Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Solbris II skrev 48 minutter siden:

Jeg håper i hvert fall at vi blir ferdig! Det er noen ganger jeg begynner å lure!

Men jeg takker for støtten!😃😃😃


Du blir ferdig Erik, og det trolig i god tid før jul. 
Husker hvordan båten min så ut når du var på besøk, og blikket ditt når jeg hardnakket påstod at båten skulle være på sjøen 5-6 uker frem i tid.  
Jeg klarte den tidsplanen og var på ferie med familien i båten 9 uker senere, da med nybygget interiør, ny badeplattform, nye maskiner og nytt akterdekk. Rart hva en får til og hvordan motivasjonen kommer settende når en begynner å skru ting sammen igjen. 😉

Link to post
Share on other sites

 

Solbris II skrev for 15 timer siden:

...  Men det har også hatt en utrolig verdi å vite at det har vært flere enn meg som holder på som en tulling med båten. Jeg har hentet mye trøst i tråden din!

 

Jeg tror du nettopp kalte kdtran for en "tulling"? :lol::lol::diving: (yrkesnevrose å anlysere alle utsagn).

 

Seriøst: Imponerende arbeid og stå-på vilje, når sluttresultatet foreligger vil det ha vært verd hver blods- og svettedråpe og hver tåre. 

Redigert av Båtadvokaten (see edit history)

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg tror du nettopp kalte kdtran for en "tulling"? :lol::lol::diving: (yrkesnevrose å anlysere alle utsagn).

 

Seriøst: Imponerende arbeid og stå-på vilje, når sluttresultatet foreligger vil det ha vært verd hver blods- og svettedråpe og hver tåre. 

He he, jeg tror @kdtran glatt lever opp til den ærestittelen! For man må være litt tulling for å gå løs på prosjektet som hans og mitt. 
Jev var så heldig å få anledning til å besøke @kdtran mens han stod mitt oppe i prosjektet sitt! Og nå, to år etter ser det like bomba ut hos meg som hos han! Nei korriger det! Det ser verre ut her enn hos han!😂😂😂😂

Og jeg håper jeg får besøkt tullingen på egen kjøl en dag og takket for inspirasjonen og oppmuntringen underveis!

Og jeg håper inderlig at du har rett! For min del ig min bedre halvdel del, at det er verdt det! Hver bidige svettedråpe, tåre og søvnløse netter!😂😂😂😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 5 timer siden:


Du blir ferdig Erik, og det trolig i god tid før jul. 
Husker hvordan båten min så ut når du var på besøk, og blikket ditt når jeg hardnakket påstod at båten skulle være på sjøen 5-6 uker frem i tid.  
Jeg klarte den tidsplanen og var på ferie med familien i båten 9 uker senere, da med nybygget interiør, ny badeplattform, nye maskiner og nytt akterdekk. Rart hva en får til og hvordan motivasjonen kommer settende når en begynner å skru ting sammen igjen. 😉

Og akkurat det at jeg faktisk fikk besøkt deg og sett hvor stort ig vilt prosjektet ditt var og at du kom i mål, gjør at jeg fortsatt har et snev av sanity igjen!😂😂😂😂

Og jeg kommer vel i mål en dag!😁😁

Til hvilken jul får vi nå se!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Solbris II

Denne tullingen møter med glede en annen trivelig tulling igjen, og det blir ekstra trivelig å møtes igjen om vi begge kommer på egen kjøl. 😊

 

Vedr. rot:

Det jeg fant som den desidert største demotiverende faktoren når jeg holdt på var mangel på plass til å lagre både demontert og nytt utstyr. Komponent størrelsen vokser proporsjonalt med båtstørrelsen, og det ikke videre lett å plassere en 35 foter i haven eller i ett forvokst partytelt med ferdige hyllereoler til diverse utstyr. 
I hvert fall ikke når en bor i en by og ikke på en gård. 
Alt må plasseres ombord, og når en i tillegg er avhengig av å komme til under dørkplatene fra midtskips og akterover samtidig, blir det hele litt utfordrende. 
At jeg slapp unna med kun ett par blåmerker etter å ha snublet i diverse greier med påfølgende fall ned i maskinrommet eller tankrommet er ikke annet en ren flaks. Følelsen når en kommer så langt at mengden pappesker og rot ombord gradvis minker etter hvert som nytt utstyr monteres er derfor UBESKRIVELIG deilig!

