Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Om det skulle bety noe så har jeg hatt et tilfelle med KAD 44 P som havarerte av den klassiske grunnen. Denne hadde det nye oljedistribusjonshuset (forskjellen er at oljen går via filteret før den går til underspylingen) men likevel gikk dysen til syl. 6 tett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

SW

 

Er du sikker på at den KAD 44'en hadde det nye huset?

Det ble faktisk levert KAD 44 med det gamle huset. Den eneste motoren som hadde dette fra produksjons start var KAD 300.

 

Kopiert fra verkstedshåndboken:

 

Motorerna är försedda med ett trycksmörjsystem med

ett oljefilter av fullflödestyp, oljekylare samt kolvkylning

(ej MD31A). På motorer utrustade med oljedistributionshus

av tidigt utförande passerar dock inte oljan

till kolvkylningen filtret. Oljedistributionshus av sent

utförande finns på motorer fr.o.m. följande motornummer:

31: 22031 28265, 32: 22032 01697, 41: 22041 56849,

42: 22042 16337, 43: 22043 02142, 44: 22044 02895,

300: från produktionsstart.

 

Mvh

W32

Link to post
Share on other sites

Blir da oppgitt når en del personer slenger ut kommentarer og synspunket på 42 maskinen uten å vite hva som er årsak til haveriet. Hadde vært artig å se om det har vært haveri på en 42 maskin som har byttet dette olje distrb.huset.....

Men såpass må du tåle. Om det er oljedistribusjonshuset alene eller andre forhold som har vært problemet må du da forstå at mindre motorkyndige bruktbåtkjøpere holder seg unna KAD42 om de har muligheten til å velge, blant annet på bakgrunn av denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Men såpass må du tåle. Om det er oljedistribusjonshuset alene eller andre forhold som har vært problemet må du da forstå at mindre motorkyndige bruktbåtkjøpere holder seg unna KAD42 om de har muligheten til å velge, blant annet på bakgrunn av denne tråden.

 

Jada, tåler den diskusjon, men problemet er jo som du selv sier over... Når det kommer generelle uttalelser at KAD 42 suger uten at diskusjonen blir nyansert, ja da koker det litt for meg :crazy:

 

Eksisterer det et spesifikt problem på en motor og dette blir rettet, ja da er det jo ikke et problem lenger eller??? Hva er da faren med å kjøpe en båt med en modifisert KAD42?? Jeg har i hvertfall ikke funnet haveri historier på modifiserte KAD 42 maskiner. Sier ikke at det IKKE har skjedd, da andre årsaker kan ha spilt inn, som manglende vedlikehold, og feil bruk ect. Men det blir litt misvisende at nye båtkjøpere skal velge vekk båter med KAD42, på bakgrunn av noen lite nyanserte uttalelser som kommer frem her på BP.

 

Jeg personlig kjøper glatt igjen en båt med KAD42, men ville selvfølgelig sjekket dette huset.

 

Blue_Dragon Postet idag 09:11

Tror ikke det er så mye fare med KAD42 maskinene som går i dag så lenge de har fått den servicen de skal.

 

Helt enig her :cheers:

 

I min båt vennekrets er det flere som har KAD42, og felles er at de er fornøyd og at de alle har byttet dette olje distribusjonshuset. Dette huset står på noen bolter, koster ca 4.000 og skiftes på ca 30 min. :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksisterer det et spesifikt problem på en motor og dette blir rettet, ja da er det jo ikke et problem lenger eller???

 

Så enkelt må du ikke tro det er! Se bare på BMW motorene: Når 180hk versjonen kom på markedet på åttitallet en gang viste det seg at kjølingen var noe underdimensjonert, og flere fikk problemer med varmgang. Kjølesystemet ble endret, og alle båter med kjøleproblemer fikk dette modifisert som en reklamasjonssak. Derved burde saken vært ute av verden. Men fortsatt er det bortimot umulig å få solgt en båt med en slik motor da disse er "kjent for å ha store kjøleproblemer". Evig eies kun et dårlig rykte, sies det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvordan vet man at dette er byttet om man vil kjøpe båt?

