Jump to content

Vi konverterer til seilbåt ... ønsker tips og råd!


TideRace

Recommended Posts

Trådstarter skal vel lære å seile først.

 

Før i tiden hadde vi noe vi kalte nullspantet. Det var båtens vippepunkt i lengderetningen. Kunne variere konstruksjonsmessig. På Hulda en god meter aktenfor masten, antar jeg. I en finnekjølet båt vil kjølen bli som en pendelkraft. Så når man i Hulda kommer ned trappen fra cockpiten, er toalettet rett BB og pentry rett SB. Loskøya BB side rett under vannlinjen med hodeputen på antatt nullspant. Faktisk beregnet å være slik. Ikke flaks, beregning. Dog, når man lar slike hensyn være styrende, kan både dusj og dass nr. 2 eller 3 måtte ofres i en 40-foter. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 26.8.2019 at 17.24:

Er ingen, mener jeg, sammenheng mellom en rask båt og seilglede.

 

 

 

 

Selvfølgelig er det en sammenheng mellom en rask båt og seilglede.

Den største seilgleden jeg har,  er når jeg går raskere på kryss, enn "motorseilerene"

 

Nå enkelte presterer å blande raske turseilere med regattabåter, begynner jeg å lure på hva enkelte legger i ordet "regattabåt".

 

Forstår heller ikke at det er negativt med mange "tau" 

Dersom dette er ett problem, kan man jo bare kveile sammen tauene man ikke bruker.

Det kan jo være trivelig med bedre trimmuligheter, dersom man begynner å interessere seg for å seile raskere.

 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 5 timer siden:

Håper TS forstår at mye av det som skrives ikke er relevant for vanlig turseiling i nærområdet.

 

Gunga Din skrev for 5 timer siden:

Tror TS henger med.......anners får han skrike til :smiley:........eller så har han gitt opp o ser seg om etter en ny motorbåt :giggle:

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Trådstarter skal vel lære å seile først....

 

Hehe... Joda, TS følger med  ... fantastisk tråd!

Med 7880 visninger fra 16. august til 29.august er det tydelig at det er flere enn meg som synes innleggene er lærerike.

 

Indy:  Bedre og enklere forklaring i kortversjon på de forskjellige seiltypene finnes ikke engang i en lærebok. Og innspillene som dere andre har fulgt opp med har vært utrolig klarleggende.  Apropos lærebok; Den anbefalte boka som dobsen62 lenket til er bestilt, det stod jo i beskrivelsen at den også passet "erfarne seilere", så da slo jeg til ... :giggle:

 

Gunga: Vår neste båt blir garantert seilbåt, og vi er innstilt på en bratt lærekurve fra motor til seil. Vi ønsker seilbåt for nettopp å seile, og ikke for å ha seilbåt.

Vi skal altså ha en turseiler på ca 40 fot, hvor vi bor godt, men som også bør være velseilende i sin kategori. Jeg aksepterer å bli fraseilt av både rib`er,  Framtida, Pacuare og en og annen Nortech, men båten må fungere bra i sjøen for de farvann og forhold som vi skal bruke den til.

For oss haster det egentlig ikke før til våren, men skulle den rette båten med riktig utstyr og hvor magefølelsen sier "YES!" dukke opp, så snur vi oss tvert.

Link to post
Share on other sites

Med Riviera`en har vi vært ned Syd-Sverige, Skjælland, Jylland, øyene i Kattegat, Anholt, Limfjorden...++ og ønsket er å utvide seilingsområdet.

Et ønske er egen kyst opp til Lofoten, et annet er mer av Østersjøen, ... og så har jeg sett video`en din med turen over til London et par ganger, Bitteliten, slike filmer skaper jo abstinens ...

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev On 28.8.2019 at 20.33:

....Det er forøvrig første gang jeg har hørt ordet "fokkbåt" tidligere i tråden ( jeg tenkte plutselig på noe helt annet da jeg så ordet, tilgi meg...)..........

 

Forstår det,  sikkert assosiasjoner til seilere som på ‘liv og død’ skall krysse seg gjennom trange farleder.....brudd på en masse sjøveisregler.

