Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

Jeg ble praiet av tollen på vei fra hjemmehavnen Son til Oscarsborg, like før Drøbak for 5 år siden. De kom opp på siden og spurte hvor vi kom fra og om vi hadde noe å fortolle. Da vi sa at vi ikke hadde vært utenfor Norge, men kom fra Son, ble vi ønsket god tur videre. Den andre gangen var for over 20 år siden i Sverige. Den gang måtte en ha med seg en helseattest om en hadde hund ombord, såkalt 6 ukers attest for vaksiner. Da ble vi stoppet 3 ganger på samme turen, en gang ved kai på Lilla Kornön, en gang i Grebbestad. Der kom de fra land og ropte oss tilbake etter at vi akkurat hadde kastet tampene. Den tredje gangen var i uthavn på Alvön ven Hunnebostrand. Da kom det to tollere i en 14 fot båt, ikledd kun shorts men med ID i snor rundt halsen. Vi hadde selvfølgelig alt på stell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

On 6/23/2019 at 7:27 PM, Lysekil said:

Tja, men jeg vurderte forholdene som ikke egnet for bording i rom sjø.  Det blåste 5-7 m/sek og  jeg var alene ombord....

 

 

Du er jo skipper og ansvarlig så det skal vel noe mer til enn mistanke om vanlig smugling av mellanøl før de skal overprøve din bedømming. Så de kan jo få kudos for ikke å gjøre dét, selv om den ene var sur.

Link to post
Share on other sites

Blitt stoppet to ganger. Ene gangen var de kun interessert i papirene på båten, andre gangen i alkoholen, vi ble ganske raskt enige om hva som hadde vært med hjemmefra og hva som var kjøpt i Skagen, ikkeno vanskelig i det hele tatt, og så var det bare å dra kortet. Jeg fikk kvittering og sa jeg skulle henge den på veggen, men det sier vi visst alle sammen! Men alt i alt helt hyggelig og greit. Sistnevnte i Drøbaksundet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så har det kommit svar både från Norska Ambassaden o Tull & Vareföselavdelningen Sör-Norge. Expeditsjons- og saksbehandlingssekjonen,.

 

Norges Ambassad svarade efter 2 timmar mycket vänligt diplomatiskt och hänvisade till Tollmynndigheten och bifogade även kontakter dit.

 

Tollen har nu svarat i ett 3 sidor långt mail 3 punkter.

Punkt 1 

Hör repeterar o sammanfattar man i stort hela mitt brev.

 

Punkt 2

Här redogör man för hur tjänstemännen som utförde inspektionen upplevde det hela och konstaterar inte känner igen sig i det jag beskriver. Tolltjänstemännen menar att kontrollen var av positiv karaktär.

 

Punkt 3

Redogör man för Tolletatens  hovedoppgaver är att beskydda samfundet mot ulovlig inn- o utförsel av varer o reffererar till ett antal parragrafer i tollföreskriften.

Dom skriver även å detta är intressant.

Uansett omfang av den kontroll som gjenomföres , skall kontrollen foretas så skånsamt og hensynsfullt som muligt, og på en minst mulig krenkande måte.

Detta inneberer også at tjenstemennene skal framtre höfligt. Det er immertid ikke mulig å helgardera sig mot at spörsmål som må stilles i en kontrollstuasjon av den enkelte reisande kan upleves som personliga, insinuerande eller uhöflig.

Det er i etterkant vanskligt å ta stilling til vad som blev sagt o gjort i förbindelse med kontrollen. Det er spesielt vanskligt å få klarhet i hvorvid din subjektive upplevelse av tolltjenstemannens opptredande, kan anses å vara objektive kritikkverdige forhold. Vi beklagar upplevde kontrollsitationen per en slik negativ måte du hjorde. På bakgrunn av den dokumation som föreligger kan vi imellertid ikke se att noen av tolltjenstemennen på jobb den aktuelle dagen har upptrått i strid med regelverket eller de rettninhgslinjer som föreligger.

Vi tackar uansett för henvendelsen , da inspill og tillbakameldningar fra reisande bidrar til intern bevisstgöring og ökt flrståelse for hvordan de reisande upplever å bli kontrollert , hvilket igen kan bidra til å öke vårt sevicenivå ytterligare

 

Detta är en kort sammanfattning av det viktigaste i svaret

 

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev 11 minutter siden:

Punkt 2

Här redogör man för hur tjänstemännen som utförde inspektionen upplevde det hela och konstaterar inte känner igen sig i det jag beskriver. Tolltjänstemännen menar att kontrollen var av positiv karaktär.

