Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Knude skrev 5 minutter siden:

Se her ja. Skal du lage ny stripe ?

Nei, jeg maler den hvit (RAL 9010) og lar den være slik til jeg får nye dekaler til båten. 
Tenker jeg lager de i eik og beiser de i mahognybeis. Må bare finne noen som kan frese ut bokstavene med riktig font. 
Har du noen tips?😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og så var begge motorer og akslinger justert slik at de står helt riktig mot hverandre. Toleransegrensen er 0,1 mm. På babord var det 0,5 og på styrbord 0,4 mm. Ikke rare målene men prosentvis veldig mye. Og du verden for en forskjell i vibrasjoner!

Helt uventet og overraskende forskjell før og etter justeringen! 
Og etter å ha bivånet jobben skjønner jeg veldig godt at det tar tid!😊😊😊

Det større hull til i veggen for å komme til🤔🤔

E44A7C4F-FF92-40E3-B895-37C7C18CE492.jpeg.b922148e820fc74feef667918f535ba6.jpeg

Man må være bittelitt slankere enn meg for å komme i mellom maskinene!😁😁

EACD5173-18D1-4A27-88EF-4B4F6773C65E.jpeg.924e50c1a9350fd2d97be8241fee1e17.jpeg

Egentlig ikke noen gode bildet av justeringen. Men men.😊😊😊

DE8FA17A-D2A9-47ED-8293-7CF26EC3FC26.jpeg.0d517d2f0d8ac83632dee92a94bc4bdb.jpeg

 

8A949E97-B2A4-4AFF-B4F2-62F301BC1DC9.jpeg.af25ef35bee4d3bee355b31247a69c86.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev Just now:

Det der burde sikkert jeg også gjort! Men utfordringen er å finne noen som faktisk KAN det, og har tid…

For å si de slik: Jeg har lært det og vrt godt hvordan det gjøres! Men prøv å få 130 kg med daukjøtt som på toppen av det hele er 58 år råttent, ned i motorrommet du!😁😁😁

Der ligger utfordringa! Men Engelsviken slipp er jo ikke langt unna!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 4 minutter siden:

Men prøv å få 130 kg med daukjøtt som på toppen av det hele er 58 år råttent, ned i motorrommet du!😁😁😁

kan ikke si at jeg observerte noe sånt da jeg fikk tillatelse til å komme ombord for noen dager siden :smiley: :smiley: :smiley: - og så råttent på toppen av det hele  :lol: :lol: :lol:  

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev On 9.6.2021 at 8.22:

Tenker jeg lager de i eik og beiser de i mahognybeis. Må bare finne noen som kan frese ut bokstavene med riktig font. 
Har du noen tips?😁😁😁

Det var en artikkel i Fredrikstad Blad i fjor eller året før om en bedrift som har satset på CNC fresing av båtdekk etc. Husker ikke hva de het, men jeg lurer på om det var her på Hvaler. 

 

Familiesnekke skrev for 18 timer siden:

Det der burde sikkert jeg også gjort! Men utfordringen er å finne noen som faktisk KAN det, og har tid…

Den siste der sliter nok mange med :giggle: Ellers hadde det kanskje gjort seg med et kurs der også :wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 36 minutter siden:

Det var en artikkel i Fredrikstad Blad i fjor eller året før om en bedrift som har satset på CNC fresing av båtdekk etc. Husker ikke hva de het, men jeg lurer på om det var her på Hvaler. 

 

Den siste der sliter nok mange med :giggle: Ellers hadde det kanskje gjort seg med et kurs der også :wink:

Det skal jeg jaggu sjekke opp!

Det siste der er jeg sikker på at jeg ikke kan kjøre kurs i!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Det var en artikkel i Fredrikstad Blad i fjor eller året før om en bedrift som har satset på CNC fresing av båtdekk etc. Husker ikke hva de het, men jeg lurer på om det var her på Hvaler. 


Tenker det er denne du sikter til.

https://www.f-b.no/mona-og-vidar-sjosatte-drommen-om-egen-virksomhet/s/5-59-2027682
 

Firmaet heter Hvaler båtdekk og har spesialisert seg på cnc fresing av båtdekk med logo og etc. i EVA-foam. Men de kan sikkert frese i annet materiale også.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 38 minutter siden:

Tenker det er denne du sikter til.

https://www.f-b.no/mona-og-vidar-sjosatte-drommen-om-egen-virksomhet/s/5-59-2027682
 

Firmaet heter Hvaler båtdekk og har spesialisert seg på cnc fresing av båtdekk med logo og etc. i EVA-foam. Men de kan sikkert frese i annet materiale også.

