Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

kdtran skrev On 16.9.2020 at 14.53:

Tar meg den frihet å svare. @Solbris II får ha meg unnskyldt. 😊

Disse motorene har samme slagvolum som MTU sin 183 serie, nemlig 1,83 liter per sylinder. (MAN eide i en periode MTU så disse motorene har mange likhetstrekk)


Jeg haiker litt i denne tråden, og jeg skal være litt petimeter. I 1991/1992 når vi antar at denne motoren ble produsert (MAN 2840), hadde MAN for lengst solgt seg ut av mtu, og på denne tiden hadde heller ikke mtu 183 serien i sortimentet, men erstattet den med mtu serie 199. MAN var deleier av mtu fra 1969 til 1985. Så er det slik at mtu aldri produserte motorene som heter 09x, 106, 183, og 199. Dette var Mercedes-Benz motorer som ble marinisert av mtu. (Eksosmanifoil, Sjøvannspumpe, Varmeveksler osv) Men grunnmotoren var for 183 Mercedes OM 420 serien, og for 199 Mercedes 440 serien. For 09x var det Mercedes OM 314 / OM 352 og OM 364 / OM 366, og OM 904 / OM 966.

OM 400 serien og MAN sin tilsvarene D254x var et utviklingssamarbeide på midten av 1960 tallet og var nok en av grunnene til at Maybach, Daimler og MAN slo samme produksjon av medium og hurtigløpende motorer med opp til 12 liter pr sylinder i mtu. Den minste motoren konstruert av MAN i mtus sortiment var mtu MA 362 som er en MAN RV 16/18. I 1985 sluttet samarbeidet om OM 4xx og D2xxx og selv om man kan si at MAN 2840 ligner på en mtu 10V 199 er det allikevel to forskjellige motorer  med forskjellig designfilosofi. 

Slektskapet ligger derfor mer til Daimler Benz en mtu, var det jeg egentlig skulle skrive. :)

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning dette om motorhistorie!

Kjenner du disse MAN motorene godt? Mine er nyinstallerte i 1995. De ble da byttet på garanti etter hva som er blitt meg fortalt. 
De går i hvert fall usedvanlig stille og rolig med svært lite vibrasjoner synes jeg. 
Timeteller viser ca 1500 timer. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Toroa skrev for 12 timer siden:


Jeg haiker litt i denne tråden, og jeg skal være litt petimeter. 

Slektskapet ligger derfor mer til Daimler Benz en mtu, var det jeg egentlig skulle skrive. :)

Hehe

Skal ikke se bort i fra at vi har vært ansatt hos samme arbeidsgiver, men at din opplæring var bedre enn den jeg fikk da jeg jobbet der. 
Legger meg flat og endrer utsagn til at motorene er «same-same but different» 😄

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 23 timer siden:

Interessant lesning dette om motorhistorie!

Kjenner du disse MAN motorene godt? Mine er nyinstallerte i 1995. De ble da byttet på garanti etter hva som er blitt meg fortalt. 
De går i hvert fall usedvanlig stille og rolig med svært lite vibrasjoner synes jeg. 
Timeteller viser ca 1500 timer. 

Sammenlignet med en som jobber med MAN til daglig er jeg vel amatør, men jeg kan vel si at jeg kjenner de godt over gjennomsnittlig for en som ikke har MAN eller et MAN-verksted som arbeidsgiver. :)

H


 

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 11 timer siden:

Hehe

Skal ikke se bort i fra at vi har vært ansatt hos samme arbeidsgiver, men at din opplæring var bedre enn den jeg fikk da jeg jobbet der. 
Legger meg flat og endrer utsagn til at motorene er «same-same but different» 😄



Marine og Industriavdelingen :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 18 timer siden:

BOSTEK for min del. 2008-2013 (sånn sirka) 

Gode minner og mange turer til Friedrichshafen. 
Ikke meningen å kuppe tråden din @Solbris II  Sorry. 

Dette har ingenting med kupping å gjøre!! Dette er jo rett og slett et herlig avbrekk!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og så kom det endelig! Dagen for sjøsetting var mandag den 5. oktober kl 14.00. Mens det ble jobbet over en lav sko ble båten kjørt opp i krana og satt på vannet! Pakkbokser var på og fylt med olje og alle skroggjennomføringer var kontrollert! Like fullt var det jo selvfølgelig noen steder det rant inn vann. Slangeklemmer ble strammet og lekkasjene stoppet! 
Så skulle maskinene startes! Og det kom ikke kjølevann! Disse svære beista sluker noe liter fra elva så vi koblet til vannslange med trykk i sjøvannsfiltrene og fant fort ut hvorfor det ikke kom vann i kjølinga:confused::diving: Slangene inn på maskinene var langt fra tett! Etter litt foring med gummi og slangeklemmer som virkelig fikk kjørt seg var det tett og kjølvannet sprutet ut der det skulle! Maskinene startet jo som forventet og gikk som klokker. Helt til styrbord motor harket og hostet......:eek: og stoppet. Luft tenkte jeg og pumpet det jeg var god for! Og motoren startert! Og stoppet like fort! "Det er ikke krana som er stengt da?" sier Halvor. "Neida, det er ikke kraner her!" svarte jeg. Og tenkte med en gang:"Hvorfor svarte du det? Her er det jo kran!!!" Åpnet den og hørte at vakuumet i dieseltilførselen ble sugd inn!:giggle:. Vi vrei om nøkkelen og den malte akkurat så fint som den skulle. Siste bruåpning er midnatt. Fem minutter på midnatt skled vi ut av havna og vi nådde brua kl 00.05! Og nå ligger skuta der den hører hjemme! Så nå er det bare resten igjen!!:flag_bp:

Det skrus til siste minutt! Her er båten på vei til sjøsetting!

IMG_6125.jpg.51138859be480e6ac102b310b5c71b96.jpg

Det er forbasket trangt igjen!!:giggle:

IMG_6128.jpg.03c634ae4c52ec225745670e81807ac8.jpg

Sink og bunnstoff er på plass!

IMG_6089.jpg.c1444d08fc0656e54e3828707bcad6c4.jpg

Ny og mer effektiv samt stillegående propell til baugtrøster.

IMG_6087.jpg.76aae5d96acc6826431d3f19a2dd3fac.jpg

Sjøvannsfiltre med mulighet for tilkobling av vannslange for trykksetting.

IMG_6093.jpg.c73a3a5e8de2e9e162628dfde84ba623.jpg

Alle eksosbend bortsett fra de som går inn på selve turbohuset er nye. Absolutt alle slanger er nye!

IMG_6082.jpg.af44ca4e05016c240938e6de1346542f.jpg

Pakkboksene har fått nye slanger og simringer som nå står riktig vei!

IMG_6101.jpg.2db8f67f417bf6337c1e5528a0f39821.jpg

Krana venter ikke i dag!!:crazy:

IMG_0247.jpg.172f06c32f6caf34fb2d5382e1a086d5.jpg

Ferdig med priming og to lag bunnstoff! Nå er det forhåpentligvis 2 år til neste gang den skal opp og sluke penger igjen!!:cool::sweat:

IMG_0246.jpg.0febe7e7fb87d91083cb298400428976.jpg

Før krana kom......

IMG_6092.jpg.cb9e43a86b6850fb698341c8f3ac6249.jpg

Hjemme!!!:flag:

IMG_6124.jpg.ed2ecfd47efe036b87d6cb26b3d4ae74.jpg

Så var det å få salongen noenlunde på stell igjen!

IMG_6141.jpg.b07ed9a88cdee677d2eaaf68e7dc66cf.jpg

Og hvor flytter jeg rotet mitt???

IMG_6142.jpg.f972e3f5ce217bd5e4ee4ec4ddcb28af.jpg

Stor og god sofa som skal trekkes om om noen år!

IMG_6147.jpg.35a94987a3fbaa8f8e5550e8c17ef254.jpg

OG der var hun!! Solbris II

IMG_6144.jpg.482f358ae936fbcbf78d7e10aac25e4d.jpg

 

Nå er det bare resten igjen!! Følg med videre!:giggle::giggle::giggle:

IMG_0250.jpg

IMG_6091.jpg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flott å se skuta i sitt rette element igjen:) Hadde lignende opplevelse som deg etter å ha byttet toppakninger på styrbord maskin på TSen. Motor startet og stoppet gjentatte ganger, til slutt oppdaget jeg en kran jeg ikke visste om, som jeg tydelig hadde sparket borti under endel akrobatiske øvelser i løpet av vinteren. Åpnet, pumpet litt og siden har den gått:lol:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 13 timer siden:

Flott å se skuta i sitt rette element igjen:) Hadde lignende opplevelse som deg etter å ha byttet toppakninger på styrbord maskin på TSen. Motor startet og stoppet gjentatte ganger, til slutt oppdaget jeg en kran jeg ikke visste om, som jeg tydelig hadde sparket borti under endel akrobatiske øvelser i løpet av vinteren. Åpnet, pumpet litt og siden har den gått:lol:

Lurer på hvor mye slikt jeg dunker borti fremover!😂😂😂

Kenneth 81 skrev for 12 timer siden:

Gratulerer med sjøsetting! Dere har gjort en helt fantastisk jobb med den båten der! :cheers:

Takker! Det skal bli godt å bruke den litt nå ja!

Havelle skrev for 11 timer siden:

Gratulerer!
Nå fortjener du og dere mye båthygge og gode dager på sjøen!

