Jump to content

Kalesjebåt ca32fot vs fly båt 33 fot?


Hookie100

Recommended Posts

Hei

 

Planlegger ny båt, denne gangen 10 fot syken. Har pr dags dato Askeladden Beetle, den gjør nytten på dagsturer og 2-3 dager. Er blitt båt frelst.

 

Vil legge i ca 1 - 1,2 mil tror jeg alt etter som.

 

har ikke bestemt meg hva båt type jeg skal velge ser på Bavaria, nidelv, Norstar, altså båt typer med to delt kalesje og to lugarer.

 

VS

 

Vurderer dette mot Fly båter som Riviera 925, Barracuda 1050 som virker svært lovende med tre lugarer, skal se på den på messen i Bergen nå i Februar. ellers er det jo en del Viksund på brukt markedet.

 

Ser at det er flere medlemmer her som både har åpen båt og Fly båt, og har lest erfaringen som ligger ute, men er det noen som har hatt begge disse båt typene?

 

Noen som kanskje kan hjelpe meg å åpne øynene for andre typer, som amerikanske import båter bayliner f eks.

Redigert av Hookie100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter et par runder av både kalesje og lukket båt er min konklusjon klar; Lukket båt med FB er tingen. FB er ikke det som er utslagsgivende for oss, derimot at en lukket båt er mer komfortabel når været er så som så. Blåser og/eller regner det, er lydnivået inne lavere enn i en kalesjebåt. Den er enklere å holde varm og tørr. Dermed kan sesongen utvides.

 

Jeg må understreke at jeg helt klart ser fordelen med en kalesjebåt av de typer du nevner, når sommeren er på sitt fineste.

 

Har forøvrig selv en Barracuda 1100 og er meget fornøyd. Produsenten Dancer Holding virker meget seriøse og service-innstilte. Den nye 1050'en ser spennende ut, men du får vel ikke den til "budsjettet" du nevnte.

 

Lykke til med båtvalget.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder flybridgebåter er jo Flem 34 en populær båt som det også er test på i Båtmagasinet. jeg ville valgt en med stor flybridge med sittegruppe og bord, som er mulig å gjøre om til solseng. Når du sitter i kaptein stolen skal bare hodet stikke over vindskjermen !! Mange av de "nordiske" båtene er halvfabrikat med heller dårlig innredet flybridge og lite instrumentering. Skal du ha båt med flybridge må den være innredet for komfort og flotte soldager :yesnod:

Når du nevner Bayliner så er en 96/97 mod. 3488 med 2 cumminsdiesler på 315 hk hver innen rekkevidde på prisen du nevner. 3488 har strake aksler mens 3258 har drev. Det finns en 3258 på forumet som er ganske lik denne innvendig. Han kan kanskje gi deg noen tips.

 

Med flybridge har du både kalesjebåt og hardtop i ett :cheers:

 

Lykke til med valget.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når du nevner Bayliner så er en 96/97 mod. 3488 med 2 cumminsdiesler på 315 hk hver innen rekkevidde på prisen du nevner. 3488 har strake aksler mens 3258 har drev. Det finns en 3258 på forumet som er ganske lik denne  innvendig. Han kan kanskje gi deg noen tips.

 

Med flybridge har du både kalesjebåt og hardtop i ett  :cheers:

 

Lykke til med valget.

<{POST_SNAPBACK}>

1995-2001 3258 og 3488 er helt identiske invendig, det som skiller de er som du sier drev mot akslinger. Lengden på 1 meter mer finner du på akterdekket.

Hvis du vurderer denne vil jeg anbefalle nye motorer fremfor å betale ekstra for 8 år gamle cummins.

 

Ønsker du bilder eller mer informasjon er det bare å ta kontakt.

 

PS! I dag tror jeg ikke jeg ville hatt åpen båt :diving:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for mange fine svar

 

Nei tror nok ikke Barracuda 1050 holder innenfor mitt budsjett nå. Det er det med tre lugarer som er fristende når jeg planlegger båt som en hytte på sjøen. Tror også jeg heller mot en 33 foter FB båt, det virker fristende. noen spm

 

Hvordan er det med to motors båter. Dobbel vedlikehold, og dobbel lykke ulykke alt etter som?

 

Noen erfaringer med Riviera 925, den får jo gode skussmål i båtbladene, og holder seg bra i pris, ser en kan få en 2000 mod ca til min pris

 

Noen som har Sun 33 FB. Den virker også ok og i min pris klasse med eks kad 300 av nyere mod og båt på 90 tallet

Redigert av Hookie100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo Hookie

Som de foran vil jeg og (naturlig nok) anbefale lukket løsning med FB.

