Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Det som er det fine med Lexan ruten ryker ikke blir bare presset inn ..i motsetning til glass med glassbiter etc.
Jeg hadde polert opp ruten og puttet den inn igjen så lenge det ikke er foran førerplass (hvis denn er tykk nok da )er vel ca ca tykkelsekrav på de og ?

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Vet ikke helt ang. glasstykkelse.  CE kategori A er det 8 mm. Mulig 6 mm i CE -B  for den er vel i B ?

Glasset skal tåle ganske mye vekt om du får vann over dekk. Om ruta ryker da så blir det katastrofe. 

Er nok 6 mm tykkelse her ser det ut for. Kommer uansett til å bestille glass.

LALUNA II skrev 46 minutter siden:

Det som er det fine med Lexan ruten ryker ikke blir bare presset inn ..i motsetning til glass med glassbiter etc.
Jeg hadde polert opp ruten og puttet den inn igjen så lenge det ikke er foran førerplass (hvis denn er tykk nok da )er vel ca ca tykkelsekrav på de og ?

Det er på førerplassen @LALUNA II!:giggle: Storebro har førerplass på babord side! Må uanstt sette tilbake det gamle lexanglasset. Det tar et halvt år å få nytt.......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har du snakket med Storebro Malmøen i Sverige😁

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

BERGSTAD skrev 34 minutter siden:

Har du snakket med Storebro Malmøen i Sverige😁

Ja, de er på saken men var ikke videre optimist vedrørende det å kunne skaffe. De mente at det var Ertec i Tvedestrand som leverte vinduene til Storebro.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Erikda  Ertec lever jo i beste velgående så da ville jeg tatt direkte kontakt.

 

Modum Glassindustri både kutter, bøyer og herder glass. Har fått spesiallaget frontrute til en Marex der en gang.

https://www.modumglass.no/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 10 timer siden:

@Erikda  Ertec lever jo i beste velgående så da ville jeg tatt direkte kontakt.

 

Modum Glassindustri både kutter, bøyer og herder glass. Har fått spesiallaget frontrute til en Marex der en gang.

https://www.modumglass.no/

Jeg har tatt kontakt med Ertec. De kan hjelpe meg i september tidligst. Modum Glassindustri skal definitivt kontaktes!😃😃

Jeg tror nok det blir Ertec jeg ender opp med til slutt om ikke noen andre kan. 
Men det var en ting jeg tenkte å spørre deg om @VannTro! Hvilken tettemasse anbefaler du mellom rammen og skroget? Det er utenpåliggende ramme med lister på innsiden som trekker rammen inn mot skroget. 
Hvilken masse skal jeg bruke som også lar meg få den av igjen? Altså lar seg skjære lettere enn tec7. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Erikda og @Knude  Ja, forslaget til Knude er bra det, men det heter Butyl :thumbsup:

 

Du kan eventuelt også bruke Butyl på patron da den gir en sikrere tetning i skruehullene(mer smidig og fyller gjengene lettere).

Da vil jeg i så fall anbefale(som jeg alltid gjør) Terostat 2759

 

Klin på så det tyter godt ut, vent 15-30 minutter og "napp" bort overskytende. Om du lager en "tyggegummiklump" av litt masse så dytter du den ned i massen som skal fjernes og napper den bort(klumpen blir da større og større) :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 2 timer siden:

@Erikda og @Knude  Ja, forslaget til Knude er bra det, men det heter Butyl :thumbsup:

 

Du kan eventuelt også bruke Butyl på patron da den gir en sikrere tetning i skruehullene(mer smidig og fyller gjengene lettere).

Da vil jeg i så fall anbefale(som jeg alltid gjør) Terostat 2759

 

Klin på så det tyter godt ut, vent 15-30 minutter og "napp" bort overskytende. Om du lager en "tyggegummiklump" av litt masse så dytter du den ned i massen som skal fjernes og napper den bort(klumpen blir da større og større) :thumbsup:

Tusen takk @VannTro!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du kan også kombinere. Bruker du bånd som Knude sier så finnes det hvit, grå eller sort. Den sorte har høyest klebekraft, den hvite minst. Det som kan være tricky med bånd er å få fylt helt ut dit profilen på vinduet slutter og da kan det fort bli at båndet er såpass tykt at det blir et hulrom i ytterkant som samler opp urenheter, det hvite båndet er lettest å presse ut når du skrur til den innvendige lista. Det finnes også som rundprofilert lisse.