For å få tilgang til artikkelen må man være abonnent på FB. Hvis du kunne "klipt og limt" artikkelen inn i et Word-dokument hadde kanskje flere fått lest den :smiley:

Derimot var det veldig interessant å gå inn på Hvaler Båtdekk's hjemmeside :smiley: https://www.hvaler-baatdekk.no/produkter/

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Vindø Marin kan sikkert lage nye lister til deg. I mahogny om du vil ha det 

Da sjekker jeg det ut! 😊😊

Originale fra Storebro koster så det holder og de får ikke laget noen på en stund. 

VegJoh skrev 39 minutter siden:


Tenker det er denne du sikter til.

https://www.f-b.no/mona-og-vidar-sjosatte-drommen-om-egen-virksomhet/s/5-59-2027682
 

Firmaet heter Hvaler båtdekk og har spesialisert seg på cnc fresing av båtdekk med logo og etc. i EVA-foam. Men de kan sikkert frese i annet materiale også.

Har bært inne og kikket og sendt de melding med bilder av de gamle!😊😊

altera mulier skrev 9 minutter siden:

For å få tilgang til artikkelen må man være abonnent på FB. Hvis du kunne "klipt og limt" artikkelen inn i et Word-dokument hadde kanskje flere fått lest den :smiley:

Derimot var det veldig interessant å gå inn på Hvaler Båtdekk's hjemmeside :smiley: https://www.hvaler-baatdekk.no/produkter/

 

Gikk in på siden deres og sendte de en melding😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Leste om disse i vinter og sendte dem en melding for å få et tilbud ettersom jeg vurderer å legge EVA om bord, gjerne med en Tresfjord-logo, men da hadde de ikke kapasitet.

 

De svarte kort og konsist, ble ikke helt sjarmert av det svaret...kanskje jeg har for liten båt til at de gidder å ta seg bryet?

 

Sandøy Båtdekk leverer også EVA-dekk, men vet ikke om de freser inn logo.

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Jepp :thumbsup:

 

 

 

Vidar Barth (47) har sagt opp jobben sin og lager skreddersydde dekk til alle typer båter i EVA-skum hjemme i garasjen, sammen med kona Mona, som styrer butikken.

Paret har planlagt oppstart av sin egen virksomhet i lengre tid. Da de fikk støtte fra næringsfondet i kommunen, ble det fart i planene.

– Støtten fra Hvaler kommunes næringsfond har hjulpet oss i gang. Vi søkte og fikk 100.000 kroner i støtte fra kommunen til å starte virksomheten vår. Det gjorde at vi kom i gang litt raskere enn vi hadde planlagt, forteller Mona Novang (56).

Hun er styreleder i det nystartede selskapet hun og mannen eier halvparten av hver. De to flyttet for få år siden inn i barndomshjemmet til Vidar i Edveien på Kirkøy i Hvaler. I dobbeltgarasjen har Vidar innredet sitt produksjonslokale med nødvendig verktøy.

Produserer i garasjen

– Det var faren min som bygde denne garasjen med verksted. Nå har vi overtatt og benytter garasjen til virksomheten vår, forteller Vidar.

I februar i år freste Vidar ut sitt første båtdekk, og siden har bestillingene strømmet på.

– Dette har gått veldig fort. Vi hadde en treårsplan. Etter ett år har vi gode resultater, med over 100 produserte båtdekk hittil i år. Vi har fått avtaler med grossister og forhandlere av ribber og skjærgårdsjeeper.

Begge to har fulle jobber ved siden av, men Vidar har sagt opp stillingen sin.

LES OGSÅ: Gründer Jeanette (48) fra Greåker får klesgiganten Varner med på laget

Lang erfaring

Vidar har vært CNC-operatør i 20 år og drevet med datafresing i ulike materialer som pleksiglass, tre og aluminium, mens Mona har erfaring fra grafisk bransje, og bearbeiding av forskjellige materialer.

De to har fått med seg barndomsvennen til Vidar, Bjørn Tore Kjølholt, som skal stå for salg og markedsføring.

Sammen leier de også en monteringshall på 100 kvadratmeter. Der skal Bjørn Tore, som også driver sitt eget firma, montere sammen nye båter for forhandlere i distriktet. Lokalet skal også benyttes som monteringshall for Hvaler Båtdekk.

– Han har et enormt kontaktnett fra jobben sin for «Sjøen for alle», forteller Mona og Vidar.

Det var opprinnelig barndomsvennen som satte Vidar på ideen.

– Bjørn Tore hadde ideen til dette fantastiske EVA-produktet, og jeg sa at ja, – jeg kan klare å frese dette til båtdekk, forteller Vidar.