 

jeg fikk en helt annen assosiasjon, mener man entypeklasser.....det finnes en del båter som ikke får føre genua i entypsregatter

 

så jeg måtte google......her er det noe jeg misset:smiley:

 

fokkbåt (no) =. 1 svar.........google sier mente du folkbåt ?

fokkebåt (no) = 9 svar

fockbåt (sv) = 55 svar........noe mer

 

Jeg hadde heller ikke hørt dette ordet, jeg er 61 og seilt sen jeg var 7.........det blir 54 år med seilbåt,...

 

Hulda du har lengre fartstid.....hadde du hørt ordet?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 32 minutter siden:

@Phoebe ? da tenker jeg at mitt råd om Bavaria 40ish står ved lag. 

 

Ja, en velutstyrt utgave av denne er en sterk kandidat.

Det var et layoutskifte på skrog, rigg, interiør, mm i ca 2010 på disse.

Synspunkter på forskjeller mellom gammelt/nytt skrog, seilegenskaper, løsninger, interiør, osv mellom før/etter 2010?

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

 sikkert assosiasjoner til seilere som på ‘liv og død’ skall krysse seg gjennom trange farleder.....brudd på en masse sjøveisregler.

 

Jeg hører til denne klassen, men så har jeg bare påhenger på seilbåten, OG en slik kjedelig regattabåt da...  Men hva slags brudd? 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 9 timer siden:

 

Ja, en velutstyrt utgave av denne er en sterk kandidat.

Det var et layoutskifte på skrog, rigg, interiør, mm i ca 2010 på disse.

Synspunkter på forskjeller mellom gammelt/nytt skrog, seilegenskaper, løsninger, interiør, osv mellom før/etter 2010?

 

Det designskifte Bavaria gjorde med modellene rundt 2010/2011 med grå striper og veldig små vinduer. Båtene ble mørke innvendig, tross hvite plastpaneler på skrogsidene. De solgte dårlig og allerede etter få år så ble vinduene redesignet. Her ser du forskjellen på Bavaria
2012 modell med gammel vindudesign

Her er en med nytt vindudesign

Den store badeplattformen som kom etter 2011 modellene kommer du til å elske!

Link to post
Share on other sites

Det finnes også en "Performance"-utgave av den Farr-designede Bav 40, Cruiser Sport kalles den og ble vel levert fra 2012.

 

Høyere mast, dypere kjøl, løygang i cockpit, større vinsjer, karbon spinnakerbom etc. etc.

 

Altså mer "velseilende" i min definisjon... 

 

Begge versjoner deltar for øvrig i Hollenderseilasen og kan ses i Son i morgen. Og mange andre aktuelle båter.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 9 timer siden:

 

Jeg hører til denne klassen, men så har jeg bare påhenger på seilbåten, OG en slik kjedelig regattabåt da...  Men hva slags brudd? 

 

Hva slags brudd? Hinder for øvrig trafikk. Svenske regler begrenser seiling i farleder om man er til sjenanse for øvrig trafikk. Vil du ha paragrafene, må du lese deg opp. Personlig har jeg ingen intensjon om eks. å gå på grunn fordi om en eller annen må krysse. Da smeller det heller.

 

Det er ikke dettd denne tråden handler om.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 9 timer siden:

 

Jeg hører til denne klassen, men så har jeg bare påhenger på seilbåten, OG en slik kjedelig regattabåt da...  Men hva slags brudd? 

 

Er det møtende trafikk i en trang farled, så skall du holde deg på SB-side i leden, hjelper ikke att det er en motorbåt du møter, som hadde gitt deg rett til veg i andre situasjoner................les sjøveisreglene

 

tykker du din båt er kjedelig, så bytt ! 

 

Om du tror att jeg tykker regattabåter er kjedelige, så tar du feil....har selv en liten entypsbåt, som om jeg blir klar med restaureringen, skall ha primært for regatta seiling, har tidl også hatt båter i entypsklasser

har regattaseilt mye førr om åren........regattaseiling er kult

 

men for komfortabel tur-seiling, så velger jeg båt fra andre kriterier enn bare fart......

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 1 time siden:

 

Er det møtende trafikk i en trang farled, så skall du holde deg på SB-side i leden, hjelper ikke att det er en motorbåt du møter, som hadde gitt deg rett til veg i andre situasjoner................les sjøveisreglene

 

tykker du din båt er kjedelig, så bytt ! 

