Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

Svensk skrev for 9 timer siden:

Jag får hänga på denna tråden lite.

Efter ett års planering så var det dags att dra på båtferie för 5 svenska fritidsbåtar till Norska Sörlandet.

Dag ett går vi från Väderöarna på svenska Västkusten till Hästholmsbukten syd för Lillesand.

Dag två går vi in i Blindleia där vi finner natthamn i Nilen.

Dag tre när det är dags att gå kommer en Tullbåt och två tullare på besök. Det första dom frågar efter är alkohol o tobak.

Vi visar fram vad vi har och deras aggressiva framtoning får oss att känna att vi är misstänkta för ett allvarligt brott.

De går under 2 timmar igenom våra båtar och finner inget att klaga på.

Att vi får kontroll ombord är inget vi ser som negativt. Om de haft hund och frågat efter pass o ägarbevis på båten vore helt naturligt med detta var de helt ointresserade av.

Nu ser vi tillbaka på två fina veckor på Sörlandet där Norska Tullen med deras betoning o framgångsmåte vilar som ett stort SVART moln över dessa veckor.

Vi räknade samman hur många länder vi besökt o det var många. Ingen har blivit utsatt för denna betoning och framgångsmåte i något annat land jorden runt som dessa två Norska tullare stod för. Ingen charmkurs här inte.

När vi passerade säcken o kom in på svenskt vatten var vi helt överens om att detta landet lär dröja innan vi besöker igen.

 

 

Jeg har liten tiltro til slike utsagn som helt anonymt fremmes på et nettforum uten i det hele tatt gå inn på hva som er problematisk. Tollvesenet bør selvsagt oppføre seg høflig og imøtekommende, men det bør også de som blir sjekket. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 54 minutter siden:

 

 

Jeg har liten tiltro til slike utsagn som helt anonymt fremmes på et nettforum uten i det hele tatt gå inn på hva som er problematisk. Tollvesenet bør selvsagt oppføre seg høflig og imøtekommende, men det bør også de som blir sjekket. 

Hvor mange skal skrive at akkurat disse tollerne oppfører seg problematisk før du får tiltro til det? Ja, det er et anonymt forum, men over noen år så kjenner man holdningene til veldig mange. Mulig forbrytelse og adferd sto ikke i stil. For å sammenligne, de ser en bil som klarer å kjøre i 180 km/t (noe de fleste biler gjør i dag). Og tollerne bruker 30 minutter på å få deg til å si at du har kjørt i 180 km/t. De har ingen bevis, men masse tid. Du klarer ikke å motbevise at du har kjørt i 180 km/t. Bilen kan klare det. 

 

De fleste som har for mye vil si det med en gang de ser tollerne, og fortolle det de har. Jeg tviler på om de oppnår større fangst med denne oppførselen, de aller fleste som seiler på Sørlandet forholder seg til lover og regler. Skulle gjerne ha forstått hvorfor de oppfører seg på denne måten. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 55 minutter siden:

helt anonymt

 

Hva har navn for en betydning i denne saken på et nettforum? Man kan skrive hva som helst under sitt eget navn også, det skjer hver dag, det er ikke noe mer sant eller løgn av den grunn.. Nå har Svensk rapportert dette og da under sitt rette navn får jeg annta. 

 

Hvis du ikke kan tenke deg hva som kan bli problematisk når man som båtturist blir ransaket  som en kriminell, så har du enten dårlig fantasi eller aldri vært ute av bygda. 

 

Du har vel større tro på anonymitet andre veien antagelig. 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/kontakt-oss/tipstelefonen/

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 9 minutter siden:

Hvis du ikke kan tenke deg hva som kan bli problematisk når man som båtturist blir ransaket  som en kriminell, så har du enten dårlig fantasi eller aldri vært ute av bygda. 

 

Det jeg etterlyser er jo hva som ligger i den dårlige oppførselen som svensk refererer til. Det står ingenting om at man blir ransaket som kriminell. Det er jo relativt naturlig at tollere som skal på inspeksjon faktisk leter og sjekker at man ikke smugler. Har selv blitt stoppet av tollere mange ganger, både i Norge og utenlands og aldri opplevd noe som jeg tenker er problematisk. Ja, noen har vært bryske og ikke veldig smilende, men de har gjort jobben sin og ikke lagd noe form for trøbbel. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 1 time siden:

Hva har navn for en betydning i denne saken på et nettforum? Man kan skrive hva som helst under sitt eget navn også, det skjer hver dag, det er ikke noe mer sant eller løgn av den grunn.. Nå har Svensk rapportert dette og da under sitt rette navn får jeg annta. 

