Xtian Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Denne da? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156621750 Solid og rask båt. En i seilforeningen har en, og han er veldig fornøyd. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
pacuare Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Nevermind skrev 38 minutter siden: En hentetur kan aldri bli for lang med mindre man har valgt feil båt ? Hentetur fra middelhavet kan jeg skrive under på at er kvalitetstid. Skulle bare brukt to sommerferier på oppgaven i stedet for å haste hjem på en sommerferie. Er man sær nok vurderer man også båter utenfor Europa da det man ønsker ikke er tilgjengelig her hjemme. Men igjen, langt utenfor det trådstarter ønsker. Med dagens EUR kurs er det lite å hente på å kjøpe båten utenfor Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Det blir et sidespor med hensyn til det å konvertere til seilbåt, men henteturen jeg hadde i 2015 var akkurat lang nok til at det ene mannskapets kone rakk å pakke eiendelene sine og flytte ut før vi var fremme ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Bra tips, nå blir det hett i brukrnarkedet ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Jeg tenkte i mitt stille sinne, de måtte bare ha vart en dagstur tykte Elan’en som Xtian linket til såg fin ut, den såg ju litt flott ut inne...... Redigert 2.September.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bergen Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Phoebe skrev for 4 timer siden: For meg blir Bergen - Vestfold på høsten og uten så mye seilerfaring i lengste laget. Årets feriekvote er videre nesten oppbrukt. Skulle rett båt dukke opp i høst, må den ligge på strekningen ca Kristiansand - Oslo. Det finnes folk som flytter båter for en passende sum, og det er helt fair å by på en båt på Vestlandet med forbehold om at selger leverer den i Kristiansand. Tenker bare at du gjerne går glipp av aktuelle båter om du setter en slik geografisk begrensning. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Få det hjem @Phoebe - så skal du alltids få selskap et stykke på henteturen Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 I går kveld var jeg med Framtia på onsdagsregatta utenfor Sætre. Utrolig lærerikt og moro å få mønstre på som dekksgutt på en XP44! Regnvær og kontinuerlig skiftende vind fra 2 til 13 m/s ga varierende forhold og mange situasjoner som måtte tilpasses seilføring og kursvalg. Det ble utrolig mye ny kunnskap i løpet av 3 kveldstimer! Plasseringen i regattaen behøver vi ikke flagge så høyt, men siden Framtia var generøs nok til å la meg være rormann underveis, er det forklaring god nok… Takker for en hyggelig, spennende og lærerik kveld, Framtia! Dette var moro Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Det har vært spennende å følge denne tråden. Jeg hadde jo en helt lik tråd for omtrent et år siden. Men jeg er glad for at ikke min tråd utviklet seg i en så teknisk retning. Det er nesten så jeg er redd for at det kan skremme vekk folk med tanker om å bytte fra motor til seil. For mange av oss som har vært motorbåteiere har det vært "skummelt" nok å tenke bytte, selv uten å måtte forholde seg til all, (jeg kaller det) "skremselspropagandaen" de erfarne seilerne kommer med. Ikke vondt ment, men jeg tror det viktigste må være å få flest mulig til å skjønne at seiling er tingen. For det kan jeg etter ett år bekrefte at det er. Hvilken båt man anbefaler kommer selvfølgelig helt an på hvilket behov som skal dekkes. Vi skulle ha en seilbåt som skulle brukes som familiebåt med lav terskel for å heise seil. Med valget vårt fikk vi fulltreff. Vi har til og med heist mye mer seil enn vi så for oss på forhånd. Rett og slett fordi det er enkelt, og veldig moro! Samtidig har vi fått bekreftet at båten er en bra seilbåt. Men noen regattamaskin er den (heldigvis) ikke. Jeg prioriterer komfort og behagelig seilas høyere enn maks toppfart. Selv om det nødvendigvis ikke er noen motsetning mellom fart og komfort. Men jeg er helt sikker på at det krever mer av både erfaring og mannskap å seile raskt komfortabelt. Jeg håper du finner en båt som tilfredsstiller deres krav. Du finner fort ut om du liker en båt etter å ha vært om bord. Og mitt inntrykk er at det er langt mellom dårlige seilbåter i den klassen du sikter deg inn på. Men forskjellige løsninger er det. Og jeg er aldeles overbevist om at du kommer til å lure på hvorfor du ikke byttet for mange år siden. Det har vi gjort. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 (redigert) Takk for det, Ben Sin. Innlegget ditt over treffer oss ganske bra ;) Vi skal ikke ha en regatta-maskin, men er nok redd båten til Framtia kan gi mange våte drømmer framover ... . For oss har overgangen til seilbåt vært mer praktisk relatert enn noe annet, lysten har vært der lenge. Vi har hytte i skjærgården på Sørlandet og på "storbrygga" er det dybde nok til en motorbåt, men ikke til seilbåt. Sundet utenfor er også noe trangt for å legge en større seilbåt på svai. Så dette blir et oppgjør med å ikke lenger bruke båt t/r hytta om sommeren, men må bruke bilen. Og det blir litt uvant. Om tråden har blitt "teknisk" så har det ikke skremt meg. Framtia sa det ganske enkelt i går; "Det er jo greit å bli en bedre turseiler også". Og kunnskap gir mer seilglede og sikkerhet. Så får vi finne vår hylle og utvikle oss derfra. Vi vet vi har mye å glede oss til ! Redigert 5.September.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Framtia sier mye fornuftig. Helt enig. Og det er ikke noe tvil om at han har en flott SEILbåt!! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Hyggelig å ha deg med Phoebe! Når du finner glede i det pissværet vi hadde i går er det liten tvil om det bor en seiler i deg :-). Og du kledde rormannsposisjonen godt. Lykke til med båtjakten videre, nå har du i hvertfall fått prøve en stor turbåt med layout som prioriterer åpen og romslig cockpit, og enkel håndtering for lite mannskap. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Kom på en ting. Det er utrolig mange "kona blir redd og tror båten skal velte" tråder på sosiale media. Ville prøvd å få med kona/partner/hvasomhelst med ut i samme setting. Med 2-13m/s i regattasetting tror jeg en blir vaksinert fra å tro at en seilbåt kan velte en gang for alle, på en god måte i en båt med mannskap som er selvsikre og kompetente. Og er en av foreldrene redde så smitter det fort over på ungene... og før en vet ordet av det må man kjøpe katamaran Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Sitat Kom på en ting. Det er utrolig mange "kona blir redd og tror båten skal velte" tråder på sosiale media. Ville prøvd å få med kona/partner/hvasomhelst med ut i samme setting. Med 2-13m/s i regattasetting tror jeg en blir vaksinert fra å tro at en seilbåt kan velte en gang for alle, på en god måte i en båt med mannskap som er selvsikre og kompetente. Litt artig poeng! Kona mi er av den noe lett skeptiske sorten, og i motorbåt skal det ikke så voldsomt mye til før hun blir litt «anspent». I vår var vi begge (pluss eldste sønnen) på seilkurs, etter å ha blitt «introdusert» for dette med seiling av et vennepar. Vi var alle like spente på hvordan den første dagen, og jomfruturen i seilbåt, skulle bli. Når vi møttes på land på ettermiddagen 4. Mai, etter 6 timer til sjøs (de delte oss opp på forskjellige båter) var det med glis fra øre til øre. Det var stille, det var vind, det var et par episoder med broaching, og smilet gikk nesten helt rundt. Også på min kone, så nå er vi også i konverteringsmodus. Våre ønsker og krav tilsier en litt annen båttype enn for Ts, men følger med tråden med entusiasme. Moralen er vel at på tross av at man drar ut i båt «på skjeiva» så ser det ut til at mange lett skeptiske føler seg tryggere i seilbåt enn i mange andre farkoster. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Pinkvin skrev for 8 timer siden: og før en vet ordet av det må man kjøpe katamaran Ser ikke problemet Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Sun Flyer skrev 45 minutter siden: Ser ikke problemet Ikke jeg heller ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Hvordan går jakten? Følger med på Finn.no jeg også, selv om jeg ikke burde..... Veldig lite båter i det segmentet (40'ish) du er i for tiden. Noen som har observert det samme? Mange som bytter ut motorbåten? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 (redigert) Ben Sin skrev for 2 timer siden: Hvordan går jakten? Følger med på Finn.no jeg også, selv om jeg ikke burde..... Veldig lite båter i det segmentet (40'ish) du er i for tiden... Det har du rett i, det har ikke vært så mange aktuelle kandidater. Vi har sett på flere båter, ikke minst etter tips og råd herfra, men ikke alt har vært slik vi ønsker eller innfridd kravspec'en til utstyr og tilstand. Hadde egentlig tenkt å vente med å oppdatere tråden til jeg kommer hjem (er på ferie), men siden du spør kan jeg vel røpe at vi har kjøpt båt (⛵!!), men ikke overtatt enda. Det dukket opp en Bavaria 40 Cruiser 2012 modell for oss noen dager før ferien som har mye av det vi ønsker. Det blir noen få oppgraderinger, men det er "innafor". Båten har rullestorseil, fokk og ubetydelig brukt gennaker. Volvo D2- 40 hk motor, ca 600 timer. Baugpropell, el-vinsjer med kjetting foran/bak, navi, autopilot, m.m. Synes også cockpit er stor, ryddig og bra til å være cruiser-klasse. Dette er videre det nye skroget med stor nedfellbar port bak. Så ut fra hva vi ønsket oss håper vi dette innfrir! Vi henter den forhåpentligvis innen et par uker så snart vi er tilbake, hvor henteturen blir ca 1 dags seiling forutsatt at det er vind ;) Regner med at denne tråden fortsetter med flere spørsmål når jeg får litt mer oversikt, hva vi ønsker oppgradert, m.m. Jeg er som nevnt på ferie enda og har ikke bilder, men legger til et som er sakset av samme type båt fra Google. Vi seiles! Redigert 13.September.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Gratulerer Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Grattis Phoebe ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Hipp hipp.....? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seilerslask Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Gratulerer! Når er overtakelse? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Seilerslask skrev 12 minutter siden: Gratulerer! Når er overtakelse? Takker&Takker, alle sammen ?!! Vi har ikke avtalt nøyaktig dag for overtagelse enda med selger, men hvis alt går som jeg håper burde den få ny hjemmehavn neste helg. Vi er som nevnt på ferie i utlandet og har ikke hatt så mange dager hjemme siden vi gjorde avtale om kjøp. Sjelden man ser fram til uken ETTER en ferie... ? !! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 Gratulerer!! Meget godt valg. Kjenner godt til den modellen da de vi ofte er på tur med har maken. Flott båt!! Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 13.September.2019 Link til dette innlegget Svart 13.September.2019 (redigert) Gratulerer! Bare å komme seg ut og seile masse nå! Mange her som anbefaler å lære å seile etter "heis et seil først og se hvor lett det er" - metoden. Jeg anbefaler heller a) seilkurs b) få med en erfaren seiler og lær og seile sånn noenlunde riktig fra starten av c) etter en sesong: bli med som mannskap på regatta og lær å seile bra. Og d)(opsjon): seil båten din i regatta og finn ut hvor lite du kan i forhold til de erfarne... Redigert 13.September.2019 av Indy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.