Hekri Svart 17.November Link til dette innlegget Svart 17.November Komodo skrev 16 minutter siden: de fleste hadde nok holdt helt kjeft om slike ting. N ..sånt har jeg aaaaaldri gjort..,,(trur eg). Men vi ser opp og fram. Ergerlig, men det er jo ikke sååå mye. Dette blir usynlig etter at vi lakkerer skroget. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Førstefender Svart 17.November Link til dette innlegget Svart 17.November Navigasjonsutstyret er meget bra med 12" og 9" skjermer, og en 24" doppler radar fra Simrad. Med to kraftige MAN-motorer samt kraftige baugthruster er manøvrering av denne store båten enkelt. Sorry, klarte ikke dy meg ;) Ellers er jeg enig med to siste talere, kudos! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November Komodo skrev for 4 timer siden: Oi, den der var litt stygg ja 🙈 Ser verre ut enn det er heldigvis!😊 sap_2000 skrev for 4 timer siden: Kjedelig, men hadde kanskje ikke blitt noe lettere med baugen andre veien med strøm som går ut fra brygga. Man må jo få hempet på 1 stk tamp akter så båten "henger" og så bruke fj kontrol til thruster. Men det er utfordringen med å være alene. Spes når man har høye dollbord som du og platform som er uegnet til å gå iland longside på flytebrygge. Eneste som kanskje hadde vært letter hadde vært å kjørt inn i kanalen hvor det er fast (høy) kai. Nå er du jo på "gærne sia" med tanke på turen videre. Regner med at du ikke prøver deg under den brua Ringer på brygge er noe dritt. Men det hadde blitt lettere for overbygget hadde blitt tatt så raskt av vinden. Og det ene kryssholtet kunne jeg ha utnyttet langt bedre. Og jeg kunne absolutt lagt meg i kanalen. Men det er mindre støy på flytebrygga!😊 Jeg kan love deg at jeg ikke skal prøve meg under brua!!😂😂 Det ble nordsiden pga jobb. Måtte rekke et tog. Som selvfølgelig gikk i rute!🤣🤣 Bonus skrev for 3 timer siden: @Bonus er faktisk hjemme. Men, til din fordel så sto han ikke i stuevinduet da du gjennomførte dine tydeligvis heroiske forsøk på å legge til. Men, jeg ser jo at du ligger der. Skal du være i Moss lenge? Heroisk er definitivt feil ord i CD-ene sammenheng!! Vi må finne noe i den helt andre enden!!😂😂 Må til Fredrikstad før kl 18 i morgen så du er hjertelig velkommen om bord en tur!👍👍 Tom Rør skrev for 2 timer siden: Uffda Det er bare å riste det av deg. Det blir ikke ugjort uansett, og du skal ha kred for at dumfaktisk legger ut tabbene dine. Det er ikke alle som hadde gjort det Det er litt trøst i å få gode ord fra andre når man gjør noe så dustete som dette!😁😁 Så det er litt terapi i det å eksponere sine dumheter også!! Så kanskje noen kommer løpende for å hjelpe til neste gang de får meg som nabo!!😂😂 Det er jo forebyggende!!😁😁 Komodo skrev for 2 timer siden: Ja ikke sant, de fleste hadde nok holdt helt kjeft om slike ting. Noen er mer ærlige enn andre. Får bare håpe at det ikke er helt høl i huet å være så åpen og eksponert!🙄🙄🥹🥹 Hekri skrev for 1 time siden: ..sånt har jeg aaaaaldri gjort..,,(trur eg). Men vi ser opp og fram. Ergerlig, men det er jo ikke sååå mye. Dette blir usynlig etter at vi lakkerer skroget. Ser verre ut enn det er! Så det går fint å fikse!! Og ja!!😁😁 Det blir usynlig!!🤩🤩 Førstefender skrev for 1 time siden: Navigasjonsutstyret er meget bra med 12" og 9" skjermer, og en 24" doppler radar fra Simrad. Med to kraftige MAN-motorer samt kraftige baugthruster er manøvrering av denne store båten enkelt. Sorry, klarte ikke dy meg ;) Ellers er jeg enig med to siste talere, kudos! Tro det eller ei! Men akkurat den setningen kan jeg love deg lå langt framme i pannebrasken!🤣🤣🤣 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 17.November Link til dette innlegget Svart 17.November På en måte godt å se at proffer som deg kan gjøre litt feil også. Og jeg har jo gjort både verre og mindre verre ting med mine båter... Men ikke så godt å se skaden! Jeg har jo gått på kurset ditt jeg også, så jeg har over hodet ingen tvil om at den skaden kommer til å være usynlig når du er ferdig med den jobben! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November Pequod skrev 49 minutter siden: På en måte godt å se at proffer som deg kan gjøre litt feil også. Og jeg har jo gjort både verre og mindre verre ting med mine båter... Men ikke så godt å se skaden! Jeg har jo gått på kurset ditt jeg også, så jeg har over hodet ingen tvil om at den skaden kommer til å være usynlig når du er ferdig med den jobben! Ikke mye proft å spore denne gangen!! En proff hadde fikset dette mye bedre enn det jeg gjorde!! Det er godt du har trua på meg så takk!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart 17.November Link til dette innlegget Svart 17.November Kjedelig, men ingen undergang 🙂 Dette fikser du lett når det blir varmere i været igjen 👍 Takk for at du deler. Som de andre her skriver, det står respekt av en så ærlig og åpen mann ! 👍 Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser Link to post