 

Hva er erfaringen med ny propell på baugpropellen? Har det hatt effekt på støy/kraft? :)

Takker så mye!☺️☺️😁😁 Nå skal jeg på tur med den ja!😃😃😃
Det er effekt på støy ja. Men om det er mye effekt på bruk vet jeg ikke. Jeg bruker den så å si aldri. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 26 minutter siden:

Takker så mye!☺️☺️😁😁 Nå skal jeg på tur med den ja!😃😃😃
Det er effekt på støy ja. Men om det er mye effekt på bruk vet jeg ikke. Jeg bruker den så å si aldri. 

Vel fortjent :)

Takk. Da tror jeg det blir bytte på oss. 500 kr. for ny sink eller dobbelte ca. for propeller og sink :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 13.10.2020 at 21.35:

Vel fortjent :)

Takk. Da tror jeg det blir bytte på oss. 500 kr. for ny sink eller dobbelte ca. for propeller og sink :)

Om du ikke får kjøpt direkte fra Univa får du si  fra. Jeg har forhandleravtale. 😁
 

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har tatt det litt piano i det siste. Småryddet og tuklet med småting. Fått på oljetrykksmålere på begge maskinene i motorrommet så nå slipper jeg å fly opp for å se når jeg holder på der nede. Har koblet på igjen begge stoppsolenoidene. Må sette på en fjær på babord solenoide. Fikk turteller på styrbord maskin i gang så nå virker begge. Har fått satt ny pumpe for tømming av dusjen forut på plass. Fått renovert utelysene i akterdekket også! Og hengt opp gardiner. Så litt har jo skjedd😁😁😁

Stoppsolenoiden skal kobles!😃

AA608D74-743B-40DE-A160-B0072952DC0B.jpeg.10ab167c5eaf7df972099533f5011f51.jpeg
 

02AA0E60-251C-4D67-8101-8DD755E9E4EC.jpeg.6f654f751f8b462cb657b0c74a0fb6b0.jpeg
Oljetrykk på plass!

CF0086A1-D7C2-49EE-A6BD-CF0CA26C1F1B.jpeg.c871c41e6427910f0c264c0024020815.jpeg


501F94C3-491C-490B-BC3C-F981882A8AA8.jpeg.da74507879fd30f3a5bb1b1291016d23.jpeg

Fått på plass flere doble slangeklemmer. Så nå er det det over alt. 

BBC453A4-9AB0-42F3-BB02-BB3EAC4E91D9.jpeg.0111a8f48df94144388fe6452325e759.jpeg
 

863E4ECA-5519-42BA-8E3B-CE4099E715F3.jpeg.d7cccac73ecf7d62b85d0effb500b4f0.jpeg

Ny pumpe for gråvann fra dusjen! Gulperpumpe eller membranpumpe! Impellerpumpe duger ikke til gråvann. 

C275BF7C-474E-4D25-ACC1-6111266C5280.jpeg.dc117b26c8db09c910780111ff0e078c.jpeg
Gardiner! Hindrer innsyn

16DB0AC7-E292-44EA-A012-646C550BD8BB.jpeg.6eca9e7bb3e838e61a31d51e80382e9c.jpeg
 

0EBE68B4-A02D-455E-A299-3637D4D79DF4.jpeg

4F0A5A6C-890B-483C-9D0C-3F3D7205BA18.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 19 minutter siden:

Jålete? Det er en nødvendighet for en Storebro skipper!!!:smash:

Kunne vist trenge en vask i motorrommet.:wflag::giggle:

Husk det er en Royal Cruiser!:thumbsup:

Motorrommet er nymalt men maskinene er ikke vasket. Jeg er ikke så glad i å bruke vann på maskinene. Men det skal vaskes nedi der! For vi har jo herjet så det holder!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 1 time siden:

Det har blitt en nydelig båt, gratulerer så mye.

Jeg gleder meg til video av å gå sidelengs. Så en viss person får se det.

😁😁😁

Jeg skal øve som pokker!😂😂😂

Og på vegne av de som har jobbet på takker jeg så mye!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 19 timer siden:

Motorrommet er nymalt men maskinene er ikke vasket. Jeg er ikke så glad i å bruke vann på maskinene. 

 

Så lenge luftinntak til maskinene er sikret tåler alt der nede vann  meget godt. En runde med avfetting og hageslange gjør det meget triveligere der nede. Deretter lensing og en god runde for å la motortemperaturen tørke ut det hele. Etter all den jobben dere har gjort er dette, kombinert med litt flekking der det trengs, selve kronen på verket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 20 timer siden:

Motorrommet er nymalt men maskinene er ikke vasket. Jeg er ikke så glad i å bruke vann på maskinene. Men det skal vaskes nedi der! For vi har jo herjet så det holder!😂😂

Jeg pleier å dekke dynamo og luftinntak med plastposer, av med strøm, og vaske. Førsøker å ikke spyle, eller rettere sakt dusje, direkte på elektrisk, og setter på godt med varme et par dager etterpå. Elektronisk styrte motorer, er jeg mere betenkt med å spyle foreløpig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...