Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Det er en tid for alt, og i ferien bråbestemte vi oss for å realisere drømmen om en større seilbåt.  Det føles både naturstridig og inkonsekvent å selge en båt vi har hatt siden ny, som har vært tilnærmet feilfri i 13 år og som vi er glad i, men skal vi gjøre en forandring, må vi gjøre det nå. Ingen av oss to som utgjør mannskapet blir yngre. Har sovet dårlig i natt med tanke på å legge ut salgsannonse på Finn i dag, men nå er det gjort og det er ingen vei tilbake, forutsatt at ingen vil ha båten naturligvis.. og det kan jo være lov å håpe  ... :saint: ...

 

Synspunkter og forbedringer på annonsen mottas gjerne.

 

Vi ønsker altså å realisere drømmen om en større seilbåt, størrelse 37 - 40 fot. Vi vil fornye båtopplevelsen, ha større rekkevidde og et mer aktivt båtliv. Utfordringen er selvsagt at jeg ikke har seilt annet enn mindre seilbåter tidligere, så det må bli en båt som er lettseilt for to, med god bokomfort, mye utstyr og rekkevidde. Den "siste halve knop`en" vil aldri være viktig for oss. Jeanneau 39i er griselekker, men utseende og design er altså stort sett eneste referanse jeg har til denne og andre seilbåter som jeg har kikket langt etter på sjøen i sommer.

 

Etter 30 år med "større båt" kan jeg etter hvert mye om båt, men alt over dekk på en seilbåt er altså noe ukjent terreng. Trenger derfor råd og tips om både båt, utstyr og hva jeg bør søke videre.

Håper videre at denne tråden fremover kan hjelpe meg med å finne båttype, båten, utstyr og kanskje også tips om å bruke det hele på en riktig måte. Noen som kan anbefale litt innledende seil-litteratur som på en lettfattlig måte kan hjelpe oss videre?

 

Hva ser vi etter? Vet ikke.. men fortrinnsvis 37-40 fot, 3 kabiner. Så nytt som mulig. Driftsikkerhet og lettseilt foran fart. Har skjønt at den siste knop`en fort kan koste 1 mill ekstra...

Er det store forskjeller på rigg og seil? Noe vi bør holde oss unna? Ønsker rullestorseil og selvslående fokk, høres i alle fall kjekt ut. Motor med kraftoverskudd. Elektroniske hjelpemidler som velfungerende plotter(e), autopilot er et must. Strømopplegg/ batterier som fungerer bra, "vindmølle" for strømprodusjon.... Pent holdt. Budsjett vil være +/-  1 mill. 

Men først skal altså "Phoebe" selges.

 

Håpløst utgangspunkt...?

Ser andre tidligere motorbåt-eiere på forumet har klart det, så vi krysser fingrene for at dette også blir noe vi vil stortrives med :smiley:.

En god dag videre til dere alle!

 

 

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært i din situasjon og med det jeg nå vet, hadde jeg sett meg om etter en svenske fra ca. 1990 +/- noen få år (f.eks. Malø, Najad, Sweden Yachts, Hallberg Rassy). Prisene er for tiden ganske lave og du kan evt. spandere ny motor og nytt dekk. Du får i alle fall en mere solid båt enn en moderne, samlebåndsprodusert  tysker eller franskmann. Tenk gjennom bruken og ikke kjøp for stor båt. Jeg regner med at du gjerne vil komme ut og inn av koselige utehavner. Det ser i alle fall ut til å være kjøpers marked for tiden. Lykke til.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Eivindch. Har tidligere sett langt etter svenskbygde seilbåter og kjenner deres byggetradisjoner og kvalitet fra Orüst, m.m. Vi ønsker imidlertid noe som i utgangspunktet er nyere enn +/- 1990, dette går på interiør, materialvalg, utstyr, m.m. og også det å bruke lang tid på oppgraderinger og modifiseringer.  Da blir de nyere svenske raskt utenfor vårt budsjett.

Vi har gått ut og inn av koselige uthavner i 30 år med våre tidligere båter, så jeg vet akkurat hvor jeg fremdeles vil kunne gjøre det med denne størrelsen seilbåt, så det aspektet er løpende vurdert ;). 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må få ønske lykke til med salget av go'baten, den bør jo gå fort, spør du meg ! Riktig pakke og rett årsmodell ! Også må jeg ønske lykke til som konvertitt når den tiden kommer.. sikkert i løpet av et par uker..? Blir spennende å se hva dere ender opp med. Jeg følger med.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra kriteriene du nevner ville jeg heller sett på en Bavaria 42 Cr (eller 39 Cr) fra 2005-2009. Da får du en moderne båt med gode løsninger innenfor budsjettet og et "hav" av plass. Ikke kjøp noe eldre enn 07/1998 pga krav om CE-godkjenning! Ta med deg en erfaren seiler for vurdering av teknisk standard på rigg, seil og kjøl.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gikk selv fra motorbåt til seilbåt for snart 4 år siden og har i hvert fall ikke angret. Men, vær klar over at rekkevidde og bruksmønster forandrer seg dramatisk, på godt og vondt. Rekkevidden blir på en måte lengre så lenge man har tid til å være hjemmefra en stund, men de typiske helgeturene blir langt kortere.