Vidar F.H. Svart 17.November Link til dette innlegget Svart 17.November Førstefender skrev for 4 timer siden: Navigasjonsutstyret er meget bra med 12" og 9" skjermer, og en 24" doppler radar fra Simrad. Med to kraftige MAN-motorer samt kraftige baugthruster er manøvrering av denne store båten enkelt. Sorry, klarte ikke dy meg ;) Ellers er jeg enig med to siste talere, kudos! Forstår overhodet ikke hva det er du forsøker å kommunisere her. 𝓢𝓴𝓲𝓹𝓮𝓽 er da fullstendig barnemat å manøvrere, men det hjelper jo ikke når den forbaska brygga andøver seg midt i leia! Jeg ble påminnet om historien da Oluf Rallkattli skulle besøke et damemenneske, og for å ikke vekke gamlingen i 1. etasje fant han ut at han skulle klatre opp stolpen på haugen ovenfor huset - "i nypussa stålpesko" - hekte ovnskroken over ledninga og "følge strømmen" som endte opp i veggen rett ved vinduet til jenta. Han "storma sin ælskede i møte så gnistfåkke stod". Uten bremsemulighet. Stilt skulle det altså gå for seg, men "det va jo ikkje så ænkelt når det høylytte huse kåm susanes imot mæ". Akk ja. Både chili'en og Oluf'en fikk vel litt mer landkjenning enn hva godt er... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Chilli Solbris Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November VegJoh skrev for 2 timer siden: Kjedelig, men ingen undergang 🙂 Dette fikser du lett når det blir varmere i været igjen 👍 Takk for at du deler. Som de andre her skriver, det står respekt av en så ærlig og åpen mann ! 👍 Ja, lett og fikse!😃 Og takk for gode ord!🙏🙏😊 Vidar F.H. skrev 1 time siden: Forstår overhodet ikke hva det er du forsøker å kommunisere her. 𝓢𝓴𝓲𝓹𝓮𝓽 er da fullstendig barnemat å manøvrere, men det hjelper jo ikke når den forbaska brygga andøver seg midt i leia! Jeg ble påminnet om historien da Oluf Rallkattli skulle besøke et damemenneske, og for å ikke vekke gamlingen i 1. etasje fant han ut at han skulle klatre opp stolpen på haugen ovenfor huset - "i nypussa stålpesko" - hekte ovnskroken over ledninga og "følge strømmen" som endte opp i veggen rett ved vinduet til jenta. Han "storma sin ælskede i møte så gnistfåkke stod". Uten bremsemulighet. Stilt skulle det altså gå for seg, men "det va jo ikkje så ænkelt når det høylytte huse kåm susanes imot mæ". Akk ja. Både chili'en og Oluf'en fikk vel litt mer landkjenning enn hva godt er... 😂😂😂 Og selvfølgelig var brygga på villspor!! Jeg hadde full kontroll!!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Cheyenne Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Chilli Solbris skrev for 8 timer siden: 😂😂 Og selvfølgelig var brygga på villspor!! Jeg hadde full kontroll!!😂😂😂 Det tror jeg så gjerne. I min korte karriere som bilcrossfører for maaange år siden kom det plutselig et autovern hoppende og stilte seg på tvers midt i veien. Akkurat der bilen hadde bestemt seg for å kjøre.😁😇 Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Cheyenne skrev for 4 timer siden: Det tror jeg så gjerne. I min korte karriere som bilcrossfører for maaange år siden kom det plutselig et autovern hoppende og stilte seg på tvers midt i veien. Akkurat der bilen hadde bestemt seg for å kjøre.😁😇 Chilli Solbris skrev for 12 timer siden: Ja, lett og fikse!😃 Og takk for gode ord!🙏🙏😊 😂😂😂 Og selvfølgelig var brygga på villspor!! Jeg hadde full kontroll!!😂😂😂 Ja, det er nå irriterende når geografien nekter å stemme med kartet! 