Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Ikke no problem det.

Om ikke oljen kommer opp i røret når det går rett ned i bunnpanna.(Grunnet lufttrykket i røret?) hva vet jeg....

Hadde vel da gått å borre et hull i rett nivå for peiling av oljen....?

Røret trenger jo ikke gå helt ned i bunnen heller, hadde det bare vært beint/rett slik at plast røret for oljeavtapping kunne blitt ført til bunnen av olje panna.

Hadde vel ikke trengt å vært så langt som peilepinnen engang.

 

Her er løsningen:

 

Oljepåfyllingsrøret fire cm kortere enn peilepinnen.

Oljepåfyllingsrøret rett ned.

 

Enkelt og greit??

 

Eller er det en god forståelig grunn til at røret skal være bøyd?

Link to post
Share on other sites

Eller er det en god forståelig grunn til at røret skal være bøyd?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det må da være åpenbart. Plastslangen du presser ned gjennom røret tvinges bakover til det laveste punktet i oljepanna.

Peilepinnen i seg selv er kortere og når ikke ned til bøyen. Oljenivået inni og på utsiden av røret er det samme da det ikke er noen trykkforskjell

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ulempen kan være at plastslangen blir bøyd oppover om man stikker den for langt ned og dermed ikke blir liggende på laveste punkt.

 

På min KAD44 er det en O-ring øverst på peilepinnen. Denne tetter så godt at det blir trykkforskjell når motoren blir avkjølt. Når jeg trekker ut pinnen er det ofte ikke noe olje på denne. Så setter jeg den i igjen og trekker opp på nytt. Da får jeg avlest korrekt oljenivå. Er man ikke klar over dette "problemet", risikerer man å fylle på olje unødvendig.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jo, at mange ikke benytter en fleksibel plastslange ned i røret og rundt bøyen, men bare trer en gummimuffe eller tilsvarende rundt munningen på røret oppe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene, men lurer på hvilken olje som er brukt på denne motoren.

Oljemerke er svært viktig på motorer med små dyser for å unngå avleiringer.

Enkelte oljer har svært liten rense-effekt og vil derfor avleire og tette små kanaler samt kokse stempelringer fast i stempelet.

Av egen erfaring vet jeg at Statoil sin mineralolje renser svært dårlig, og har brukt olje-rens på flere motorer for å åpne opp oljekanaler igjen. Mener Biltema også bruker samme oljen.

Link to post
Share on other sites

Du gjør som følger: Les i brukermanualen til din motor hvilken kravspesifikasjon det er til motoroljen. Som regel er den oppgit med en API spesifkasjon. Gå så og kjøp olje med denne speifikasjonen enten det er på Statoil-stasjonen, Felleskjøpet, Biltema eller hvor det enn måtte være i Norge. Skift olje og filter etter manualens anbefaling. Da følger du antakelig det beste rådene for akkurat din motor.

 

Dette med at Statoil Power Way ikke gir god nok rensing tror jeg ikke noe på. Det er oljens viskositet som langt på vei bestemmer renseeffekten. Oljens kvalitet og evne til å opprettholde sine egenskaper går frem av API-spesifikasjonen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Denne påstanden synes jeg var litt tynn, kan du begrunne den.

Hvis STATOIL sin olje hadde vært dårlig ville det vært skrevet om det, opp og ned og i mente.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tiltredes ! Statoils smøreoljer er produsert i Brofjorden og er Mobil olje  som er et produkt med veldig høy kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Olja som Statoil leverer har ikke dårlig kvalitet, men enhver olje er tilpasset for å smøre, rense, kjøle ved forskjellige driftsparametere - som motorbygger oppgir.

Da er det ikke sikkert at olja som passer til Ford diesel passer til en VP diesel.

 

Iflg Drevia er original VP-olje til en 41-motor en halvsyntetisk olje med diverse krav (olje som dekker disse er tidligere nevnt i denne tråden - levert av FK)

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt er det ufiltrert olje som tilstopper oljedysene som er problemet. For å utbedre dette skal oljedistribusjonsventilen skiftes(ca 4200,-Sek). Dette er "sokkelen"som oljekjøler og slangene til oljefilteret sitter på.

Ovenstående utsagn fra ajokl er korrekt!

Jeg tror ikke at problemet med KAD 42 motorene generelt skyldes manglende oljekvalitet, fintfølende motorer eller for lange intervaller ( timer ) mellom oljeskift. Problemet ligger i de 3-4 literene med gammel olje som blir liggende igjen i bunnpannen. En bekjent av meg som er VP mekaniker forteller at han alltid tømmer ut hovedmengden av oljen ved å bruke el.pumpe som kobles på gjengestussen av peilepinnen. Får da ut 7-8 liter. Resterende olje pumpes ut med håndpumpe og tynn sugeslange ned i bunnpannen. Videre anbefaler han å utføre oljeskift når motor er kald. Dette for å få ut all olje...?

På meg virker det utrolig at Volvo ikke har forbedret muligheten for oljeskifte på 43 motoren, da de garantert var klar over årsaken til denne type havari. Løsningen med å filtrere oljen før spyledysene hjelper åpenbart, men årsaken - rester av gammel olje, er ikke gjort noe med.

 

På min tidligere båt hadde jeg en 41 motor som fikk saltvann inn i registeret via utett cimmerring fra sjøvannspumpen. Ble da anbefalt å utføre 2 oljeskift. Etter første oljeskifte, tømte jeg av ca 3 liter olje og fylte opp med diesel. ( for innvendig rensing ) Kjørte så motoren litt på tomgang før ALL olje ble pumpet ut. Etter ca 30 driftstimer var da den nye oljen knapt blitt sort og motoren virket helt ren innvendig.

Kan dette være en anbefalt løsning for dem som har 42/43 motorer og som ikke har fått tømt ut all gammel olje ifm oljeskift???

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger i de 3-4 literene med gammel olje som blir liggende igjen i bunnpannen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har fått meg til å tenke litt tilbake til en referert telefonsamtale jeg hadde med et Volvo-verksted i våres. Der ble det hevdet at bunnpannen skulle av for rensing forholdsvis ofte. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men i lys av det som skjer med KAD-motorene, så skjønner jeg bedre argumentet. Så det er tydelig at Volvo vet om problemet med mye slam og dritt i bunnpannen.
Link to post
Share on other sites

Det høres helt håpløst ut at så er tilfelle. I en båt så må motoren ut for å få løs bunnpannen. I enkelt båter er motoren så innbygd at man nesten må ødelegge båten for å få ut motoren.

 

Jeg vet i hverfall det at hvis jeg skal ut med motoren en gang så skal jeg legge opp til en løsning med avtapping og slange/el.pumpe fra bunnpluggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet i hverfall det at hvis jeg skal ut med motoren en gang så skal jeg legge opp til en løsning med avtapping og slange/el.pumpe fra bunnpluggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, det var en god idé!

 

Jeg skal ha inn motor om ikke så lenge og denne løsningen må jeg sjekke opp!

Det hadde vært veldig deilig og slippe denne pumpinga egentlig. Lettere og tappe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...