Det er nærliggende å tro at det er litt vanskeligere å komme med falske påstander under eget navn enn når man opptrer anonymt, men selvsagt ingen garanti. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 2 timer siden:

Nei jeg er ikke tullare men synes det hadde vært naturlig at du ga litt mer opplysninger om hva som skjedde

Jag kommer mycket klart o tydligt redogöra in i detalj vad som sades och hur vi upplevde det hela. Jag är Svensk men inte helt dum så ja lägger ut detaljer på ett båtforum som jag i ett senare skede kommer att redogöra för i ett helt annat forum.

Link to post
Share on other sites

 

Svensk skrev for 11 timer siden:

När vi passerade säcken o kom in på svenskt vatten var vi helt överens om att detta landet lär dröja innan vi besöker igen.

 

Svensk skrev 11 minutter siden:

Jag är Svensk men inte helt dum så ja lägger ut detaljer på ett båtforum som jag i ett senare skede kommer att redogöra för i ett helt annat forum.

 

Svensk -håper det er jeg som "helt dum" for jeg får et inntrykk av at du på grunn av 2stk nordmenn, har fått en hel Nasjon i vrangen.... 

Link to post
Share on other sites

Grunn til at jeg er oppgitt er at jeg ikke vil leve i en politistat. Det skal være greit å få tollere ombord. Møter du de på kaia ønsker jeg å kunne føre en normal samtale med de. Disse tollerne vil jeg overhodet ikke ha noe mer med å gjøre. Når det er opplevelsen når man ikke har gjort noe galt er oppførselen på ville veier. De fleste seilere lever fint etter kardemomme loven. Tar man med seg 2 flasker vin for mye, er det greit å få beskjed om å betale eller miste flaskene. Da har man faktisk gjort noe galt. 

 

Trakassering av vanlige folk har jeg ikke sansen for. Det er land vi vanligvis ikke vil sammenlignes med som har offentlige tjenestemenn som oppfører seg på denne måten. 

 

Ta de som smugler. Smugler du stort er denne oppførselen helt OK. 

Link to post
Share on other sites

Hvis fremferden er som for de to tidligere sørlandstollerne ville jeg ved evt. tollkontroll, tatt frem mobilen og filmet og dokumentert evt. ubehøvlede tollere som ransaket min båt. Mulig de ikke liker det, men da ville jeg spurt om hjemmel til å nekte filming i egen båt. Og filmet svaret.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 7 timer siden:

Jeg har liten tiltro til slike utsagn som helt anonymt fremmes på et nettforum uten i det hele tatt gå inn på hva som er problematisk. 

 

Hva er problemet med at @Svensk er anonym på forumet? For min del svekker det ikke hans troverdighet. Det er mange medlemmer her inne som kjenner ham personlig. For de menneskene er han ikke anonym. Slik er det også med mange andre medlemmer her inne som ikke skriver under eget navn. Det er etterhvert mange her inne som kjenner hverandre privat. Svensk har vært en seriøs bidragsyter på forumet en årrekke, og fremstår som en hedersmann. At du ikke tar hans uttalelser for å være ærlige sier vel heller at du ikke har blitt kjent med Svensk gjennom de innleggene han har skrevet og det han har bidratt med her på forumet. Jeg regner med at det er mange som kjenner Svensk som kan støtte det jeg skriver her. 

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev for 21 timer siden:

 

Samma som ovan är sänt till Norges Tull Direktör, Informations chef Norsk Tull, Verksamhetschef Norsk Tull, Ansvarig Visitnorway, 

Ansvarig Inovation Norge och Norges Ambassad i Stockholm.

Förste ambassad sekreterare svarade inom 2 timmar och beklagade djupt det som hände och skulle ta detta vidare.

 

Med önskan om en fortsatt god sommar. 