 

I forhold til å velge båt, er det først og fremst viktig å velge rett båt til bruken. Tenk over hvilket bruksmønster dere vil komme til å ha: vil dere først og fremst seile, eller blir det mest motor med seil som opsjon i gunstige forhold? Blir det mest innaskjærs i rolig sjø, eller skal dere krysse Skagerrak eller Nordsjøen også i mer enn bris? Er stor og funksjonell cockpit viktigere enn boareal inne? Er komforten under seil viktigere enn komforten i havn?

 

Alle båter er kompromisser der noen ting er vektlagt på bekostning av andre, og mange valg er tatt i designet som påvirker hvordan båten oppleves i bruk. 

 

Vi startet med samme ønske som du, 37-40 fot. Endte på 36 med 3 kabiner og har ikke savnet de ekstra føttene. Vi seiler stort sett 2 og har 2 ungdommer som er med av og til og i sommerferien. Vår neste båt kommer til å være mindre, da vi heller vil ha mer seilglede og "sprek" båt enn en leilighet på sjøen.

 

Når det gjelder Jeanneau 39i, så har vi lillebror 36i, som skiller seg fra 39i først og fremst ved å ha 1 bad i stedet for 2. Flotte båter begge to, moderne, lyse inni og laget og innredet med seiling i tankene. Vi har Performanceutgaven med dypere, men lettere kjøl, noe som gjør vår båt forholdsvis rank. Vi har en båtnabo med 39i Performance, han er veldig fornøyd med den.

 

Når dere skal se på aktuelle båter, sørg for også å prøve båten under seil i litt vind. Prøv hvordan det er å bevege seg rundt ute og inne med båten på skrå, hvordan det er å gå på toalettet, bruke byssa etc. Stor forskjell på hvordan båter er designet i så måte. 

 

Anbefaler også seilkurs for å lære basics, og å bli med som regattamannskap i den lokale seilforeningen. Man får mye mer glede av seilbåten hvis man kan seile ordentlig. Ser mange anbefaler å lære seg det selv "ett seil av gangen", har selv mer tro på å lære av erfarne seilere.

 

Lykke til med seilbåtkjøp og motorbåtsalg!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter @Vindøyet sitt forslag om Bavaria 42 Cruiser. Dette er flotte båter som også seiler godt. Det er enkelte som mener at Bavaria er et belastet navn pga samlebåndsproduksjon og "billige båter", men de har også laget flere gode båtmodeller. B42 Cruiser er en av disse.

 

Jeg støtter også @Indy sitt forslag om Jeanneau Sun Oddyssey 39i. Velger du en Sun Odyssey bør du se etter Performance-modellen, men den vanlige modellen er heller ikke noe dårlig valg.

 

Når det gjelder rullestorseil vs tradisjonelt storseil så er det fordeler og ulemper med begge. Det er mer som kan gå galt med et rullestorseil, men når det fungerer er det litt enklere å bruke. Man er litt mer avhengig av et skikkelig formet seil med rullestorseil hvis man vil tyne fart på båten, men det sørger man for når man bestiller seilet.

 

Hvis selvslående fokk er et absolutt krav så er det ikke så mange seilbåter som leveres med det som standard. Hanse-båtene er de eneste jeg kommer på i farta som har modeller som er mer eller mindre designet for selvslåer (selv om alle båter kan utstyres med dette). Selvslående fokker blir ganske små, så det man tjener på enkel håndtering taper man gjerne på farten.

 

Pass på at elektronikken er OK, og om mulig er det alltid en fordel å kjøpe en båt hvor dette allerede er oppgradert og relativt nytt. En kartplotter fra 2008 er noe annet enn en kartplotter fra 2018.

 

Angående baugpropell/pysevisp (kjært barn har mange navn), så er det vel egentlig bare opp til dere om dere vil ha det eller ei. Det kan være kjekt å ha en gang i blant, men stort sett klarer man seg uten. Vår 38-foter har ikke baugpropell, og etter å ha eid den siden 2012 tror jeg bare det er 4-5 ganger jeg virkelig har ønsket meg en baugpropell. Seilbåter kan snu på en femøring uten baugpropell, og når man har lært seg å håndtere båten er det ikke ofte en baugpropell er nødvendig. Kanskje ønskelig, men ikke nødvendig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill!

