Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Mitt krav til motor/propell er at den skal kunne drive båten mot en kuling (15 m/s minimum) og gjennom bråttsjø. Med min begrensede erfaring vil det for en 42-foter tilsi 70 hk. Men, ok, sminkebord gjør susen. Parllell til hyttesalg jeg ser på for tiden. Kubbelys på dasslokket på utedassen, det varmer :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror veldig få båter på markedet tilfredsstiller Hulda ønsker. Har ikke 40 hk vært standard på en 43 foter? Har aldri seilt en Bavaria, men antar likevel 55 hk er helt greit, definitivt ikke blandt de motorsvake. 

 

Najaden så veldig bra ut, helt til en skal til sin favoritt uthavn. 

Link to post
Share on other sites

Bavaria 40/42 seiler bra, tåler bra med seil. En 42 Match er også en bra båt. Både som tur og hvis du vil seile regatta. Ellers er ikke Delphia nevnt, polske, meget bra håndverk, og holder for bedre en de franske. Når jeg hentet vår Bav 42 ny i sin tid , hadde LP yacht også klargjøringen for Dufour. 3 sifrede satt de ikke på kjølen, pga tykkelsen i laminatet. Men om det betyr noe, aner jeg ikke, men Bav er mye tykkere i skroget. Og den gen. Har heltre dører osv. Men ikke alltid det visuelle er like pent. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 18 timer siden:

Herlig ?...

Egentlig er det 17 føtter for mye, men ser også at dorull-holderne på toalettene er på feil side ? ..

Er på hytta i helgen, på utsiden i Sørlandsskjærgården, uten internett og det er elendig mobildekning. Men med kikkert på seilbåtene som passerer på utsiden her er det ganske bra likevel.. .

Link to post
Share on other sites

Kenneth82 skrev for 18 timer siden:

Denne? 

https://www.finn.no/155351300

Kjenner selger og seilte et stykke med dem i sommer - kjekk båt, cockpit virker veldig romslig og god! 

 

Denne ligger også i favorittlisten, @Kenneth82. Og den ser veldig fin ut.

Ut fra min kravspec har den imidlertid for liten motor (29 hk, jeg ønsker motor ca 40-55 hk) og og så har den et ratt. Vi ønsker doble. Ellers ser denne ganske strøken ut og kunne ellers vært veldig aktuell. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 17 timer siden:

Jeg tror veldig få båter på markedet tilfredsstiller Hulda ønsker. Har ikke 40 hk vært standard på en 43 foter? Har aldri seilt en Bavaria, men antar likevel 55 hk er helt greit, definitivt ikke blandt de motorsvake. 

 

Najaden så veldig bra ut, helt til en skal til sin favoritt uthavn. 

 

Jeg har nok ligget og plasket blant holmer og skjær litt for mange ganger. Uten mulighet til å seile. Derfor hevder jeg at motoriseringen av båter som @Bittelitenog Hulda er greit med 75 hk. Grunnen til at Hulda har 140 er at det passet sånn, og ble billigere enn alt annet. Dessuten er det greit å ha litt å trykke på med når jeg skal gjennom isen. Da vi solgte Sylfiden, forbannet vi oss på at det skulle bli den siste undermotoriserte båten i vårt eie.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev On 28.8.2019 at 15.49:

Å finne ut hvilken kryssvinkel du ha reelt sett er jo enkelt. Åpne kartprogrammet på mobil eller plotter, start tracking, seil så høyt du klarer med normal fart. Slå, gjør det samme for motsatte halser, slå tilbake og fortsett mange ganger. Mål så slagvinkelen og del på to. Da blir det riktig uansett hva instrumentene sier. Du skal få en kasse whisky om du klarer 30 grader ;)

Ute og seiler nå. Storseil og selvskjøtede fokk

4367B8A2-6A67-4C73-894A-D65136393459.jpeg

B80EB642-8DDE-4FAC-8DB2-15D3A2CB7D77.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

I rest my case ? 

Seilte Vestlandets største regatta på den båten som vant for 14 dager siden. Instrumentene viste bedre høyde enn det du har her. Trackingen viste slagvinkel på mellom 40 og 45 grader. 

 

Her har du kryssvinkel på min egen båt. Mellom 45 og 50 grader. Du lurer deg selv om du ikke klarer å fremvise en tracking. 

kryssvinkler tucantango.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Ja morsomt å prøve  nå var målet å se hvordan farten var ved pining på 30 grader.  Seilte ganske hardt med fokket skjøtet etter Peter Lundhs metode... med dette som resultat:

 

 

Dette er typisk for båter som aldri er regattaseilt. Da vet man ikke hvor mye utstyret tåler for ingen har testet det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 56 minutter siden:

Hahhh, ta deg en bolle :-)

Det er faktisk sant. Jeg ville følt meg mye tryggere i en båt som var regattaseilt en brukt til forsiktig ferieseiling langs svenskekysten.

Bitteliten skrev 19 minutter siden:

:lok:

 

Du vet hva båten vår har vært seilt siste 2 somrene? 

Vel av de 4 siste båtene våre så er det kun dagens som ikke har vært regattaseilt. Mye mer som måtte skiftes på den båten vi har nå. Denne (forrige båten) derimot var helt innkjørt og de svake punktene var forbedret. Det hadde sikkert noe å si at den var bygd for å tåle skikkelig seiling òg. Den hadde også vinsjer som var store nok plassert smart.

sun flyer.jpg

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...