Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

Jeg tror det er ett fellesferie i skagerak problem.  Altfor mange store  båter, og alle skal i de samme havnene.  Stadig flere tør heller ikke ligge i uthavner uten brygger fordi de har lite erfaring med det. Resultatet blir da gjerne stress og jag for å nå neste havn, og kniving om de samme plassene.   De som har noen år på sjøen vet hvordan ting gjøres, og takler presset eller har funnet andre løsninger uavhengig av om de har seil eller motorbåt. 

 

Jeg opplever at det er en god kultur og ei hyggelig tone mellom båter uavhengig av om det er seil eller motor.  Føler man veldig ofte på det motsatte, så kan jo det skyldes at man selv sender ut litt negative signaler fordi man ofte er stresset.  Dersom dette stresset tas med ut på sjøen, og man irriterer seg over at seilbåter vingler fra side til side, så må man virkelig gå i seg selv og vurdere båtlivet.  

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg storkoser meg på sjøen uansett, så får heller andre være irriterte. Alt fra store hekkbølger til feil navigering er jo uskyldig moro spør du meg. Med mindre hekkbølgene og farten skjer rett forbi populære havner/ankringsplasser og man unngår sammenstøt eller fare for badende osv er det vel heller ingen grunn til noe annet.

 

Er man lei av at motorbåter lager bølger så kjøp en båt som takler bølger. :yesnod:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 7 minutter siden:

 

 

Jeg opplever at det er en god kultur og ei hyggelig tone mellom båter uavhengig av om det er seil eller motor.  Føler man veldig ofte på det motsatte, så kan jo det skyldes at man selv sender ut litt negative signaler fordi man ofte er stresset.  Dersom dette stresset tas med ut på sjøen, og man irriterer seg over at seilbåter vingler fra side til side, så må man virkelig gå i seg selv og vurdere båtlivet.  

 

 

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 9 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blir dog i største laget når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil. Det var styrbord led, midtre led og babord led uten plass overhodet.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle: og holdt da på å bli påkjørt mens jeg lå der og drev... hehehe.

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et par andre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ne

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Kanskje en ide å gjøre sjøklart før man legger fra land neste gang?

Nei  man skal jo kose seg underveis, Mouche. En kopp kaffe, et glass kaldt øl , ei brødskive med makrell i tomat med en dæsj majones og så  et wienebrød som avslutning på en hyggelig etappe mot målet. 

 

Så kommer det en stor båt med en uerfaren båtfører som passerer i 15 knop 10 meter fra båtsida  og sender en flodbølge I båtens høyre side I fartsretningen. Brødskiva havner på gulvet med pålegget ned,  kaffen velter utover kjøkkenbenken og kniven faller ned og blir borte I den lille sprekken under skuffen  nede ved gulvet.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Mouche said:

 

Kanskje en ide å gjøre sjøklart før man legger fra land neste gang?

 

Spørsmålet er vel helst om man skal trenge å gjøre sjøklar når man er innaskjærs på flatt vann uten en krusning i sikte. Før noen finner det for godt å teste ut slingrekjølen på den de passerer...

 

Men man trenger jo ikke legge opp til å balansere krystallglassene med høyest stett heller...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 3 minutter siden:

 

Spørsmålet er vel helst om man skal trenge å gjøre sjøklar når man er innaskjærs på flatt vann uten en krusning i sikte.

 

En ting har jeg nå lært etter xx år i fritidsbåt, så svaret er... Ja! :-) 

 

Men for all del, har da lagt ut uten å gjøre sjøklart utallige ganger, og når første vindkastet som er litt mer en forventet, eller hekksjøene litt større enn en trodde har gjort sitt så må en ned og rydde alt rotet som har velta rundt. 

 

Link to post
Share on other sites

Hva med "Paintgun",   gi den som ikke oppfører seg på sjøen en liten merking i skrogsiden.  :)  hvilken farge skal jeg gå for  ?  eller si det slik får man kjøpt forskjellige farger ? og hvor stor avstand kan disse brukes på ? Kan jo rigge en nede ved brygga  som skyter med tråløs kontrol oppe fra stua/altanen  :) 

 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Huff ja Ugleseth, ikke lett når man om sommeren må velge mellom pest og kolera, ser den!:giggle:

 

Hørt om slingrekopp, eller bølgesikre kopper? Du skjønner at ekte sjøfolk drikker mye kaffe, og det er ikke alltid flatt vann ute på fiskefeltet eller de syv hav så slike finnes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 22 minutter siden:

Huff ja Ugleseth, ikke lett når man om sommeren må velge mellom pest og kolera, ser den!:giggle:

 

Hørt om slingrekopp, eller bølgesikre kopper? Du skjønner at ekte sjøfolk drikker mye kaffe, og det er ikke alltid flatt vann ute på fiskefeltet eller de syv hav så slike finnes.

