Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

andersb skrev 40 minutter siden:

Kjøre relativt nærme seilbåter der skjer jo hele tiden og hele veien langs kysten, noen jubel får du neppe, seilerne burde heller se det positive, ca alle båtene som var med lager mer skum  enn sjø.

 

Synes du at den kjøringen vi kan se er helt grei? Og siden seilerne visste om denne gjengen så burde de ha utsatt regattaen en dag, eller to?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 19 minutter siden:

jeg har 2 uker på seilbåt i sommer,  det er vel ca like mye tid som i motorbåt. Skal sies at jeg er litt bortskjemt med relativt store båter når vi seiler, typ 50+, men det skal virkelig ganske god halvplaner sjø til før ting begynner flytte på seg i de, klart du får kanskje litt saltvann i vin/champagneglasset, slikt har skjedd, tiltak ble å holde over glassene og kose oss videre ;)

Får du saltvann i champagneglasset i en seilbåt på 50+ fot på grunn av hekkbølger er de store nok til å senke en snekke. Verste sort mennesker som kjører på den måten. Drittsekker finnes i alle miljøer. Heldigvis er det få av dem. Sist jeg opplevde så store hekkbølger var Alverstraumen nord for Bergen for 4 år siden, så skjer ikke ofte.

 

I år har jeg seilt i områder totalt uten plagsom båttrafikk. Lengste strekket var 500 nm uten å se andre båter. Ulempen var at selv den værste hekksjøen ikke hadde vært mulig å oppdage, naturen klarer fint å lage mye større sjø. Hadde ingen båter nærmere enn 0,5 nm som ikke var ankret opp på hele ferien, ingen vikeplikt situasjoner. Så merkelig nok 3 motorbåter. Alle hadde dieseltanker store nok til å krysse atlantern. 

Link to post
Share on other sites

@Mouche Betraktninger/tanker ble gjort, ingen tiltak nødvendig var da konklusjon utover info gitt til folk fra begge sider.  Så kan jo det diskuteres om er optimalt. Jeg har sett igjennom mye video fra flere båter og det er ikke veldig mye skummelt, sort G29 rib kunne dratt av litt mer, men han går i mellom da han har motgående seilbåt på hans styrbord side i sundet, dvs seilbåten ligger helt babord. Løsning er at alle holder seg på respektive sider der det er smalere. Vindretning og video av andre båter der viser det er fint mulig. 

 

@pacuare vinden får endel skyld må sies, mer enn bølgene direkte. de traff bare sider og skummet. 

 

@Mulligan Har du deltatt? Jeg har ikke drukket sprit der, ingen førere drikker noe.  Sponsorer er primært en greie for å offsette kostnader, helt greit for meg. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:


Det er agurknytt tid, vi har jo allerede en haug seilbåt vs motorbåt folk og krangel gående på fora før dette, svenskene og, nå har alle fått litt ekstra blod på tann og skal bevise at de er best på sjømannskap. 

 

 

Og ingen av de leverer annet enn det verste fra begge sider :lol::giggle:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Noen av de har nok kontroll, men har sett nok båter som ikke har god nok kontroll. 

 

Er akkurat der problemet muligens ligger, kreves det noen spesiell kompetanse/dokumentasjon for å delta i Pokerrun? Er jo også helt unødvendig å skape risiko når det ikke er et løp med tidtaging, Eller er det bare offisielt at det ikke er tidtaging kanskje? 

Link to post
Share on other sites

Man får jo garantert horn i pannen i et poker run :smiley:

 

Det bør bli kompetansekrav for å føre både seilbåt og båter over 6 meter som gjør over 10 knop, spør du meg. Så har vi en luke for de som vil være på sjøen uten å ta lappen, men den er under 6 meter og under 10 knop. Da får man økt kunnskap blant båtfolket. For er vi helt ærlige er det utrolig mye dårlig sjømannskap både blant de gamle ringrevene som tror de kan det meste fordi de ar kjørt hele livet og blant de nye ferske som tror de ikke trenger å lære seg mer.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 17 minutter siden:

@Mouche Betraktninger/tanker ble gjort, ingen tiltak nødvendig var da konklusjon utover info gitt til folk fra begge sider.  Så kan jo det diskuteres om er optimalt. Jeg har sett igjennom mye video fra flere båter og det er ikke veldig mye skummelt, sort G29 rib kunne dratt av litt mer, men han går i mellom da han har motgående seilbåt på hans styrbord side i sundet, dvs seilbåten ligger helt babord. Løsning er at alle holder seg på respektive sider der det er smalere. Vindretning og video av andre båter der viser det er fint mulig.

