Jump to content

Seilbåt VS motorbåt


Marida

Recommended Posts

Vi seiler bredt på havet og langs kysten,  hvis det passer,  man de fleste gangene i trange områder går vi for motor slik at vi ikke skaper uønskede sitvasjoner.  vi har 2 motorer ombrod, og de brukes bare begge til og fra kai,  så snart vi setter farten opp , så går vi for 1 motor.

Det hender også i lite vind at vi motorseiler med seilene oppe (på kryss) og med litt hjelp av motor,  da får vi mer fart. 

Vi bor rett ved sjøen og har sett en utvikling av at større motorbåter skal kjøre fort selv om det er Sakte fart i område.  de drar stor bølger og påfører småbåtene som ligger langs land skader.

 Dette er altid en Bankers når felles ferien begynner å båtene kommer for full fart seint om kvelden,  de skal rekke å komme til sørlandet  før , ? et eller annet.

Tenk dere om hva dere forårsaker..  jeg ser at mange vet veldig godt hva de gjør,  for når jeg ser en slik kommer så går jeg ut på altanen og tar bilde av båten , farten og bølgene vises godt.

 Tenk på hva dere påfører andre med deres oppførsel, eller mangel på slik.

skulle ønsket vi kunne få skiltene som brukes i USA, NO WAKE SONE.  så hadde vi sluppet alle de skadene som slike båtførere påfører andres eiendom.

 

 Ha en fortsatt flott sommer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Careka skrev 9 minutter siden:

 

skulle ønsket vi kunne få skiltene som brukes i USA, NO WAKE SONE.  så hadde vi sluppet alle de skadene som slike båtførere påfører andres eiendom.

 

Om det står "5 knop", "Ingen hekksjø", "Vis hensyn", "Kjør sakte for faen!" på skiltene vil ikke spille noen som helst rolle. De gir faen i dag, de vil gi faen i morgen. 

 

Obligatorsk båtregister og brikke som muliggjør måling av fart i enkelte områder for båter som kan gå over 10 knop vil være en rimelig og enkel løsning. I områder med stort skadepotensiale, feks nasjonalparker eller trange områder med stor ferdsel eller bebyggelse langs land kan alle måles. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og hvor lenge vil "no wake" være en god løsning. Sist sommer så jeg foilende joller i den svenske skjærgården, gikk som fae... i moderate vinder, null bølger. 

 

I sommer så jeg foilende katamaran og seilbrett på fjorden flere ganger. 

 

Gi det 5-10 år så vil en se de første store seilbåtene på foil langs kysten, noen år til så er det raske familiebåter på foil. 

 

De lager ikke bølger, men de seiler fortsatt, og de går unna som... juling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

Syns jeg ser motoren på seilbåten er i gang.. ?  da er det styrbord regel som gjelder.. seilbåten sin feil...????

 

Hvordan kan du i så fall se at motoren ble brukt til fremdrift? Synsk?:giggle: Tror ikke du kan google svaret så se heller ut av kjøkkenvinduet ditt du hvis tåka har lettet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seilbåt foretrekkes, siden en ofte får god ro i sjelen, når alt er koselig. Har en gammel 26'. Det er imidlertid ikke så koselig å finne låsesplinter på dekket, når vinden er god. Og ei rask nevrotisk runde avslører at det ikke er noen lavereliggende splinter som mangler.... Da er vind, uansett styrke ikke så god lenger... dette var i fjor. Det gikk bra. I år står riggen veldig bra. Men ut av ulvøysundet over kvåsen, så gikk jeg for seil, daff medvind. God kontroll. Så blir jeg innhentet av en 3 etasjers slalomstøvel med fluebro, og oksygentelt for geriatrisk avdeling. Passerer meg med snaue 2-3 meter avstand, ca 15 knop, høy baug. Max bølgeproduksjon. Da skjedde noe jeg ikke har opplevd før: jeg satt på styrbord side, godt ute på siden, landet på babord, oppå rekke wire... 

Har opplevd å miste kaffekopper og termoser og sånt. Her holdt jeg på å surre bort en stk vital Pax...

Ønsker at noen av og til kikker litt bakover og holder litt øye med hekkbølger. Helt til de roer seg på land. All "dansing" som disse bølgene gjør for andre båter, fortøyde båter; er forårsaket av disse bølgene. Nå bor jeg ved ei båthavn. Innenfor 5 knop skiltet, men utenfor molo. 

(Eidsbukta, ved Topdalsfjorden) 80% kjører pent inn og ut...  Problemet er normalt ikke mine båter. Men problemet er besøkende eller når jeg skal ta vedlikehold...

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

Syns jeg ser motoren på seilbåten er i gang.. ?  da er det styrbord regel som gjelder.. seilbåten sin feil...????

