Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

lurvetass skrev for 22 timer siden:

Kanskje best du blir på land @Chilli Solbris?

Virker som det strømmgreiene er skumle greier?

 

Eller har du noen plan for sjøsetting?

Fikk ikke lest gjennom innleggene før nå! Og da er jeg allerede tilbake i sjøen!😄😄😄

Skulle jo egentlig bare hatt fast plass hos RR!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

KnutGrindhaug skrev for 13 timer siden:

Du verden for en tråd!!:thumbsup: Imponert!! :yesnod:

Tusen hjertelig takk! Det er jo noen ganger at det er tilbakemeldinger som dette som gjør at jeg orker å holde på litt til!🫣😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

For en tid tilbake viste dette forumet sin hjertevarme når vi fikk båten til @Pequod opp å gå igjen!

Jeg har fulgt @pappa_wolf i tråden om Benji og håper dere alle har gjort det samme! Det viser spennvidden og betydningen dette forumet kan ha!

Nå Håoer jeg at vi igjen kan vise støtte og hjertevarme ved å bidra litt i spleisen som jeg linker til her:

https://www.spleis.no/project/375792

 

Følg Pappa_Wolf i tråden om og med Benji og deres felles båtprosjekt her:

Så håper jeg at vi nok en gang kan vise hva dette forumet virkelig er!

Takk🙏❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg flirer litt for meg selv når jeg leser denne tråden!! :giggle: 
Den bare bekrefter at som regel skjønner man ikke hvor mye jobb det egentlig er det man har satt i gang , og hadde man bare vist hvor mye det ble hadde man aldri startet på galskapen!! :diving: 
Heldigvis er vi bygget sånn at vi er ukuelige optimister som gunner på, og etter mye strev og ukvemsord blir man til slutt ferdig!! :yesnod: 
Kjør på Chilli Solbris, vi heier på deg helt til du er over målstreken!! :smiley:
Den kommer nærmere og nærmere!!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

KnutGrindhaug skrev 1 time siden:

Jeg flirer litt for meg selv når jeg leser denne tråden!! :giggle: 
Den bare bekrefter at som regel skjønner man ikke hvor mye jobb det egentlig er det man har satt i gang , og hadde man bare vist hvor mye det ble hadde man aldri startet på galskapen!! :diving: 
Heldigvis er vi bygget sånn at vi er ukuelige optimister som gunner på, og etter mye strev og ukvemsord blir man til slutt ferdig!! :yesnod: 
Kjør på Chilli Solbris, vi heier på deg helt til du er over målstreken!! :smiley:
Den kommer nærmere og nærmere!!! :thumbsup:

Tusen takk for motivasjonen! Og skulle du være i nærheten så bank på! Kaffe har jeg!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 18 timer siden:

Så håper jeg at vi nok en gang kan vise hva dette forumet virkelig er!

Støttes :yesnod: 

 

Håper også at jeg får litt bedre tid fremover så jeg kan stikke innom deg på en kaffe :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Støttes :yesnod: 

 

Håper også at jeg får litt bedre tid fremover så jeg kan stikke innom deg på en kaffe :thumbsup:

Det hadde vært hyggelig @VegJoh! @Komodo er nok også klar for det!😊😊😊

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hva har du på tapetet denne sommeren Chilli Solbris? :wink: Lakkingen blir vel til høsten/vinteren/våren igjen, har ingen tro på at nå legges alt arbeid dødt!! :giggle:

Forhåpentligvis også en tur eller to med båten, nå med tilstrekkelig vann under kjølen. :thumbsup: For lite vann har du funnet ut av så det er vi ferdig med. :diving:

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 10 timer siden:

Takk for at du pekte ut tråden Solbris :) Der gikk den morgenen med til lesing, og selvsagt støttet Spleisen. Utrolig prosjekt. Utrolig trist og inspirerende på en gang!

Veldig hyggelig at du leste tråden @Sjøbliss!