Takk for at du oppdaterer oss. Angrer nesten på at vi ikke klaget på oppførselen, men ønsker ikke navnet i offentlige register. Jeg er ikke overrasket over at tjenesteperson opplevde det positivt, rimelig sikker på at vedkommende hadde samme opplevelse med oss. Vi var veldig høflige og korrekte, hvis de er vant med gjengkriminelle vil alle normale personer oppleves som høflige. Men jeg ønsker ikke å bli behandlet som en gjengkriminell når jeg ikke har gjort noe galt. Får håpe personen tenker seg litt om fremover. 

Link to post
Share on other sites

Etiske retningslinjer for Tolletaten

1.1 Hensynet til innbyggerne

"Tolletatens ansatte skal opptre hensynsfullt, vennlig, høflig og korrekt ovenfor publikum i så vel muntlig som skriftlig kommunikasjon. Dette gjelder selv om den andre part ikke opptrer på en slik måte."

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
småbåtentusiasten skrev for 8 timer siden:

Etiske retningslinjer for Tolletaten

1.1 Hensynet til innbyggerne

"Tolletatens ansatte skal opptre hensynsfullt, vennlig, høflig og korrekt ovenfor publikum i så vel muntlig som skriftlig kommunikasjon. Dette gjelder selv om den andre part ikke opptrer på en slik måte."

 

 

Joda, men det trenger nå ikke være mer enn å si, på en hensynsfull, vennlig, høflig og korrekt måte at du kan få vondt i knærne når de tvinger deg til å "bend over and scream like a pig" ;-) 

 

Det er ett laaangt strekk mellom jobben de skal gjøre, tvangsmidlene de innehar og "snakk pent til folk". Spiller ikke noen rolle hvor pent noe blir sagt hvis en føler det en blir bedt om som et overgrep, eller tilsvarende. 

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over at saksbehandlingen var så grundig at betjentene måtte forklare seg.
Hadde forventet meg ett standard kvasi svar.
Selv om denne klagen isolert ikke førte til noe ville jeg tro denne tollbetjenten for mer og større problemer hvis klagene fortsetter å komme på grunn av oppførsel.
Så oppfordringen må være å klage hvis man møter dårlig oppførsel  

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 1 time siden:

Får bare håpe at tollere og/eller politiet på stedet oppførte seg høflig og ordentlig da?

 

Det er faktisk et godt perspektiv å ta med seg. Ingen er dømt for de er dømt.

 

Så kan en evt tenke litt i gjennom om tollerne skal bruke veldig mye energi og tid på å "gjøre det til en positiv opplevelse". Driver de med kundeservice eller er bordring i åpent hav av tollere noe annet?

 

Sier ikke t en trenger å oppføre seg som drittsekker, men personlig har jeg lave forventninger og sier de hopp så hopper jeg en gang ekstra hvis det hjelper 

 

De har all rett til å ta på gummihansker og be en om å dra ned buksa, - "og så underbuksa ja...".

 

Personlig gjør jeg nok det meste for å ikke komme dit ;-)

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som dro på ferie gjennom Europa med et nytatovert canabisblad på armen. Han ble noe lei av fokuset på rompa hans og det som eventuelt kunne være inni den. Han fikk tatovert en kamuflasje slik at det skulle se ut som en rose etter hvert.

 

Stakkars mann, han lærte noe den sommeren.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Det er faktisk et godt perspektiv å ta med seg. Ingen er dømt for de er dømt.

 

Og selv når de er dømt så er de fortsatt mennesker. I mine øyne er det greit å se på hvordan det enkelte samfunn behandler selv de verste kriminelle og er da glad for at jeg bor i Norge da dette sier noe om samfunnet i sin helhet om man vil! Fikk ikke med meg alt som ble sagt, men på BBC snakket de om den lave kriminaliteten og ikke minst lave tilbakefallsgraden på kriminelle fordi vi ikke (automatisk) satte dem inn og kastet nøkkelen. Joda, klar ove at en slik komentar som dette er som å kaste bensin på bålet for "enkelte" her!

 

GARDERMOEN (Dagbladet): Hver fjerde kontrollerte flypassasjer ved Oslo Lufthavn ble bøtelagt for ulovlig mengde alkohol eller tobakk. Det viser nye tall fra Tollvesenet ved flyplassen.

Aldri tidligere har så mange blitt stoppet med for mye alkohol og/eller tobakk i bagasjen på Gardermoen som i år.

Tollerne ved landets hovedflyplass har hittil i år bøtelagt 1756 flypassasjerer for å ta tatt med seg for mye alkohol eller tobakksvarer fra utlandet.
På samme tid i fjor var tallet 1230. Det betyr en økning på 43 prosent.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 10.7.2019 at 13.38:

Offentlighetsloven skulle vel ikke ha så mye å si fra eller til ut over det som går på et generelt innsyn i tollmyndighetens arbeide.