Flipp flopps, Crocs og båtdekk

Produktet er ikke nytt, men man har tidligere måttet bestille tilsvarende båtdekkk i utlandet. EVA står for Etylen-vinylacetat, et plastmateriale som også benyttes i en lang rekke andre produkter som flipp flops, Crocs, yogamatter og i sitteunderlag. Det er et foammateriale med lukkede celler som ikke absorberer væske. Internasjonalt har EVA båtdekk blitt et veldig populært produkt.

– Materialet er velegnet til båtdekk. Det er sklisikkert vått som tørt, støt og lyddempende, og ikke minst vedlikeholdsfritt og holdbart. Det er mykt og deilig å gå på og det er lunt og godt og sitte på, sier Vidar.

Grunnlaget for båtdekket er en 6 millimeter tykk EVA- plate. I denne kan Vidar frese ut logoer eller navn etter ønske fra kunden. Han former dekkene så de passer med båtens linjer. Dekkplatene festes med en solid dobbeltsidig tape, og dekket kan legges både ute og inne i båten.

Sparepenger, lån og egeninnsats

For å få drømmen om en egen virksomhet sjøsatt, har Mona og Vidar brukt sparepenger og tatt opp lån. Tilskuddet fra kommunen hjalp også veldig. Til sammen anslår de at de har satset i underkant av en million kroner. I tillegg har Vidar lagt ned mange timer med egeninnsats med monteringen og utprøvingen av fresebordet og annet utstyr.

– Vi håper dette kan skape noen arbeidsplasser, og ser for oss at vi om fem år er inntil 5 ansatte. Foreløpig er dette noe vi driver med ved siden av fulle heltidsjobber. Jeg har sagt opp og starter med dette på full tid først fra neste år, forteller Vidar.

Dobler omsetningen neste år

– Sånn det ligger an nå, ser det ut som om omsetningen i vårt første driftsår vil bli rundt 500.000 kroner. Med de bestillingen vi har inne blir det i hvert fall en dobling til neste år, sier Mona.

Produktet har vært lite kjent og det har vært en prosess for å få innpass i det norske båtmarkedet. Det ligner på teak, men har andre egenskaper, og er ikke så kostbart. Forhandlerne har etterhvert i mange tilfeller valgt Hvaler Båtdekk, i stedet for å handle tilsvarende båtdekk i utlandet.

Vidar forteller at han kan produsere EVA-dekk til alle båter og størrelser. Hittil er det mest brukt utvendig, men trenden er i ferd med å snu og flere og flere benytter det også innvendig.

Fargerike dekk om man ønsker

EVA-dekkene kan leveres i et bredt fargespekter, men Bjørn Tore forteller at det er har gått mest i helsvart, eller sort med grå nater.

– Teaktrenden er i ferd med å bli borte flere og flere velger fargerike varianter, mener han.

De tre er fulle av forventninger til sitt nystartede eventyr og mener dette vil øke komforten og verdien på båtene.

Som mye annet startet dette i USA der «alle» nå skal ha sånt dekk. Der er det veldig stort, ifølge Bjørn Tore.

– Vi håper mange ser verdien i dette. Dette er fremtidens båtdekk, sier de.

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen som kan svare meg på om det går å få disse delene sammen? Veeeldig hard plast…
FD6438EE-5612-4EE4-ACEA-4273DF9C6D0D.jpeg.f3bb66f3a564d50fe1e997c5ed624cc9.jpeg
Det er anlegg og holder for tannhjul og mekanikk i davitene til jolla. 

D1EB5408-8183-444F-997D-52EF338F1803.jpeg.23c0f201b91d48acf4cc3a306cf99414.jpeg

Målbart tegning. 

96AAFD8B-2014-49BE-A11C-0F8BD353C312.jpeg.b03f723b5ac31598896af42045690eec.jpeg

Skal holde akslingene på plass. 

5BADCADB-B6CC-455C-BD1C-95524919181D.jpeg.f04ff2d659e4b9a9f7f742bbea2663b7.jpeg

Brutt i begge ender. 

DFD4D9E8-E638-4B89-9365-11BD0F87A16E.jpeg.2726298c92cdb0910c198cce5266bc79.jpeg

Før demontering. 

99DB5711-E186-4629-91D2-78EDCD8B42B0.jpeg.40a555efe0cd4afa1c790a825c16c769.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 28 minutter siden:

Vet ikke om det kan være riktige limet for deg, men har du vurdert:

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maling-og-fugemasse-og-sparkel/trelim/uv-lim-012263/

 

det sies at det limer "alt"??????   :crazy:

Men ikke polypropylen eller polyetylen som dette mest sannsynlig er dessverre.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Tipper den delen er av PE, POM eller PA. Tror du kan glemme å lime det der. Men det er vel ikke veldig avansert å lage to nye? Det er snakk om en platebit med tre hull.

Nei, ikke vanskelig. Men jeg skulle helst hatt den i dag. Og de bitene koster 1,2 båtpenge…😁😁😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...