😃😃 Det er virkelig en historie til ettertanke!🙏

 

KnutGrindhaug skrev for 8 timer siden:

Hva har du på tapetet denne sommeren Chilli Solbris? :wink: Lakkingen blir vel til høsten/vinteren/våren igjen, har ingen tro på at nå legges alt arbeid dødt!! :giggle:

Forhåpentligvis også en tur eller to med båten, nå med tilstrekkelig vann under kjølen. :thumbsup: For lite vann har du funnet ut av så det er vi ferdig med. :diving:

Ingen større prosjekter for en stund fremover nå. Men småting blir det nok!

Og i år blir det tre uker ferie med båten! Göta kanal!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Alle mon er drar sa musa, og pusset i havet!

Det skjer ikke stort om dagen men jeg fikk nå byttet en lampe i dag. Noen som vet om noen som freshe opp den gamle?

Den nye er forkrommet messing. Den gamle utslitt og irret messing!

IMG_6157.jpeg.6ab29d513d9e24233a2f226526eccd2a.jpeg

 

IMG_6158.jpeg.d592963549d3c341145e05cfef23dd1d.jpeg

 

IMG_6159.jpeg.6b3379d5147971ef64ebb0e072144db9.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til de batterikyndige. Hva er optimal ladespenning for blysyrebatterier, 2x200 amp 24 volt?

Og  jeg har etterfylt batterivann (ekte batterivann). På et par av cellene var det behov for en deciliter. På resten av cellene var det knapt behov for topping. 
Og til slutt, hva skjer om man fyller litt for mye vann i en celle?

IMG_6176.jpeg.30910537841953b4370bb9934be68fa9.jpeg

 

IMG_6177.jpeg.03287bc8e4c9706b1bfc5e70d1ce074a.jpeg

 

IMG_6184.jpeg.23df0863fa41c11f64e7d96f2b7911e1.jpeg

 

IMG_6183.jpeg.07503c78e09a1262e7e772ad1f3f699e.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 12 minutter siden:

Hva er optimal ladespenning for blysyrebatterier, 2x200 amp 24 volt?

Hvis de er nedtappet og laderen går rett i bulk, så kan den godt gønne på med 14,8V på vanlige batterier med kork. Når laderen går ned på vedlikeholdslading er kanskje spenningen ca. 13,6V. Ganget med to så gir det 29,6V/27,2V. Nedre skikt kan være 14,4V/13,3V ved 12V, eller det doble for 24V systemer, altså 28,8V/26,6V. Innenfor dette vil jeg anse som normalt. Men nå vet jeg jo ikke hvilke batterier du har, det kan jo være produsenten sier noe annet. 

 

Chilli Solbris skrev 12 minutter siden:

Og  jeg har etterfylt batterivann (ekte batterivann). På et par av cellene var det behov for en deciliter. På resten av cellene var det knapt behov for topping. 

Det tyder jo på at batteriene ikke har blitt kjørt særlig hardt. Men kjenner du tilstanden på batteriene? Stusser kanskje litt på at det er ulik fordamping på cellene.

 

Chilli Solbris skrev 12 minutter siden:

Og til slutt, hva skjer om man fylker litt for mye vann i en celle?

Det lurer jeg også på. Tror ikke det er helt krise, men jeg har vel prøvd å helle på sånn cirka likt nivå.

 

Disclaimer: Ser du spør etter ekspertuttalelse, så se gjerne bort fra dette svaret :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Hvis de er nedtappet og laderen går rett i bulk, så kan den godt gønne på med 14,8V på vanlige batterier med kork. Når laderen går ned på vedlikeholdslading er kanskje spenningen ca. 13,6V. Ganget med to så gir det 29,6V/27,2V. Nedre skikt kan være 14,4V/13,3V ved 12V, eller det doble for 24V systemer, altså 28,8V/26,6V. Innenfor dette vil jeg anse som normalt. Men nå vet jeg jo ikke hvilke batterier du har, det kan jo være produsenten sier noe annet.

 

Jeg mener å ha sett en sammenheng mellom høy float (13,6 ish) og vannforbruk på korkbatterier/ tidlig død på lukkede batterier ved bruk i båt.

Kjenner mange som har slitt med alt for tidlig død på alt fra såkalte "vedlikeholdsfrie" bly/ syre (med div betegnelser), såvel som Gel og spesielt AGM.