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 1 time siden:

@Solbris II

Denne tullingen møter med glede en annen trivelig tulling igjen, og det blir ekstra trivelig å møtes igjen om vi begge kommer på egen kjøl. 😊

 

Vedr. rot:

Det jeg fant som den desidert største demotiverende faktoren når jeg holdt på var mangel på plass til å lagre både demontert og nytt utstyr. Komponent størrelsen vokser proporsjonalt med båtstørrelsen, og det ikke videre lett å plassere en 35 foter i haven eller i ett forvokst partytelt med ferdige hyllereoler til diverse utstyr. 
I hvert fall ikke når en bor i en by og ikke på en gård. 
Alt må plasseres ombord, og når en i tillegg er avhengig av å komme til under dørkplatene fra midtskips og akterover samtidig, blir det hele litt utfordrende. 
At jeg slapp unna med kun ett par blåmerker etter å ha snublet i diverse greier med påfølgende fall ned i maskinrommet eller tankrommet er ikke annet en ren flaks. Følelsen når en kommer så langt at mengden pappesker og rot ombord gradvis minker etter hvert som nytt utstyr monteres er derfor UBESKRIVELIG deilig!

😁😁😁

Jeg suger til meg hvert eneste ord som gir håp!😂😂😂

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi har lempet ut fire tanker som ikke gjør annet enn å oppta plass. De er nå ute. Kompisen Leif har begynt å male maskinrommet😁😁😁


Her går den siste tanken ut! En flott sak i syrefast stål. Nesten så det er synd jeg ikke kan bruke den!😂😂

ED6C06DF-4609-4A0A-8D07-6C29C6EE16D1.jpeg.75606f2a0c8935f7c2d731ad4b842f6e.jpeg

Noen som trenger? Selges!

76B82858-00AA-4562-B55F-84EF4D4EA3F0.jpeg.3454285c089e631d53be7b87bbf588d1.jpeg

Jeg har fler!😁😁

6A4FD56E-A00A-4A75-8BE1-C877EDFA8DBF.jpeg.00e8ed2644d6f8e5455e6800aa93a472.jpeg

Skikkelig håndverk!

E2ED5EB0-DB00-41EE-95B2-47016636A337.jpeg.8a452f903ce879252c92bd1357315234.jpeg

Før maling

0E9F309E-32B4-41F1-93FB-A71D6DF0D2EA.jpeg.22da23be625e5b85d0c196a2f9fa48a6.jpeg

Og så er malingen begynt!😃😃😃

E541F1A7-1ED1-4BD8-8609-ED8DB427B7B8.jpeg.63b5971bc4f45abd60addb477e9c0d55.jpeg

Før

9197B338-D906-4153-ABA8-1666A38C721D.jpeg.ad251947ba698b553f65d580414e6c41.jpeg

 

 

EE990A9A-67E8-441B-877C-F86FD8837FA5.jpeg.d6665fe4da60e34b4790f934a03e7c1e.jpeg

 

E541F1A7-1ED1-4BD8-8609-ED8DB427B7B8.jpeg.63b5971bc4f45abd60addb477e9c0d55.jpeg

 

EE990A9A-67E8-441B-877C-F86FD8837FA5.jpeg.d6665fe4da60e34b4790f934a03e7c1e.jpeg

 

0CD0C793-EB9A-472C-8841-202C5EED120E.jpeg.3a50b632142384e2c86bfe1a90873c82.jpeg
 

Så da går det rette veien!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev 33 minutter siden:

Utrolig artig tråd. Er imponert over hva flinke folk får til! Mulig det er et dumt spørsmål, men hvorfor kan du ikke bruke tankene du fjerner?

Det finnes ikke dumme spørsmål! Og takk for st du liker tråden!😁😃😃 Det inspirerer videre innsats!