-Lukket fordi det forlenger sesongen vesentlig, gir en tørr og varm og komfortabel båt som er å foretrekke ca.80-90% av brukstiden. De resterende prosentene er soldager som nok nytes best i åpen båt, men de er det etter min mening for få av her oppe i det høge nord.

-FB fordi du da iallefall slipper å sitte inne på de fine soldagene som tross alt finnes. Noen argumenterer med at da kan akterdekket benyttes, men det er etter min mening ikke i nærheten av det samme. Dessuten har jeg erfart at "loftet" er utmerket til lagerplass av diverse plasskrevende nødvendigheter som oppblåsbare strandleker, puter og annet diverse ting og tang som er greit å få ut av veien.

 

.....fly båter som Riviera 925, Barracuda 1050 som virker svært lovende med tre lugarer,

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har vel ikke Riviera tre lugarer? Rivieraen er dessuten verdens absolutt minste "34-foter". Usikker på Barracuda, dette er vel en helt ny modell, er det ikke?

 

Vi har to barn, og valgte Sun33 som en av de ytterst få FB-båtene i dette segmentet som kan huse hele seks personer fordelt på tre doble faste køyer. Det betyr at far og mor har egne lokaler, samtidig som begge avkommene har hvert sitt krypinn med plass til en evt. gjest. Kommer faktisk ikke på noen andre båter i dette segmentet med de samme egenskapene sånn i farta, dersom du ikke velger hjemmesnekret.

 

Lykke til med valget

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter M/Y Ellen Marie i det han skriver.

Synest dessuten SUN 33 er bra på den måten at du har 4 sitte plasser inne i fartsretningen. I alle fall dersom fjerde mann er ikke er for stor.

Dessuten sitter du høyt i salongen i denne båten, og har god utsikt.

Pontongene i skroget som forsetter forbi drevet, gjør til at båten ikke setter seg så veldig på akterenden, men går forholdvis jevnt opp av vannet mot planingsfart.

Det er første sesongen vi prøvde flybridge båt i år, og det var helt topp.

Lett å se ting som flyter rundt i sjøen, og nesten ikke hørbar motor støy.

Sun 33, er vel ikke den båten som er vakrest å se på, men den har en del praktiske ting som vi setter større pris på.

Tror ikke vi kommer til å kjøpe kalesjebåt igjen.

 

Det var mitt bidrag til valg av båt.

Link to post
Share on other sites

Ville også valgt lukket båt etter å ha hatt både åpen og lukket. Jeg vil imidlertid ha god uteplass også.

Hvis du skal ha god uteplass i tillegg må du enten velge en med stor flybridge eller stort akterdekk. I størrelse båt som du henviser til er det få båter som kan skilte med begge deler.

Skal du ha god plass til 4-5 eller flere ute hvor du oftest sitter bør aktedekk være stort etter min smak. Har du kikket etter så sitter også de med lukket båt oftest ute når de er i båten hvis været er fint.

3 lugerer er det vel ikke mange som kan skilte med i denne størrelsen. Vurderer du f.eks Riviera så ville jeg også sett nærmere på Forbina 10000 som er mye romsligere.

Skal du ha større båt kan du jo kjøpe noe eldre brukt, Princess 35 e.l.

 

Legger du til en del er det jo mye mer å velge i, men det vil det jo alltid være.

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Sun 33, er vel ikke den båten som er vakrest å se på, men den har en del praktiske ting som vi setter større pris på.

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol::lol: må nok innrømme at det var nok ikke estetikken vi heller var mest opptatt av når vi etter mye leting og prøving valgte Sun33, men de praktiske løsningene og gode detaljene som det er mange av i Sun'en.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Min båt er av typen med kalesje delt av targabøyle og to lugarer.

Uteplassen er enorm - god sitteplass til 10-12 voksne ( skjelden behov for det :rolleyes: )

Selv om vi bor i Bergen som ikke er kjent for flest soldager i dette landet, var valget vårt klart;

Vi er som oftest på sjøen når det er opplett og da ønsker hele familien å være ute og føle vinden og kjenne sjølukten. Er vi på langtur og blir det blir dårlig vær, tåler vi noen døgn under kalesje.

En helt lukket båt er selvsagt mere praktisk mhp bruk gjennom hele året, men det blir for mye "ferge følelse" å sitte innelukket i en båt på finværsdager.