 

Om du tror att jeg tykker regattabåter er kjedelige, så tar du feil....har selv en liten entypsbåt, som om jeg blir klar med restaureringen, skall ha primært for regatta seiling, har tidl også hatt båter i entypsklasser

har regattaseilt mye førr om åren........regattaseiling er kult

 

men for komfortabel tur-seiling, så velger jeg båt fra andre kriterier enn bare fart......

 

 

OK, svenske regler altså. Er vel en definisjonssak hva som er trange sund. Jeg kan jo fyre påhengeren men en som bare har seil da? ferdselsforbud?  Ja jeg vet det er kanaler / sund i Sverige det ikke er lov å seile, men foreløpig ingen slike forbud i Norge?  

 

Det var understatement/ironi at jeg hadde kjedelig båt. Tvert i mot veldig morsom. .  Burde brukt "hermetegn". 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg refererte til Int sjøveisregler, som også gjeller her i Norge.......

(vad jeg vet så finnes det ikke noe forbud o seile i trange farvann, i Sverige, med noen unntak, og der er det utmerket med tavler

Soten, Gbg innerhavn.....vad jeg kom på i farta)

 

Men som Indy påpekt....tilbake til ‘turseiling’ 

 

Vær !!!  Motor vs Seilbåt.  (Skriver litt generell her, finnes selvfølgelig 

i seilbåt er besettningen mer utsatt for dårlig vær.....bra klær,  trenger ikke å vare fancy merkeklær....bare man forblir tørr

 

båten da, ja en bra sprayhood er gull vært ved seiling

i havn regnværsdager, så er ett cockpit kalesje kjekt å ha...... 

 

det forekommer også tropevarme her (ikke så vanlig men da og da) 

da er det kjekt o kunne ta av vegger på kalesjen, å få den o funke som en bimini

som skydd for solen

 

Livseler

Jackstay’s....løpebånd fra cockpit fram til føren, ett på hver side, så man slipper kroke om.

bånd som ligger slett på dekk, tau eller wire, funker dårlig, risk att det ruller når man setter foten på

 

en bra autopilot.......tror jeg spanderer mindre enn 10% av tiden bak ratten...... 

(Blir vel 5% om man hadde hatt to ratter:worry::giggle:)

 

ankerutstyr ! 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er ikke noen særregler i Sverige på trange farvann. Alle på sjøen skal være kjent med Sjøveisreglene. To regler som er viktige er:

 

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.
Regel 9. Trange farvann
(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.
(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.
(c) Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.
(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.
(e)  
(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 (c) i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 (c) ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).
(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.
(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).
(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.
0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 59 minutter siden:

Vær !!!  Motor vs Seilbåt.  (Skriver litt generell her, finnes selvfølgelig 

i seilbåt er besettningen mer utsatt for dårlig vær.....bra klær,  trenger ikke å vare fancy merkeklær....bare man forblir tørr

 

båten da, ja en bra sprayhood er gull vært ved seiling

i havn regnværsdager, så er ett cockpit kalesje kjekt å ha...... 

 

det forekommer også tropevarme her (ikke så vanlig men da og da) 

da er det kjekt o kunne ta av vegger på kalesjen, å få den o funke som en bimini

som skydd for solen

 

Livseler

Jackstay’s....løpebånd fra cockpit fram til føren, ett på hver side, så man slipper kroke om.

bånd som ligger slett på dekk, tau eller wire, funker dårlig, risk att det ruller når man setter foten på

 

en bra autopilot.......tror jeg spanderer mindre enn 10% av tiden bak ratten...... 

(Blir vel 5% om man hadde hatt to ratter:worry::giggle:)

 

ankerutstyr ! 

Her er vi veldig enige, men andelen manuell styring er nok nærmere 1% på hvert ratt hos oss. Eneste på skarp kryss og planeforhold en klarer å styre bedre selv. En god autopilot som fungerer i store bølger og storm er ett minstrekrav hos meg. I 40 fots klassen bør det følge med på alle brukte båter, hvis ikke så må det legges på investeringslista.

 

Livseler kobler vi bare på når vi skal over hav. Står ikke på ved kystseiling i Norge, men større båt enn det trådstarter ser etter, så mye mindre sprut på fordekket og mindre bevegelser, dermed mindre eksponert.

 

De beste dagene er med bimini (cocpittelt uten vegger) og med sprayhooden nede. Da er det drømmesommer. Bimini eller cocpittelt er minstekrav hvis en skal seile litt utenfor sommerukene. Og en god varmedress:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...