 

Med å sette ned float så lavt det går (ofte 13,3v), har jeg og de jeg kjenner oppnådd vesentlig lengre levetid/ mindre forringelse av ytelse over tid.

 

Men det er flere faktorer som spiller inn, og lading bør alltid være temperaturkompensert. Ladespenningen skal være noe helt annet ved null grader eller kaldere, kontra 40 grader pluss i et motorrom på hete sommerdager.

Hva produsenten "anbefaler" bør man ofte lese med egne briller og filtrere for egen type bruk (forbruk/ start i båt)  og gjerne lengre levetid kontra maks ytelse i en konkurranse hvor det å få best tall (antal Ah) på klistremerket eller testen er det viktigste kriteriet.

 

Jeg har alltid sagt at det beste batteriet i en båt er det som best tåler misbruk, for det er det ofte er.

- Ofte står batteriene i et motorrom som svinger veldig i temp og blir alt for varmt.

- Ladingen fra lader er ofte ikke temperturkompensert, og med varme batterier koker de som f*** i praksis.

- Båtfolk har lademani. Båten MÅ ligge på lading. Hele tiden. Tror de. Landstrømkabel er det første som blir plugget inn ved ankomst og den siste forbindelsen til brygga som blir brutt ved avgang, nesten etter at tau er løsnet :wink:.

- Så, neste dag fyrer man motoren(e), som typisk har en ikke-tempstyrt "dum" lading og kjører avgårde med 100% fulle batterier i X antall timer med en ladespenning på typisk 13,8 i beste fall, til 14,2 eller 14,4v og batteriet fosskoker av overlading.

- Vet man at man skal kjøre i x timer neste dag, enten fra hjemmehavn med landstrøm til gjestehavn med landstrøm eller motsatt , så trenger man kanskje ikke å begynne turen med 100% batterier, så unngår man litt koking også.

- Noen laderene litt for små eller har parametre som lager kluss ved bruk i gjestehavn hvor man ofte bruker endel 12v strøm ombord.  Noen ladere vil lett gå ut av float ved endel forbruk og dermed opp på bulk og stå å  pumpe inn 14,4 i timesvis.

 

Det er den typiske båtbruken som jeg kaller misbruk, så med mindre man har kontroll på alle faktorer nevnt over inkludert tempkompensert smartlading fra motorer, så mener jeg de beste batteriet for "folk flest" er gode gamle bly/ syre batterier med kork hvor man regelmessig sjekker og etterfyller vann.

 

AGM ble/ er veldig hot da de lovet mye på papiret, men etter det jeg har sett og erfart er de overrepresentert med tidlig død og elendig ytelse når de er er blir voksne (les endel brukt). 

Gull for produsenter og butikker som kan selge nye etter få år. Ikke så bra for lommeboka.

 

Hva har du i float @Chilli Solbris? Gang eller del på 2 for 12/24v.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Hvis de er nedtappet og laderen går rett i bulk, så kan den godt gønne på med 14,8V på vanlige batterier med kork. Når laderen går ned på vedlikeholdslading er kanskje spenningen ca. 13,6V. Ganget med to så gir det 29,6V/27,2V. Nedre skikt kan være 14,4V/13,3V ved 12V, eller det doble for 24V systemer, altså 28,8V/26,6V. Innenfor dette vil jeg anse som normalt. Men nå vet jeg jo ikke hvilke batterier du har, det kan jo være produsenten sier noe annet. 

 

Det tyder jo på at batteriene ikke har blitt kjørt særlig hardt. Men kjenner du tilstanden på batteriene? Stusser kanskje litt på at det er ulik fordamping på cellene.

 

Det lurer jeg også på. Tror ikke det er helt krise, men jeg har vel prøvd å helle på sånn cirka likt nivå.

 

Disclaimer: Ser du spør etter ekspertuttalelse, så se gjerne bort fra dette svaret :giggle:

Kommer ALDRI til å se bort i fra noe du mener og tenker! Ekspert eller ikke!👍😁

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

Jeg mener å ha sett en sammenheng mellom høy float (13,6 ish) og vannforbruk på korkbatterier/ tidlig død på lukkede batterier ved bruk i båt.