Når det gjelder FB, er det alt for mange båter som har for liten og upraktisk FB med det resultatet at gubben sitter alene på toppen mens ørige passasjerer sitter inne :wink: .

Hvordan er det med to motors båter. Dobbel vedlikehold, og dobbel lykke ulykke alt etter som?

Vedlikeholdskostnadene er selvsagt høyere en for enkeltinstallasjon, men sikkerheten i å ha en ekstra motor, propell og styringsmuligheter har jeg erfart er god å ha...

I tillegg tror jeg også at mange større båter med en motor er undermotorisert. Dette kan føre til øket slitasje og på sikt dårligere driftsøkonomi.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også i samme "båt" som deg og er på utkikk etter ny båt, har akkurat solgt en Fjord 880, konklusjonen min er at neste båt skal være lukka, helst med FB og to motorer. Jeg er ganske opptatt av at båten må ha gode sjøegenskaper, da vi har en del havstykker her i vest. De båtene som jeg har sett meg ut er Barracuda 1100, Skorgenes 350 MonteCarlo og Mørejet 1167, alle disse båtene har rykte på seg for å være svært gode sjøbåter. De ligger nok en del over budsjettet ditt, men jeg tror du ikke vil angre. Har en kompis som selde sin Flem 340 og kjøpte seg en Windy 37 GM. han var svært godt fornøyd med byttet, spesielt ang. sjøegenskaper og fart, men jeg er ikke i tvil om at jeg skal ha lukket båt nestegang. :yesnod:

Sjekk disse:

Tresfjord 340 MonteCarlo

Barracuda 1100 Olympic

Redigert av Haakon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet må besvares med bakgrunn i hva slags bruk Du har.

Vi er 5 i familien og sjelden ute i ruskevær. Når vi er ute vil vi gjerne være sammen, og ungene

trenger plass å "myldre" på. Da er valget vårt svært enkelt; åpen båt med kalesje.

Presonlig synes jeg FB virker lite bruksvennlig på båter under 35 fot.

Videre har jeg sagt tja og ha om mine erfaringer med Bavaria. Med bakgrunn i min måte å se ting på så blir amerikansk som f.eks. Bayliner helt uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Likevel......

Om båten er liten eller stor, FB'en er fantastisk å kunne ty til når været en sjelden gang egner seg til å være ute i... :wink:

 

Vi har erfaring fra begge deler, og er ikke i tvil, Tett båt med FB gir deg begge muligheter. Både nyte båtlivet ute i flotte soldager, og nyte det inne nåre det blåser og regner.

 

Lykke til med valget DITT. :cheers:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man velge - og hvorfor nøye seg med 10-fotsyke????   

 

For den prisen kan du jo få en ordentlig båt, med god plass både ute og inne, både oppe og nede. Bare motoren er jo som en symfoni i seg selv.

 

Her har du båt for resten av livet: KV "Peter Jarl".

 

Lykke til!

Går desverre ikke med D5L på denne, så da blir det vanskelig. Fin maskin i grunn. Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man velge  -  og hvorfor nøye seg med 10-fotsyke???? :wink:  :wink:  :wink:

 

For den prisen kan du jo få en ordentlig båt, med god plass både ute og inne, både oppe og nede. Bare motoren er jo som en symfoni i seg selv.

 

Her har du båt for resten av livet: KV "Peter Jarl".

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

' :lol::lol: Sliter kanskje litt i enkelte gjestehavner med den størrelsen????? Men ellers helt enig...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må man velge  -  og hvorfor nøye seg med 10-fotsyke???? :wink:  :wink:  :wink:

 

For den prisen kan du jo få en ordentlig båt, med god plass både ute og inne, både oppe og nede. Bare motoren er jo som en symfoni i seg selv.

 

Her har du båt for resten av livet: KV "Peter Jarl".

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Vedlikeholds budsjettet er nok en del høyere på en slik båt. Tenk om noe blir feil på den motoren, deler til den er ikke billig.
Link to post
Share on other sites

Denne båten er flott, MEN flybridge'n på denne er heller kjiiip etter min mening.