😤 Moralen får bli den samme som når Gokka, en av fødebyen min, Narvik, sine... løse fugler... fortalte om sine opplevelser som lettmatros på et av Grängesberg-skipene som frekventerte By1 i malmtrafikk. Han Gokka mønstret på rett før krigsutbruddet, og gikk en tid i trafikk i sydlige farvann. Men også der kom krigen, og skipet ble torpedert. Gokka, som eneste overlevende, tok ut kurs med hjelp av stjernene og la inn sin verdensberømte overarms-crawl som han vant NordNorsk mesterskap med minst to ganger. Men - etter et par-tre dager kom det en stim hai, og de var sultne. Gokka økte tempoet, og ristet av seg haiene - sans én - Gammel-eriken nekta å gi seg. Vi lar Gokka fortelle: "Æ begynte nu, på dag to, å bli litt småsliten, men haien ville ha Narvik-biff, og peisa på. Tell slutt SLEIKA den mæ under føttern, og da skjønte æ at håpe va ute!" "Ja, ka gjorde du da, Gokka???" kom det fra den lydhøre forsamlingen på Jernbanekafeen. "Æ måtte rætt og slætt klatre opp i et tre." "Jammen, Gokka da! Det voks ikke tre ute på havet!" "JAJAJAJA, MEN KA SKU Æ GJØR?????" Skulle du komme ut for en slik situasjon igjen, fortøy til et tre! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Hulda Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Skjer meg hvert eneste år. Hender at jeg smeller til med hekkhjørnet så det skrangler i bryggene. Så jeg har litt flikking med maling etter at vi kommer hjem fra langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Usj ja den suger! leste innleget ditt på facebook hehe. artig skrevet da ;) håper du får reparert skadene til fine storebroen! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Chilli Solbris Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Vidar F.H. skrev for 4 timer siden: Ja, det er nå irriterende når geografien nekter å stemme med kartet! 😤 Moralen får bli den samme som når Gokka, en av fødebyen min, Narvik, sine... løse fugler... fortalte om sine opplevelser som lettmatros på et av Grängesberg-skipene som frekventerte By1 i malmtrafikk. Han Gokka mønstret på rett før krigsutbruddet, og gikk en tid i trafikk i sydlige farvann. Men også der kom krigen, og skipet ble torpedert. Gokka, som eneste overlevende, tok ut kurs med hjelp av stjernene og la inn sin verdensberømte overarms-crawl som han vant NordNorsk mesterskap med minst to ganger. Men - etter et par-tre dager kom det en stim hai, og de var sultne. Gokka økte tempoet, og ristet av seg haiene - sans én - Gammel-eriken nekta å gi seg. Vi lar Gokka fortelle: "Æ begynte nu, på dag to, å bli litt småsliten, men haien ville ha Narvik-biff, og peisa på. Tell slutt SLEIKA den mæ under føttern, og da skjønte æ at håpe va ute!" "Ja, ka gjorde du da, Gokka???" kom det fra den lydhøre forsamlingen på Jernbanekafeen. "Æ måtte rætt og slætt klatre opp i et tre." "Jammen, Gokka da! Det voks ikke tre ute på havet!" "JAJAJAJA, MEN KA SKU Æ GJØR?????" Skulle du komme ut for en slik situasjon igjen, fortøy til et tre! Knallgod historie!!😂😂😂 Hulda skrev for 3 timer siden: Skjer meg hvert eneste år. Hender at jeg smeller til med hekkhjørnet så det skrangler i bryggene. Så jeg har litt flikking med maling etter at vi kommer hjem fra langtur. Båten din tåler nok mer juling ennnStorebrpen vi jeg tro!! Men utrolig godt at jeg ikkecercalene i klubben!!😃😃 Cheyenne skrev for 8 timer siden: Det tror jeg så gjerne. I min korte karriere som bilcrossfører for maaange år siden kom det plutselig et autovern hoppende og stilte seg på tvers midt i veien. Akkurat der bilen hadde bestemt seg for å kjøre.😁😇 😂😂😂 Autovern på avveie er noe dritt!🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Vi startet ferien i år med nymalt båt. På første tilleggingen la jeg igjen en halv kvadratmeter maling på bryggen til Axelsson Marin i Strömstad. En vindkule tok fatt i båten. Neste var at jeg holdt på å brekke en planke i kaien nede på Gullholmen i Sverige. Det ligger rød maling fra Hulda både her og der. Og jeg finner igjen de samme merkene år etter år. Og samme tabben hver gang. Mye fordi jeg ikke legger ut en kulefender helt akter. Men så langt har det ikke blitt hakk eller bulk i båten. Du får vente på varme og plussgrader, blande litt sparkel og så er jobben gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Hulda skrev On 18.11.2025 at 17.43: Vi startet ferien i år med nymalt båt. På første tilleggingen la jeg igjen en halv kvadratmeter maling på bryggen til Axelsson Marin i Strömstad. En vindkule tok fatt i båten. Neste var at jeg holdt på å brekke en planke i kaien nede på Gullholmen i Sverige. Det ligger rød maling fra Hulda både her og der. Og jeg finner igjen de samme merkene år etter år. Og samme tabben hver gang. Mye fordi jeg ikke legger ut en kulefender helt akter. Men så langt har det ikke blitt hakk eller bulk i båten. Du får vente på varme og plussgrader, blande litt sparkel og så er jobben gjort. Ja, dette er ingen bekymring😊 Må bare ha varme nok til å ta jobben. 