Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

 I har seilt ca 4000nm siste 2 sesongene hvorav mer enn halvparten er over Nordsjøen, distanser på 3-4 døgn sammenhengende. Fått testa ganske bra uten at vi har seilt regatta. Hatt bra doser med møkkevær ?

 

noen av kulene på skjøtevogna skar seg. Da jeg slo satt vogna fast og da røk ene endestykket på vogna, og den løsna. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 4 minutter siden:

.................. ferieseiling langs svenskekysten.

 

På tal om en av verdens flotteste kyststriper.........

 

det pågår en regattaseiling i Marstrand for klassiske 12er

 

https://www.gp.se/sport/träbåtar-från-30-talet-gör-upp-i-em-på-marstrand-1.17621193

 

......ikke mye flatbunnet her....eldste båten er over hundre....

 

sorry Phoebe for nok en avsporing, men ryktet sier att den gamle 12an som Pelle P stilte med i Amercas Cup 1977 og 80  finnes i Tyskland, og er ombygget til turseiling.....noen som vet ?  Hun var bygget av Sweden Yachts...eller på det varvet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Dette er typisk for båter som aldri er regattaseilt. Da vet man ikke hvor mye utstyret tåler for ingen har testet det.

 

Jepp da tester de utstyr og båter............:wink:

(se den fra Marstrand, der han tar med seg rundning-bojjen.........)

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Varierer nok veldig hvor "hardt" folk bruker båtene sine. Alt fra de, overraskende mange på Seilere på FB, som tror den kan velte og blir vettskremte om den krenger, til de med regattabakgrunn som seiler en seilbåt som... en seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

Glad det ikke var så mye filming når jeg holdt på. Har definitivt min andel av spektakulære spinnakerepisoder. Regattaseiling tester virkelig utstyret. I 18 m/s er diskusjon hvilken spinnaker, ikke om vi skulle ha spinnaker.  Da går det av og til galt. Kreftene i regattaseiling er mye større enn turseiling. På tur reduserer vi seilarealet for å få best mulig komfort.Der vi har to rev og halve genoaen innrrullet på tur, ville vi hatt fullt storseil (eller kanskje ett rev) og spinnaker i regatta. Undervurder heller ikke kreftene av 800 kg kjøtt som henger så langt ut de kan, det øker kreftene dramatisk. Det som ikke ryker i regatta vil ikke ryke på tur. 

Link to post
Share on other sites

Bra Pacuare......nå begynner vi nærme oss forskjellen mellom regatta og tur !

bedre ‘safe’ than ‘sorry’........(har også tatt litt ‘sjanser’ i regattaseiling med ulike resultat...hmmm :rolleyes:)

 

en gang....sikkert 30 år siden, holdt vi på å ble nedseilt av Petter Wessel i <kattegatt......midt i natta (glemmer det aldrig!)

dette var innen plotter/ais/gps-tiden i tett tåke...........skulle inn og runde en stake nær Fredrikshavn.........

 

får fortsatt rysninger ut med ryggraden, vad vi gjorde...........vet ikke om de så oss på radarn eller ikke..passerte oss 50-100meter framfor baugen..:.....:..

 

(jeg blev purret kanskje 15-20 min tidl....ettersom jeg liker natt-seilas er jeg en av de første som går til kojs og tar nattvagt..)

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 30.8.2019 at 13.58:

tenkte det da jeg skrev - samtidig kom Krimart med en feilaktig påstand. I min verden er saken diskutert i hjel flere ganger :lol:

 

 

Jeg kom ikke med feilaktig påstand om det.  Det var Hulda som skrev det var egne svenske regler. 

 

Hulda skrev On 30.8.2019 at 10.37:

 

Hva slags brudd? Hinder for øvrig trafikk. Svenske regler begrenser seiling i farleder om man er til sjenanse for øvrig trafikk. Vil du ha paragrafene, må du lese deg opp. Personlig har jeg ingen intensjon om eks. å gå på grunn fordi om en eller annen må krysse. Da smeller det heller.

 

De vanlige reglene om å ikke hindre båter med begrenset manøvreringsevne og dypgående kjenner jeg selvsagt til, men det gjelder vel ikke all «øvrig trafikk». 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 7 minutter siden:

Jeg kom ikke med feilaktig påstand om det.  Det var Hulda som skrev det var egne svenske regler. 

 

 

De vanlige reglene om å ikke hindre båter med begrenset manøvreringsevne og dypgående kjenner jeg selvsagt til, men det gjelder vel ikke all «øvrig trafikk». 

