Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Hva i himmelens navn har den stakkars båten blitt utsatt for opp igjennom årene?? Kjølen på snekka mi så jo gulende ren ut sammenlignet med det der og det var ett par kvelders arbeid å få den ren... :cryin:

 

Godt å se at det blir strøkent nå da! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 23 timer siden:

 

7A5C17C4-0CA3-4285-A327-0F0387261B5A.jpeg

 

Jeg kunne også tenke meg å kjenne en slik liten mann til arbeider i motorrommet! En som rekker akkurat opp til lukekarmen slik som dette! Da kunne han ha kommet til der jeg ikke klarer. :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenkte kanskje det ble halvparten, hvis det er firetakter, eller?

 

Ja du har rett, det skal halveres pga 4 takts motor. Men du må legge til litt hvis det er turbo på motoren. Det er en gammel tråd her på baatplassen om luftforbruk.

 

Poseidon sier:

 

Formelen er i utgangspunktet slik: Halve maskinens volum x turtall x ladetrykk(bar)= luftforbruk

 

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev On 16.9.2020 at 7.35:

7A5C17C4-0CA3-4285-A327-0F0387261B5A.jpeg

 

Dette bildet minner meg om en historie som kanskje er sann, fra et sted nordpå - vi går ikke inn på hvem, hvor eller når av personvernhensyn. Men, la oss kalle båten,  M/S "Finnmarken" hadde et mindre motorhavari og maskinisten jobbet som en helt for å reparere. Tiden gikk og kapteinen må til slutt ha gått tom for kaffe, for han stakk hauet ned i hullet i dekket og lurte på "Katid e du ferdig? Vi skoille ha vært underveis nu!" Etter en lang pause og lyder fra diverse romstering nedi hiet til Kerberos, kom ei kasjetthua etterfulgt av et oljesvart, illrødt ansikt opp av luka, og følgende replikk kunne høres helt bort på fiskemottaket på kai 3 - 2 kilometer unna (Nordnorsk prosa er redigert vekk av hensyn til sarte lesere "syinnana"):

"Æ KAN IKKJE STARTE MOTORN! Æ HAR EI HALV BØTTA MOTOR TEL OVERS!"

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Jeg kunne også tenke meg å kjenne en slik liten mann til arbeider i motorrommet! En som rekker akkurat opp til lukekarmen slik som dette! Da kunne han ha kommet til der jeg ikke klarer. :giggle:

Han er vernverdig! Vi hegner om han! Hvor i landet bor du?:giggle:

Vidar F.H. skrev 47 minutter siden:

 

Dette bildet minner meg om en historie som kanskje er sann, fra et sted nordpå - vi går ikke inn på hvem, hvor eller når av personvernhensyn. Men, la oss kalle båten,  M/S "Finnmarken" hadde et mindre motorhavari og maskinisten jobbet som en helt for å reparere. Tiden gikk og kapteinen må til slutt ha gått tom for kaffe, for han stakk hauet ned i hullet i dekket og lurte på "Katid e du ferdig? Vi skoille ha vært underveis nu!" Etter en lang pause og lyder fra diverse romstering nedi hiet til Kerberos, kom ei kasjetthua etterfulgt av et oljesvart, illrødt ansikt opp av luka, og følgende replikk kunne høres helt bort på fiskemottaket på kai 3 - 2 kilometer unna (Nordnorsk prosa er redigert vekk av hensyn til sarte lesere "syinnana"):

"Æ KAN IKKJE STARTE MOTORN! Æ HAR EI HALV BØTTA MOTOR TEL OVERS!"

:lol::lol::lol:
Håper inderlig at jeg ikke står igjen med en bøtte deler!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå henger babord motor i stroppen og forberedelsene til oppgradering der er godt i gang!

Luke fra stikklugaren slik at man kommer til i front på motoren er tatt ut!

Her er det bare å stå på videre!😃😃

 

Solide saker disse maskinene!

583F6B19-4F14-45E4-9C69-4E78135EBEF4.jpeg.e29f3f70c208717735cde62696a16f46.jpeg
Det så ikke ut nedi her heller men gutta har gjort grundig reint allerede!

89D36444-F7DD-4DA0-8976-126163430C07.jpeg.3855cd8ba092d955ffcec8de5a792a6f.jpeg

Henger godt i tallene her!😁😁

4FAAE805-7B83-41D0-B2BA-80A295E3E769.jpeg.a83e000b2dfb76a2a26352230295f2ea.jpeg

De gamle motorlabbene er tatt ut og høydejusteringen skal flyttes over på nye labber!

8A711E15-BEAC-49F0-968B-9E21C1D73ACE.jpeg.7a99b8f71bedd150c8ae4da549f263a1.jpeg

Før jeg sager taper jeg opp med maskeringstape. Mye lettere å tegne opp og man unngår flising og stygge merker etter saga. 