Worry II:  .. dette sitter langt inne, men nå er i alle fall annonsen lagt ut. Så krysser vi heller fingrene for at ingen biter på. I så fall har vi den (nest) beste båten for oss også neste år. Ingen krise det, selv om det akkurat nå ligger en uidentifisert seilbåt i vektskåla. Så får vi se da... salget av Phoebe vil bestemme prosessen videre. Kanskje prøver jeg på nytt til våren.

 

Vindøyet: Vi har venner som har Bavaria og de er alle veldig fornøyde. Jeg ser imidlertid at Bavaria har mange modeller, så her må det lukes litt for å se hva som vi både har lyst på, er pent for øyet og ikke minst tilpasset to "dummies" som ønsker en bratt læringskurve.

Vi hadde sett for oss en 2010-modell eller nyere, unntaksvis en meget bra eksemplar/pris hvis eldre enn dette.

 

Indy:  Vi ønsker en båt for de lange turene. Vi har allerede besøkt Sjelland, Jylland, Sør-Sverige, Anholdt, Læsø, Roskilde, m.m. med vår nåværende båt. Ønsket er å komme lengre. Jeg er kommet dit i livet at jeg vil få betydelig mer fritid innen 3-4 år, så dette føles riktig. Jeg har Tønsberg-skjærgården 10 minutter utenfor båthavna, så skjæra og helgeturene er også godt "innafor" med 7 knop.

Ellers takk for din tilbakemelding om Jeanneau 36i/ 39i. Dere har en nydelig båt. Vi må ikke ha 40 fot, det er maksgrensen.

Vi må ha med "kjentmann" når vi for alvor begynner å se på båter, og håper faktisk på å ty til ekspertisen her på Båtplassen når jeg kommer så langt. Det får heller være at det vil redusere rødvinslageret mitt noe når jeg trenger rådgiver ved visning, osv :)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70: 

Takk for gode innspill. Dette med seil/rigg er ting jeg gjerne ønsker mer informasjon om, hva jeg bør ligge unna, hva som er å foretrekke både på kort og lang sikt (når seilkunnskapene setter seg).

Jeg antar selvslående fokk/ eller ikke  uansett handler om vane og rutine. En bekjent (med Hanse, ganske riktig) mente at det var fine greier ;)

Elektronikk er et must og kjenner utviklingen siden 2008. En velfungerende autopilot er noe jeg vil være avhengig av (bortskjemt fra tidligere båter).

Link to post
Share on other sites

Vi konverterte også til seilbåt for vel en måned siden. Vi valgte en 37 Bavaria Cruiser 2006 modell i 2 kabin utførelse da resten av "flokken" har vokst ut av redet. 2006 modellen kom med en rekke forandringer med vinduer, bysse skrog osv.

Stort bad og stort stuerom på BB side i cockpit.

 

La ut en post som kan ses her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

OBS: Performance-utgavene fra Jeanneau får man (selvsagt) ikke med rullestorseil. 

 

Selvslående fokk: der er mitt syn at hvis man er så glad i å seile at man krysser mye, så er man så glad i å seile at man ikke ønsker selvslående fokk med de begrensninger den gir... 

 

Vårt seilerliv så langt a) Seilkurs for begge (hver for oss) b) Leide seilbåt for en helg c) Kjøpte seilbåt og seilte bare tur d) Ble mannskap på regattabåter (begge to) e) Seiler nå regatta med egen båt + ca. 1000-1200 nm tur pr. sesong

 

En "lærekurve" som i hvert fall har gitt oss to maks glede av seilbåten. 

 

Et annet tips om seil og rigg: Hvis man ønsker å seile mest mulig, sørg for gode lettvindsseil (spinnaker/gennaker/code 0) slik at man foretrekker seil foran motor også i disse forholdene. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Autopiloten til Hulda er fra midten av 80-tallet. Overhalt for kr. 1000 en gang. Kjører fremdeles. Noen ganger er det samsvar mellom kvalitet og pris. Jeg hadde ikke kjøpt båt med skrudd teakdekk. Spesielt ikke om det er balsa som distansmateriale i dekket. Se opp for undermotorisert båt. Vi liker vår noe tunge helårsbåt som tusler avgårde mens vi kan oppholde oss inne om det høljregner. Vi setter også pris på varmer og mulighet til å tørke tøy.

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 2 timer siden:

 

 

Selvslående fokk: der er mitt syn at hvis man er så glad i å seile at man krysser mye, så er man så glad i å seile at man ikke ønsker selvslående fokk med de begrensninger den gir... 

