Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

Med 20 m avstand har du plutselig 1,5m klaring når jeg broacher. Da er det jo en viss risiko for at du havner i måketrålen. For de som vet alt om hvordan seilbåter manøvrerer, dvs. med stadig og helt uforutsigbar kursendring, syns jeg det er overraskende liten margin som skal til for å opprettholde komfortsonen. 

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Lingefan said:

 

Likevel må seilbåter og andre regne med at folk går i plan på flere av de litt smale stedene mellom de populære sundene ved svenskekysten. Var en del svenske båter som tok oss igjen og kjørte sikk-sakk mellom pinnebåtene. 20-25 meter er stor avstand.

 

Så seilbåteiere må regne med at dere bryter lover og regler? Greit å vite.

 

20-25 meter er ikke mye hvis man broacher. Og om du ikke treffer seilbåten så vil du høyst sannsynlighet prøve deg på en unnvikelsesmanøver. I trangt farvann kan det i seg selv være farlig nok.

 

Det handler om å gi selg selv og de rundt seg marginer og forutsigbarhet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 2 minutter siden:

Med 20 m avstand har du plutselig 1,5m klaring når jeg broacher. Da er det jo en viss risiko for at du havner i måketrålen. For de som vet alt om hvordan seilbåter manøvrerer, dvs. med stadig og helt uforutsigbar kursendring, syns jeg det er overraskende liten margin som skal til for å opprettholde komfortsonen. 

 

 

Men det er dette dere seilere må tenke over: massevis av folk i båt er nye i båt vet ikke sjøveisreglene lenger og gidder ikke og trenger ikke lære seg de heller. Det er ikke krav til å kunne noe som helst. Bare en anbefaling at man leser seg opp. Så det er en haug av folk som bare kjører båt og ikke kan regler. Hvordan skal de vite at du plutselig broacher og hva som da kan skje? Det er du som har kunnskapen og gjør endringen. Da er det i praksis ditt ansvar å følge med, enten du har rett eller feil teoretisk.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Det motorbåtfolket kaller dårlig vær er vel det vi kaller seilvind?

 

Syns de ofte kjører motor uansett...for mye vind er et argument jeg har hørt de komme med også..

pacuare skrev for 1 time siden:

Kan vel også konkludere at veldig mange seilbåter i praksis brukes som motorbåt. 

?ja det er min oppfatning også...men det er en dårlig løsning i mine øyne..

pacuare skrev for 1 time siden:

 

Litt mer seriøst, noen kjøper seilbåt fordi de liker å være underveis. I år har jeg 3 seilaser på på mer enn ett døgns varighet. Da kommer en langt, får sett mye (spesielt hav).

 

Du får sett langt mer av vår flotte kyst i en motorbåt, en i en seilbåt...

Vi reiser av og til sammen med et par i en motorseiler.. Vestlandet er en labyrint av øyer..og  bruer, luftspenn etc tvinger ham til stadighet ut i havet, eller større åpne fjorder...og han går glipp av  all idyllen mellom tusener av holmer og skjær...faktisk nok til at hans kone fra tid til annen ber om å få være med oss på flybridgen i godværet..

 

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 16 minutter siden:

 

Så seilbåteiere må regne med at dere bryter lover og regler? Greit å vite.

 

20-25 meter er ikke mye hvis man broacher. Og om du ikke treffer seilbåten så vil du høyst sannsynlighet prøve deg på en unnvikelsesmanøver. I trangt farvann kan det i seg selv være farlig nok.

 

Du må regne med at folk ikke kan reglene, og heller ikke skjønner hvordan en seilbåt fungerer. Det bør innføres førerkort til sjøs, spør du meg. Der man må kunne et minimum.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ved å lese denne tråden (og moder-tråden) kan man jo få inntrykk av en voldsom polarisering mellom "seilbåtfolket" og "motorbåtfolket".

Heldigvis finner jeg igjen lite av disse holdningene når jeg er på sjøen eller i gjestehavner her på Vestlandet.

Men så liker jeg heller ikke å oppsøke de havnene som jeg vet fylles først opp.

 

Dette er vel ikke mer vanskelig enn at folk kjøper den type båt de har lyst på innenfor sitt budsjett.

Om dette er en "bobil" eller "pinnebåt" burde være knekkende likegyldig for andre mennesker.

 

Når det kommer til regler på sjøen så er jeg vel enig med de som sier at målet bør være å navigere såpass tydelig og tidlig at situasjoner aldri settes på spissen i form av at et eventuelt lite/stort regelbrudd fra en av partene blir fatalt.

 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 12 timer siden:

Bra du går ut av plan hver gang du møter/tar igjen noen. 
 

