Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

Jeg seilte fra Lysekil i Sverige, til Risør for noen dager siden.  Fortsatte videre nedover kysten og hadde siste overnatting natt til 23 juni i Tvedestrand.  Tvedestrand var  Ikke noen god opplevelse.  Drita fulle ungdommer i sjekter med flere KW i stereoen enn i Pentaen.  Ingen havnevakt,  Betaling  på en app ( skjønte ikke det  - men er snart 70.....) Ungdommmene  sloknet ved 4-tiden.

 

 Når det allikevel ikke var mulig å sove,  så startet jeg turen til Lillesand kl 0400.    Litt kaldt, men fantastisk å være helt alene på sjøen så tidlig.

 

Så ,  ca kl 10  - inn ved Saltholmen  mot Lillesand.    Min båt er en Najad 340 seilbåt med svensk flagg og norsk gjesteflagg under styrbord saling -  ca 6 kn.  Møter en mørk gå motorbåt   - ca 30 fot  "patrol  look"  stygg som fy....

 

Blir anropt,  med en masse spørsmål om hvor jeg skal, hvor jeg kommer fra, hvem jeg er, om jeg har alkohol ombord etc etc. De ville også komme ombord.  

Motorbåten  var merket med tollvesen, , men jeg valg|te å si at de ikke kunne komme ombord i rom sjø, men at jeg skulle fortøye i Lillesand.  Jeg er alene ombord på denne turen.

 

Fikk en grei plass longside, og når siste springet var satt  var tollerne over meg.  En kvinnelig og en mannlig toller endevendte båten.  Alle stuerom - absolutt alt ble sjekket. Jeg hadde en halv flaske Gammeldansk og to flasker rødvin. Og - så hadde jeg 12 ølbokser i kjøleboksen.  Halvparten var alkoholfritt - type munkholm.   Den mannlige tolleren var direkte ufin  - hvor er resten av ølet - hvor har du gjemt alt etc etc.  På godt norsk -  en ekte  møkkamann

 

De gav seg etter 30 min ,   men det var ingen god opplevelse.  Manglende søvn  og  disse to ombord var ikke noen god start St,hans,  Nå skal det sies at den kvinnelige tolleren  var 

hyggelig, men hun hadde ikke så mye gull på skulderen som kollegaen

 

Så . hva mener dere -  kan man nekte å ta disse folka ombord -  ransakelses ordre  ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har møtt de samme personene. De var direkte usmakelige. Virket som om de får bonus ut fra hvor sure folk er når de forlater båten. Alt var lovlig, og de fikk lov til å komme ombord, selv om vi ikke forsto hvorfor, vi hadde ikke vært utenfor Norge.

 

Noen personer skulle rett og slett ikke hatt uniform. Har hatt tollere ombord før, har blitt stoppet på grensa med bil. Alle tilfellene har tollerne vært hyggelige. Tollbåten på sørlandet opplever jeg som unntak. De var også innom en utenlandsk båt i en havn vi var. Ut i fra det vi fikk med av diskusjon oppførte de seg dårlig der også. Vet ikke om de hadde for mye ombord.

 

Helt greit at tollere gjør jobben sin. Men de bør kunne oppføre seg. Forstår heller ikke prioriteringen av ressurser,

Link to post
Share on other sites

Det er bare å kose seg med loven  :pray:

 

Vi har blitt stoppet flere ganger i rom sjø og har fendere godt slik at de kan komme ombord. De vi har møtt har alltid vært hyggelige og høflige, vi seiler på som vanlig mens de romsterer rundt i båten. 

 

Det er syntes er litt synd er at de benytter seg av AIS signalet for å finne båter. Det er i seg selv en fornuftig måte sett fra tollerenes sted. Ulempen er at flere skrur av AIS for å unngå å bli stoppet og da blir det litt meningsløst som et sikkerhetssystem. Legg bare merke til hvor mange båter som er på AIS ved en stor utfartshelg til Sverige og hvor få som returnerer på søndag med AIS. Det er i allefall min observasjon over flere helger. 

 

Jeg er enig i at ressursbruken på stikkprøvekontroll med tollbåter og kystvaktskip i Oslofjorden kan virke overdreven i forhold til potensiell fangst. Men det er sikkert en fin sommerjobb som ikke krever allverdens  :flag:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er for individet sin rett til å nekte rutine toll inspeksjon i norske farvann utenom umiddelbart etter grensekryssing. 
Hva er det neste?
Toll Inspeksjon av hjemmet ditt`?
Det er hevet over envær tvil at Politiet i Norge har vide fullmakter men når de kommer til kort henger de seg på Toll som nesten kan tillate seg hva som helst. 
Dette har jeg i fra sikre kilder i politiet og det er en gjengs oppfatning i de kretser.  

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

Du tror ikke det ble en mer aggressiv oppførsel fordi du ikke slapp dem ombord første gang de spurte? Kanskje de var irriterte og mistenksomme pga det? 

 

Det er bare å dra ned buksa å ta det som kommer så slipper man irriterte små konger 

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, pipe said:

Det er bare å dra ned buksa å ta det som kommer så slipper man irriterte små konger 

 

Småkonger? Du fikk med deg at tollere har sine fullmakter hjemlet i lover og forskrifter på samme måte som politiet?  Men det er selvfølgelig bare å prøve å nekte tollerne inspeksjon eller nekte å stoppe i politikontroll på veien for å den hvordan går.

