Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

15 minutes ago, Framtia said:

viktigste er jo å ha seilene oppe og vingle sånn passe, da holder båtene normalt mye større avstand :-)

 

du får evt hevne deg med å bred-seile eller hva det nå heter..

 

Spørsmålet heretter blir ikke hvor langt man har seilt, men hvor bredt. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 21 minutter siden:

Skjærsgårdsjeepen min uten blykjøl takler bølger fra andre mystisk godt, og uten selv å lage mer enn noen cm med bølger. 

 

Har merket at de med skjærgåprdsjeeper tror de kun lager noen cm bølger. Også når de går av plan rett ved brygga og får sjokk av egne bølger når de legger til :-D

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 6 minutter siden:

Velter de og folk faller overbord? 

 

Seg selv i såfall ;-)

 

Fra spøk til alvor, en skjærgårdsjeep i plogefart og av- på plan lager godt med bølger. Og de er ikke 16 fot lengre heller, stadig flere er kjempesvære. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Mye tyder på at du enten ikke har lest reglene eller ikke bryr deg om hva som står der. Har du tenkt til å gå fri for ansvar ved å vise til at du ikke er pålagt å kjenne lover og regler ved ferdsel til sjøs? Lykke til! Uansett fortsetter du med dine skremmende holdninger, dessverre.

 

Men du misforstår jo totalt: dette er jo ikke _mine_ holdninger eller slik jeg oppfører meg der ute. Jeg sier bare hvordan alle de nye båtførere som er landkrabber tenker. Det er i praksis ikke stilt noen krav til båtførere og deres kunnsskap om sjøveisreglene i dag. Derfor bør man på sjøen oppføre seg som om man bare har uvitende førstegangs-båtfolk rundt seg om man skal være trygg. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

viktigste er jo å ha seilene oppe og vingle sånn passe, da holder båtene normalt mye større avstand :-)

 

du får evt hevne deg med å bred-seile eller hva det nå heter..

 

 

Seile massevis av båter i bredden du tenker på sikkert.

Fint vi får et uttrykk på det så man tenker over det når det utføres.

Min reaksjon på vinglete seilbåt er som oftest å øke farten for å passere raskere og tryggere for å unngå sammenstøt. Kall det gjerne en unnamanøver. Men da blir det større heeeekkkkbølger :wink:

Men alle seilbåter tåler hekkbølger i motsetning til snekker osv. Man må regne med bølger på sjøen :yesnod:  Og hva er best? Sammenstøt eller hekkbølger?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje ta seg bryet med å forstå grunnen til at disse seilbåtene i dine øyne vingler slik at du kan forutse deres gjøren og laden og ikke diskutere om du skal lage hekkbølger eller kollidere med dem? Overrasket over at du synes så "grønn" når du selv har en så stor og flott båt som du tilsynelatende bruker både mye og langt. Eller kanskje det er litt vondt i viljen (til å forstå)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er for nære når det spruter rett på skroget ved passering i plan. Det har skjedd et par ganger i løpet av denne ferien, en gang i Marstrand. Begge menn i 50 årene med kabbinkruser og kapteinhatt. Veldig lite organ mistenker jeg. 

 

Vi holdt på å bli nedrent av en seilbåt mitt i Skagerrak mellom Gøteborg og Arendal, ingen tegn til å vike. Samme skjedde i Oslofjorden for motor. Begge gikk på autopilot og ingen synlig i cockpiten før etter passering, veldig hyggelig.. En seilbåt holdt på å kjøre over linene på ferja i Sverige men klarte å bakke fullt før noen mistet hodet.

 

Å ja, alle i menn i 50 årene.

 

Seiling i trange sund er fint, men bare dustete når det er fellesferie. Det er kult å kjøre fort i tranger sund, men dustete i fellesferien. Å kjøre i halvplan er dustete hele året.

 

Jeg er selv i 50 årene og i faresonen for å dumme meg ut, jeg må huske på å ta meg sammen. Men takk for god hjelp fra dere som tror dere er verdensmestere. (ikke der her inne selvsagt, de andre)

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 28 minutter siden:

Å kjøre i halvplan er dustete hele året.

Finnes situasjoner der det også må til. I for mye sjø må jeg av og til ned fra plan, båten stabiliserer seg mye. Men det er ikke aktuelt innaskjærs. Det er rett og slett dårlig sjømannskap. 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

 

Men du misforstår jo totalt: dette er jo ikke _mine_ holdninger eller slik jeg oppfører meg der ute. Jeg sier bare hvordan alle de nye båtførere som er landkrabber tenker. Det er i praksis ikke stilt noen krav til båtførere og deres kunnsskap om sjøveisreglene i dag. Derfor bør man på sjøen oppføre seg som om man bare har uvitende førstegangs-båtfolk rundt seg om man skal være trygg. 

 

Eh, jo, når du skriver at det i praksis er den som gjør "endringen" som har ansvar så er det nok din mening som kommer til uttrykk. Det at du ikke forstår det du selv skriver forklarer ganske greit den generelle forvirringen din :diving:

 

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Finnes situasjoner der det også må til. I for mye sjø må jeg av og til ned fra plan, båten stabiliserer seg mye. Men det er ikke aktuelt innaskjærs. Det er rett og slett dårlig sjømannskap. 