Du kan deretter eventuelt bruke Terostat 2759 bare i skruehullene. Mange veier til Rom :lol:  :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg litt "vann på mølla" kjenner jeg. Hvis man ser bort fra det sorte båndet som ofte kalles "Vulkebånd" og limer seg ekstremt godt til overflatene så er mye av grunnen til at man får butyl på bånd relatert til produksjon. Hvis en montør er i ferd med å gå tom for masse og jobber med patroner så er sjansen for at han drar ut massen for å få nok(og ender opp med for lite volum og påfølgende lekkasje) stor. han gidder ikke å hente en ny patron. Brukes det butylbånd under produksjon så MÅ han ned på gulvet å hente en rull til.

Ekstra sikkerhet produksjonsmessig rett og slett. Vi som jobber på egen båt vil jo ikke ha denne lekkasjen og kan enklest gjøre jobben med patroner.

 

Sånn, da var det sagt også :lol:   :sailing:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 28 minutter siden:

Nå fikk jeg litt "vann på mølla" kjenner jeg. Hvis man ser bort fra det sorte båndet som ofte kalles "Vulkebånd" og limer seg ekstremt godt til overflatene så er mye av grunnen til at man får butyl på bånd relatert til produksjon. Hvis en montør er i ferd med å gå tom for masse og jobber med patroner så er sjansen for at han drar ut massen for å få nok(og ender opp med for lite volum og påfølgende lekkasje) stor. han gidder ikke å hente en ny patron. Brukes det butylbånd under produksjon så MÅ han ned på gulvet å hente en rull til.

Ekstra sikkerhet produksjonsmessig rett og slett. Vi som jobber på egen båt vil jo ikke ha denne lekkasjen og kan enklest gjøre jobben med patroner.

 

Sånn, da var det sagt også :lol:   :sailing:

😁😁😁😁😁

Og det er akkurat dette jeg er på jakt etter!😃😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fin beskrivelse av produktet og fremgangsmåte  @VannTro.    I produksjon vil på rull ha flere fordeler en du nevner. Lissa legges dobbelt i hjørne samtidig som den trykkes litt tynnere. Du får like mye hele veien og mindre søl. I min verden var den nappinga risikofylt . Prosedyre : Lisse legges langs ytterkant av profil med overlapp i hjørner. Skru alle skruer igjennom lista innvendig med et lavt moment. La stå et par dager. Ettertrekk med litt høyere moment og renkutt langs vindusramme utvendig med skarp kniv.( lett trykk) så fjernes dette forsiktig.

 

Eksempel. Her er brukt hvit på rull.

D8FBA1BB-23B1-44A7-AD22-E1D61FAACA4C-242-0000002834CE22A3.jpg.9686e0923356831462b3ee10ef22b87b.jpg

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Knude Jeg gir meg over når det gjelder bredden på kompetansen din :thumbsup:  Er glad for å se at du benytter den hvite butylen da den er langt mer "smidig" enn grå og sort og gir den tetningen man er ute etter uten å "vulke fast" ramma. Den er også fin å kutte med kniv.

Etter-trekking er også nødvendig og bra og kanskje der man kan få en utfordring med butylen på tube. Det er derfor jeg er nøye på å presisere at det må overfylles med masse siden den har krympet 7-8% når løsemiddelet er fordampet. Den er ikke tilfelle med bånd, det beholder volumet.

Bruk av bånd krever på den andre siden litt mer erfaring ved legging for å få det 100%, men beskrivelsen din av legging var fin :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, det hjelper ikke på jobbmengden å havne i bladet😎😎

Jeg har tatt ut vinduet for å få inn ett jeg kan se gjennom! Vel, jeg skal prøve å pusse det gamle som dessverre er i plast. 
Og hva gjør man da? Jo demonterer enda mer! Og avdekker gammel gruff!😱😱1D5E9124-FCB6-43D8-9638-3805FA1E8331.jpeg.cb9224f5d6558e187b208c1d61216279.jpeg

Noe forferdelig klissete limgreier! Men med 3M sin industriens fikk jeg etter behørig gnikking, bort skiten!
Nå blir jobben å få renovert hele platen til sin opprinnelige gode glans!☺️☺️☺️
099FFCE2-66AA-41EB-AB58-5C6D35770252.jpeg.4a1a734f1bf9978f86b748d17f57c376.jpeg

Må nok pusse og få fargen på igjen!