Jeg har hørt at en instruktør på et båtførerkurs hadde uttalt at hvis motoren kan startes fra førerplass, så er båten å anse som en motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 5 minutter siden:

Jeg har hørt at en instruktør på et båtførerkurs hadde uttalt at hvis motoren kan startes fra førerplass, så er båten å anse som en motorbåt.

Ikke overrasket, ikke veldig imponert over båtførerkursene. Men når byråkratene kan huke av for å ha gjort tiltak for sikkerhet er de vel fornøyd. Sunn fornuft trumfer det aller meste, hvis to båter kolliderer så mangler all sunn fornuft. Derfor ønsker jeg også at planende båter holder gooood avstand, når de sikter 3 meter på siden av deg er du sjangseløs til å forstå at de ikke har kontroll.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Jeg tror fettet i dieseleksosen kan gjøre mye skade om man får for mye av det over tid. ;-) 

 

Vel, noen her synes å skulle selge seg som hardbarka og erfarne sjøfolk som vet alt om navigasjon, lønninger og arbeidsforhold ombord på skip, men håper for sikkerheten til sjøs sin skyld at de er "trygt" plassert i oppvasken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seilbåt vs motorbåt? Seilbåter brukes kun som motorbåt? Jaja...

Årets 3 ukers seiltur:

 

Bergen-kopervik-egersund-mandal-søgne-arendal-portør-stavern-koster-Strømstad-bovallstrand-lyngør-lillesand-mandal-farsund-egersund-kopervik-fitjar-bergen.

 

Dieselforbruk 200 liter.

 

Og hvordan klarer motorbåtfolket å kommentere at "alle" seilbåtfolk ikke seiler samtidig som man sutrer over seiling i trenge farvann?

Forklar med teskje.

 

Å seile på Sørlandet var litt spesielt, vannscootere og landstedsbåter på kryss og tvers. Det føltes til tider som å seile  i et vepsebol. Og i Tromøysundet klarte en halvplanende fjordplog å fløyte på oss samtidig som han brøt fartsgrensa med 3-gangeren. Ikke faen om jeg kommer til å gjøre det enklere å kjøre i 20+ knop i trange farvann ved å la være å seile.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 17 minutter siden:

Å seile på Sørlandet var litt spesielt, vannscootere og landstedsbåter på kryss og tvers. Det føltes til tider som å seile  i et vepsebol. Og i Tromøysundet klarte en halvplanende fjordplog å fløyte på oss samtidig som han brøt fartsgrensa med 3-gangeren.

Veldig fornøyd med sommerfartsgrense i Tromøysundet. Synd at alt for mange ikke har sunn fornuft, slik at det blir nødvendig å ha denne typen fartsgrenser. Personlig synes jeg sørlandet hadde blitt mye hyggeligere med 5 knops fartsgrense nærmere enn 500 meter fra land. Ønsker man å flytte mye vann er det bare å gå utaskjærs. Enn så lenge er jeg veldig lite på sørlandet i juli.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 25 minutter siden:

...

Og hvordan klarer motorbåtfolket å kommentere at "alle" seilbåtfolk ikke seiler samtidig som man sutrer over seiling i trenge farvann?

Forklar med teskje.

...

 

Jo nå skal du høre. Du ber antagelig om en logisk forklaring, men det kan du ikke forvente. Det du ser her er jo rent hat mot seilbåter, og hat er stort sett irrasjonelt. Du vil dermed også få irrasjonelle argumenter.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

 

Jo nå skal du høre. Du ber antagelig om en logisk forklaring, men det kan du ikke forvente. Det du ser her er jo rent hat mot seilbåter, og hat er stort sett irrasjonelt. Du vil dermed også få irrasjonelle argumenter.

 

Det er nok et resultat av for mye dieselos som inntas.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 3 timer siden:

 

Jo nå skal du høre. Du ber antagelig om en logisk forklaring, men det kan du ikke forvente. Det du ser her er jo rent hat mot seilbåter, og hat er stort sett irrasjonelt. Du vil dermed også få irrasjonelle argumenter.

 

Det er en gjenganger. Folk som syns det er dumt med forbudet mot tømming sjøen på hele Sørøstlandet, hevder at ingen bruker tømmestasjonene (som ikke er sant) og samtidig klager når de får toalettpapir med bremsemerker rundt øra når de bader i sjøen. En forbeholder seg retten til å klage på alt og ser ingen sammenhenger. 

 

Og så er det klassikeren, den store "logisk svikt" klassikeren. De som hater vestpåbudet i småbåt... og som derfor ønsker at også større båter skal ha vestpåbud :-D "Vi syns det er dumt, vi liker det ikke, derfor bør alle få det sånn". Logisk svikt i alle ledd, men jaggu står den sterkt. 