 

 

Med andre ord så synes du at dette er helt greit og hensynsfull kjøring, javel.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@quantumduck Det er ingen tidtagning, kommer du raskere enn de andre må du ligge å vente, da alle båter legger til som en gruppe med  en plan og anvisning. Man kan jo like fullt si det er dumt med risiko i seiling og turløp ala færdern, like fullt er det der kontakt mellom båter og faktisk skader. Så har du jo regatta med raskere klasser båter enn det du finner der. 

 

@Mouche Nå prøver du legge ord og egenskaper til andre, men om det kommer 9 båter mot meg i breden i ett sund på si 2-300 meter,  og jeg holder styrbord så blir jeg ikke veldig berørt om de i den andre båten synes det at jeg er 20-25 meter unna, og i plan er skummelt. Det er lov å tenke hvordan man posisjonerer seg, det kommer ALLTID noen/noe som er raskere enn deg. Jeg har dette i bakhodet både når jeg kjører bil, og båt. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Motorbåtene skal forholde seg til sjøfartsreglene på helt ordinær måte i dette "løpet". 

 

Om en mener det en ser på videoene er i nærheten av "greit" så skjønner ikke jeg en dritt. Enten har jeg misforstått reglene eller så må motorbåtkjørerne være komplette idioter. 

-------

Understreker vel bare poenget at slike båter bør ut i havet og ta ut potensialet sitt der, ikke skvise seg frem mellom båter, holmer og skjær i en drittfart. 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 25 minutter siden:

@Mouche Nå prøver du legge ord og egenskaper til andre, men om det kommer 9 båter mot meg i breden i ett sund på si 2-300 meter,  og jeg holder styrbord så blir jeg ikke veldig berørt om de i den andre båten synes det at jeg er 20-25 meter unna, og i plan er skummelt. Det er lov å tenke hvordan man posisjonerer seg, det kommer ALLTID noen/noe som er raskere enn deg. Jeg har dette i bakhodet både når jeg kjører bil, og båt. 

 

Beklager, men vi lever åpenbart i to helt forskjellige verdener mht å vise hensyn på sjøen. Du har rett og slett skremmende holdninger og viser ingen empati med de du møter på din vei åpenbart da mange vil oppleve denne type atferd som skremmende, men det synes du å drite i.:thumbsdown:

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@andersbhvis du tenker at et sammentreff mellom to seilbåter i feks Færdern på noen måte kan sammenlignes med å bli truffet av en motorbåt i 30-40 kn, så tenker du ganske enkelt helt feil.

 

Som allerede nevnt, når løpet ikke går på tid fremstår kjøringa som desto mer hjernedød.

 

Og, med tanke på at seilbåter fra motorbåtførerens ståsted og forståelse (dvs mangel på sådan) skifter kurs i vilkårlig og uforutsigbar retning hele tiden, så kan vi vel slå i siste spikern i kista for dømmekraften her. Bravo.

Link to post
Share on other sites

Olemar skrev 19 minutter siden:

Har hatt seilbåt i mange år. Vurderer motorbåt når jeg blir for gammal til seilbåt, men frykter den dagen det er snill medvind og jeg må sitte og humpe med motor. Er redd for at jeg vil angre da... ?

 

Om du kjøper kvalitetsbåt vil du ikke angre. Det er stor forskjell på støydemping av båter med lik motorisering. Men helt seilbåtstille får du det ikke. Du får derimot en båt som går rett og som ikke slamrer i masten med masse rotete vaiere og mye bedre komfortabel uteplass. I tillegg har du mulighet til å kjøre fra dårlig vær.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 8 timer siden:

I tillegg har du mulighet til å kjøre fra dårlig vær.

