Rune2222 Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Båtførerbevis har aldri hvert noe sertfikat som gir rettigheter. Men et kompetansebevis som bekrefter at et minimum pensum er gjennomgått og bestått. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Men på båtførerbeviset står det ikke oppgitt maks tonnasje.Derfor kan jeg - teoretisk føre en båt som er over 50 BT, bare den er under 15 meter. Men som jeg har skrevet før - er det så mange 15 meters båter på mer en 50 BT? Som skrevet i denne tråden: båtførerbevis er ikke i nærheten av og kalles et sertifikat... Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen. Det som derimot er gledelig for oss som har D5L(A) er at det ryktes at et nytt EU-direktiv er under arbeid for å heve grensen for D5L opp mot 100 BT. Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
xnett Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 båtførerbevis vet jeg jo, men men fritidsskipper tenkte jeg, eller kystskippern... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 .Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat. Jeg liker å komme til bunns i saker, og må derfor spørre. Med grunnlag i hvilken lovparagraf kan du hevde dette? Jeg er klar over at båtførerbeviset ikke er et sertifikat. Men hvis jeg har båtfører beviset har jeg lov å føre en båt opp til 15 meter.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Det har du uten også det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
aileenll Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 I dag og frem til nyttår har alle både med og uten båtførerbevis lov til å føre lystfartøy under 15m lengde. Etter 1.1.2010 blir krav om opplæring tilsvarende båtførerprøven for alle som er født etter 1980. Dertte kravet gjelder for å føre fartøy av en viss størrelse/ fartspotensial/ motorkraft. Men om fartøyet er over 15m og under 50brt vil kravet fortsatt være D5L(A). For større fartøy vil det fortsatt være krav om profesjonelle sertifikat D5 eller høyere. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Non limitations refererer seg vel i dette tilfelle neppe til hverken volum eller lengde (?) Hva refererer det til da? fartsområdet kanskje? mulig du har rett - skal sjekke hva som egentlig står der Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jernia Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Hva refererer det til da? fartsområdet kanskje? mulig du har rett - Sannsynligvis. Kanskje det vi kalte "worldwide" varianten for 20 år siden. Astronavigasjon osv... Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Hva refererer det til da? fartsområdet kanskje? mulig du har rett - skal sjekke hva som egentlig står der Da har du vel D1, alle skipsstørrelser og alle farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Et dekksoffisersertifikat som har "non limitations", eller på norsk ingen begrensninger, betyr at det ikke har begrensninger hverken når det gjelder tonnasje eller fartsområde. Det er bare dekksoffisersertifikat klasse 1, D1, som ikke har begrensninger for stilling som skipsfører/sjøkaptein. Lagt til: Rune 2222 var litt kjappere enn meg og har visst alt nevnt dette. Redigert 6.November.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Ser slik ut i D1 sertifikatet: Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Men hvis jeg har båtfører beviset har jeg lov å føre en båt opp til 15 meter.... I Norge er vi gode på særregler og en av dem er at det er registreringsPLIKT på båter allerede fra 15 meter, mens i de andre landene rundt oss er det 24 meter som starter registreringsplikten. Når en båt som f.eks. Nordhavn 47 importeres til Norge kan Sjøfartsdirektoratet kreve at båten måles og registreres på bakgrunn av at det er kjent at båten har en høyere BT enn 50. Når båten er registret med en BT over 50 utløser dette sertifikatplikt som dekksoffiser klasse 5 (D5). D5 gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord- og Østersjøfart. Det er med en slik registrert og målt båt du vil få store problemer selv med D5L. Det er flere eksempler på bøter i størrelsesorden 30-40 000.- for å bli stoppet i dokumentkontroll med en båt man ikke har rett til å føre. Du kan gjerne stå på dine rettigheter i forhold til båtførerbevis og 15 meter, men det er kanskje greit å vite at det finnes unntak som kan bli svært kostbare. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Ser slik ut i D1 sertifikatet: Ja riktig, sånn ser mitt ut også, Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Wasco Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Du kan gjerne stå på dine rettigheter i forhold til båtførerbevis og 15 meter, men det er kanskje greit å vite at det finnes unntak som kan bli svært kostbare. Takk for oppdateringen Spinner... Jeg har ikke under noen omstendighet tenkt å skaffe meg så stor båt. Er fornøyd med min 26 fots tre snekke med toppfart 8 knp. Men jeg liker å gå til bunns i saker. Har deltatt i en del diskusjonen omkring akkurat dette emne her på BP, og kommet ut med flere alternative løsninger. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kjell E Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Og slik ser tilsvarende begrensinger ut for D5LA: Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Lett match Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 så har du ikke lov å føre en båt på over 50 BT, selv om den er under 15 meter. Finnes det båter under 15m lengde som er over 50 Brt? eller 25 Brt for den del? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Finnes det båter under 15m lengde som er over 50 Brt? eller 25 Brt for den del? Spinner nevnte Nordhavn 47 som en båt under 15 meter, og som er 53 BT. Ser et ligger en Nordhavn til salgs på finn, men den er større.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Capitaine Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen.Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat. Med grunnlag i hvilken lovparagraf kan du hevde dette? Spinner, er du 100 % sikker på at man må inneha D5 for å kunne føre et fritidsfartøy som er over 50 BT såfremt lengden på fartøyet er under 15 meter, eller 49,21 fot? Jeg hadde gjerne satt pris på en henvisning til aktuell paragraf i tilhørende forskrift som kan bekrefte dette da jeg ikke er 100 % sikker på hva som er rett. Men ut fra "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" er det ikke nevnt tonnasjebegrensninger så lenge fritidsfartøyet er under 15 meter eller 49,21 fot lengde. Det er fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse), bredde, høyde eller dypgående. Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn. Redigert 6.November.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Spinner, er du 100 % sikker på at man må inneha D5 for å kunne føre et fritidsfartøy som er over 50 BT såfremt lengden på fartøyet er under 15 meter, eller 49,21 fot? Dette var en spesiellt tilfelle. Kanskje sende noen ord i en forespørsel til postmottak@sjofartsdir.no Spørsmålet er jo hvordan de tolker/forstår regelverket. Redigert 6.November.2009 av Rune2222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Regner med at de som snekkret sammen de nye reglene som trådte i kraft 1 mai i år, vil komme med en redigert utgave når de oppdager at de har gjort en tabbe ved ikke å nevne maks registrert BT. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TPBS-277 Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Som skrevet i denne tråden: båtførerbevis er ikke i nærheten av og kalles et sertifikat... Hvis myndighetene, i dette tilfelle sjøfartsdirektoratet, har mistanke om at en båt har et volummål over 50 BT kan de kreve at båten måles selv om den er under 15 meter. Det er helt slutt på at det gis dispensasjon fra 15 meter/50 BT regelen. Det som derimot er gledelig for oss som har D5L(A) er at det ryktes at et nytt EU-direktiv er under arbeid for å heve grensen for D5L opp mot 100 BT.Nordhavn 47 er en av båtene som er under 15 meter som har et volummål på drøyt 53 BT. Denne båten kan kun føres av professjonell skipsfører med minimum D5 sertifikat. Dette med et nytt eu direktiv for heving av D5L grensen mot 100 BT var uhyre interesant.Har noen noe opdateringer på den fronten? eller er det bare ondsinnede rykter fra myndighetene for og jævles med oss som kniver på 50 BT grensen. Dette hadde nemelig hatt stor invirkning på byggingen av overbygg på mitt lille prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 "... opp mot 100 BT ..." har jeg ikke hørt noe om og jeg vil anse det for lite sannsynlig at en slik endring skulle være under oppseiling. Det som jeg imidlertid har hørt ymt om fra forskjellige kanter er at dagens grense på 50BT kunne bli erstattet med en LOA=24 meter. En slik endring kunne ha noe for seg av mange årsaker, både fordi LOA er lettere å forholde seg til enn BT, at 24 meter er en grense i mange andre sammenhenger og at LOA=24m ville bringe Norge nærmere det som en del andre europeiske land har i sine regler. Men så gjenstår det å se om det blir noen endring i det hele tatt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TPBS-277 Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 er det bare prat om en endring til 24 meter,eller er det noen påvist høring eller forslag om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 I hvilke andre sammenhenger er 24m LOA en grense? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 24 meter er en grense som går igjen i flere lover og forskrifter, blant annet i loven om skipssikkerhet(skipssikkerhetsloven), i loven om fritids- og småbåter og i forskriften om sjøtrafikk i bestemte farvann(sjøtrafikkforskriften). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.