr.no, men fortøyningene er sjekket... samt at jeg følger opp utviklingen i morgen..

meteogram.png

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stormen på vei:

Tusenvis av båter truet av stormen

 

Rogalendinger er lite flinke til å passe på båtene sine om høsten og vinteren, mener Stavanger motorbåt forening.

 

Stormen som skal feie over Vestlandet i natt er farlig for båter liggende på sjøen, i båthavner og båthus.

 

– Stormen kan føre med seg store konsekvenser. Sjøen kan løfte båten og rive den i stykker, sier Jan Magne Tangerås dagligleder i Stavanger motorbåt forening.

 

Ta stormen alvorlig

 

– Fortøye, fortøye, fortøye, gjentar Tangerås tre ganger til Aftenbladet.no.

 

– Det er mitt råd til båteiere. Ta stormmeldingen på alvor. Dra ut og sikre din båt, sier han.

 

Stram inn fortøyning

 

Han mener mange gjør seg en bjørnetjeneste ved å kjøpe billig fortøyning.

 

– Invester i tau som tåler trykket av en stygg storm. Sjekk at alle pressenninger og fortøyninger er strammet skikkelig inn. Vi bør ta denne stormen alvorlig, mener Tangerås.

 

Disse mest utsatt

 

Båthavnene i Lundevågen, Jåttevågen og Grasholmen er mest utsatt fredag kveld og natt til lørdag på grunn av den sørøstlige vinden, varsler han.

 

Stormvinden blåser inn fra nordvest på lørdag formiddag, og da blir båthavnene som ligger langs Harfsfjord, for eksempel Dusavik båthavn, mest utsatt, mener Tangerås.

 

Lite flinke

 

– Er rogalendinger flinke til å passe på båtene sine når storm er varslet?

 

– Nei. Vi er veldig flinke til å ta vare på båten om våren og om sommeren. Men vi ser utrolig lite til båteiere om høsten og om vinteren, dessverre, sier Jan Magne Tangerås i Stavanger motorbåt forening.

 

 

Kilde.http://www.aftenbladet.no/lokalt/article581050.ece

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...