Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Uffda....  Samme motoren med andre ord..

Gjelder dette hele produksjons serien KAD/KAMD 42

eller bare noen produksjonsår ?

<{POST_SNAPBACK}>

Gjelder vel alle KAD42 til den ble erstattet av KAD43. KAD42 kom i -92 tror jeg det var og ble erstattet av KAD43 i -94?(eller var det -95?)

På den annen side, mange KAD42 er oppgradert til KAD43. En oppgradert versjon skulle det ikke være noen fare å kjøpe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

KAD42 kom i -92 tror jeg det var og ble erstattet av KAD43 i -94?(eller var det -95?)

Tror nok det var senere, da lanseringen av KAD 43 ble forsinket flere ganger. Se her: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...ages/tidlige_57

 

Kan i farten ikke huske å ha sett KAD 43 i eldre båter enn '98 mod, men ser flere med KAD 42 annonsert som 97 modeller som denne og denne.

Til og med en fra '98 her

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sett på motoren.

Det viser seg at det er bakerste sylinder som har skåret seg.
Her er foring og stempel....:

Volvo_kad42_foring.jpg

Volvo_kad42_stempel.jpg

Men noe har også skjedd med de andre stemplene, det viste seg at nye ringer ikke lot seg montere.
Sporene var for trange og det var ikke mulig å klemme ringene sammen, gapet var ca 8mm. Noe tilsvarende med de originale ringene. Ifølge verkstedet hadde de aldri sett noe slikt før.

Bilde av stempelene man trodde var ok:

Volvo_kad42_stempel1.jpg

Etter å ha forhørt seg med Volvos serviceavdeling er verkstedets konklusjon at stemplene er deformert pga manglende kjøling.
De sier at årsaken er at det har gått for lenge mellom olje/filter-skift, 198 timer mens anbefalt intervall er 150......

Så da må alle foringer og stempler skiftes. Jeg nevnte at renoverings-sett kan skaffes fra Sverige til ca 30K, men verkstedet mente det ville bli rimeligere ved å bestille fra Volvo Norge.

De visste ikke hva modifikasjonen av olje-tilførselen til kjøle-dysene gikk ut på, dette måtte de sjekke opp med Volvos serviceavdeling.
Noen som kan si om denne modifikasjonen allerede er utført ut fra dette bildet?

Volvo_kad42_oljefilter.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke an å se om dysene er skiftet. Dette med 200 timer mot 150 timer skulle lede til havari er bare tull. Grunnen til havariet er trolig at underspylingen av stemplene ikke har fungert. Volvo har kommet med nye dyser som del av overhalingsettet. Disse dysene SKAL byttes, fordi om de som sitter der ser ut til å være OK. Et verksted i Oslo brant seg på dette, og måtte ta totaloverhaling på egen kappe. Dette verstedet hadde bare staket opp dysene uten å ta dem ut. De nye dysene hadde de lagt til eget lager. Volvo oppdaget forholdet i f.b. med reklamasjonssaken fra kunden.

Link to post
Share on other sites

Merkelig om motoren er så følsom på oljekvaliteten at den ikke tåler 48 timer over oljeskriftintervallet. Da velger jeg jammen å være på den sikre siden og skifte oftere

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, enten det, eller så får man velge eldre Volvo-motorer uten nymotens fiksfakseri. Og godta at de røker litt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke an å se om dysene er skiftet.

Det jeg mente var den modifiseringen som RIB beskrev i innlegg 2 i denne tråden, altså at oljen går direkte fra filteret til dysene.

Verkstedet hadde allerede montert nye dyser, de var klar over at dette er viktig.

 

De sa også at dysene skal byttes hver 1000. driftstime. Antar at en slik service ikke er billig.....

 

Synes også at forklaringen med oljeskift var betenkelig, siden nettopp mangelfull kjøling av stemplene er svakheten med KAD42.....

Men jeg hørte selv verksmesteren snakke med Volvos serviceavdeling og dette ble ikke nevnt med ett ord, all fokus var på kundens forsinkede oljeskift......

Link to post
Share on other sites

48 timer lengre enn anbefalt ? Hvordan fastslås det da ? På opplysning fra kunden går jeg utifra. Og det faller på sin egen urimelighet mener jeg etter å ha opplevd autorisert verksted som ikke hadde tid til å ta 1 gangsservice. Servicen består stort sett av å fastslå at det er motor i båten,den er grønn og bytte olje og sjekke ventilklaring.

Det er gjort og boka er stemplet. Denne fantastisk viktige service skulle vært gjort ved 25 gangtimer i fjor. Den ble utført ved ca 93 gangtimer i år. Veeeldig betryggende. Jeg gjorde alt sjøl inkludert olje,filter,ventilklaring,etterteiting av slangeklemmer ved 27 timer. Det kostet kun hva jeg betalte for olje og filter.

For å få stempel i boka betalte jeg den nette sum av kr. 2890 og verkstedet vet ikke om de skiftet olje og bytte motorsink engang :rolleyes: Men de har visst byttet kjølevæske hvilket jeg påstår de ikke har gjort. Selv om VP er kresen på olje kan jeg vanskelig se at 48 timer over intervall burde eller kunne gi havarert motor.

Link to post
Share on other sites

Har selv en tidlig modell av KAMD42, foreløpig gått 930 timer uten noen problemer. Imidlertid har motorens dårlige rykte gjort at jeg har sjekket hvor problemet ligger: Som tidligere nevnt er det ufiltrert olje som tilstopper oljedysene som er problemet. For å utbedre dette skal oljedistribusjonsventilen skiftes(ca 4200,-Sek). Dette er "sokkelen"som oljekjøler og slangene til oljefilteret sitter på.

