Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
lurvetass skrev 42 minutter siden:

 

Der tar du opp et problem som ingenhar tenkt på her enda. Viktig å huske på at når vi seiler ut av Norge og inn i et annet tollområde må vi forholde oss til tollreglene der.Kvoten fra land utenfor EU (som Norge) er 1 liter sprit eller 2 liter stervin( 15-22 %) og 16 liter sterkøl(over 3,5%)

 

 

Oi, det var jo en del, har det vært så mye hele tiden?. Om jeg kun kjøper pils så kan jeg altså ta med 48 flasker. Det var ikke gærnt :-) Har hørt mange lovord om en del pils på Færøyene, om været tillater at vi kommer oss dit da. Nesten 50 flasker god pils i båten er en fin ting å ha :-) 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

 

Oi, det var jo en del, har det vært så mye hele tiden?. Om jeg kun kjøper pils så kan jeg altså ta med 48 flasker. Det var ikke gærnt :-) Har hørt mange lovord om en del pils på Færøyene, om været tillater at vi kommer oss dit da. Nesten 50 flasker god pils i båten er en fin ting å ha :-) 

 

 

Så lenge du handler innen EU og bare drar til et annet EU-land er kvotene mye romsligere, så du kan kjøpe 110 liter :thumbsup:

  1. 10 liter spritdrycker
  2. 90 liter vin
  3. 20 liter starkvin
  4. 110 liter öl

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

Oi, det var jo en del, har det vært så mye hele tiden?. Om jeg kun kjøper pils så kan jeg altså ta med 48 flasker. Det var ikke gærnt :-) Har hørt mange lovord om en del pils på Færøyene, om været tillater at vi kommer oss dit da. Nesten 50 flasker god pils i båten er en fin ting å ha :-) 

Du fikk med deg at det var inn til EU?
Inn til Norge kan du ha med deg 6,5l avgiftsfritt(19 x 0,33) hvis du ikke har noe annet på kvota.
Er du veldig glad i ølet der borte kan du fortolle inntil  27 liter øl i tillegg til kvoten mot å betale 7 kr i avgift pr 0,33l(20 kr pr liter)
Det finnes en toll app der du enkelt kan betale avgiftene.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev 6 minutter siden:

Du fikk med deg at det var inn til EU?
Inn til Norge kan du ha med deg 6,5l avgiftsfritt(19 x 0,33) hvis du ikke har noe annet på kvota.
Er du veldig glad i ølet der borte er det lovlig å ha med seg 27 liter øl i tillegg til kvoten hvis du betaler 7 kr i avgift pr 0,33l(20 kr pr liter)
Det finnes en toll app der du enkelt kan betale avgiftene.

 

 

Takk for tipsene. Var for godt til å være sant da ja ;-) Men 7,- pr pils ekstra er levelig hvis det er god pils. Betaler jo grovt for det her hjemme så en er jo vant med å gjøre opp for seg... så det holder i grunnen. 

Link to post
Share on other sites

Hvis Annerledeslandet Norge hadde blitt medlem i EU ville dette garantert for Nordmenn blitt til:

  1. 10 liter spritdrycker   1 liter
  2. 90 liter vin                    3 liter
  3. 20 liter starkvin           0 liter
  4. 110 liter öl                    2 liter

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv med toll app så tror jeg det eldste trikset i boken fortsatt virker med fritidsbåt.
Hvis man blir stoppet av tollbåten så oppgir man det man har over kvoten.
Det blir ikke ansett som smugling for det finnes ikke rød sone på sjøen.
Man må gjøre opp avgiftene på stedet men man slipper da å gjøre det når man kommer hjem:giggle:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 55 minutter siden:

Takk for tipsene. Var for godt til å være sant da ja ;-) Men 7,- pr pils ekstra er levelig hvis det er god pils. Betaler jo grovt for det her hjemme så en er jo vant med å gjøre opp for seg... så det holder i grunnen. 

Jeg også synes 7,- pr pils ikke er avskrekkende mye når øl er veldig billig i feks Tyskland og delevis Dannmark.
Brennvin er det verre med da ønsker staten seg 230 pr helflaske eller 325 pr liter.
Da er man på polpriser + hvis ikke børsten er rasende billig ett sted på kloden.

Faktisk så synes jeg det var så billig at jeg undersøkte på tollvesenet sin side hva det koster å importere øl i fra sofan hjemme.
Fikk opp dette priseksemplet på hva en kasse øl kan komme på.:headbang:

Øl, éi kasse (24 stk, 0,33 liter, 4,7 %)

Innkjøpspris: kr 120,00
Frakt: kr 300,00
Særavgifter:  
- avgift på alkohol, kr 22,40 pr. liter kr 177,41
- miljøavgift på drikkevareemballasje (metall), 
kr 5,88 pr. emballasjeeining
kr 141,12
- grunnavgift på eingongsemballasje,
kr 1,21 pr. emballasjeeining
kr 29,04
Toll kr 1,28 pr. liter kr 10,14
Meirverdiavgift 25 % kr 194,43
Totalt å betale: kr 972,13

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev 54 minutter siden:

Jeg også synes 7,- pr pils ikke er avskrekkende mye når øl er veldig billig i feks Tyskland og delevis Dannmark.
Brennvin er det verre med da ønsker staten seg 230 pr helflaske eller 325 pr liter.
Da er man på polpriser + hvis ikke børsten er rasende billig ett sted på kloden.