574AC5A2-504D-4D76-A539-9F2518D5C72E.jpeg.3217284b8f950bde690f50f213cc6ff6.jpeg

Og så får vi tilgang til motor i front også på babord side!😃😃

3CEFDE4A-4485-49EF-9A7D-6FA7FB7DCE14.jpeg.94167027e326a91901b48d305abbf088.jpeg
Det skal males og svines opp her også!

827DBE5B-AC08-4817-9E92-D2DD52A8FD11.jpeg.ef342575b4a820b62490abb89d3a4aaf.jpeg

Det blir bra til slutt!😃😃

483CCD25-0B8D-41DC-9706-D05F1366D96B.jpeg.c874172e48cd211f35bcf6000458758a.jpeg

AB1AF4DB-A119-40F3-94E1-83AF87C0E8EF.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 52 minutter siden:

Slik luke lagde jeg på Faxen, var umulig å komme til foran på ene maskinen. Hvor mye veier de "små" søte maskinene?

De små søte har en tørr vekt på 1520 kg. I tillegg kommer girkassa på 248 kg. 😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev 29 minutter siden:

Flott tråd og bra dokumentert arbeid! Takk for at du deler :)

& jeez... en girkasse veier nesten som vår hovedmotor..!  (Steyr/320kg)

Takker så mye!😃😃

Tilbakemeldinger her inne er jo en god del av gleden!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dypt imponert over innsatsen.

 

Hver gang jeg sier til kona at jeg snart er klar for stor båt igjen så sier hun at jeg har minne som en gullfisk. Så da leser jeg litt i denne tråden igjen, blir minnet på at det faktisk tok litt tid å ha gammel flybridgecruiser med to motorer, to styreposisjoner, to doer og to sv det aller meste som kan gå i stykker.... så er jeg vaksinert for noen dager til.

 

Men skikkelig imponert er jeg! Jeg kom heller aldri til bak/under yttersiden av mine motorer, så der så det nok ut slik det gjorde hos deg.

 

Nesten litt trist at jeg tok skipperlappen på den gamle Solbris- det hadde vært moro på den nye :-).  Men skal den brukes til slikt med så store motorer som skal mates?

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev On 18.9.2020 at 23.27:

Mengden arbeid og størrelsene sjokkerer og imponerer. Fantastisk pågangsmot! Gøy å følge prosessen frem mot strøken båt

Veldig mye mer arbeid enn først antatt. Men det føles utrolig godt å få gjort unna denne delen av midtlivsoppgraderingen som jeg visste ville komme. 

Pequod skrev for 6 timer siden:

Jeg bare elsker slike før og etter-bilder! :thumbsup:

Helt enig @Pequod😁😁😁

index skrev 53 minutter siden:

Ser veldig bra ut dette! Men hadde det ikke vært lettere å vaske motorene mens de likevel var ute?

Maskinene er ikke ute av båten. De henger inne. Vasker for hånd det jeg ikke kommer til med høytrykken når de er på plass i kjelleren igjen. 
Lettere å dekke til rundt og lettere å gjøre rent bår maskinrommet er glatt med blank maling. 

kdtran skrev 37 minutter siden:

Apropos motordimmensjoner:

Her er ett bilde av en volvo penta D2-40 ved siden av en MTU 8V-2000 motor. MTU motoren er svært lik i dimensjoner til @Solbris II sine motorer.  
Big boys, Big toys. 😄


34BB970E-FC58-4474-A5B3-6BBA49D7BC45.jpeg.e5ffa10cde09d38ba6863e53adb8286b.jpeg

 

99B9899E-0175-441D-BF2D-A01CB47785AD.jpeg.6fd30dec8bc4d6b788363490b547c83c.jpeg

Mer enn nok størrelse  på de jeg har nå ja!😁😁😁

Fru Jacobsen skrev 7 minutter siden:

2000 motoren er vel en del større enn 183?

Uansett en ganske grosse maskin 😊.

men trodde nesten den ville veie mer. En Volvo D16 har en tørrvekt på drøyt 1800 kg

Mine veier «bare» 1750 kg tørr med girkassa på!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 11 minutter siden:

Maskinene er ikke ute av båten. De henger inne. Vasker for hånd det jeg ikke kommer til med høytrykken når de er på plass i kjelleren igjen. 

 

Ja, men da forstår jeg! Trodde du hadde hatt dem helt ute jeg!:thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 1 time siden:

Veldig mye mer arbeid enn først antatt. Men det føles utrolig godt å få gjort unna denne delen av midtlivsoppgraderingen som jeg visste ville komme. 

Helt enig @Pequod😁😁😁

Maskinene er ikke ute av båten. De henger inne. Vasker for hånd det jeg ikke kommer til med høytrykken når de er på plass i kjelleren igjen. 
Lettere å dekke til rundt og lettere å gjøre rent bår maskinrommet er glatt med blank maling. 

Mer enn nok størrelse  på de jeg har nå ja!😁😁😁

Mine veier «bare» 1750 kg tørr med girkassa på!😁😁😁

Hadde vært gøy og sett vannlinja på den uten motorene i 😊


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...