Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

SamH skrev 31 minutter siden:


Tøv. 
Sjøveisregelen er en del av Norsk Lov   og du er pliktig til å ha kjennskap til disse ved ferdsel i rom sjø og tilliggende farbare farvann. 
Fartøy skal føres i tråd med disse, mfl.
Rettsuvitenhet fritar ikke for juridisk ansvar. (Straffelovens §26)

 

Men hvor mye av dette kan du straffes for i praksis?

På sjøen har hver og en ansvar for sim egen båt ved skade, med mindre du kan bevise tydelig at noen har gjort skaden (og de innrømmer det). 

Om noen dulter borti båten din pga dårlige kjøreferdigheter og skylder på umulig strøm og vind og utenifrapåvirkede forhold og lager ripe er det du selv som må dekke skade på egen båt. Unntatt hvis det var promillekjøring eller tydelig lovbrudd/fortsettelig og du kan bevise at vedkommende «ikke skulle vært der», hvilket er håpløst vanskelig rettslig sett med mindre politiet eller lignende er tilstede kjapt.

 

Man har i grunnen masse risiko og bare ansvar for seg selv på sjøen. Og man må dessverre regne med at andre ikke kan sjøveisregler utover «det de en gang har hørt» noen si. Det er ikke en gang pålagt med forsikring. Det fordi ansvarsforsikringen er omtrent ikke i bruk, da «alle dekker sin egen skade».

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Lingefan said:

 

Men hvor mye av dette kan du straffes for i praksis?

På sjøen har hver og en ansvar for sim egen båt ved skade, med mindre du kan bevise tydelig at noen har gjort skaden (og de innrømmer det). 

Om noen dulter borti båten din pga dårlige kjøreferdigheter og skylder på umulig strøm og vind og utenifrapåvirkede forhold og lager ripe er det du selv som må dekke skade på egen båt. Unntatt hvis det var promillekjøring eller tydelig lovbrudd/fortsettelig og du kan bevise at vedkommende «ikke skulle vært der», hvilket er håpløst vanskelig rettslig sett med mindre politiet eller lignende er tilstede kjapt.

 

Man har i grunnen masse risiko og bare ansvar for seg selv på sjøen. Og man må dessverre regne med at andre ikke kan sjøveisregler utover «det de en gang har hørt» noen si. Det er ikke en gang pålagt med forsikring. Det fordi ansvarsforsikringen er omtrent ikke i bruk, da «alle dekker sin egen skade».

 

En god start - basert på det du skriver over - er å sette seg inn i ting. Mye agn og veldig lite innhold i det som skrives, i tillegg til både feil (grove forenklinger uten sammenhenger) etc.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

 

 

Men det er dette dere seilere må tenke over: massevis av folk i båt er nye i båt vet ikke sjøveisreglene lenger og gidder ikke og trenger ikke lære seg de heller. Det er ikke krav til å kunne noe som helst. Bare en anbefaling at man leser seg opp. Så det er en haug av folk som bare kjører båt og ikke kan regler. Hvordan skal de vite at du plutselig broacher og hva som da kan skje? Det er du som har kunnskapen og gjør endringen. Da er det i praksis ditt ansvar å følge med, enten du har rett eller feil teoretisk.

 

Hehe, colorful bait ... kudos for dét, og lite annet. 

Link to post
Share on other sites

 

Lingefan skrev 37 minutter siden:

Men det finnes minst like store mengder idioter i seilbåter også. Jeg har møtt flere av de i sommer. De hilser ikke på motorbåter, hjelper ikke til når du legger til med motorbåt, er sure, takker ikke, -dette har ikke nødvendigvis ene og alene med båttype å gjøre,

 

Muligens noen av dem jeg har laget hekkbølger til når de ikke flytter seg...???

 

Lingefan skrev 37 minutter siden:

men har opplevd litt vel mange gretne seilbåter med dårlig sjømannsskap i sommer.

 Faktisk litt enig, har lagt merke til at de fleste utlendinger i seilbåt er langt flinkere til å håndtere sitt seilfartøy...

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 3 timer siden:

 

Det kommer ALLTID en seilbåt som broacher, etter samme logikk, så tenk på hvordan du plasserer deg. Er du i plan 20-25 meter unna en seilbåt som broacher, og på feil side av seilbåten, så er det en stor sjanse for at noen blir alvorlig skadet eller dør. Det kan like godt være i din båt som seilbåten.

 

Vi fikk en skikkelig broach ut av Åsgårstrand ved for noen år siden. Det var sol fint vær og 5 m/s ikke meldt noe mer heller, men ut ved Slagentangen raffeneriet kom det plutselig kast på 17 m/s ut av ingenting. Det ble en ulekker broach og 90 grader stybord i 7-8 knop, samtidig hadde jeg en passerende motorbåt på hver side. Jeg lærte mye, men jeg tror også motorbåtene lærte litt. :pray:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 8 minutter siden:

 

Vi fikk en skikkelig broach ut av Åsgårstrand ved for noen år siden. Det var sol fint vær og 5 m/s ikke meldt noe mer heller, men ut ved Slagentangen raffeneriet kom det plutselig kast på 17 m/s ut av ingenting. Det ble en ulekker broach og 90 grader stybord i 7-8 knop, samtidig hadde jeg en passerende motorbåt på hver side. Jeg lærte mye, men jeg tror også motorbåtene lærte litt. :pray:

 

Plutselig 17 sek/m vind på stille sjø bør være lett og oppdage i form av "råser" som fyker bortover sjøen....

Trodde dere seilere var i pakt med naturkreftene...?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 11 minutter siden:

Faktisk litt enig, har lagt merke til at de fleste utlendinger i seilbåt er langt flinkere til å håndtere sitt seilfartøy...

