Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Når vi først har fått presset akslingen ut av den koblingen bytter jeg selvsagt simringer i begge akslinger. Det er 3 simringer i hver pakkboks. Dette må være tett kort og godt fordi det er oljesmurt pakkboks.

Det sitter er messingring som er skrudd med fire skruer. Det blir spennende å se om den lar seg skru løs uten alt for mye protester.

IMG_4427.jpg.1413ad644c9ca14e11bbe12cc52f48fe.jpg

Her ser man simringen på siden inn i båten. Dobbel ring.

IMG_4428.jpg.06935886eccfdde8a82c37845152d092.jpg

 

IMG_4429.jpg.9ac405a6828797ccb5362f40dfd8bb0d.jpg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 3 minutter siden:

Godt å se at det går forover👍

Ang. pakkboks, er det ikke vanlig med to ringer i hylserørenden? 

Slett ikke umulig! Men her er det bare to i den enden som vender inn i båten. Den som går ut mot sjøen har ikke mer enn èn.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Der har det vært voldsomme krefter i sving ja! 😱 Håper du får maskinisten fort sammen igjen så du kommer deg ut på tur igjen.  👍😊

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ble jaggu liggende sjuk en uke med luftveisproblemer. Skremte livskiten av legen når jeg fikk en skikkelig hostekule inne på kontoret hans!:giggle::pray::giggle: Det var heldigvis ikke Corona. Men noe virusdrit er det for pusten er ikke til å kjenne igjen!
Vel vel, dermed går det smått med skuta. 
Årets båtsesong og ferie til sjøs er avlyst. Motorene skal løftes ut og maskinrommet skal få en skikkelig renovering. Om ikke annet så har jeg i hvert fall fått tak i simringer til pakkboksene. Så da får jeg byttet de. Styrbord har jeg jo demontert, og nå er det babord sin tur...

Før rengjøring:

IMG_4609.jpg.b434b6c92733b5e4e6cd74bb9d55735d.jpg

Sjøvannsiden:

IMG_4615.jpg.0e34020163af96052a80dbcda669466e.jpg

Mye møkk som kan tas av etter mange år.

IMG_4611.jpg.538e812abf71452bbf42939289be43fa.jpg

Sjøvannssiden.

IMG_4617.jpg.db2deef9036fde23641837fa651cd21b.jpg

Så er det bare å tørke av!IMG_4619.jpg.4b9d21f17ca5cdd782bd377ab8a9eaa2.jpg

IMG_4613.jpg.93209578d810524c5d71523b630c08f2.jpg

 

IMG_4623.jpg.936f52309dbcc8a5bcecdae0a8ba1788.jpg

Nye simringer og rustfrie fjærer kom på den nette sum av 1,2 båtpenger! Men når disse er tilbake på plass blir det forhåpentligvis skikikelig tett!:pray::pray:

IMG_4620.jpg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å løfte ut motorene når sesongen først er ødelagt! Det er en skikkelig lærerik prosess dette her. På godt og vondt!

Ny demperplate er på plass i girkassa og girkassa på plass på motoren. Men det viser seg at motorlabbene er helt utslitt! Så de må byttes. Maskinene mine veier 1520 kg tørr pluss vekten av girkassa på 248 kg. Så fundamentet må være i orden. Og siden det er kul umulig å komme til på en god måte bestemte jeg meg for å like godt få de løftet ut av båten! Da får maskinrommet seg en skikkelig renovering samtidig. Og det er i hvert fall ikke feil! Motorlabbene koster den nette sum av 103 000,- kroner komplett og da skrøt MAN av at det var 24 måneders garanti. Vel.....

Jeg har ikke tenkt å betale det for dem og reiser gjerne til Tyskland for å finne dem!

De heter Melastik Cushyfloat og fire av dem har en hardhet på 75 i gummien og åtte av dem en hardhet på 55. Girkasse og motor deler på fire og foran er det to. Derav forskjellig hardhet tenker jeg. Er en kar i Stavanger som har noe som er 15 år gamle stående. Men siden gummi er ferskvare kjøper jeg nye. Og det gjør jeg ikke i Norge.

 

Som dere ser, disse er moden for utskifting! Og dette var den fine av dem!