👍 Jeg har hatt det med å gå for grunt her og der….🫣🫣 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Jeg fant ut at det etter fire år kunne være greit å gjøre reint i vanntankene. Det var det ikke behov for. Men lokkene har ikke vært helt tett så jeg har fått tak i giftfri gjengetetting så nå er i hvertcfall alt potte tett! Nesten!🙄 Det lekker litt rundt flensen til giveren til tankmåleren. Og da er jo spørsmålet! Hva i all verden biter på plasten i tanken så det blir tett? Tenkte å unngå å ta opp lokket og tette fra innsiden. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Glem det jeg skrev, ser jo nu det ikke er gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Det lekker litt rundt flensen til giveren til tankmåleren. Og da er jo spørsmålet! Hva i all verden biter på plasten i tanken så det blir tett? Tenkte å unngå å ta opp lokket og tette fra innsiden. Dette er nok PE, så ikke helt lett å lime i. Men det går. På tanken vår er det limt fast et uttak, og det har hodt siden før vi kjøpte båten (2006). Men her ville jeg ikke limt. Jeg liker ikke de flensene så godt, og årsaken er at de er for tynne, og det er for langt mellom skruene. Løsningen her er at du har et stort mannlokk like ved. Da kan du få tilvirket to flenser i syrefast. Den ene legger du oppå flensen til giveren, og den andre trer du inn i tanken og legger på innsiden. Dette vil stive av slik at en flatpakning i nitril (som jeg har materiale til) vil tette. Gå inn på "Dracotråden" min og bla deg tilbake til byggingen og montering av bensintank, da ser du hvordan jeg har gjort akkurat dette Rettelse: Ser nå at dette er en en litt annen flens enn det jeg har, men løsningen ligger nok der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Komodo skrev 27 minutter siden: Dette er nok PE, så ikke helt lett å lime i. Men det går. På tanken vår er det limt fast et uttak, og det har hodt siden før vi kjøpte båten (2006). Men her ville jeg ikke limt. Jeg liker ikke de flensene så godt, og årsaken er at de er for tynne, og det er for langt mellom skruene. Løsningen her er at du har et stort mannlokk like ved. Da kan du få tilvirket to flenser i syrefast. Den ene legger du oppå flensen til giveren, og den andre trer du inn i tanken og legger på innsiden. Dette vil stive av slik at en flatpakning i nitril (som jeg har materiale til) vil tette. Gå inn på "Dracotråden" min og bla deg tilbake til byggingen og montering av bensintank, da ser du hvordan jeg har gjort akkurat dette Rettelse: Ser nå at dette er en en litt annen flens enn det jeg har, men løsningen ligger nok der. Flensen er to-sidig med gjennomgående skruer. Montert originalt for 32 år siden. Jeg har byttet selve giveren for den virket ikke og lagt på ny pakning. Men det er en av de gjennomgående skruene som tydeligvis er utett. Så oppskriften er jo som du beskriver. Latskapen i meg hadde bare håpet på at det var en enklere løsning! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker i alle fall at svaret ligger i å lage noen stivere flenser som klarer å klemme både materialet i tanken og en pakning sammen. Kommer gjerne ned til deg og ser på dette sammen med deg hvis du vil. Jeg må jo opparbeide meg litt goodwill nå som jeg trenger hjelp med presenningstativ og greier 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KDB Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Wema har en syrefast flens med gummipakning som du kan sette inn. Du er vel til og med forhandler av den:) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Da er båten tatt av Finn. Den er fortsatt min!😊 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Chilli Solbris skrev 1 minutt siden: Da er båten tatt av Finn. Den er fortsatt min!😊 Godt at ting løste seg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Chilli Solbris skrev 11 minutter siden: Da er båten tatt av Finn. Den er fortsatt min!😊 Regner med at båten er fjernet fra Finn og ikke at Finn har tatt båten ... Bra, @Chilli Solbris Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Chilli Solbris skrev 10 minutter siden: Da er båten tatt av Finn. Den er fortsatt min!😊 så FANTASTISK GRATULERER Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.