 

De fleste norske båter du finner fra engelske kanal og sydover er også ganske flinke til å håndtere sitt seilfartøy. Seilere uten erfaring krysser sjelden hav, utlendingene som er på besøk har ofte mye erfaring.

 

Noe kotyme jeg ikke forstår, å hilse på køen av båter i blindleia er en av de. I en øde fjord på vestlandet hilser jeg på alle jeg møter, noen i timen. Men er det kø av båter oppfatter jeg det ikke som hilseplikt. Litt det samme som å gå på ski, i nordmarka en søndag hilser jeg aldri, litt øde så hilser jeg. Vedlig øde så stopper jeg å snakker med de jeg møter.

 

Prøver så godt jeg kan å unngå tett båttrafikk, så da slipper jeg å bli kalt hoven. Hyggelige folk er alltid hyggelig, og stort sett møter jeg bare de.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

 

Plutselig 17 sek/m vind på stille sjø bør være lett og oppdage i form av "råser" som fyker bortover sjøen....

Trodde dere seilere var i pakt med naturkreftene...?

 

Jeg er jo motorbåtmann med seilbåt, satt og digget U2 i sola 3,5 knop da det datt ut av sekken. Jeg har forsøkt å oppdatere paken med naturen, men den er sta :headbang:   

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Plutselig 17 sek/m vind på stille sjø bør være lett og oppdage i form av "råser" som fyker bortover sjøen....

Trodde dere seilere var i pakt med naturkreftene...?

Autopilot og hodet ned i telefon.

 

Autopilot er det også en forskjell på seil og motorbåter. Vi går 95% av tiden på autopilot. Så ikke kom og påstå at vi ikke holder stø kurs.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 19 minutter siden:

Vi går 95% av tiden på autopilot. Så ikke kom og påstå at vi ikke holder stø kurs.

Snakk for deg sjøl! :giggle: Sommerturen i år gikk uten autopilot, aldri igjen. Nå er gammel defekt Simrad borte, og ny Raymarine snart på plass.

 

E: Innser at jeg insinuerer at vi absolutt ikke gikk på stø kurs. Det gikk sånn tålig greit, spesielt i trange farvann :thumbsup:

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

autopilot tilsier ikke nødvendigvis rett kurs, jeg har den ofte innstilt på true eller relative wind...

 

Forøvrig kan jeg melde at jeg har hatt en flott seilferie, ingen ubehagelige situasjoner å snakke om. Har ved flere anledninger seilt i trange farvann og blitt sluppet frem av velvillige motorbåter. Jeg hilser alltid takk, og fått inntrykk av at folk tar seilingen med et smil. God stemning altså.  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 3 minutter siden:

Har ved flere anledninger seilt i trange farvann og blitt sluppet frem av velvillige motorbåter. Jeg hilser alltid takk, og fått inntrykk av at folk tar seilingen med et smil. God stemning altså.  

Har inntrykk av at det er populært at store seilbåter seiler i trange sund. Merker at folk stopper opp og ser. Man har da god tid på ferie, så når det skjer noe utenom normalt er det en hyggelig adspredelse. Uten seil får en bare oppmerksomhet når det blir så trange sund at en må ta inn fenderne for å komme gjennom.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 1 time siden:

 

En god start - basert på det du skriver over - er å sette seg inn i ting. Mye agn og veldig lite innhold i det som skrives, i tillegg til både feil (grove forenklinger uten sammenhenger) etc.

 

:giggle:

Herlig konstruktivt med folk som påpeker uten å forklare hvordan de selv mener det skal være i stedet.:lol:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Lingefan said:

 

:giggle:

Herlig konstruktivt med folk som påpeker uten å forklare hvordan de selv mener det skal være i stedet.:lol:

 

Når uvitenheten er for stor til å favne alt i et innlegg så anbefaler jeg heller deg å lese deg opp på lovdata og generelt om ansvar og forsikringsprinsipper.

 

Så kan du ta hele innlegget ditt på denne siden og revurdere.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 14 minutter siden:

 

Når uvitenheten er for stor til å favne alt i et innlegg så anbefaler jeg heller deg å lese deg opp på lovdata og generelt om ansvar og forsikringsprinsipper.

 

Så kan du ta hele innlegget ditt på denne siden og revurdere.

 

Hersketeknikk-alarm - Herlig :lol:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 3 timer siden:

 

Sjøveisregler eller det å føre båt er det dessverre ingen krav til å kunne.

 

Mye tyder på at du enten ikke har lest reglene eller ikke bryr deg om hva som står der. Har du tenkt til å gå fri for ansvar ved å vise til at du ikke er pålagt å kjenne lover og regler ved ferdsel til sjøs? Lykke til! Uansett fortsetter du med dine skremmende holdninger, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

var ingen som passerte meg på uforsvarlig vis i sommer. Det hender jo at man blir passert av en hekksjøgeneral rett nok, men det plager ikke meg vesentlig, da synes jeg mer synd på de som er ute i småbåter, snekker osv. Har ofte tenkt på det at faktisk er det andre motorbåtfolk som gjerne plages mest av de som stresser avgårde over skrogfart med store baljer. En planende båt bør etter mitt syn holde seg i plan forutsatt at han klarer å ha en viss avstand. Å passere slik vi ser på filmene er helt uakseptabelt. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Framtia said:

men det plager ikke meg vesentlig

 

Du har jo fordelen av rundt 4 tonn kjølvekt som stabiliserer båten din. :wink: Andre er ikke like heldige. Spesielt ikke joller, snekker og andre motorbåter som du selv sier, men selv vi med 2 tonn kjølvekt merker det godt når en hekksjøgeneral passerer for nærme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...