Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Mnja, men så blir det jo enda et sted hvorifra de edle og dyre dråper kan lekke ... :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Sant nok, men må undersøke muligheten!

 

Men husk at du skal plass til et eller annet enda lengere ned for å ta imot olja da.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men jeg har plass aktenfor motor/gear.

Skal sjekke litt når fundament er på plass.

 

Bunnpanna er diger på Bmc´en min :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg så det for meg som et 90º bend skrudd inn i åpningen for bunnpluggen, og slange derifra til en håndpumpe (Whale Gusher el.l.), plassert ett eller annet sted i motorrommet. Naturligvis med en stengeventil ett eller annet sted imellom.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg så det for meg som et 90º bend skrudd inn i åpningen for bunnpluggen, og slange derifra til en håndpumpe (Whale Gusher el.l.), plassert ett eller annet sted i motorrommet.  Naturligvis med en stengeventil ett eller annet sted imellom.

<{POST_SNAPBACK}>

Noe slikt så jeg det for meg også!

Må jo være kurant det.

 

Men jeg var ute og kikket på motoren min, og der har jeg mulighet for og sette ned et rør! (se bilde)

Og motoren vil også helle litt denne veien (akterover) så da samles det jo der da :yesnod:

Da kan jeg sette ned ett rør og koble til ei pumpe. Enkelt og genialt :smiley:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Mnja, men så blir det jo enda et sted hvorifra de edle og dyre dråper kan lekke ... :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Det må jo legges opp med en ordentlig patent med nippel i bunnpluggåpningen, doble slangeklemmer eller påpresset slange, stengeventil og elektrisk/manuel pumpe.

 

 

Men husk at du skal plass til et eller annet enda lengere ned for å ta imot olja da.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke nødvendig da løsningen innbefattet en pumpe som vil pumpe opp oljen.

 

Uten å komme på hvilken motortype det var så mener jeg å ha hørt at et lignende opplegg var montert orginalt fra produsent.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Ifølge eieren var det ikke slam i bunnpanna.

 

Jeg har også snakket med serviceavdelingen hos Volvo Norge:

 

De vedkjenner seg ikke at det har vært spes. problemer med oljekjølingen på KAD42.

Modifiseringen av olje-distribusjonen er bare en av 100-vis av modifiseringer på denne motoren og ikke av signifikant betydning. (Selv om de anbefaler at denne byttes dersom motoren skal overhales).

Ble innført med lanseringen av KAD44 i 1997.

Samme komponent er benyttet i hele 40-serien.

 

De havarier som har vært tilskriver de manglende olje/filter-skift.

Eller mangelfull kjøling, da vil normalt den bakeste sylinderen gå varm først.

(I dette tilfelle ble det konstatert at olje-dysa var tett så det er helt klart årsaken)

Ingen kunder har fått dekket noe av kostnadene fra Volvo i de tilfelle der motoren har havarert etter mer enn 5 år.

 

Renoveringskit'et som Drevia selger kan også kjøpes fra Volvo Norge for kr 27150+mva.

 

Nå har verkstedet funnet en sprekk mellom ventilene i den havarerte sylinderen.....

Link to post
Share on other sites

Ingar,

hadde vært interessant å fått sendt inn en oljeprøve til analyse - for å se om olja virkelig er så dårlig som VP vil ha det til...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

sprekk i mellom 2 ventiler betyr vel at toppen også må byttes ! Dette blir jo en kostbar sak.

Kan motoren gå for tungt ved normal drift ? Sprekk mellom ventiler tyder vel på for høy driftstemperatur over lang tid ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå kan ikke jeg si noe om motoren som har havarert her. Men den ene motoren jeg kjenner til lokalt her hadde problemet lokalisert til forre sylinder,den hadde kun gått på Volvo olje og med Volvo kjølevæske. Motoren jobber ikke tungt ved normal drift og det var/er aldri observert kjøleproblem av noe slag-og den var ca 4 år da den havarerte. Tilsynelatende så var alt normalt helt fram til det øyeblikket den rev forre sylinder,noe som skjedde plutselig.

Det gikk oljetrykksalarm og turtallet ble øyeblikkelig redusert til tomgang. Kjølevannstemperaturen var rundt 83-84 grader. Ved åpning av lukene ble motorrommet funnet oversprøytet av olje som vi antok hadde blåst ut gjennom røret til peilepinnen. Motoren ble stoppet umiddelbart etter åpning av lukene.

 

Det ble etterfyllt olje til max nivå og motoren startet igjen og båten kjørt inn til nærmeste brygge.

Skadene på sylinder og stempel ligner på bildene Ingar har postet. Det ble ikke funnet feil på stempel kjølingen(er usikker på om denne ble modifisert under overhalingen). Alle foringer ble byttet og alle sylindre fikk montert nye stempel ringer montert + nytt stempel til sylinder no 1.Kjølere,intercooler og turbo ble demontert og sjekket og ingen feil funnet.

 

Siden overhaling har motoren fungert prikkfritt.

 

Verkstedet spekulerte litt på om skaden kunne skyldes en skrapering som hang/kokset fast og så plutselig løsnet eller brakk. Høres litt rart ut at en sånn feil skulle oppstå midt i sesongen med en motor i nesten daglig drift ? Eieren som er maskinist trodde ikke på det men han har ingen annen logisk forklaring heller.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er et vanlig problem med sprekk på denne motoren, så det skal jeg vel ikke uttale meg om, og det er sikkert ikke noe problem å bruke denne toppen heller, men dersom det på andre side av denne sprekken går en kjølekanal vil vel faren være tilstede for at det før eller siden kommer til å bli gjennomslag. Derfor mitt spørsmål tidligere om motoren går på for tung belastning. Halvplaner betyr jo oppoverbakke og kontinuerlig belastning på marsjfart. Kan det gjøres noe for å eliminere at denne sprekken får fortsette å utvikle seg ?