 

Støtter Svensk troverdighet her. Om man ser på avslutningen her så han har gjort det rette. Om alle som føler seg urettmessig behandlet sender inn klage til relevante etater, så får det holde. At man blir noe mer troverdig av at man legger ut alle detaljer her, blir jo bare tull. Om noen faker et innlegg her på båtplassen, så har de vel heller ingen problem med å fake detaljer om noen ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

Jeg støtter det Komodo ! 

 

Å sier @Svensk att han ikke ønsker å si mer, da må man respektere det !

 

Det kan jeg bare bifalle! :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

...Det er etterhvert mange her inne som kjenner hverandre privat. Svensk har vært en seriøs bidragsyter på forumet en årrekke, og fremstår som en hedersmann ...

 

Jeg kjenner også @Svensk personlig og stoler klart på hans uttalelser :thumbsup:. Hvilket jeg også hadde gjort om jeg aldri hadde møtt ham, men kun lest hans gode og reflekterte innlegg her på BP.

Link to post
Share on other sites

De som har fått gjennomsøkte båten, får man noe kvittering, gjenpart på skjema som tolleren fyller ut?

 

opplever man kontrollører som er grenseoverskridende, be om navn eller tjenestenummer ved avsluttet ransaking. Så kan man melde ifra, så objektivt som mulig deres fremtreden. Deretter får deres leder treffe tiltak. Gjøres ikke det, så endres ingen ting. 

Link to post
Share on other sites

Vi er blitt stoppet av tollbåten flere ganger. Ved Sekken på Hvaler og utenfor Fuglevik rett syd for Moss. Har vært en helt OK opplevelse hver gang. Ingen gjennomsøking av båten, vi viste dem hva vi hadde ombord og de trakk ut to kvoter og tok betalt med bankterminal. Brydde seg ikke om barskap o.a.

 

En gang kom det tre mann ombord; to fra Kystvakten og en toller. Etter det ville alltid fru Bonus at vi oppsøkte tollbåten når vi så den fordi hun syntes denne tolleren var så kjekk :giggle:

 

Her blir vi praiet utenfor Fuglevik.

308728FE-1A8B-4866-9192-DB40C826AF37.jpeg.439ccb505aa379bdee68a4ec01caaf6e.jpeg

Foto: @ter-av

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Eureka said:

De som har fått gjennomsøkte båten, får man noe kvittering, gjenpart på skjema som tolleren fyller ut?

 

opplever man kontrollører som er grenseoverskridende, be om navn eller tjenestenummer ved avsluttet ransaking. Så kan man melde ifra, så objektivt som mulig deres fremtreden. Deretter får deres leder treffe tiltak. Gjøres ikke det, så endres ingen ting. 

 

Tolloven er da ganske interessant lesing. 

 

Hvor står det at man har krav på at tollerne skal levere ut noe skjema eller legitimere seg?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-12-21-119

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 1 time siden:

 

Tolloven er da ganske interessant lesing. 

 

Hvor står det at man har krav på at tollerne skal levere ut noe skjema eller legitimere seg?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2007-12-21-119

 

der er 2 lover til (minst) som er av interesse her,

offentlighetsloven og forvaltningsloven

 

uten krav til leg. kan jo enhver dust gå hvor som helst å si; Brett opp/vis frem - jeg er toller!

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Offentlighetsloven skulle vel ikke ha så mye å si fra eller til ut over det som går på et generelt innsyn i tollmyndighetens arbeide.

 

Men jo forvaltningsloven gjelder faktisk, og det er egentlig en interessant problemstilling, hvordan tolloven og forvaltningsloven fungerer som en helhet.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Forvaltningen vil jo som hovedprinsipp ha en opplysningsplikt og en begrunnelsesplikt. Man bør for eksempel kunne be om nødvendige lovhjemler for alle de tjenestehandlinger som tolletaten ønsker å gjennomføre.

 

Meget interessant om §15 faktisk gjelder:

 

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§15

 

Eller så kan det vel se ut som at de kan by på problemer for noen og enhver å vite forskjell på ekte og falske tollere:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8lz9/politiet-advarte-mot-falske-tollbetjenter-var-ekte

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: "Hvilke rettigheter har man". Ut i fra Tolloven så har "man" vel stort sett ingen rettigheter og de rettigheter som man har de må man vel eventuelt finne hjemmel for i Forvaltningsloven.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...