Nå surrer du igjen som vanlig Mouche. Vi som trafikkerer  "E6" sørover I fritidsbåt I fellesferien  er I feriemodus. Vi kjører IKKE på E 18 på vei til Oslo I morgen rushet og har forsovet oss. Viktig å senke pulsen når man har ferie I båt. Brødskiva burde ikke surres fast på kjøkkenbenken?

Link to post
Share on other sites

Du gjør som du vil; gjør sjøklart eller surrer rundt og leter etter brodskiva di i kjøkkenet til høyre, tørker kaffe fra gulvet og/eller leter etter kniver i glippene i parketten, ditt valg. Jeg har bare foreslått å vurdere alternativer siden du synes å lide slik på din ferd til sjøs.:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Camelback/drikkesekk med en eller annen fullverdig energi/proteindrikk så slipper en alt matstyret og tåler både vindkast og hekksjø ;-) 

 

Litt på spøk men.. fikk to brett med noe energidrikkgreier før ferien i sommer. Var visstnok ment på folk som ikke klarer å få i seg mat av ulike grunner, fullt av fett, proteiner og det hele, overhodet ikke noe for de som ønsker noe sunt, masse kalorier. Smakte... sånn passe, ikke direkte godt. 

 

Hadde 5-6 av de i "matkassa" i cockpit når jeg seilte alene og det var flotte greier. Om jeg var litt tørst/sulten, et par sånne så fikk jeg opp piffen og en merket at de "satt" litt lengre enn annen drikke. 

---

Nestle minimax het det. Men ser at det er alt for dyrt til vanlig bruk. 64,- for to små flasker på 200ml :-D 

 

En litt feit havresuppe er nok ett greit alternativ. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

Du gjør som du vil; gjør sjøklart eller surrer rundt og leter etter brodskiva di i kjøkkenet til høyre, tørker kaffe fra gulvet og/eller leter etter kniver i glippene i parketten, ditt valg. Jeg har bare foreslått å vurdere alternativer siden du synes å lide slik på din ferd til sjøs.:giggle:

Joda vi må tåle både vind og bølger, Mouche, men båter  som lager store bølger bør tenke seg litt om når de passerer andre båter og de kommer bakfra. . Når jeg møter båter som brøyter styrer jeg fronten mot og det blir et par plask, helt uproblematisk  . 

 

Verre er det om natta når båten er fortøyd og man ligger i bingen for å få noen timer på øye. Så kommer det en båt etter resturangenes stengetid , sånn ved 3 tida.  En flodbølge skyller innover og man våkner av et brak,  tror  det er et underjordisk  jordskjelv og at en tsunami er på vei. Pulsen er oppe i 150. Man blir nysgjerrig på hva som skjer, står opp og  titter ut . Man oppdager at det er flere i de andre båtene som gjør det samme. Er det håp sier jeg?

 

  ( skulle jeg tippe hvem det var som passerte kl 3 om natta måtte det være Mouche som kom forbi siden han mener at de som ikke har gjort båten sjøklar som har ansvaret)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Ugleseth said:

Når jeg møter båter som brøyter styrer jeg fronten mot og det blir et par plask, helt uproblematisk  . 

 

Det fungerer hvis man går for motor og har tid og plass til å vende mot bølgene. Det er endel situasjoner hvor det ikke alltid er sånn (seilbåt for seil, trangt farvann, mange båter).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 15 timer siden:
Ventus skrev for 15 timer siden:

 

Spørsmålet er vel helst om man skal trenge å gjøre sjøklar når man er innaskjærs på flatt vann uten en krusning i sikte.

 

En ting har jeg nå lært etter xx år i fritidsbåt, så svaret er... Ja! :-) 

 

Det støttes fullt ut, men læringen har gått litt i bølger for min del.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
LI4560 skrev 15 minutter siden:

 

Det støttes fullt ut, men læringen har gått litt i bølger for min del.

 

Er en klassiker som har en tendens til å gjenta seg, lyden av alt det som rauser rundt ved første vindkast/bølge :-)

 

Mest håpløse var ei snekke jeg hadde med frontåpning på kjøleskapet. Skulle ha meg noe og bomma litt på bølgefrekvensen så lå alt innhold utover dørken...og det skjedde ikke bare en gang. :-/

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 39 minutter siden:

Mest håpløse var ei snekke jeg hadde med frontåpning på kjøleskapet. Skulle ha meg noe og bomma litt på bølgefrekvensen så lå alt innhold utover dørken...og det skjedde ikke bare en gang. :-/

 

Jo takk, opplevet det selv på Gule Humpen. Alt fikk bare ligge å flyte på dørken til vi kom inn i smulere farvann. Etter det ble det montert sikring på kjøleskapdøren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 7 timer siden:

  ( skulle jeg tippe hvem det var som passerte kl 3 om natta måtte det være Mouche som kom forbi siden han mener at de som ikke har gjort båten sjøklar som har ansvaret)

 

 

Ser du har flyttet til Svalbard og kjøpt deg ny båt? Gratulerer!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...