 

Mjau, det var en i en tidligere tråd som linket til svenske regler om kryssing i trange farvann/leder der man ville være til hinder for motgående trafikk, jeg leste en eller annen paragraf. Uansett, jeg holder en lav profil og viker så lenge det går. Men jeg setter ikke Hulda på grunn for at en eller annen freak skal krysse opp sundene fra f.eks. Mollösund til Gullholmen. Da får det heller smelle. Det er virkelig en del uvettig seiling nedi der. Traff forresten et av de svenske skoleskipene rett syd for Gullholmen. Skipet var på sydgående, vi for motor på nordgående. Skoleskipet på lens med storseilbommen helt ute BB. Jeg la Hulda helt inn til fjellet. Bommen på skoleskipet var en halvmeter fra å rive med seg riggen til Hulda. Skipperen på skoleskipet så noe sjokkert ut da han opplagt ikke skjønte lydsignalene fra Hulda, og så hva han nesten lærte bort til elevene. Men det var ikke den regelen. Heller oppvist mangel på sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 30.8.2019 at 20.00:

Mitt krav til motor/propell er at den skal kunne drive båten mot en kuling (15 m/s minimum) og gjennom bråttsjø. Med min begrensede erfaring vil det for en 42-foter tilsi 70 hk. Men, ok, sminkebord gjør susen. Parllell til hyttesalg jeg ser på for tiden. Kubbelys på dasslokket på utedassen, det varmer :-)

 

Har seilt med større båter enn 42 fot og mindre motor enn 70hk som banker greit mot kuling, så skrogform og vekt spiller selvsagt også inn. 55 hk på en bav 38 er mer enn nok i alle fall. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 19 timer siden:

Enig. Genowichene om bord i Hulda er bare Lewmar 650 med 16 mm skjøter fra Roblon. Kan ikke stole på slike pinglegreier i en 40-foter som aldri har seilt regatta. Eller småwichene som er Andersen ST 58 EL. Det er rett og slett for dårlig. Hva bør jeg bytte dem ut med?

Nå må du slutte å ta mine innlegg som et personlig angrep på Hulda. 

 

Men hvis jeg skulle kjøpt en halvbåt på rundt 40 fot  ville jeg tenkt at en regattaseilt båt sansynligvis var mer klar for skikkelig seiling enn en som har lagt i båsen hele året og seilt på sommertur 5 uker hver sommer. Her har vi et eksempel der jeg faktisk vet hva jeg snakker om pga jeg har eid og bodd ombord i tilsvarende båt selv (5 år). Disse båtene har identisk skrog og innredning. Denne; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96173093; er en typisk turbåt som jeg ikke ville kjøpt. Mens denne; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154085607; er optimert for seriøs seiling og har mye mer påkostet stående og løpende rigg, samt bedre kjøl/ror. Hvis man regner på prisen på ekstra gode vinsjer, rodrigg med 3 salinger og alt utstyret, kommer man jo fram til at denne er verdt 100 båtlapper mer. Likevel må den prises lavere fordi dagens kjøpere ikke skjønner en dritt. Men det er en såå mye bedre båt...

 

Håper det var relevant nok for tråden.

 

ps. her er et bilde av meg som seiler Tussis søsterbåt, Nor 9512. En båt som tåler en trøkk uten å kaste styringen.

millennium2.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 23 minutter siden:

Nå må du slutte å ta mine innlegg som et personlig angrep på Hulda. 

 

Nei, men Hulda blir karakterisert, og havner i samme sekken, som båter ikke utsyrt for regatta. Altså bare dritten. Da er det bedre med regattabåter med overstrekt rigg og komprimert mast. Der alle seil er overstrekte underbukser. Rorlagre må skiftes. Vann i innredningen, og det elektriske er korrodert. Der ser du hvor lett det er å kategorisere. I Son hadde vi en regattabåt i femtifotsklassen som nettopp er sendt til hogging hos Kambo Marina. Ikke gamle båten. Eierene hadde ikke råd til å få den seilklar. Der var ett eksempel. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker disse regattabåt uttalelsene som ukyndig oppgulp om hvordan andre båter er utstyrt og seiles. Og til dels manglende egen kunnskap om bruk av ulike båter. 

 

Jeg vet hvorfor kulene på skjøtevogna skar. Det er utelukkende brukerfeil av meg. Dyr lærdom, men heller her enn på langtur ?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg tolker disse regattabåt uttalelsene som ukyndig oppgulp om hvordan andre båter er utstyrt og seiles. Og til dels manglende egen kunnskap om bruk av ulike båter. 

Kall det gjerne oppgulp. Det er vel det samme som folk som tror at en tung svensk dekkshusbåt krysser 10 grader høyere mot vinden enn de beste regattabåtene i verden, men ikke klarer å vise en tracking med den reelle vinkelen.