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Sprekken gikk rett mellom ventilene, ingen fare for vannlekkasje.

Motoren oppnår normalt max-turtall så belastingen burde ikke være noe problem.

Men den sylinderen som skar seg (bakerste) er den som går varmest. Dette i kombinasjon med at olje-dysa var nesten tett har nok gjort at denne sylinderen har gått varmere enn de andre.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at eieren orker tanken på flere utgifter....

Noen som vet hva en slik analyse koster?

<{POST_SNAPBACK}>

Tipper rundt 1.500,- Vi har benyttet slike tester i jobbsammenheng. Du må i såfall ha noe av den brukte olja. I tillegg samme olje i ubrukt stand. Da kan de sammenlikne og finne ut hva som skjedd. De analyserer på partikkel-nivå.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ikke mye, en 1/4 liter er tilstrekkelig men det kan være lurt å sende en prøve til analyse og beholde en prøve som referanse. Dvs referanse prøven oppbevares for analyse i tilfelle tvil og diskusjon skulle oppstå. Du kan prøve å ringe laboratoriet på Slagen og høre om de kan analysere for deg til en hyggelig pris med skriftelig analyse resultat.

Eller du kan ringe til SGS Oslo og spørre etter Tor Pettersen og be ham om hjelp. Hyggelig kar. SGS utfører alle slags analyser og kan bevitne resultatet og gi deg så mye sertifikat og papirer du måtte trenge. SGS kan også gi deg råd om hvilke analyser som bør gjøres. Partikkel analyse er forholdvis enkel å utføre men er tidkrevende. Og de trenger ikke prøve av "uskadet" ren olje. Det holder å opplyse om hva slags smøreolje det er på flaska.

Går også an å høre med DnV på Høvik om analysering der.

 

 

Jeg snakket med en pensjonert VP mekaniker i går. Han hadde liten formening om hva disse haqvariene egentlig skyltes. Men det han anbefalte var kun å bruke frostvæske fra Volvo til

VP motorer. Og han understreket flere ganger at VP er følsom på oljekvaliteten. Han anbefalte

kun å bruke Volvo olje og ihvertfall på motorer som er yngre enn 5 år. Da var det ihvertfall ikke noe for VP å henge seg opp i som han sa. Og volvo olje sa han var det samme som Mobil 15-40.

Link to post
Share on other sites

Og han understreket flere ganger at VP er følsom på oljekvaliteten. Han anbefalte

kun å bruke Volvo olje og ihvertfall på motorer som er yngre enn 5 år. Da var det ihvertfall ikke noe for VP å henge seg opp i som han sa. Og volvo olje sa han var det samme som Mobil 15-40.

<{POST_SNAPBACK}>

Oljen på Felleskjøpet tilfredstiller jo også det siste kravet fra Volvo - VDS 2 (tror jeg har betegnelsen rett).

 

Olje er vel olje uansett fabrikant? Trodde det var spesifikasjonene (API o.l.) på oljen som bestemte kvaliteten?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at eieren orker tanken på flere utgifter....

Noen som vet hva en slik analyse koster?

<{POST_SNAPBACK}>

Den oljeprøva som skal analyseres bør være tatt av varm motor, før olja rekker å settle seg - poenget må jo være å få tatt ei representativ prøve.

Dette firmaet i Porsgrunn analyserer slike prøver, prisen??? - ring og spør pent.

 

http://www.mator.com/

Link to post
Share on other sites

Tja, si det thor. Om jeg har rett heller ikke vet jeg ikke. Jeg har egentlig ikke noe særlig bevist forhold til oljen jeg bruker annet enn at jeg passer på at den har rett betegnelse og kvalitet (til lavest mulig pris). Dessuten så antar jeg at selv nesten den dårligste oljen som er på markedet i dag tilfredstiller kravene til oljekvalitet som var satt på min motor i 1986?

 

Hadde jeg hatt en nyere motor som var innenfor garanti/reklamasjonsfristen så hadde jeg nok brukt "Volvo-olje" slik at de ihvertfall ikke hadde det argumentet hvis noe skulle skje.

 

Egentlig litt rart dette med argumentet fra Volvo med at motorene er så sære at de kun skal ha Volvo-olje for at garanti/reklamasjon skal gjelde. I bilbransjen så har jo utviklingen gått den veien at bileier fritt kan bruke uorginale deler og uautoriserte (ikke merkeverksted) uten at garanti/reklamasjon bortfaller.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

volvo ikea og biltema...jeg har alltid hatt troen på volvo sine marine motorer , men her for leden skulle jeg en tur til sogn med min selby 27 med kad 43 ,motor har holtdt alle servicer på verksted og de tingene der , kjørte av gårde , lå på rund 3000 rpm , da jeg kom frem etter en times gange tok jeg en titt under lukene , motor hadde da hevet ut store menger olje , tuslet hjem over igjen , i går fikk jeg dommen , gjennom slag på sylinder 1 og 4 , hvordan er dette mulig etter 411 timer , jeg tror jeg :puke: her etter blir det yanmar og strak aksling ,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...