63FEB30F-9818-44B7-894B-3CF2C8139989.jpeg.0c840cdde05098891f9933aad4d6bcad.jpeg

Det har blitt store fargeforskjeller over tid. De må utjevnes!
429B582E-230C-45C9-B47D-EC92D38B5A0E.jpeg.1764580af7d7db8fc79c03f383aa8c5d.jpeg

0CC524A6-F8E2-448A-A38F-686B6A6B2835.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 5.6.2020 at 8.03:

Jøye meg! Har ikke sett den selv enda.:sailing:

 

Satt og leste på den i går. Måtte humre litt når det sto at du senket skuldrene når du går ombord i båten. Mitt inntrykk er at det er nesten motsatt. Dog er det alltid et smil, så noe gleder er det absolutt! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 3 timer siden:

Jeg beundrer dit gåpåmod, men du verden, hvor har den båd været mishandlet! Det er svært at fatte, at nogen vil lade så meget forfaldet over tid!

Jeg er helt enig @MajorAndy! Det er utrolig hvordan de har mishandlet denne båten!😢 

Men heldigvis er ikke alt like galt og innvendig er den faktisk ganske pen. Ja, sånn bortsett fra dashbordet. 

Jeg har nok mine stunder hvor jeg lurer på hva i all verden jeg har gitt meg i kast med. Men så får man den ene turen som gjør at man glemmer alt!😁😁

Og da fortsetter man! Jeg har forbannet meg på at jeg skal til Danmark med denne båten! Om ikke i år, så til neste år!😁😁🇩🇰🇩🇰

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

 

Satt og leste på den i går. Måtte humre litt når det sto at du senket skuldrene når du går ombord i båten. Mitt inntrykk er at det er nesten motsatt. Dog er det alltid et smil, så noe gleder er det absolutt! 

Skal ikke tro alt som står i bla’ @Sjøbliss😂😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du er knallgod Erik. Flink å få det til, å har flinke folk rundt deg. Et godt ord på det er Karma.  Du får som fortjent. 

Å du har fått deg et upolert smykke, som jeg tror du får til å skinne igjen. Vi vet det koster, men er faktisk verd det.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 5 timer siden:

Jeg er helt enig @MajorAndy! Det er utrolig hvordan de har mishandlet denne båten!😢 

Tenkte litt på det samme som Major Andy tar opp. Dette må jo ha vært en utrolig kostbar båt i sin tid, som noen av en eller annen grunn har latt forfalle litt vel mye. Håper forfallet gjenspeilet seg i prisen du betalte da du kjøpte den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

Du er knallgod Erik. Flink å få det til, å har flinke folk rundt deg. Et godt ord på det er Karma.  Du får som fortjent. 

Å du har fått deg et upolert smykke, som jeg tror du får til å skinne igjen. Vi vet det koster, men er faktisk verd det.

Jeg takker for gode ord @Bjørn Løvjomås!😊😊

Jeg gnikker på så får vi håpe jeg får frem den vakre damen en dag!😁😁😁

Sjøbliss skrev for 7 timer siden:

 

Er det noen som har god karma er det @Erikda. Uomtvistelig fakta. 👍🤸🙏

Blir helt forlegen her!☺️😊. Takker ydmykt!🙏

Komodo skrev for 3 timer siden:

Tenkte litt på det samme som Major Andy tar opp. Dette må jo ha vært en utrolig kostbar båt i sin tid, som noen av en eller annen grunn har latt forfalle litt vel mye. Håper forfallet gjenspeilet seg i prisen du betalte da du kjøpte den :smiley:

Båten kostet 9 mill i 1992.  Det er for meg totalt ubegripelig at de har latt det gå så langt som dette!

Joda prisen gjenspeiler jo det. Men det vil ikke bli god butikk noen gang. Men tanken er jo å beholde den i veldig mange år. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...