 

Ellers tenker jeg de som opplever høyt støynivå i sitt møte med tollere eller andre offentlig tjenestemenn bør begynne med å se på egne holdninger og oppførsel. Jeg har et kort opphold som offentlig tjenestemann og hva enkelte får seg til å komme med av usakligheter og dårlig folkeskikk er helt uvirkelig.

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 21 minutter siden:

De hadde vel full kontroll på om du fikk under dekk... Så ser ikke problemet? 

Hva med de kommer hjem til deg å endevender huset ditt fordi de har opptak at du passerte over Svinesund dagen før?
Bare rutinekontroll selvfølgelig og har du ikke noe å skjule må det være greit.
Eller ?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 3 minutter siden:

Pipe?

 

Det jeg mener er at jeg ikke skjønner problemet med å få kjøre til Lillesand, tollerne har ingen grunn til å være sure slik jeg ser det. 

 

 

Og om de er sure så skal de være såpass profesjonelle at de likevel opptrer høflig og korrekt.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt problemer med en person i tollvesenet då får du sende inn en klage. De har en jobb å gjøre, men trenger ikke være dritsekk. Så om en ansatt får mange klager, bør det følges opp i linjen.

De tollere som har stoppet meg, og som har kommet ombord, har vært hyggelige. Ble stoppet i  Drøbaksundet en gang, det er et stykke unna Svinesund. Men de var naturligvis velkommen ombord.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, pipe said:

Skjønte det nå når jeg leste en gang til....beklager

Litt klønete skrevet av meg muligens ?

 

Tollerne skal jo behandle oss "vanlige" borgere med respekt. Og den oppførselen som er beskrevet høres helt på tryne ut.. 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 1 time siden:

Småkonger? Du fikk med deg at tollere har sine fullmakter hjemlet i lover og forskrifter på samme måte som politiet?

Du har fått med deg at Toll ikke er så nøye med å følge regler?
Eller har du glemt ulovlig lagring av grensepassering data og ulovlig bevæpning?
Når de i tillegg har nesten inn blanco fullmakter til å foreta seg hva de vil og i tillegg er frekke som i TS sitt eksempel så er vel ikke ordet små konger feil.
Politiet har klare begrensninger i sin måte å utøve politimakt på det har ikke Toll.
Det siste er selvfølgelig ikke den enkelte tollbetjent sitt ansvar men en system feil

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

AIS gir call sign. Sjekkes mot NOR der eier identifiseres. Eier gir sporbarhet i valutaregisteret. Der står det meste. 

 

 

Nå er vel ikke alle båter registrert i NOR og da blir det kanskje vanskelig å slå opp? Kan de forøvrig slå opp i valutaregisteret uten en konkret mistanke? Uansett, kortet ditt kan være på reise selv om du er hjemme, så jeg vet ikke helt om det rellevant innsats for smuglere av øl og lakerispiper. Tror jeg at noen som har med noen liter for mye slår av AIS? Rimelig sikker.  Om det er slik at de benytter AIS for å lette rutinekontroll av vanlig trafikk, som igjen kan føre til at færre har den på, så er det etter min mening uheldig for båttrafikken. 

 

En utbredt og overdreven Tollkontroll av vanlige folk minner om en usikker stat som søker å sette et støkk i folk ved overdreven og malplassert maktbruk. Til tross for nitidig oppstilling på grensen hver dag etter systemets åpningstid så ser det ikke ut til at denne importen av nytelse er i ferd med å svinne hen. Så man kan stille spørsmål om det ikke hadde vært enklere å forby all egen import av mat og nytelse? Tollkontroll setter fort sinner i kok på Østlandet og den gemene hop virker til å være av den oppfatning at fri import av kjøtt, tobakk og øl til eget bruk fra Sverige med bil og båt burde være lov. Vestlendingene derimot :giggle:

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

 

Ellers tenker jeg de som opplever høyt støynivå i sitt møte med tollere eller andre offentlig tjenestemenn bør begynne med å se på egne holdninger og oppførsel. 

Jeg er fullstendig klar over at det klart enkleste er å opptre høflig og ydmykt (det siste er veldig viktig). Derfor møter jeg stort sett hyggelige offentlige personer. Hadde samme respons her, men de som kom ombord var rett og slett usmakelige. Som jeg skrev over, enkelte mennesker skulle ikke hatt uniform. Enig med trådstarter at opplevelsen med disse tollerne ikke var som det skal være. 

 

Vil ikke klage, det kan bare medføre trøbbel for meg. Vil fortsette å opptre høflig og ydmykt så går det enklest mulig. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 10 minutter siden:

Har du hatt problemer med en person i tollvesenet då får du sende inn en klage. De har en jobb å gjøre, men trenger ikke være dritsekk. Så om en ansatt får mange klager, bør det følges opp i linjen.

De tollere som har stoppet meg, og som har kommet ombord, har vært hyggelige. Ble stoppet i  Drøbaksundet en gang, det er et stykke unna Svinesund. Men de var naturligvis velkommen ombord.

De er ikke velkomne oss meg bortsett i fra ved en grensepassering men det er lite å få gjort noe med så kontrollen må man bare akseptere.  

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal de oppføre seg høflig, selv om de undersøker. Jeg vil gjette på at de har en type (luft)overvåking som har fulgt deg fra Sverige.

Har selv nektet bording i grov sjø. Ikke noe problem det overfor dem dengang. Dette var ved ytre innseilingen til Skjærhalden Hvaler, der grensen til Sverige er like i nærheten.

 

Som borger har du rett på respekt og alminnelig god oppførsel.

Vil oppfordre deg til å klage skriftlig til Tolletaten.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...