Det motorbåtfolket kaller dårlig vær er vel det vi kaller seilvind?

 

Kan vel også konkludere at veldig mange seilbåter i praksis brukes som motorbåt. 

 

Litt mer seriøst, noen kjøper seilbåt fordi de liker å være underveis. I år har jeg 3 seilaser på på mer enn ett døgns varighet. Da kommer en langt, får sett mye (spesielt hav). ER jo en på forumet med motorbåt som gjør noe tilsvarende, gøy å lese at det også er motorbåtmennesker som tenker på den måten.  

 

Jeg kjenner bare ett ektepar som seiler langt med motorbåt, kjenner mange med seilbåt. MEd langt i denne sammenhengen tenker jeg over 10 000 nautiske mil per år. (Håpløs kombinasjon med å jobbe)

 

Hvorfor ikke bare kjøpe den båten en liker? I Nord-Norge ville jeg nok valgt motorbåt da det er for kaldt til å seile på måten jeg liker. I varmen vil jeg helst ha seilbåt.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 10 timer siden:

Du er jaggu diplomatisk:smiley:

Dette er skolepensum fysikk, men klart at den som blir krenka av seilbåter som seiler blir sikkert krenka av fysikkpensum óg :giggle: Krenk, krenk og atter krenk ... er det sosiale medier eller realityprogrammer som har gjort oss til de persillebladene vi fremstår som? (aldri møtt noen iRL ... how come ... )

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Det motorbåtfolket kaller dårlig vær er vel det vi kaller seilvind?

Hvorfor ikke bare kjøpe den båten en liker? I Nord-Norge ville jeg nok valgt motorbåt da det er for kaldt til å seile på måten jeg liker. I varmen vil jeg helst ha seilbåt.

 

Med riktige motorbåter med god kvalitet og gode skrog er bølger og vind bare moro. Og har man f eks en Targa kan man kjøre gjennom det meste, eller sitte på flybridge i godvær. 

 

Kjøpe den båten en liker håper jeg jo at alle gjør innenfor sitt budsjett :yesnod:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Der jeg ferdes hilser vi på hverandre enten vi har båt med eller uten pinne!   hjelper hverandre uansett ved tillegging og slikt.  Jeg har motorbåt av den enkle grunn at det er det eneste det går an å snirkle seg rundt holmer ogskjær med og jeg går en del steder der det er veldig grundt!  det er også noen kabelspenn oglave bruer st må gå under.. Dessuten er det lange avstander her oppe hos oss.. Defleste seilbåter som går i Trondheimsleia går jo for motor ser jeg.

Jeg kunne godt tenkt meg en Lagoon 39 synes dem ser fantastiske ut! men da måtte jeg jo ha solgt både hytta og mere til..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, andersb said:

Nå prøver du legge ord og egenskaper til andre, men om det kommer 9 båter mot meg i breden i ett sund på si 2-300 meter,  og jeg holder styrbord så blir jeg ikke veldig berørt om de i den andre båten synes det at jeg er 20-25 meter unna, og i plan er skummelt. Det er lov å tenke hvordan man posisjonerer seg, det kommer ALLTID noen/noe som er raskere enn deg.

 

Det kommer ALLTID en seilbåt som broacher, etter samme logikk, så tenk på hvordan du plasserer deg. Er du i plan 20-25 meter unna en seilbåt som broacher, og på feil side av seilbåten, så er det en stor sjanse for at noen blir alvorlig skadet eller dør. Det kan like godt være i din båt som seilbåten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 minutt siden:

 

Det kommer ALLTID en seilbåt som broacher, etter samme logikk, så tenk på hvordan du plasserer deg. Er du i plan 20-25 meter unna en seilbåt som broacher, og på feil side av seilbåten, så er det en stor sjanse for at noen blir alvorlig skadet eller dør. Det kan like godt være i din båt som seilbåten.

 

Likevel må seilbåter og andre regne med at folk går i plan på flere av de litt smale stedene mellom de populære sundene ved svenskekysten. Var en del svenske båter som tok oss igjen og kjørte sikk-sakk mellom pinnebåtene. 20-25 meter er stor avstand.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...