Faktisk så synes jeg det var så billig at jeg undersøkte på tollvesenet sin side hva det koster å importere øl i fra sofan hjemme.
Fikk opp dette priseksemplet på hva en kasse øl kan komme på.:headbang:

Øl, éi kasse (24 stk, 0,33 liter, 4,7 %)

Innkjøpspris: kr 120,00
Frakt: kr 300,00
Særavgifter:  
- avgift på alkohol, kr 22,40 pr. liter kr 177,41
- miljøavgift på drikkevareemballasje (metall), 
kr 5,88 pr. emballasjeeining
kr 141,12
- grunnavgift på eingongsemballasje,
kr 1,21 pr. emballasjeeining
kr 29,04
Toll kr 1,28 pr. liter kr 10,14
Meirverdiavgift 25 % kr 194,43
Totalt å betale: kr 972,13

 

 

For Sat-n! Det var for drøyt. Der gikk drømmen om 7,- pr flaske i knas. 

 

Tror det blir helt riktig å frakte øllet hjem før fortolling ;-)

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, LI4560 said:

. Enkeltflasker og bokser gav de blaffen i, og kvoten er nok noe romsligere til sjøs enn lovens bokstav tilsier.

 

Det stemmer bra overens med ting som er blitt skrevet i andre tilsvarende tråder her, generelt sett ser tollerene gjennom fingrene at man har et barskap ombord og teller bare alkohol som later til å være ment som import.

 

Dette er dog "gummilover", ikke noe man kan stole på eller ta for gitt, det avhenger av tolleren og tollerens skjønn og kanskje også trynefaktor.  Det er dermed generelt sett en god idé å tømme barskap før man drar på utenlandstur og å ta hensyn til innførselskvoter på hjemturen.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

For Sat-n! Det var for drøyt. Der gikk drømmen om 7,- pr flaske i knas. 

 

Du kan få det enda rimeligere og lovlig dersom du som meg brygger selv. Lett å brygge øl hjemme. Lite jobb, godt øl, koselig klukking i stua og stor tilfredsstillelse ved å snyte staten for en haug avgifter . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 14 timer siden:

 

Så lenge du handler innen EU og bare drar til et annet EU-land er kvotene mye romsligere, så du kan kjøpe 110 liter :thumbsup:

  1. 10 liter spritdrycker
  2. 90 liter vin
  3. 20 liter starkvin
  4. 110 liter öl

 

Reglene er romsligere enn så.......du kan ta med mer....men det skall vare til privat bruk....eks ved en 50-års dag el likn

 

Ovanstående er bare retningslinjer....det er den enkelte tolleren som avgjører om han mistenker att du skall ha til videresalg, det er ikke lov.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal man konsumere mer enn det, skal det være litt av et partay. Kjenner en som delvis lever av å frakte mellom Polen og Sverige. Sist gang fikk han beskjed av tullen at nå ville de ikke se trynet på'n på det neste halvåret. Så de er ikke for strenge kan det virke som. Det er Norge som er problematisk. Uansett, vi har aldri hatt problemer med tollen verken til sjøs eller på land. Smugler aldri. Det sterkeste i Hulda nå er en gjenglemt gulost.

Link to post
Share on other sites

Mind dem på de er underlagt lov om offentlige tjenestemenn. Jeg tar for gitt at de identifiserte seg med gyldig ID? Oppfører de seg ufint så gir du dem beskjed om det - jeg var ute for en politbåt en gang der de ble pottesure pga jeg blåste grønt på alkotesten - det virket som de var instilt på å ta noen for noe. Jeg fortalte dem hva jeg mente om oppførselen ut og bortviste dem fra båten - etter å ha informert dem at telefonen min sto på opptak gjennom hele hendelsen (noe den gjorde).

Hørte aldri noe igjen.

 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nå i Grimstad, hvor det tidligere i dag kom 5 svenske båter i følge, som også hadde blitt bordet av den norske tollen. Aggressiv holdning fra en mannlig og kvinnelig toller. Jeg ser ikke vitsen med slik fremtoning overhodet. Det er rett og slett ikke godkjent å oppføre seg slik i Norge i 2019. Håper de får tilbakemeldinger på dette! 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 2 minutter siden:

Aggressiv holdning fra en mannlig og kvinnelig toller.

 

Og hva besto denne "aggressive holdningen" i?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 24 minutter siden:

 

Og hva besto denne "aggressive holdningen" i?

Må oppleves. Eller det anbefaler jeg ikke. Det skal mye til før en tollbåt får denne typen omtale, fra flere. Har man gjort noe galt er det bare å krype og betale. Men er alt i orden forstår jeg ikke at tollerne skal være så aggresive.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke slik i Norge at man kryper for en tjenestemann bare for man har hatt med seg en kasse for mye? Man tar sin straff med like hevet hode som om man slapp unna, gjerne med litt humor om neste tur. Har ikke tolleren humor og ser det latterlige oppdraget som han har blitt satt til, så får det bli hans sak. Som sagt, vi har bare møtt vennlige folk de 5 gangene vi har blitt stoppet, 6 faktisk, vi ble ransaket når vi lå for anker på Hvasser også. Hadde det vært 6 ganger med terror? Vel da hadde jeg nok vært skeptisk til å slippe de ombord, eller dra til Norge igjen.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 55 minutter siden:

Som sagt, vi har bare møtt vennlige folk de 5 gangene vi har blitt stoppet, 6 faktisk, vi ble ransaket når vi lå for anker på Hvasser også. Hadde det vært 6 ganger med terror? Vel da hadde jeg nok vært skeptisk til å slippe de ombord, eller dra til Norge igjen.

Har hatt vennlige tollere ombort ved Hvasser. Klager ikke generelt på tollere, bare de som er på sørlandet nå.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 10 timer siden:

 

Du kan få det enda rimeligere og lovlig dersom du som meg brygger selv. Lett å brygge øl hjemme. Lite jobb, godt øl, koselig klukking i stua og stor tilfredsstillelse ved å snyte staten for en haug avgifter . . . .

Har glemt at staten er oss? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...