Kjenner mange som har slitt med alt for tidlig død på alt fra såkalte "vedlikeholdsfrie" bly/ syre (med div betegnelser), såvel som Gel og spesielt AGM.

 

Med å sette ned float så lavt det går (ofte 13,3v), har jeg og de jeg kjenner oppnådd vesentlig lengre levetid/ mindre forringelse av ytelse over tid.

 

Men det er flere faktorer som spiller inn, og lading bør alltid være temperaturkompensert. Ladespenningen skal være noe helt annet ved null grader eller kaldere, kontra 40 grader pluss i et motorrom på hete sommerdager.

Hva produsenten "anbefaler" bør man ofte lese med egne briller og filtrere for egen type bruk (forbruk/ start i båt)  og gjerne lengre levetid kontra maks ytelse i en konkurranse hvor det å få best tall (antal Ah) på klistremerket eller testen er det viktigste kriteriet.

 

Jeg har alltid sagt at det beste batteriet i en båt er det som best tåler misbruk, for det er det ofte er.

- Ofte står batteriene i et motorrom som svinger veldig i temp og blir alt for varmt.

- Ladingen fra lader er ofte ikke temperturkompensert, og med varme batterier koker de som f*** i praksis.

- Båtfolk har lademani. Båten MÅ ligge på lading. Hele tiden. Tror de. Landstrømkabel er det første som blir plugget inn ved ankomst og den siste forbindelsen til brygga som blir brutt ved avgang, nesten etter at tau er løsnet :wink:.

- Så, neste dag fyrer man motoren(e), som typisk har en ikke-tempstyrt "dum" lading og kjører avgårde med 100% fulle batterier i X antall timer med en ladespenning på typisk 13,8 i beste fall, til 14,2 eller 14,4v og batteriet fosskoker av overlading.

- Vet man at man skal kjøre i x timer neste dag, enten fra hjemmehavn med landstrøm til gjestehavn med landstrøm eller motsatt , så trenger man kanskje ikke å begynne turen med 100% batterier, så unngår man litt koking også.

- Noen laderene litt for små eller har parametre som lager kluss ved bruk i gjestehavn hvor man ofte bruker endel 12v strøm ombord.  Noen ladere vil lett gå ut av float ved endel forbruk og dermed opp på bulk og stå å  pumpe inn 14,4 i timesvis.

 

Det er den typiske båtbruken som jeg kaller misbruk, så med mindre man har kontroll på alle faktorer nevnt over inkludert tempkompensert smartlading fra motorer, så mener jeg de beste batteriet for "folk flest" er gode gamle bly/ syre batterier med kork hvor man regelmessig sjekker og etterfyller vann.

 

AGM ble/ er veldig hot da de lovet mye på papiret, men etter det jeg har sett og erfart er de overrepresentert med tidlig død og elendig ytelse når de er er blir voksne (les endel brukt). 

Gull for produsenter og butikker som kan selge nye etter få år. Ikke så bra for lommeboka.

 

Hva har du i float @Chilli Solbris? Gang eller del på 2 for 12/24v.

Jeg har en 80 ampere Victron Skylla lader. En god gammeldags mekanisk lader har jeg skjønt. Mener jeg har innstilt den på 26,6 volt. 
Skal sjekke. Dynamoene leverer 26 volt sier lcd displayet. Skal sjekke. 

Batteriene mine står under dørken i midtgangen ved badet forut og har stabil temp på ca 18-22 grader muligens litt lavere om vinteren. Det går tempføler til laderen fra batteriene. 
Og dine kunnskaper slutter aldri å imponere!👍👍😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 24.6.2024 at 19.19:

Alle mon er drar sa musa, og pusset i havet!

Det skjer ikke stort om dagen men jeg fikk nå byttet en lampe i dag. Noen som vet om noen som freshe opp den gamle?

 

Stålull grad 000 dyppet i Owatrolje for metall! Da blir den nesten som ny igjen, pluss at oljen beskytter mot ny korrosjon. Jeg har brukt dette mange ganger på eldre biler med dårlig krom. Overraskende effektivt, uten å ripe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...