 

Var den til meg?  I trange farvann med mye trafikk så benytter jeg tiden til å ha det hyggelig, holde lav fart og se meg rundt. Gjerne snakke litt med de jeg er sammen med og kose meg. Andre igjen kan ikke komme fort nok til land og oppfører seg som tullinger på sjøen, skremmer livskiten av folk rundt seg, men hevder sin rett og sin fantastiske kompetanse til å kjøre fort med båt. Dem om det!

Men som sagt; dine holdninger her er rett og slett skremmende og svært usympatiske!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 16 minutter siden:

Du får sett langt mer av vår flotte kyst i en motorbåt, en i en seilbåt...

Vi reiser av og til sammen med et par i en motorseiler.. Vestlandet er en labyrint av øyer..og  bruer, luftspenn etc tvinger ham til stadighet ut i havet, eller større åpne fjorder...og han går glipp av  all idyllen mellom tusener av holmer og skjær..

Det er frivillig å se kysten vår. De aller fleste beveger seg veldig lite langs kysten vår. Det er rett til favoritthavna så raskt som mulig og ligge der en stund før går til neste havn, med minst mulig tid på vannet.

 

En bekjent med motorbåt har en fin holdning, hvor sakte kan denne båten gå? Meningen er å kunne gå inn i de trangeste/grunneste sundene.

 

Men blandt de som seiler langt langs kysten vår er seilbåter overrepresentert. Har vært opp og ned kysten vår noen ganger, og det er i hovedsak seilbåter som ikke er lokale. Ulempen vår er som du sier bruer og luftspenn. Mange steder jeg har lyst til å gå og så ender jeg med hurtigrute leden da jeg ikke kommer under andre steder.

 

Men en ting ønsker jeg å unngå, det er sognefjorden. Selv med fiskebåten min som marsjer 40 knop er det en skebne værre enn døden. Har prøvd å padle deler av den, og det var virkelig kjedelig. Lengst ut er det fint.

Link to post
Share on other sites

 

 

nie skrev 8 minutter siden:

Dette er vel ikke mer vanskelig enn at folk kjøper den type båt de har lyst på innenfor sitt budsjett.

Om dette er en "bobil" eller "pinnebåt" burde være knekkende likegyldig for andre mennesker.

 

Helt enig...

nie skrev 8 minutter siden:

Når det kommer til regler på sjøen så er jeg vel enig med de som sier at målet bør være å navigere såpass tydelig og tidlig at situasjoner aldri settes på spissen i form av at et eventuelt lite/stort regelbrudd fra en av partene blir fatalt.

 

 

 

Nettopp derfor bør seilere ikke seile i for trange og traffikerte områder, etter som de bør forstå at deres handlingsmønster skaper unødvendige situasjoner...

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 9 timer siden:

 

 Du får derimot en båt som går rett og som ikke slamrer i masten ..........

 

Hvor ofte har du opplevd denne slamringen i masten når du har seilt? Ingen tanker da om at det trolig er noe helt feil et sted og en tur på dekk med riktig utstyr er på tide før masten går over bord? Ha også gjerne på en vest og line!:thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 36 minutter siden:

 

 

Men det er dette dere seilere må tenke over: massevis av folk i båt er nye i båt vet ikke sjøveisreglene lenger og gidder ikke og trenger ikke lære seg de heller. Det er ikke krav til å kunne noe som helst.

 

Ikke krav om å kunne eller å lære seg noe som helst hva sjøveisreglene angår? Nå tøyser du vel. Til orientering så gjelder Norges Lover også for ignoranter og idioter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 5 minutter siden:

 

I trange farvann med mye trafikk så benytter jeg tiden til å ha det hyggelig, holde lav fart og se meg rundt. Andre igjen kan ikke komme fort nok til land.

 

Man kan ha det hyggelig i både 5 knop og 35 knop. Og med en god motorbåt kan man gjøre begge deler. Og man kan sikkert komme fortere til land også, men for mon del handler det om å kunne kjøre lange strekninger samme tid. F eks kjøre Oslo-Marstrand på en dag er fullt mulig med motorbåt som marsjer i 30 knop. Prøv å gidde det med seilbåt. Så lan man argumentere at man kan slappe av og ta det med ro. Med seilbåt må man det, men i motorbåt kan man velge.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 4 minutter siden:

Det er frivillig å se kysten vår. De aller fleste beveger seg veldig lite langs kysten vår. Det er rett til favoritthavna så raskt som mulig og ligge der en stund før går til neste havn, med minst mulig tid på vannet.

