Lars H. Startet 3.August.2019 Link til dette innlegget Startet 3.August.2019 (redigert) På gunn av sykdom og operasjoner på Rikshospitalet (munnhulekreft) ble det ikke noe av sedvanlig ferie fra midten av mai til fellesferien. Men nå er vi endelig igang. Onsdag tok vi strake veien fra hjemmehavnen Son til Strömstad i sol, varme og nesten ikke bølger. Der var det full havn, men vi hadde sikret oss med forhåndsbestilling av plass. Det kostet 200kr. ekstra, men hva skulle vi gjort etter 7 timers tur til full havn? Noen kroner ble det, 260 + 40 for strøm + booking 200 = 500. men sjitt au, vi fikk en fin plass. Etter obligatorisk tur til et visst sted for å handle rødt, dro vi neste dag til Tanumstrand. Også denne turen gikk i omtrent vindstille og uten bølger på hverken Kosterfjorden eller Gule humpen. Der var det godt med plasser, men særlig billig var det ikk, 440 med støm. Vi fikk kailangs plass på den innerste bryggen. På eftermiddagen var det full rulle med musikk og show, men ikke en lyd på kvelden og natten. Så bar det videre til en av våre favoritt steder, Hunnebostrand. Også den biten i strålende vær. Vi droppet Hamburgsund og gikk utenfor i Hamburgrennen. Over Humperna mot Hunnebostrand var det kun bølger fra andre båter, men ingen ekle hekksjøgeneraler. Også her var det bare å velge iledige plasser med akterfortøying i bøye. Her ble det 350 kroner med strøm. Litt teknisk surr med motor og elektrisk har vi hatt, men det kommer jeg tilbake til etter hvert. Imorgen går vi videre til Springet (privat plass hos en kjent skribent her på forumet). Nå kjenner jeg at nesen har reistrert at det snart er tid for biff med løk! Redigert 3.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Nå er det kvelden her i Hunnebo, ikke en lyd fra noen båter og ikke et vindpust. Så da er det vel å komme med litt info om problemene våre. Da vi tuslet oss ut fra Strömstad var vi ikke kommet lenger enn så vidt ut fra havnen før motoren mistet turtall. Jeg ruset den litt og alt virket OK i to minutter. Da døde den stille ned, ingen alarm! Hjelp, va gjør vi nå? Rope på Sjøreddingen på VHF for slep tilbake til havnen? Vi lo jo stille og rolig, så jeg ventet et par minutter og vred om nøkkelen for start. Og sannelig, Yanmaren fyrte på første sekundet med fin jevn gange. Dermed tok jeg et par runder rundt før jeg bestemte meg for at vi kunne fortsette videre mot Tanumstrand. Og kryss på halsen og alle fingre, armer og bein krysset, - ikke et feilslag etter det. Hva som skjedde, nei det må gudene vite. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 For navigasjon har jeg en utmerket Interpase 11" kartplotter med C-map kart. I tillegg har jeg to laptop'er med OpenCPN og de nyeste kartene fra kartverkene. Den beste PC'n er en 14" ThinkPad. Den lader jeg med en adapter fra båtens 12volt. Men da jeg skulle flytte den fra et uttak til et annet, knakk firdundre meg "tuppen" på laderen, og 230volt laderen lå igjen hjemme. Løsning: Tur innom Coop i Strømstad for o kjøpe lynlim. Og det funker. men jeg flytter den ikke om mellom forskjellige 12volt uttak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 (redigert) Så ble det et litt alvorlig problem. Da jeg koblet meg til landstrø i Tanumstrand viste voltmeteret flagrende spenning mellom 140volt og 230volt. Frem med multimeteret for måling på stolpen på kaien med resultat stabilt 230volt. For å gjøreen kort forklaring, sa var problemet der blå kontakt kom inn i båten. Der hadde jeg en god gammel kontak med armert kabel som en tidligere hadde i støtfangern på bil. Den var OK, men den blå? Fysjom, her kunne det blitt brann, se bilder. Reservekontakter fantes heldigvis i roterommet ombord, så nå har vi stabil spenning og brannfaren er over. Redigert 3.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
seilfred Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Fysjom, slike bilder gjør meg nervøs. Hvordan kan det bli slik?? Godt å se dere er på tur! Har fulgt med på, og gledet meg over turtrådene de siste par åra Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lars H. Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Årsaken er vel fuktig miljø der fremme i ankerrommet over mange år. Den blå kontakten var riktignok CE.merket, men vel ikke egentlig beregnet for fast montering "utendørs". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Var dette orginalt frå Saga? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Nei da, det er nok mitt eget makkverk. Sagaboats leverte nok ikke ferdig installert landstrøm i båtene i 1986. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ugleseth Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Nå må du huske å stue vekk alt løst inventar I båten for det har aldri vært flere svenske hekksjø generaler i bohus. De kommer bakfra med 10 meters margin og drar opp små flodbølger som de sender I siden på alle med norske flagg I hekken. Sagaen vil rulle som en ball, og kaffekanne, kopper og pyntegjenstandene til konal blir slengt veggemellom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Roterom med rotekasser er uvurderlig. Jeg har sikkert 200 kg rot om bord. Som jeg ikke får bruk for før dagen etter at jeg har kastet det. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det stemmer Hulda. Det heter Murphys Law. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Honduras Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Eneste måten å unngå regn på tur, er å ta med full regndress m/tilbehør. Kjent MC-triks, og kan overføres til båt. Bestandig det du ikke har i reserve som ryker. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Apropos regnvær, så fikk vi noen regndråer idag, de første på turen. Vi gikk fra Hunnebo i formiddag, og etter hvert ble det litt regn som kom og gikk. Nå ligger på på Springet (privat havn ved Fisketången) og regnet ga seg 2 minutter før vi la til. Her ligger vi godt med strøm og vann (og uten steindyre havneavgifter). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Hvor er Fisketången? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 'Baksiden' av Kungshamn. Systembolaget ligger omtrent midtveis. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Fisketången er ved Kungshamn. Redigert 4.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Catch22 Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Hyggelig å lese at dere er utpå igjen. Har blitt vant til å bygge opp forventningene til egen ferie gjennom deres "før-fellesferien" turer. Dette året blir det en hyggelig avslutning istedet ? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Du får hilse verten på Springet - @Lars H. Selv jobber jeg i dag, men fortsetter båtferien i morgen da jeg drar ned til Kristiansand igjen. Kanskje møtes vi i Sverige? Planen var opprinnelig å dra over til Danmark fra Sørlandet, men ser ut som om været spiller meg et puss, så jeg drar nok litt innover i Oslofjorden igjen og krysser over til Koster eller noe slikt. Skal innom Ny-Hellesund, Eigebrekk og Mandal først! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Takk for svar @Hulda og @Lars H. ? Vi lå noen dager i holmene utenfor for et par uker siden, men var ikke inne i den vika. Får ta en tur innom der neste gang. Kanskje vi til og med treffer @Svensk, det hadde jo vært et høydepunkt! Regner med at det er han dere besøker nå Ellers vil jeg gjerne ønske dere god tur videre. Håper dere får litt fint vær og badetemperatur også. Alltid hyggelig å følge dere på tur nedover. Siden vi "aldri" ligger i gjestehavner får vi jo også verdifull informasjon om hvor det er fint å legge seg om det blir aktuelt. Ligger nå på Gyltholmene ved Herføl. I går sanket jeg et stort nett med blåskjell, så snart er det duket for en diger gryte med Komodos blåskjeĺlsuppe Kos dere videre! Kjenner jeg dere rett er dere innom Skjærhalden på tur hjem. Kanskje vi ses der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Veldig koselig å se Trudelutt på tur igjen. Båttur er jo som vi har pratet om tidligere rene medisinen så da satser vi på formtopp Lars ? Artig at du deler om små utfordringer underveis. God tur videre. Selv har vi vært noen dager på forskjellige holmer rundt Koster og ligger nå i Strømstad for kvelden. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Nå skal jeg badefra båten, har kjøpt ny badeshorts på tilbud hos Drssmann ! Redigert 4.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det var en herlig dukkert, 21gr. i vannet og 24gr. i luften. Nå venter jeg bare på at Trude skal bli et ferdig med et kapittel i boken hun leser (på svnsk) før det blir tid for at hun steller igang med middag. Idag blir det lettvindt, kjøtt og flesk fra Trøndersodd på boks. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) Ny dag å glede seg til. Som sagt tidligere ligger vi på en privat brygge tilhørende den kjente brukeren her på forumet, Svensk. Her ligger vi kailangs med strøm og vann. Og ikke bare ligger vi kailangs, men vi har egen "kjerringtrapp" til å komme iland fra for oss "gamlinger". Det var noe "Svensk" laget for sin gamle mor. Her har vi vært mange ganger, og er blitt godt kjent med "Svensk", en god venn! Idag kom reder og frue innom etter jobb for å slå av en prat. Han startet for et par år siden et eget firma, Kungshamn Seafood, og som før: Reker til å sette i kjøleskapet, 1,6kg (nettovekt)! Det blir litt småsmaking i kveld, men imorgen blir det å handle loff, sitron og majones. Da skal vi fråtse i reker! Planen videre? Kanskje Fiskebäckskil på onsdag. Redigert 5.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alphaman Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 ser flott ut! Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 ikke kjøpt ordentlig øl på systemet Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.