 

I indre Bærums-fjorder er det 15 knops fartsgrense. Forstå det den som kan. Selv kjører jeg enten i 7 knop eller i 25 + i 15 knop blir det jo halvplan med 42 fot.

Men nå er det vel med fartsgrenser som med promillegrenser. Det er en maks-grense og ikke et bestemt nivå som man hverken må gå under eller over, men holde helt nøyaktig ?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 46 minutter siden:

 

I indre Bærums-fjorder er det 15 knops fartsgrense. Forstå det den som kan. Selv kjører jeg enten i 7 knop eller i 25 + i 15 knop blir det jo halvplan med 42 fot

15 knop er en helt tullete fartsgrense. Enig med deg at det enten er 7 eller 25 knop. Selv med min lille fiskebåt på 20 fot kan jeg ikke kjøre mellom 7 og 22 knop, kan ha en sammenheng med alt for stor motor. 

Link to post
Share on other sites

Tja? Vi har akkurat konvertert fra motorbåt til seilbåt. Etter over 30 år med motorbåt, så fristet det med stillegående seilbåt, og å lære å seile. Vi gleder oss ihvertfall til seilbåtens stillhet og i ett med sjøen (og klasse A i sjø i motsetting til motorbåt)......  Hentetråd fra Ålesund til Oslo kan ses her.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 12 timer siden:

Tja? Vi har akkurat konvertert fra motorbåt til seilbåt. Etter over 30 år med motorbåt, så fristet det med stillegående seilbåt, og å lære å seile. Vi gleder oss ihvertfall til seilbåtens stillhet og i ett med sjøen (og klasse A i sjø i motsetting til motorbåt)......  Hentetråd fra Ålesund til Oslo kan ses her.

Flott båt, og ser ut som det ble en ålreit tur hjem også :thumbsup: Har dere fått brukt båten noe særlig enda? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvor er det dere ferierer? Jeg har vært fire uke på svenskekysten i fellesferien og har verken hatt problemer med hekkbølger eller vinglete seilbåter. Alle har vært superhyggelige og man har tatt hverandre godt i mot og hilst uavhengig båttype.

 

Tror jeg fortsetter med å feriere der, for der dere avvikler ferien later det til å være uhyggelig og konfliktfylt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 7.8.2019 at 20.05:

 

I indre Bærums-fjorder er det 15 knops fartsgrense. Forstå det den som kan. Selv kjører jeg enten i 7 knop eller i 25 + i 15 knop blir det jo halvplan med 42 fot.

Men nå er det vel med fartsgrenser som med promillegrenser. Det er en maks-grense og ikke et bestemt nivå som man hverken må gå under eller over, men holde helt nøyaktig ?

 

For min del kjører jeg kun båt med promille under O,5 eller over 1,5 - det er et mellomsjikt der hvor jeg blir veldig vinglete....??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er liberalistene/anarkistene/de naive (ikke alltid lett å skille på folks utopier,  er de for å fjerne reguleringer, for lovløshet eller kun naive?) på forumet åpne for å føre båt med en viss grad av illegale rusmidler eller lovlige medisiner som ikke skal kombineres med å føre motorkjøretøy innabords?

 

Rus er rus, folk vet best selv og tar personlig ansvar, eller gjelder det kun alkohol?

 

Frihet er frihet, ansvar er ansvar, rus er rus, tung medisinering og bak roret/spakene må vel også være innafor?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 49 minutter siden:

Frihet er frihet, ansvar er ansvar, rus er rus, tung medisinering og bak roret/spakene må vel også være innafor?

 

Jeg tar det nesten for gitt at de må synes det er greit eller kanskje alkohol er/gir en mere "høyverdig" rus?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 7.8.2019 at 10.46:

Kun en side av denne saken. En godt kjent regatta og kjøtthuer i motorbåt.

Det er noe som gjentar seg ofte. Femminutteren har gått, alle lurer på hverandre, og så braser det en motorbåt gjennom startfeltet.

Jeg sier ikke at alle i motorbåt er idioter, men alle idiotene finner du i motorbåt.

 

Jeg seiler en del i Hellas, og der er det i alle fall flust av idioter i seilbåt. Ofte russere med for mye penger og høy testosteron/machofaktor med svært liten kompetanse. Motorbåter over en viss størrelse er som oftest ført av folk med mye kompetanse.

 

Ida Marie III skrev On 7.8.2019 at 11.54:

 

 Faktisk litt enig, har lagt merke til at de fleste utlendinger i seilbåt er langt flinkere til å håndtere sitt seilfartøy...

 

I Norge kanskje... 

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert idioter i seilbåter også, men de blir ikke avslørt av store hekkbølger?. Seilbåter kommer heller ikke brått på, i stor fart, så de er forholdsvis enkle å forholde seg til, når spaken går begge veier og også har en fri stilling. De jeg har opplevd som høyest idiottethet i år, er daycruiser/skjærgårdsjeep folket som ikke klarer å slakke lenger enn til maks plogefart mellom holmer, skjær og trange Sund. Der er kajakker, badende, og tallrike båter som ligger til land. De kunne bare slakke 3knop til, så hadde det vært flatt. 

Vi er alle forskjellige, men jeg synes de dummer seg ut. Noen blir vinket på eller snakket til, men fortsetter likevel. Mistenker størsteparten av disse for å være hyttefolk på dagstur. 

Også er det noen større utaskjærs som skal se hva du har på skiva når de passerer da. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...