På bildet til Ingar ser vi denne med demontert oljekjøler.

Ut fra Volvos servicerapporter har også Volvos 32, 40 og 41 motorer opp til et visst produksjonsnummer samme problem. Samme rapport sier at ved skifte skal dysene og kanalene spyles i retningen fra dysene mot denne "ventilen". Den sier ingenting om at dysene skal skiftes.

Imidlertid tror jeg det er viktig å skifte olje ofte. Som kjent kan det være vanskelig å suge opp mer enn 6-7 liter olje fra bunnpanna. Dermed er det 3-4 liter forurenset olje igjen. Kanskje det er her problemet ligger, da de andre Volvo modellene ikke har samme problemet selv om at de har samme "ventil". Kjenner ikke til om de har problemer med å tømme motoren ved oljeskift.

En annen sak er at på Volvo sine nettsider finnes en større ekspansjonstank for kjølevann for 42 motoren. Har selv tenkt å bytte til denne da eg har sett at dersom eg fyller for mye så spytter motoren ut noe før det stabiliserer seg på et nivå som jeg syns er lavt i forhold til termostathus etc.

Ved skifte til større tankvolum vil man unngå dette.

Link to post
Share on other sites

Verkstedet hadde allerede montert nye dyser, de var klar over at dette er viktig.

De sa også at dysene skal byttes hver 1000. driftstime. Antar at en slik service ikke er billig.....

<{POST_SNAPBACK}>

Å bytte dysene vil si å plukke motoren ut av båten og i det minste av med bunnpannen. Jeg formoder at man ikke får fatt i dysene uten at stemplene kommer ut av sylindrene. Da er man på god vei til en "minioverhaling". Skal sjekke når jeg treffer "Volvo".

 

Hevder fremdeles med styrke at 50 timer over på skiftet er lite sannsynlig årsak.

Link to post
Share on other sites

Synes dette med oljekvalitet og gangtid på oljen høres tvilsomt ut, men som tidligere sagt:billigst for volvo og dyrest for kunden. Dette med oljekvalitet vil jeg tro er på bakgrunn av disse oljedysene som går tett, altså motoroljen må rense godt og ha god evne til å rense seg i filtret samtidig må den ha en god kjøleevne. Alt dette fordi Volvo har et problem med disse dysene. Det verste av alt er faktisk at viss du går ut over Volvo`s anbefalinger så kan de fraskrive seg all reklamasjon, og da er 48 timer og oljetype vikti for volvo. Sorry for dere.

Men er det mulig å få tatt en oljeanalyse av oljen som var på motoren ?

Er ganske sikker på at om dere går til oljeselskapet som leverte oljen som var brukt og sagt at denne oljen holder ikke mål for volvo, har oljeselskapet måttet komme med noen inrømmelser eller i beste fall hjulpet dere. Uansett utfall har dere hatt en sak så fremt kunde ikke har forlangt olje uten å spurt seg fore.

Link to post
Share on other sites

Jeg formoder at man ikke får fatt i dysene uten at stemplene kommer ut av sylindrene.

Dysene kan byttes uten å demontere stempler, se rød pil på bildet.

Men motor må ut og bunnpanne av.....

 

Bilde

 

 

Her ser man peilepinne-røret. Hvis det ikke går til bunnen (at det ligger igjen 7l) kan man vel bare bøye det litt ned?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Og hennsikten med å bøye peilepinnerøret ville være???????

 

Der olje inntaket som skulle vert lengre nede mener eg da..

På min motor er inntaket ca 2-3 cm fra bunnen av panna. Ford 7,3 diesel

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Og hennsikten med å bøye peilepinnerøret ville være???????

Nå er det vel kanskje ikke peilepinnerøret som er bøyd, men det separate røret som benyttes til å suge opp olja ved oljeskift?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter å ha forhørt seg med Volvos serviceavdeling er verkstedets konklusjon at stemplene er deformert pga manglende kjøling.

De sier at årsaken er at det har gått for lenge mellom olje/filter-skift, 198 timer mens anbefalt intervall er 150......

Dette er jo enda verre enn jeg trodde om Volvo - og det sier ikke så rent lite :headbang::headbang:

 

Hvis slike motorer skulle brukes i yrkesfartøy, som ofte sviver 24 timer i døgnet, så måtte man altså bytte olje og filter minst en gang hver uke :cryin::cryin::cryin:

 

Jeg fatter bare ikke hvordan Volvo slipper unna med denslags - og allikevel har de kunder som sier "Volvo, Volvo, Volvo" som en sovedukke man trykker på magen . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis slike motorer skulle brukes i yrkesfartøy, som ofte sviver 24 timer i døgnet, så måtte man altså bytte olje og filter minst en gang hver uke  :cryin:  :cryin:  :cryin:

Pleier ikke intervallene å være oppgitt som X antall timer, dog minst en gang pr.år? Mener å huske at mine to grønne monstre skal ha skift hver 200 timer men minst en gang årlig. Akkurat det siste gir man blanke i, så lenge båten brukes hele året (og prisen på helsyntetisk er som den er)

 

 

 

Jeg fatter bare ikke hvordan Volvo slipper unna med denslags   -   og allikevel har de kunder som sier "Volvo, Volvo, Volvo" som en sovedukke man trykker på magen . . . .

:lol::lol:

 

Omtrent som Worse ... når det gjelder BildeYAMAHA

 

 

 

Edit: Rettet timeintervallet ... det hadde sneket seg med et 1-tall som ikke hadde noe der å gjøre. Pølsefingrene har skylden, nå igjen.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...