Båten har hatt sit liv i Singapore og de har nok hatt behov for mange liter diesel. Med et forbruk på ca 300 liter per time er det jo begrenset rekkevidde. 
Jeg for min del trenger ikke mer enn 3000 liter som er hovedtankenes kapasitet!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 4 minutter siden:

 

 

Må du virkelig tanke hver 10. gangtime? Er ikke det helt ekstremt?

Båten gjør 35 knop på full fart. Og da sluker MANdyra 300 ltr/time. Noe helt annet blir det når jeg bruker huet (gjør stort sett det, skjønt adnre kan mene noe annet:giggle:)
Med en fart på 7,3 knop (tomgang) 600 o/min, bruker jeg 11 liter pr time, 9 knop 27 liter pr time og ved 25,6 knop går det unna 186 ltr pr time.

Vi ligger for det meste på 7-9 knop. Og da blir det et helt annet regnestykke. Nytter ikke å ligge på full spiker med denne skuta!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 2 minutter siden:

7,3 knop (tomgang)

:eek: 

Det er først når man ser på tallene her at man forstår hvor stort et beist den båten her er. Jeg som synes 3.5 knop på tomgang er i overkant mye. Hvordan opplever du den i havnemanøvrering med såpass stor fart og såpass mye krefter?

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 6 minutter siden:

:eek: 

Det er først når man ser på tallene her at man forstår hvor stort et beist den båten her er. Jeg som synes 3.5 knop på tomgang er i overkant mye. Hvordan opplever du den i havnemanøvrering med såpass stor fart og såpass mye krefter?

Det er vel den enkleste båten jeg har kjørt må jeg si. Det er bare å legge inn og gå ut av gir så er det helt uproblematisk. Jeg klarer helt fint å holde 5-knops grensene. Det er bare å vippe den ut av gir og la den sige. Og jeg snur jo på femøren med to maskiner som har krefter i overflod.

Girhendelen er til for å brukes! Det er dessverre noe flere burde lære seg.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev 13 minutter siden:

Funker det å kjøre på en maskin om du skal ligge i f.eks 5 knop over lengre tid? Kan kanskje bli litt «slitsomt» å koble ut og inn begge hele tiden?

Tja, det er fortsatt så mye krefter at den da vil være seig å styre. Så svaret på det er vel egentlig nei. Og det er ikke slitsomt å legge inn og ut giret. Det er godt sig i 21 tonn båt så det er i grunnen det minste problemet synes jeg.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 44 minutter siden:

Det er bare å legge inn og gå ut av gir så er det helt uproblematisk.

Så lenge båten går mykt i gir er vel ikke det noe problem nei, men har vært borti at enkelte båter kan ha litt hard innkobling. Er det mekanisk eller elektronisk girspak på denne?

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

Så lenge båten går mykt i gir er vel ikke det noe problem nei, men har vært borti at enkelte båter kan ha litt hard innkobling. Er det mekanisk eller elektronisk girspak på denne?

Mekanisk, og den er silkemyk. Kjenner ikke at den går inn og ut av gir.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev 55 minutter siden:

Skjønner. Staselig skute er det i hvert fall! Stå på, stas å følge oppussingen. Eller skal vi kalle det «total makeover»!

😁😁

Det nærmer seg total makeover ja!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En helt utrolig jobb du har gått på, andre hadde vel grått blod 😅. Men hva med å utnytte noe av plassen etter fueltankene til ferskvann?

Eller er det bare meg som orker å ligge flere uker i ferien på en fjellvegg kanskje. 😂


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjorde du det?

Mange sier de får til det, men jeg forstår ikke hvordan dere får løfta baugen og hekken samtidig uten en baugthrust som setter opp det spennet i skuta som trengs. 

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg føler jeg har nok trening, men forstår ikke hvordan dere klarer å lure de fysiske lovene som gjelder når dere sier »rett sidelengs uten baugpropell». Å komme fra kai på et vis ser jeg jo men å få en båt til å bare gå sidelengs uten mer en to skruer bak skjønner jeg ikke


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...