 

 

Spennende tider for trådstarter. Angående selvslåer så gjør dette båten meget lettseilt og det blir mindre tau i cockpit. Min frue (som bare er sånn passelig engasjert i selve seilingen) er meget fornøyd med overgangen. Og når det er enklere, seiler vi gjerne mere.

Og når jeg seiler regatta med gutta har jeg også en genoa jeg kan bytte til. Men er det over 6ms synes jeg farten med selvslåer er helt Ok (siden fokken er liten er storseil normalt sett større en på tilsvarende båter)

Selvslåer+ code på rull kan også være en fin løsning.

 

Uansett: Cockpittelt bør komme inn på skal listen til TS. Er gull verd. Ta og gjerne en runde på om dere virkelig trenger 3 lugarer. Den siste lugaren stjeler ofte plass fra bad og eller bysse. Er det kun en sjelden gang en er så mange ombord kan normalt sett og salongen benyttes til å sove i.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Vært gjennom det samme som dere skal inn på - og gikk tilbake. 

Ingen barkede seilere kommer til nevne dette, men husk at:

 

- I seilbåt er det mye sjeldnere med T-skorte vær under fart. I Rivieraen sitter du og fruen varmt og godt inne og styrer uansett vær.

 

- I seilbåt er det mye dårligere sittekomfort ute under fart enn i Rivieraen. Noen harde benker OGG rygger, ev. Med løse puter som er i veien ved seilmanøver. Og alltid i vinden.

 

- I seilbåt er det enda mer ukomfortabelt å oppholde seg inne under fart. Allt på skrå, man sitter og ligger dårlig. Man er bokstavelig talt under dekk og ser ingenting av omgivelsene.

 

- I seilbåt er det vanlig med ullundertøy om sommeren.

 

- I seilbåt driver man idrett, selv på tur.

 

Men, det er allikevel fantastisk flott, selv om det også er noe helt annet enn livet i en motorbåt.

 

Forøvrig anbefaler jeg selvslåer.

 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf har åpenbart ikke vært ombord hos oss ?

Vi har dekkshus. 

Ullundertøy brukte jeg på natta over Nordsjøen i sommer

 

ja det går på skeive. Til gjengjeld er opplevelsen av turene sterke. 

Vi seiler for å reise. I fjor seilte vi til Skotland. I år til England og Nederland. Ca 2000nm over hav siste to somrene. 

 

Jeg konverterte fra motorbåt for 3 år siden. Bevisst valg pga langturplaner

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 10 minutter siden:

Rolf har åpenbart ikke vært ombord hos oss ?

 

 

Hehe, nei. Og ikke hos Hulda heller. 

Hadde vært moro å sett båtene deres, såvidt jeg har forstått har dere begge båt med «deck house» løsning, dvs opphøyd dekkshus med vinduer og innendørs styreposisjon. 

Det blir jo noe litt annet enn den gjengse havseiler som vel trådstarter sikter seg inn mot. 

Tenkte bare det burde nevnes som en ørliten motvekt til all den positive lovprisningen av livet i seilbåt jeg regnet med ville komme.

Men for all del, min utbasunering er selvsagt satt på spissen og var heller ikke i seg selv hovedårsaken til at vi gikk tilbake til motorbåt. 

 

 

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Regina af Vindö 43. 

Vi har satt sammen noen filmer fra årets ferietur her. Vi hadde ikke tenkt å filme, så filmene viser også at vi lærer mer og mer i Imovie gjennom turen ?

https://www.youtube.com/user/Bitteliten5

 

når jeg ser filmene nå angere jeg ikke på at vi bytta til seilbåt 

 

 

 

3B21A2AE-ABE6-4870-9930-7237BC85D90A.jpeg.69a0270e271ea52f48c33ab3e21795a6.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende tider! Vi gikk tok steget til seilbåt for 2 år siden - et anderledes båtliv, men du verden så mye vi har opplevd og lært! Og ungene elsker det. 

 

Vi har ikke rullestorseil. Tror vi hadde seilt mer om vi hadde det for å være ærlig. Helgeturene er ofte kortere distanser. 

 

Autopilot, ikke for gamle seil og cockpit kalesje er gode råd - samt ikke for liten motor når du først må bruke den motvind. 40hk på 37-39 fot synes jeg det bør være. 

 

Fruen hadde en del meninger om interiør og design - det har sikkert din også ?

 

Vi endte opp med Elan Impression 384. Og i morgen går vi ombord i en Dufour 390 i Kroatia for en uke. Seillivet er herlig - og Rolf har nok noen poenger i sine kommentarer. 

 

Tråd til innspill når vi gjorde vårt valg:

 

 

Lykke til - spennende tider! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...