<{POST_SNAPBACK}>

Enkeltinstallasjon i en såpass stor og tung planende båt må bli som den billige OBOS-løsningen spør du meg. Jeg tenker i første omgang på sikkerhet, manøvreringsegenskaper, forbruk samt hastigheter i nedre område.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enkeltinstallasjon i en såpass stor og tung planende båt må bli som den billige OBOS-løsningen spør du meg. Jeg tenker i første omgang på sikkerhet, manøvreringsegenskaper, forbruk samt hastigheter i nedre område.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig :yesnod: Det samme gjelder for Barracuda'n . Må bli litt av en belastning på det drevet :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Byttet fra Scand Baltic til Riviera 925 og må si at kvalitetsforskjellen er enorm. Rivieraen har topp kvalitet og finish overalt, også på skjulte steder. Brukervennlige og gjennomtenkte løsninger med markedes største bad i sin klasse. I tillegg lettdrevet med gode sjøegenskaper. Glimrende service fra produsent (Huseklepp modellverksted).

 

Er forøvrig enig i det mange andre har sagt; med FB får man det beste av 2 verdener.

 

Dette ble mye skryt, men er min oppriktige mening

Link to post
Share on other sites

Enkeltinstallasjon i en såpass stor og tung planende båt må bli som den billige OBOS-løsningen spør du meg. Jeg tenker i første omgang på sikkerhet, manøvreringsegenskaper, forbruk samt hastigheter i nedre område.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Helt enig :yesnod:  Det samme gjelder for Barracuda'n . Må bli litt av en belastning på det      drevet :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nå er vektforskjellen mellom Tresfjorden og Barracuda 1050 ganske så stor, 7t vs 4,8t. Så disse kan vel ikke sammenliknes direkte.

Min Barracuda 1100 på 5t har en KAD44(243 ahk) og denne marsjer greit på 23 knop. Synes at en såpass god fart skulle tyde på at båten går lett i vannet og derav ikke så ekstreme krefter på drivverket. (kan selvsagt være anderledes på 1050'en)

 

REM kommenterte Tresfjorden, men overført til min båt er følgende å si; Forbruket ligger på 2,2 l/nm. Manøvreringsegenskaper blir sikkert ikke som ved 2 motorer, men baugpropellen kompenserer for det meste skulle jeg tro.

Det med sikkerhet og hastigheter i nedre områder kan jeg ikke kommentere, da jeg ikke helt skjønner sammenhengen til 1 vs 2 maskiner og båtstørrelse.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

REM kommenterte Tresfjorden, men overført til min båt er følgende å si; Forbruket ligger på 2,2 l/nm. Manøvreringsegenskaper blir sikkert ikke som ved 2 motorer, men baugpropellen kompenserer for det meste skulle jeg tro.

Det med sikkerhet og hastigheter i nedre områder kan jeg ikke kommentere, da jeg ikke helt skjønner sammenhengen til 1 vs 2 maskiner og båtstørrelse.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Forbruk.

Med en motorbestykking på feks. 2x200 hk har du en helt annen fleksibilitet og mulighet til å utnytte kraftreservene i båten enn du vil ha med èn motor på 400 hk. Ved å kun gå på èn motor oppnår jeg et forbruk på 0,86l/nm., og dette i en båt på 8,5 tonn. Snittforbruket mitt i sommer ligger på 1,8l/nm på blandet kjøring. Mye med en motor og 6kn, men også en god del i marsjfart på 18-20 kn. Min påstand er den at ingen planende båt i tilsvarende størrelse med èn motor kan oppvise forbrukstall som kommer i nærheten av dette.

Sikkerhet

Det sier seg selv. Svikter en motor har du alltid en i reserve. Dette har reddet meg fra å gå i fjæresteinene under uvær på sørlandet på vinterstid.

Manøvreringsegenskaper.

Håpløse manøvreringsegenskaper som du spesiellt finner på planende båter med en motor/strak aksling kan alltids kompanseres for ved trustere foran og bak. Dette betyr imidlertid enda mer leamikk som kan slå feil og større strømforbruk/batterikapasitet.

Hastighet i lavere område.

Ingen moderne dieselmotor er beregnet til å gå ubelastet eller tilnærmet ubelastet i lengre tid. Gjør en allikevel dette vil motoren sote, og en vil ikke oppnå beregnet kjølevannstemp. Dette vil etterhvert resultere i glassering på stempler og sylindervegger med totaloverhaling som resultat.

Som jeg skriver over kan jeg ved å fleksibelt utnytte mine to motorer om ønskelig gå dagen lang i 5-6 kn. og samtidig bibeholde kjølevannstemp på 85 grader, god lading og varmt forbruksvann. I et begrenset tidsrom kan jeg gå helt ned mot 2 kn. En ènmotors bestykket båt vil alldrig kunne klare dette, men være tvunget til å bevege seg opp i en hastighet som i utgangspunktet er ugunstig for planende båter, nemlig rundt 8-10 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...