 

Denne tråden er jo også helt "tilbakestående" der den begynte med at hurtiggående og bølgeplogende eksosbåter klager på båter som går sakte... hva f..? Og de klager fordi de selv har kjøpt båter som mister både styring og kontroll om de går i sakte fart, men vil presse seg gjennom i trange farvann i 5 knopssoner. Det er nesten så en ikke tror det en leser... hva er det som skjer med folk? 

 

Hva er det som spinner i skallen på en "kaptein" i en båt laget for høy fart i åpent farvann som mister styringsevne i sakte fart, men som så gjerne ønsker å presse seg gjennom en trang led, som da klarer å legge skyld på saktegående båter rundt seg? Hva har skjedd? Når ble det sånn, når snudde all fornuft i hodet på enkelte båtførere her i landet? Skjønner de ikke at de er på feil plass, at de må velge en annen led når de har en båt som ikke egner seg til farvannet? 

 

Kanskje seilere har beholdt fornuften fordi det alltid finnes bruer som er for lave, sund som er for grunne og rett og slett må forholde seg til det uten å kunne skylde på noen andre? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 49 minutter siden:

Det er nesten så en ikke tror det en leser... hva er det som skjer med folk?

 

At de har blitt noen fordømte bortskjemte drittunger som har det alt for godt og må nesten hele tiden finne på å noe å klage over eller noen å klage på, dessverre. Dårlig dag på jobben? Skjell ut en politiker. Kranglet med kjerringa? Skriv hatefulle innlegg på FB om utlendinger! Eller disse fordømte pinnebåtene som oppfører seg som en full mann og vingler fra side til side i sundet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev 1 time siden:


Dess mindre båt, dess bedre kjennes det. 

Det sier vel det meste.

 

Føler meg heldig som ikke har noe å klage på i år, men har stort sett seilt ute i havet og sånn passe utenfor "allfarvei". 

 

Men siden du nevner "mindre båt" så kom jeg jo på et par ting. Noe av det jeg/vi liker best er å kjøre jolleturer i gummijolla når vi ligger på en eller annen fin plass i naturhavn eller for svai, så også i år.

 

Uansett, hadde flere dorgeturer sammen med guttungen i veldig åpent farvann med all verdens plass til å holde avstand, men jaggu, minst 4-5 ganger så svinga diverse hurtiggående båter innom for å kikke i perfekt tsunamifart, blide og fine. Sikkert kjekt å se to stykker i ei gummijolle som dorger etter makrell. 

 

Og etter de hadde vinket og smilt og snudd seg for å se fremover så måtte vi gå over i overlevelsesmodus for å ikke drukne totalt i hekksjøen. Kun en gang la jeg merke til at en unge ombord i en fjordplog kikket bak, hun så at vi holdt på å drukne i hekkbølgene, tok tak i og snakket med faren(?)som ristet på hodet og fortsatte uten å snu seg for å se bak en eneste gang. En ypperlig læresituasjon for ungene, plog ned, ignorer. 

---

Har ikke noe problem med båter som graver opp sjø så lenge båtene blir brukt med en liten porsjon vett, men at de aktivt oppsøker en liten gummijolle med to som fisker for å begrave de i hekksjøen sin, det sliter jeg med å forstå. Dvs, jeg sliter ikke , jeg aner ikke hvorfor de gjør det. Et aldri så lite mysterium der altså. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

 

Kanskje seilere har beholdt fornuften fordi det alltid finnes bruer som er for lave, sund som er for grunne og rett og slett må forholde seg til det uten å kunne skylde på noen andre? 

 

Det er vel her det ligger. Begge «sider» er lei av å ta hensyn til «andre siden» bestående av identiske folk som heller ikke tar hensyn tilbake og så bygger det seg opp mer og mer situasjoner og skjult krigføring. Så kan man skylde på andre enn seg selv og lete etter grunner til at de andre skal bort fra sjøen. Stemme frem tullete lover og forbud etterhvert osv...

 

Koselig da :giggle:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 5 minutter siden:

 

Det er vel her det ligger. Begge «sider» er lei av å ta hensyn til «andre siden» bestående av identiske folk som heller ikke tar hensyn tilbake og så bygger det seg opp mer og mer situasjoner og skjult krigføring. Så kan man skylde på andre enn seg selv og lete etter grunner til at de andre skal bort fra sjøen. Stemme frem tullete lover og forbud etterhvert osv...

 

Koselig da :giggle:

 

Ja disse (oss) stakkarene i  motorbåt som må ta hensyn til seilbåter og sågar vike for dem til tross for at de kommer fra deres/vår babord side (eller venstre for Ugleseth), ja verden har blitt et ille sted å være. Det er valg snart, men kanskje dette ikke er det største temaet i denne valgkampen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...