 

Enten må du spørre eieren og få dokumentasjon av han/henne, eller må du lese av partnr. som står på huset og høre med VP.

 

Evig eies kun et dårlig rykte, sies det...., og det er nok rett, og med en del unyanserte uttalelser fra enkelte BP medlemmer , hjelper ikke det så mye heller....

Link to post
Share on other sites

Om det skulle bety noe så har jeg hatt et tilfelle med KAD 44 P som havarerte av den klassiske grunnen. Denne hadde det nye oljedistribusjonshuset (forskjellen er at oljen går via filteret før den går til underspylingen) men likevel gikk dysen til syl. 6 tett.

Kjenner ikke disse grønne klumpene, men om det er verifisert at uren olje er problemet burde det vel gå an å få montert en slik i parallell med papirfilteret ?

http://www.alibaba.com/product-tp/10468421...il_cleaner.html

(Beskrivelse på side 2)

Det finnes mange typer å velge mellom, enkelte motorleverandører har prefabrikert for ettermontering, andre, bla. Scania, har dem som standardutstyr.

Og de er utrolig enkle og samtidig effektive.

Rengjøres enkelt og samtidig ser hvor mye skitt som er utfelt .

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Eksisterer det et spesifikt problem på en motor og dette blir rettet, ja da er det jo ikke et problem lenger eller??? Hva er da faren med å kjøpe en båt med en modifisert KAD42?? Jeg har i hvertfall ikke funnet haveri historier på modifiserte KAD 42 maskiner. Sier ikke at det IKKE har skjedd, da andre årsaker kan ha spilt inn, som manglende vedlikehold, og feil bruk ect. Men det blir litt misvisende at nye båtkjøpere skal velge vekk båter med KAD42, på bakgrunn av noen lite nyanserte uttalelser som kommer frem her på BP.

 

Jeg personlig kjøper glatt igjen en båt med KAD42, men ville selvfølgelig sjekket dette huset.

Høres fornuftig ut det.

Link to post
Share on other sites

Rart at ikke bypass filtere er mer brukt. I en bil kan de være vanskelige å få plassert, men i en båt vil det normalt være enklere.

De fungerer på den måte at man lar en liten mengde olje strømme kontinuerlig igjennom filteret. Siden man ikke er avhengig av at oljen ut av filteret skal stå under trykk for å smøre lagre etc. kan filteret gjøres veldig effektivt. Noen benytter vanlige toalett- eller tørkeruller som filterelement. Etter at oljen har passert igjennom filteret returnerer den til bunnpannen.

De erstatter altså ikke det vanlige filteret, men jobber kontinuerlig for seg selv med å holde oljen ren.

Finnes masse om dette på nettet, her f.eks. og her.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løftar ein gammal tråd til overflata igjen..

Eg har lese det som står skrive i denne og tilsvarande trådar om emnet, men har eit spørsmål:

 

Er det mulig å fastslå om det er gammal eller ny type oljedistribusjons-hus som er montert ut i frå visuell inspeksjon av huset?

Motorane mine ( KAMD 42A ) har lavare motornummer enn det Volvo angjev som overgang til ny type, men dei kan jo vera skifta allereide?

( Båten er relativt ny for meg, og eg har ikkje full oversikt på historien )

 

Gangtida har passert 2300t utan større problem, men slik eg forstår det vil det uansett vera fornuftig å skifta til "nytt hus"

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det med erfaring...

Ser at det fins kompetanse her i alle fall, så det er vel håp.

 

Men eg forstår det slik at nytt og gamalt hus er like på utsida, - og at ein dermed må demontera for å fastslå type?

Hadde håpa på ei lettvint løysing, men dei er sjeldne når det gjeld båt..