IMG_4598.jpg.1bd712b528edb800c8700a62c4d27741.jpg

 

IMG_4597.jpg.436f8154c025d7b4719a1483160198a8.jpgIMG_4597.jpg.436f8154c025d7b4719a1483160198a8.jpg

Pinnebolten er M16. Virker veldig lite til å være så bøse maskiner.

IMG_4608.jpg.b660e5a32791d935f3181f22dbce499d.jpg

 

IMG_4604.jpg.0760a2b4dd04895595cce88540fcafd2.jpg

Har dui tips til hvor jeg kan dra og handle er jeg svært takknemlig for det!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 3 timer siden:

Var ikke så store "labben" dette, til så store motorer å være.

Har du sjekket disse:  

Motorlabber

Motorlabber

 

Ja, har sjekket alle kanaler. Det som er spesielt er pinnebolten på kun 16 mm og høyden på puta. 
Gudene vet hva som gjør at MAN skal ha 8750 kr pr stk. Hentet ut hos Sleipner men det passet ikke på noen måte dessverre. Pinnebolt på 20 mm kan jo bores opp men høyden lar seg ikke justere dessverre.  

fleggis skrev 1 time siden:

Jeg har handlet av Otto Olsen noen ganger, de er kompetente og skaffer det meste 

 

http://www.oo.no/produkter/vibrasjonsdempere

De har ikke som passer dessverre. 

Pequod skrev for 5 timer siden:

Uff, føler med deg. Kan ikke være lett å være så lenge på land! Og her ryker endel båtlapper uansett, for å si det forsiktig! :sad:

Landligge er ikke bra for båthelsa! Og budsjettet ryker for veldig mange år dessverre. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

SVARTEN skrev 27 minutter siden:

Finnes det noe delenummer du kan Google?

 

Vet du hvem som lager disse for MAN?

Malistik Cushyfloat heter labbene og jeg har delenumneret. Regner med å hente disse selv i Tyskland. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev 6 minutter siden:

Å shimse under motorlabben er helt vanlig løsning.

(for å bygge høyde)

Problemet er motsatt vei Sobo!:lol: De er alt for høye....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknisk AS i Bergen. Dei har mykje i utvalget sitt.

Finn dei rette putestørrelse / gummihardhet, så kan boltane ofte tilpassast. Eg fekk nye labbar med boltar som var gjenga ned i underdelen til mine motorar. Det var ikkje denne typen, men ei forklaring av prinsippet.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 2 timer siden:

Ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknisk AS i Bergen. Dei har mykje i utvalget sitt.

Finn dei rette putestørrelse / gummihardhet, så kan boltane ofte tilpassast. Eg fekk nye labbar med boltar som var gjenga ned i underdelen til mine motorar. Det var ikkje denne typen, men ei forklaring av prinsippet.

Veldig godt tips! Jeg følger opp!

Takker!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev 17 minutter siden:

Aha de "uoriginale" motorlabbene blir for høye. :confused:

Da ble det ikke enkelt nei :smiley:

Men jeg har funnet en leverandør nå som mener at han skal klare å levere riktige labber til en vettug pris!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det blir såpass med renovering ja. Da blir jo motorrom tipptopp da i hvertfall. 

Synes fortsatt den pakkboksen din må ha sittet feil vei, om enden med to ringer, og riller utvendig, pekte innover i båten. Mener at simmeringen tetter mot veske fra den siden fjæra sitter på. Altså en fjær mot saltvannet, og en fjær mot olja. I andre enden, en simmeringen med fjæra mot olja. Verdt en ekstra sjekk før du setter inn igjen, hvis ikke jeg har misforstått noe. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 21 minutter siden:

Det blir såpass med renovering ja. Da blir jo motorrom tipptopp da i hvertfall. 

Synes fortsatt den pakkboksen din må ha sittet feil vei, om enden med to ringer, og riller utvendig, pekte innover i båten. Mener at simmeringen tetter mot veske fra den siden fjæra sitter på. Altså en fjær mot saltvannet, og en fjær mot olja. I andre enden, en simmeringen med fjæra mot olja. Verdt en ekstra sjekk før du setter inn igjen, hvis ikke jeg har misforstått noe. 

Det skal definitivt sjekkes opp!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...