Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

Haha? Fantastisk tråd?

 

Seiling er dyreste måten å reise gratis, var det en som sa, og jeg er enig!

 

I min seilbåt står det en så dårlig motor at jeg er tvunget til å bruke seilene mest mulig, motoren brukes bare til avgang og til å legge til. Så, når man da først har investert i skamdyre seil kan man like godt sette inn en gammel haug av en rustklump som lekker som en Perkins, da MÅ man seile framfor å gå for motor? #ønskermegyanmar

Link to post
Share on other sites

Da kan vi åpne med denne linken:

https://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/seglare-svarar-med-vald-mot-poker-run-batar.html

 

Poker run vs seil-regatta. Hehehe. Dømt til å bli krig.

 

En link til:

https://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/seglare-vs-fartvidunder-under-helgens-poker-run.html

 

Min mening: 

Motorbåtene holder helt klart altfor høy fart - tenk om de får noe feil på styring eller lignende - det er livsfarlig. 

MEN: seilbåtene seiler jo i hele sundets bredde - de kan gjerne holde seg på linje, evt maks to-tre linjer på styrbord så det er mulig å passere.

 

Ikke lett å være normal fritidsbåt kjørende gjennom det sundet der, kan jeg tenke meg....

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

 

 

Ikke lett å være normal fritidsbåt kjørende gjennom det sundet der, kan jeg tenke meg....

 

Omtrent som å prøve seg gjennom Oslo når sentrumsløpet eller lignende pågår? Det vet man jo at er vondt og vanskelig. Ferga jeg pleier å ta legger om ruta mens Færder-starten pågår. 

 

Surra meg forøvrig inn i en ræserbane utafor Smögen for et par år siden, gikk hent fint det ...

 

Du må nok finne bedre agn nedi trålpåsan din en en svensk arrangørtabbe. Evt. finne på noe litt mer konstruktivt enn å hive masse bensin på et bål som ikke er der.

Link to post
Share on other sites

smogen poker run har holdt det gående i mange år på samme dato, samme sted, nesten 10 år vel? informert lokalt havnevesen på ruta/politi/redningsskøyter der (da de også har vært med under start) . 

Sett endel video fra det, så ikke veldig dramatisk ut, bortsett fra løken som kasta hammer, 

Kjøre relativt nærme seilbåter der skjer jo hele tiden og hele veien langs kysten, noen jubel får du neppe, seilerne burde heller se det positive, ca alle båtene som var med lager mer skum  enn sjø. 

 

 

Regatta folka hadde også fått info om at det var event samme dagen og visste om det /informerte om det. 
Hadde det vært ekstremt farlig hadde man nok ikke startet regatta, evnt bedt folk om å ikke seile mange i bredden, ingen tiltak ble gjort, kysbevakningen hadde også 3 båter i området, og ingen kjørte for fort i 5 knop sonene. 


Det er agurknytt tid, vi har jo allerede en haug seilbåt vs motorbåt folk og krangel gående på fora før dette, svenskene og, nå har alle fått litt ekstra blod på tann og skal bevise at de er best på sjømannskap. 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt motorbåt i noen år og har nå hatt seilbåt i noen år.

 

Det som iriterte meg når jeg hadde motorbåt var de som i trange sund kjørte motorbåt i halvplan og lagde store hekkbølger og de med seilbåt som på død og liv skulle seile for en hver pris.

 

Etter at vi byttet til seilbåt så irriterer jeg  meg når jeg kjører i trange sund og møter motorbåter i halvplan som lager  store hekkbølger og seilbåter som på død og liv skal seile for en hver pris.

 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 8 minutter siden:

Kjøre relativt nærme seilbåter der skjer jo hele tiden og hele veien langs kysten, noen jubel får du neppe

Leste linkene, og det virker ikke som det var en regattabåt som kastet hammeren (veldig få regattabåter har jolla på slep). Godt, ikke en oppførsel som er greit. Men vil påstå at hvis en motorbåt passerer i plan nær nok til å bli truffet av en hammer så er den for nærme. Jeg synes overhodet ikke det er greit å ha hurtiggående båter så nær. Noen av de har nok kontroll, men har sett nok båter som ikke har god nok kontroll. Jeg vil ikke bli truffet av 3 tonn båt som holder 60 knop. Litt som å stå ved siden av en blink ved skytterprøven, når de flinke skyter er det helt trygt, men skivebom skjer for de uerfarne, og da dør du.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det nok ikke er en regattabåt som kaster hammer, båten som tar igjen folk der er en relativt stor fountain noe han nok er klar over at er skremmende så han kjører relativt sakte, jeg anslår 15-20 knop på måten han tar igjen, og også bølgen og bølgemønster bak.. Trolig kan også evnt andre forran han ha gjort at noen har blitt sure, og latt det gå utover tilfeldig bakover i feltet, da f.eks. han. 

Har du mange nok båter i bredden, i sakte fart, uansett hvor bredt det er mellom ting der vil du som motorbåt uansett måtte være nærmere noen, da også mer enn du hadde valgt ellers. Du har også poeng i at ikke alle har god kontroll, som jeg nevnte i annen tråd er det varierende grad kompetanse på førerne. 

Jeg kjørte smogen poker run, senest i 2018, og nivået på førerne var bra, da både hvordan de tok rask sidesjø men også hvordan de posisjonerte seg i forhold til andre båter, klart jeg så jo absolut ikke alle, men jeg var nok av de raskere der da, så så iaf hvordan de kjørte. det var absolutt IKKE full gass på båtene  de delene vi tok innaskjærs, da jeg klarte å henge med i skjærgårdsjeepen min med 6 personer ombord. 

Noen av kommentarene på blur er jo helt hinsides og sammenligner med STCC løp i gater osv. Folk er krenket. Folk elsker bli krenket. 

Å gå helt ut av plan og sånn er ikke tema når jeg tar igjen folk, men jeg pleier gå ned til si 25-30 knop, der lager jeg minimalt sjø, og ca lite lyd. 

 

jeg har 2 uker på seilbåt i sommer,  det er vel ca like mye tid som i motorbåt. Skal sies at jeg er litt bortskjemt med relativt store båter når vi seiler, typ 50+, men det skal virkelig ganske god halvplaner sjø til før ting begynner flytte på seg i de, klart du får kanskje litt saltvann i vin/champagneglasset, slikt har skjedd, tiltak ble å holde over glassene og kose oss videre ;) 

Ref skytebane, kan også si at standplass tak er ett usikkert sted å stå ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm I stand corrected da, jeg har det i kalendern i starten i august, desverre krasja det med andre ting i år, drar vel neste år, jeg synes det var knallmorro, det gjorde alle i båten også. 

Han ene hadde med seg ca 14-16? av sine nærmeste venner i en axopar 37, god stemning og øyhopping, svenskene kan dayparty. 

Det var med båter ned i 17-20 fot klassen som toppa ut på 30-40 så alle kan være med. 

Jeg har kjørt båtrace og hatt løpsbåter i mange år, de som sier dette er båtrace aner ikke hva de snakker om. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...