 

Ja, slik er vi forskjellig...heldigvis...det er derfor det er så god plass i uthavnene...noe jeg setter stor pris på.. 

pacuare skrev 4 minutter siden:

 

En bekjent med motorbåt har en fin holdning, hvor sakte kan denne båten gå? Meningen er å kunne gå inn i de trangeste/grunneste sundene.

 

Det er på samme måte som vi farter rundt...og de få andre jeg ser gjør det på den måten , er også utelukkende motorbåter...nettopp pga muligheten/tilgjengeligheten de har kontra seilbåt..

pacuare skrev 4 minutter siden:

 

Men blandt de som seiler langt langs kysten vår er seilbåter overrepresentert. Har vært opp og ned kysten vår noen ganger, og det er i hovedsak seilbåter som ikke er lokale. Ulempen vår er som du sier bruer og luftspenn. Mange steder jeg har lyst til å gå og så ender jeg med hurtigrute leden da jeg ikke kommer under andre steder.

 

Og nettopp der går du glipp av det vakreste i fjordlandet her vest...

 

pacuare skrev 4 minutter siden:

 

Men en ting ønsker jeg å unngå, det er sognefjorden. Selv med fiskebåten min som marsjer 40 knop er det en skebne værre enn døden. Har prøvd å padle deler av den, og det var virkelig kjedelig. Lengst ut er det fint.

 

??

Link to post
Share on other sites

Joda, for noen er "livet" å kjøre fra Oslo til Marstrand med båt uten stopp og for andre er det å kjøre bil fra Norge til Spania med kun en stopp for å tisse og fylle bensintanken også definisjon på lykke. Godt vi er forskjellige!

For noen er turen slutt når man kommer til land og for andre kan man ikke komme fort nok til land. Hva med bobil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 18 timer siden:

 

Det er vel det mest vanlige .. ??

Nå må dere snart bestemme dere. Går seilbåtene for motor blir det kritisert. Har de seilene oppe blir det et problem da de ikke inngår under vikepliktsreglene. Ikke lett å være seiler.

 

Ida Marie III skrev for 15 timer siden:

Ja, seilerne driver med sitt...og motorbåter med sitt...det er åpenbart ikke et problem i følge en kommentar fra en seiler her i tråden "  Betraktinger rundt båtulykker "

Så,... da er det vel slik...ingen tar hensyn...

Jeg vet hvem som taper på det...

 

En seilbåt er da ikke noe problem. Man regulerer farten ved å  justere håndtaket på styrbord side. Man dreier på roret og endrer retning.

Det bør absolutt innføres en praktisk prøve før man "får" båtførerbeviset og særlig for dem som er født før 1982. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 minutt siden:

F eks kjøre Oslo-Marstrand på en dag er fullt mulig med motorbåt som marsjer i 30 knop. Prøv å gidde det med seilbåt. Så lan man argumentere at man kan slappe av og ta det med ro. Med seilbåt må man det, men i motorbåt kan man velge.

Jeg er typen til å gidde det, selv om jeg pleier å bruke to dager. Pleier å seile vestover, men ikke så glad i mengden båter på sørlandet. Litt skremmende at av de siste 6 gangene jeg har gått strekningen Oslo Kristiansand har jeg brukt under ett døgn 4 ganger (med seilbåt). Hvor mange ganger har du gjort det samme? Rett og slett for kjedelig å kjøre så langt med motorbåt uten stopp selv om det er veldig enkelt.  Trives veldig godt med nattseilas.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 11 minutter siden:

 

Ikke krav om å kunne eller å lære seg noe som helst hva sjøveisreglene angår? Nå tøyser du vel. Til orientering så gjelder Norges Lover også for ignoranter og idioter.

 

Norges lover ja. Men det går på vestpåbud på båter under 8 meter, promillegrense på 0,8 og 5 knop nærmere enn en viss avstand fra land. Og dette med ordensforstyrrelser som gjelder til lands og til vanns.

 

Sjøveisregler eller det å føre båt er det dessverre ingen krav til å kunne. Er du født før 1980 trenger du absolutt hverken fornuft eller kunnskap om rød eller grønn lanterne. Spesielt hvis du har båt over 8 meter. Da «slipper du vest» også.

 

Mitt forslag: Båtførersertifikat med praktisk og teoretisk prøve må gjennomføres før du har lov til å kjøre båt over 6 meter eller/og over 10 knop. 

Det være seg alt fra seiling og motorbåtkjøeing i trange led’er til høyhastighetskjøring i over 40 knop. Og ikke minst tilleggingskurs. Der bør være minstekravet for å kunne føre båt over 6 meter eller/og 10 knop, uansett hvilket år man er født.