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2xKAD42 og lurte på det samme - gått ca 1000 timer. fikk til svar (fra VP mekaniker) at dersom de har ruslet 1000 timer allerede, så er vel sannsynligheten liten for at det skal skje noe med akkurat dette... (dvs - enten er det byttet eller så holder det originale opplegget) - og jeg slo meg egentlig til ro med det. Dine har jo gått 2300... :-)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

jeg ville skaffet en brukt foring med stempel , skiftet kun det som er ødelagt , noe mere behøves ikke , brukt kan skaffes , ring litt rundt til noen volvo penta verksteder , sikkert noe som har noen sett som er like fine brukt , ofte det har vært skiftet komplett på noen motorer da ligger det noen brukte sett hos noen tenker et komplett sett koster 2500-3000.- pr stk (brukt) , lager er sikkert like fint da er det topp og bunn pakkning + litt andre pakninger som behøves , sikkert noen som også overhaler og selger brukte motorer som også kan ha deler liggende.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker biltema olje og skifter ganske ofte , det som er viktig når du skal skifte olje er at motoren kjøres 100% varm det holder ikke å kjøre på tomgang ,men kjøre en tur med båten ,så skifte olje med en gang du har fortøyd båten da får du ut det meste av slamm som er blandet i oljen før den skiller seg å legger seg i bunnpannen , skifter du olje litt oftere en anbefalt får du ut det meste av grums i oljen jeg har en volvo TAMD 41 p 1995 modell , får ved skifte av olje ca 9 liter med filter , noe må bli liggende igjen i rør og olje kjøler , det som mange gjør er å skifte olje ved å enten kjøre motoren delvis varm på båtplassen eller når båten er tatt på land det medfører dårlig sirkulasjon og det meste av slamm ligger da i bunnpannen , dette slammet legger seg mere og mere/lag på lag i bunnpannen , derfor kan dette løsne ved kjøring og bli sugd inn i kanaler og tette spesielt underspylingsdyser som da medfører havari/rivning i sylinder/re , alle 31,41,42 og 43 motorer tåler all type mineralsk olje ved riktig spesifikasjoner (ikke bruke halv eller hel syntetisk olje) mobil, Statoil eller biltema spiller ingen rolle bare skift oftere olje det er liten kostnad totalt!

Link to post
Share on other sites

"Kes":

"På mine to KAMD 42 1991/92 motorer er det montert tømmeslange fra oljesumpen på begge motorene. Slangene er plugget med skruplugg i øvre enden og ført helt opp til toppen av motorene hvor de er festet med klammer. Ved oljeskift tas skrupluggen ut og slangen legges ned til en passende oppsamler plassert i bunnen av båten. Oljemengden som skiftes sammen med innholdet i oljefilter er ca. 11 liter, dvs hele oljemengden i ht instruksjonsboken. Samme anordning er også benyttet for avtapping av ferskvannskjølingen på motorene hvor slangene er er festet på nederste punktet i kjølevannssystemet. "

 

Eg har også slike løysingar på mine motorar, ein slange for kjølevatn og ein for olje. ( på den eine motoren er det kun kjølevatn, ikkje olje )

Imidlertid er denne slangen for motorolje henta ut frå oljekjølaren, den er montert ganske høgt oppe på sida av motoren. Kan ikkje forstå at det er mulig å tøma sumpen i bunnpanna med denne slangen.

 

Er det nokon som har kjennskap til dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Løfter denne igjen.

 

Har kjøpt en båt med en VP KAMD42. Noen oppgraderinger jeg burde gjøre på denne? Motoren har ruslet 700 timer, noe som ikke er allverdens for en 93mod. 

 

Lest en god del om motoren, og har tenkt til å bytte oljekjøleren hvis dette er nødvendig.

 

Hvordan kan jeg finne ut om denne er den gode eller dårlige typen? 

Og hvordan kan jeg få tømt all oljen på motoren på lettes mulig måte? 

 

Alle tips om oppgraderinger taes imot med åpne armer?

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 9 timer siden:

Du må nok lesa litt meir..? Det er ikkje oljekjølar, men oljedistribusjonshuset som er utfordringa.. start med å sjekka motornummeret ditt for å verifisera kva type den var levert med orginalt,

Ser det nå at jeg skrev feil? 

2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30

2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar

2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 

2018 - Hui 900 VP KAD42

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...