 

Men jo forvaltningsloven gjelder faktisk, og det er egentlig en interessant problemstilling, hvordan tolloven og forvaltningsloven fungerer som en helhet.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Forvaltningen vil jo som hovedprinsipp ha en opplysningsplikt og en begrunnelsesplikt. Man bør for eksempel kunne be om nødvendige lovhjemler for alle de tjenestehandlinger som tolletaten ønsker å gjennomføre.

 

Meget interessant om §15 faktisk gjelder:

 

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§15

 

Eller så kan det vel se ut som at de kan by på problemer for noen og enhver å vite forskjell på ekte og falske tollere:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8lz9/politiet-advarte-mot-falske-tollbetjenter-var-ekte

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: "Hvilke rettigheter har man". Ut i fra Tolloven så har "man" vel stort sett ingen rettigheter og de rettigheter som man har de må man vel eventuelt finne hjemmel for i Forvaltningsloven.

 

Likte den §15 der man har krav til å ha et vitne. Er man alene ombord kan man derfor si at man vil la de utføre sitt kontrollarbeid, men da med et vitne til stede.

De må altså uoppfordret legitimere seg og fortelle hva hjemmelen gjelder før kontroll.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde latt noen slike uten videre ligge inntil i store dønninger med risiko for merker i båtene. Jeg kunne gjerne latt de slippe ombord om de hoppet over en fra båten og en fører lå og drev litt unna. Men ser ikke hvorfor de absolutt skal ligge inntil. Da får man kjøre over i rolig farvann. Vi var selv i Sverige i sommer, men gadd ikke kjøpe inn noe som helst. Det er ikke så stor prisforskjell at det har særlig betydning. Og det er lettere å kjøre bil nedover om det er noe spesielt man skal ha.

 

Men ofte båten er full av vin og øl og brus/ramløsa likevel. Men da tatt med fra Norge. Er godt innenfor kvoten. Laster rett og slett opp litt ekstra når vi skal på tur for å unngå å måtte handle så mye underveis. 

Blir man stoppet så blir man stoppet, men man har jo alt i nettbanken om de trenger å kontrollere.

 

 

Ellers er jeg fan av at Norge kontrollerer toll på innførsel og er tilstede til lands og til vanns. Men det må gjøres ordentlig og det er viktig at man kjenner sine rettigheter så man ikke blir overkjørt av folk i uniform. Har observert og opplevd både frekke og superhyggelige folk i uniform. Det har ikke noe å si for jobben om de er hyggelige eller ikke, men det skader jo ikke om tollere og politi og slike jobber med å være menneskelige og trivelige.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 3 timer siden:



Aldri tidligere har så mange blitt stoppet med for mye alkohol og/eller tobakk i bagasjen på Gardermoen som i år.

Tollerne ved landets hovedflyplass har hittil i år bøtelagt 1756 flypassasjerer for å ta tatt med seg for mye alkohol eller tobakksvarer fra utlandet.
På samme tid i fjor var tallet 1230. Det betyr en økning på 43 prosent.

 

Det løses vel enkelt ved å fjerne kvotene så tar nordmenn selv personlig ansvar ved å kjøpe mindre i utlandet så ikke enda flere tusener av norske arbeidsplasser forsvinner på grunn av grensehandel. 

 

Folk vet best selv, gi de frihet og personlig ansvar så tar de tak. Alle nordmenn skjønner at norske arbeidsplasser går foran billig bacon og sprit. Da trenger vi ikke kvoter. 

--

Men det står kanskje litt i kontrast til hva som faktisk skjer, virker som nordmenn ikke er så flinke til å ta personlig ansvar, virker som de bare vil handle mer og mer billig fra utlandet, uten å tenke på norske arbeidsplasser og næringsliv. 

Link to post
Share on other sites

Det det virker som er i all enkelhet at de fleste av oss er en gjeng med egoister som tenker på oss selv først og egen lommebok, dessverre. Leve Toten og drit i verden! Mye som sies og skrives på dette forumet er mitt alibi for å hevde dette!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det aldri har blitt tatt så mange i tollen på Gardermoen før, kan det jo skyldes intensivert kontroll, eller rett og slett kontroll . .?

 

Jeg har passert grensekontrollen i Norge hundrevis av ganger gjennom 70 år, både til sjøs og til lands. Har blitt stanset og kontrollert kun EN gang for ca 40 år siden. Det tar jeg som et (godt) tegn på at tollerne ikke prioriterer småsmuglere . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Det det virker som er i all enkelhet at de fleste av oss er en gjeng med egoister som tenker på oss selv først og egen lommebok, dessverre. Leve Toten og drit i verden! Mye som sies og skrives på dette forumet er mitt alibi for å hevde dette!