 

For å unngå å gi næringsdrivende og fiskere unødvendige utgifter må de få kunne søke spesielt om å omgå førerprøve pga spesielt god erfaring.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 4 minutter siden:

Nå må dere snart bestemme dere. Går seilbåtene for motor blir det kritisert. Har de seilene oppe blir det et problem da de ikke inngår under vikepliktsreglene. Ikke lett å være seiler.

 

Diskusjonen handler vel om seiling i trange trafikkerte områder der seilbåtene skaper unødvendige situasjoner..

Dine konstruerte problemstillinger kan jeg ikke erindre at noen har diskutert..

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 12 minutter siden:

Joda, for noen er "livet" å kjøre fra Oslo til Marstrand med båt uten stopp og for andre er det å kjøre bil fra Norge til Spania med kun en stopp for å tisse og fylle bensintanken også definisjon på lykke. Godt vi er forskjellige!

For noen er turen slutt når man kommer til land og for andre kan man ikke komme fort nok til land. Hva med bobil?

 

 

Alt dette kan man gjøre med både motorbåt og seilbåt, bare at man kan velge å kjøre lengre strekker om man ønsker med motorbåt. Kjører jeg i 7 knop med mine 700hk bruker den maks kanskje 7 liter diesel i timen. Og båten er såpass godt støydempet at det ikke er slitsomt. Utrolig koselig å gli gjennom trange sund og ikke minst slippe å vente på at broer skal åpne seg og ikke stikker den mer enn maks 1,5 meter dypt, så man trenger ikke overdrive redsel for grunner.

 

Må innrømme at jeg liker å bare cruise rundt i båten og vi går ofte i 7 knop (skrogfart), men det er også deilig å ligge rolig i havn så man slipper å følge med på navigering hele tiden. 5-6 timer bak roret av gangen er min grense for hva jeg synes er behagelig.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 25 minutter siden:

Diskusjonen handler vel om seiling i trange trafikkerte områder der seilbåtene skaper unødvendige situasjoner..

Diskusjonen i dette tilfelle dreier seg om Hermanö runt. En regatta som har gått til samme tid og på samme sted i over 40 år. Og en gjeng idioter med hurtiggående motorbåter som la reklamen for et maltesisk bettingselskap til samme tidspunkt. 

Link to post
Share on other sites

Kun en side av denne saken. En godt kjent regatta og kjøtthuer i motorbåt.

Det er noe som gjentar seg ofte. Femminutteren har gått, alle lurer på hverandre, og så braser det en motorbåt gjennom startfeltet.

Jeg sier ikke at alle i motorbåt er idioter, men alle idiotene finner du i motorbåt.

Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Lingefan said:

Sjøveisregler eller det å føre båt er det dessverre ingen krav til å kunne.


Tøv. 
Sjøveisregelen er en del av Norsk Lov   og du er pliktig til å ha kjennskap til disse ved ferdsel i rom sjø og tilliggende farbare farvann. 
Fartøy skal føres i tråd med disse, mfl.
Rettsuvitenhet fritar ikke for juridisk ansvar. (Straffelovens §26)

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 22 minutter siden:

Kun en side av denne saken. En godt kjent regatta og kjøtthuer i motorbåt.

Det er noe som gjentar seg ofte. Femminutteren har gått, alle lurer på hverandre, og så braser det en motorbåt gjennom startfeltet.

Jeg sier ikke at alle i motorbåt er idioter, men alle idiotene finner du i motorbåt.

 

 

Hehe, der gikk du på din egen pinne og ramlet du flere trinn gitt. :giggle:

 

Uansett hvor rett du mener å ha så er det alltid to ulike sider av en sak. Typisk norsk og evt mennesker å forhåndsdømme og konkludere for tidlig på spekulasjoner. 

 

Det eneste jeg ser ut fra videoen er at det bred-seiler masse båter i et sund der alle kan ferdes og at det samtidig kjøres med idiotfart med motorbåter blant sivile og at de i tillegg utøver vold mot hverandre. Utover det er det vanskelig å konkludere bastant.

 

Til det siste setningen din: kunne ikke vært mer uenig. Er enig i at det er mange idioter i motorbåter rundt omkring. Men det finnes minst like store mengder idioter i seilbåter også. Jeg har møtt flere av de i sommer. De hilser ikke på motorbåter, hjelper ikke til når du legger til med motorbåt, er sure, takker ikke, -dette har ikke nødvendigvis ene og alene med båttype å gjøre, men har opplevd litt vel mange gretne seilbåter med dårlig sjømannsskap i sommer.

 

PS- de fleste er hyggelige på sjøen, uansett båttype - jeg er bare litt sjokkert over trenden.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...