 

Sitat

Nei, men Hulda blir karakterisert, og havner i samme sekken, som båter ikke utsyrt for regatta. Altså bare dritten. Da er det bedre med regattabåter med overstrekt rigg og komprimert mast. Der alle seil er overstrekte underbukser. Rorlagre må skiftes. Vann i innredningen, og det elektriske er korrodert. Der ser du hvor lett det er å kategorisere. I Son hadde vi en regattabåt i femtifotsklassen som nettopp er sendt til hogging hos Kambo Marina. Ikke gamle båten. Eierene hadde ikke råd til å få den seilklar. Der var ett eksempel. 

Hulda, hvis du ikke skjønte poenget i posten så er det greit for meg. Nå har jeg klargjort hva jeg mente med et eksempel sånn at det ikke kan misforståes. Likevel er du sur.

 

For øvrig er det ingen her som har anbefalt en regattabåt til trådstarter. Men det er jo noen som mener at alle raske båter er regattabåter.. I eksempelet fra min forrige post er det to identiske turbåter der den ene er rask og den andre er sedat. Den raske er etter min mening en bedre turbåt. Så kan du jo argumentere med at  den raske har dyp kjøl som er upraktisk i noen havner, mens jeg kan mene at den sedate har dårligere stabilitet og klønete trimmemuligheter. Men det er jo opp til de som er på båtjakt å vurdere egenskaper opp mot hverandre. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 44 minutter siden:

Kall det gjerne oppgulp. Det er vel det samme som folk som tror at en tung svensk dekkshusbåt krysser 10 grader høyere mot vinden enn de beste regattabåtene i verden, men ikke klarer å vise en tracking med den reelle vinkelen.

 

  

Jeg har aldri ment det. Jeg har kun vist bilde av mine instrumenter. Og jeg er happy med det jeg ser der. ?

Vår båtbruk er nok annerledes enn din. At du hevder vi ikke får testet uten å seile regatta får så være.  ? 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jo, men det er en god ide å se på tracket. Som nevnt over tror jeg at du seiler "for høyt" her. Det er masse vind og du slipper mye av kraften forbi seilene. Båten peker høyt, men går i praksis mye lavere når man ser på avdrift. For å sammenligne skal min 44foter optimalt ha en båtfart på 8,2 knop og rundt 38 grader twa i så mye vind. Vmg er da rundt 6 knop. Du seiler drøyt 6 knop her, burde etter mitt syn trolig klart litt over 7 knop.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke over 7 knop er realistisk på denne båten, litt tung, rulleseil, ingen vekt på rekka. skal jeg tippe blir VMG dårligere hvis farten blir 7 knop. Men det er bare å teste. Hvor mye lavere må bitteliten seile for å få 0,5 knop 

 

Fremtida, 8,2 og 38 grader krever vel fullt mannskap? Det er faktisk gøy å seile kryss i en båt som klarer det. Den følelsen er grunn til at jeg helst seiler litt raskere båter. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 58 minutter siden:

jo, men det er en god ide å se på tracket. Som nevnt over tror jeg at du seiler "for høyt" her. Det er masse vind og du slipper mye av kraften forbi seilene. Båten peker høyt, men går i praksis mye lavere når man ser på avdrift. For å sammenligne skal min 44foter optimalt ha en båtfart på 8,2 knop og rundt 38 grader twa i så mye vind. Vmg er da rundt 6 knop. Du seiler drøyt 6 knop her, burde etter mitt syn trolig klart litt over 7 knop.

38 grader? Det er djevelsk høyt. Eller er det ikke regnet inn avdrift? Har du klart det noen gang?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Jeg har aldri ment det. Jeg har kun vist bilde av mine instrumenter. Og jeg er happy med det jeg ser der. ?

Vår båtbruk er nok annerledes enn din. At du hevder vi ikke får testet uten å seile regatta får så være.  ? 

Jo det har du..

Bitteliten skrev On 27.8.2019 at 14.24:

.

Regina trives best i ikke for skarp kryss, men vi kryssa på 30 graders vindvinkel i 8 ms i helgen, gjorde da 6,5 knop. Falt vi av til 40 grader hadde vi 7+ knop. Synes ikke det er helt gale for en eldre fyldig dame :smiley:

 

 

Jeg har aldri hevdet at du ikke får testet kryssvinkelen uten å seile regatta. Men jeg har hevdet at turbåter som er regattaseilt ofte er bedre utprøvd enn de som går langs kysten noen uker hver sommer. Vet også at du ikke er i den kategorien. Var ment som et råd til ts.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...