Vi lever i et samfunn som blir stadig mer (økonomisk) klassedelt, og er du ikke allerede godt plantet i den øvre delen av middelklassen så vil du sakke lenger og lenger akterut. Er det rart at folk oppfører seg deretter? Hvis man begynner å grave i matpriser, alkoholavgifter, sukkeravgifter m.m. så blir det fort åpenbart hvor råttent store deler av samfunnet vårt egentlig er.

 

NilsPils skrev 16 minutter siden:

Når det aldri har blitt tatt så mange i tollen på Gardermoen før, kan det jo skyldes intensivert kontroll, eller rett og slett kontroll . .?

Dette gir altfor mye mening, så sånn kan det ikke være :giggle:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 36 minutter siden:

Jeg har passert grensekontrollen i Norge hundrevis av ganger gjennom 70 år, både til sjøs og til lands. Har blitt stanset og kontrollert kun EN gang for ca 40 år siden. Det tar jeg som et (godt) tegn på at tollerne ikke prioriterer småsmuglere .

Forumets rebeller tar det som ett tegn på for liberale regler,for lav kontroll virksomhet,for lavt straffenivå og noe med folk flest og tilliten til domstolene som er i fare uten at jeg har helt har fått tak på hva som menes med det siste.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 42 minutter siden:

Når det aldri har blitt tatt så mange i tollen på Gardermoen før, kan det jo skyldes intensivert kontroll, eller rett og slett kontroll . .?

 

Jeg har passert grensekontrollen i Norge hundrevis av ganger gjennom 70 år, både til sjøs og til lands. Har blitt stanset og kontrollert kun EN gang for ca 40 år siden. Det tar jeg som et (godt) tegn på at tollerne ikke prioriterer småsmuglere . . . .

 

 

 

Det tyder jo på at tollerne er godt i stand til å skille mellom de uskyldige, de nesten helt uskyldige og de som det er viktig at de tar etter mitt syn. Tror ikke Tolletaten i utgansgpunktet er opptatt av å stoppe han/hun med en pakke cigaretter for mye!

 

Seilerslask skrev 24 minutter siden:

Vi lever i et samfunn som blir stadig mer (økonomisk) klassedelt, og er du ikke allerede godt plantet i den øvre delen av middelklassen så vil du sakke lenger og lenger akterut. Er det rart at folk oppfører seg deretter? Hvis man begynner å grave i matpriser, alkoholavgifter, sukkeravgifter m.m. så blir det fort åpenbart hvor råttent store deler av samfunnet vårt egentlig er.

 

Dette gir altfor mye mening, så sånn kan det ikke være :giggle:

 

Ja, la oss grave i f.eks matpriser og konstatere at den del av vår disponible realinntekt som brukes på mat ALDR har vært lavere og vel synker fortsatt. Allikevel har de som selger oss denne stadig billigere maten blitt svært rike (veldig få i antall da), men greit no at vi har noe realtivt få rike når det store flertallet (nei, ikke alle) har det godt og fått det stadig bedre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 3 minutter siden:

Ja, la oss grave i f.eks matpriser og konstatere at den del av vår disponible realinntekt som brukes på mat ALDR har vært lavere og vel synker fortsatt.

Det er en fin konklusjon.

Mouche skrev 3 minutter siden:

Allikevel har de som selger oss denne stadig billigere maten blitt svært rike (veldig få i antall da), men greit no at vi har noe realtivt få rike når det store flertallet (nei, ikke alle) har det godt og fått det stadig bedre.

Har du tenkt på konsekvensen av at de gjør gode penger? Når bøndene får dårligere betalt så må de ha mer støtte fra det offentlige. Pengene fra det offentlige kommer fra oss. Vi betaler for denne profitten over skatteseddelen. Det lukter vondt.

Link to post
Share on other sites

Maten din, og min, har ikke blitt billigere fordi bøndene tjener mindre for det er ikke tilfelle. Dessuten er vel svært mye av maten vi spiser ikke produsert i Norge og av helt naturlige, naturgitte, grunner selv om enkelte forsøker å "oppheve" de naturgitte betingelser ved å pøse på med energi og la skattebetalerne betale for dette. I tillegg er det forurensende og negativt for vårt klima, men pytt pytt, hvem brys seg bare vi kan produsere tomater i Norge som ikke smaker noe som helst!

 

Stopper her for nå er vi langt utenfor for trådens tema. beklager det!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber på sykehus og vi behandler alle med respekt. Det gjelder om pasienter kommer inn for en kreftkontroll eller om de har krasjet bilen i fylla. Vi skal ikke dømme folk, det har vi andre etater til. Det er å være profesjonell. 

Når politiet klarer å være hyggelig, både med lovlydige og kriminelle burde tollerne klare det samme. De får nok til jobben sin, om de starter med et "hei" og forteller sitt ærend. Folk er stort sett greie, og man kommer langt med å opptre ordentlig.

Det er ingen sammenheng mellom uforskammethet og godt arbeid. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...