Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

lurvetass skrev 18 minutter siden:

Noen erfaring med den leverandøren?

Er jo litt usikkert hvis det må forhåndsbetales for noe som skal komme langt ut i november.

Har handlet der ved to anledninger.  Siste gang med lang leveringstid (som forespeilet).  Gikk helt som det skulle, og cellene har holdt spec., så er ikke redd for å handle der igjen. 

Kan du betale med kredittkort, type Mastercard el.l. så får du også noe bedre beskyttelse, sånn bare i tilfelle.

Vært en tur ute hos @Komodo og fått sett på hans batteribygg. Veldig hyggelig og flink til å forklare hvordan det er laget.

Ser egentlig veldig greit ut så tror jeg skal gjøre et forsøk.

Og med den nettbutikken @msmoraas linket til og erfaring fra @StorStas virker det jo trygt.

Så at de hadde en link for kunder utenfor EU også, men da ble frakten mye dyrere enn battericellene så blir billigere å handle med mva og hente i Strømstad.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 time siden:

Så at de hadde en link for kunder utenfor EU også, men da ble frakten mye dyrere enn battericellene så blir billigere å handle med mva og hente i Strømstad.

Jeg handla fra den lenka utenfor EU (ru.nkon.nl), men ser nå at de har bytta frakt-selskap og at det er mer enn fire ganger(!) så dyrt som det var i mars.  Ser ut som man betaler for frakt av en hel pall uansett, så skal kjøpe en hel del for at det skal lønne seg da :fniser:

Takk, lurvetass, jeg hadde hørt at Poste Restante ikke lenger var tilgjengelig i Strømstad. Men det gjelder vel postens originalversjon. Dette er vel et firma som har tatt et smart navn. Og det ser jo greit ut. Er vel noe i samme gate som Sverige Levererar i Tøcksfors.

Noen som har sjåppa hos eelbattery.com Seriøse?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
msmoraas skrev for 11 timer siden:

Tenkte å gjøre det samme @lurvetass, og sette cellene inn i en sånn batteriboks, BMS og alt inkludert : https://www.eelbattery.com/12V-Lifepo4-Battery-DIY-Box-New-Kits-with-Bluetooth-JK-Active-Balance-BMS-Set-EU-Warehouse-shipping-p5733618.html

Også levert til Sverige, da med gratis frakt.

Faen, disse bokser så bra ut. Tror nesten jeg må bygge om mine til disse i vinter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

lurvetass skrev for 20 timer siden:

Vært en tur ute hos @Komodo og fått sett på hans batteribygg. Veldig hyggelig og flink til å forklare hvordan det er laget.

Ser egentlig veldig greit ut så tror jeg skal gjøre et forsøk.

Takk i lige så @lurvetass, det var veldig hyggelig med en liten kaffe og en båtprat i regnværet :tommel_opp: 

Det å bygge et slikt batteri fikser du lett, det er ikke noe problem for deg. Jeg kjøpte meg en strømforsyning for å ballansere cellen mine da jeg bygde mitt batteri, den kan du låne så slipper du å tenke på det. 

Det første du gjør når du får cellene er å koble dem opp med BMS, og sette på en vanlig batterilader. Da lades de opp til BMSen kutter, da er de så og si fulle. Så kobler du dem fra hverandre og setter dem i parallell og setter dem til topplading/ballansering med strømforsyningen du låner av meg. Dette går av seg selv, og etter et par runder med den så er de klare til å monteres i kassa (som du enten bygger selv eller kjøper ferdig). Det er egentlig det hele, deretter gjenstår innmontering i båten, kabling, og evt. utskifting og montering av nytt utstyr, f.eks. dc-dc lader dersom du faller ned på det. 

Kan garantere deg at strøm ombord blir et helt nytt kapittel med et slikt batteri. Det tar lading vanvittig lett, har stor kapasitet, kan tappes langt ned, det kan gi mye strøm, og det trenger ikke å topplades etter bruk. Har du i tillegg solcellepanel så kan du nesten kaste landstrømskabelen også :fniser:

Swingswong skrev On 17.10.2024 at 19.01:

Victron Multiplus

Ser kun denne som 24 og 48V, å da kombinert inverter/lader.

Trenger kun en lader for vedlikehold og levering av strøm til feks kjøleskap når en ligger i hjemhavn om sommeren.

Så har ikke plan om å bygge om til noe 24V, å ikke behov for inverter pr idag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Neste step blir valg av BMS.

Sett på to alternativ, JK og Daly.

Tror ikke jeg kommer til å forsøke å kjøre vinsjer og truster fra lithiumbanken.

Tenker derfor jeg kun trenger 100-200 A, BMS.

Men sett på noen videoer om litt forskjell på balansering og appstyring.

Erfaringer, råd og tips om leverandør hadde vært fint.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 54 minutter siden:

Neste step blir valg av BMS.

Kjenner ikke Daly men har hatt 3 stk 200A JK BMS med 2A balancer i drift døgnet rundt i 3 år og så langt har disse kun et mindre problem som jeg kjenner til og det er at strømmålingen ikke alltid er pålitelig når de belastes med sinusinverter (og det er akkurat det jeg gjør). Ikkeno stort problem og jeg kjøper lett JK BMS til mitt neste batteri.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har Daly Smart BMS serie M, 200A lading og bruk. Jeg liker at de ser mindre "åpne" ut og at de har MOSFET og ikke relestyring. Pass på, hvis du kjøper Daly, at de får enten M-serien eller tilsvarende ny utgave. (De byttet signalkontakter som ikke er kompatible med eldre kontakter på et tidspunkt, og den har heller ikke de tidligere problemene med å komme ut av dvale.) Jeg fikk min i begynnelsen av mai, og den var da en helt ny utgave. Veldig fornøyd. Den har fungert 100%, men jeg har bare testet strømvisning på store forbrukere. (1500 W sinusinverter, vannkoker, vaffeljern og kaffekapselmaskin.) De viste grei sammenheng med merkeeffekten, men jeg har ikke målt virkelig strømtrekk. 

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Tror ikke jeg kommer til å forsøke å kjøre vinsjer og truster fra lithiumbanken.

Tenker derfor jeg kun trenger 100-200 A, BMS.

Hvis du ikke skal kjøre truster på lithiumbatteriet kan du egenglig klare deg med gansen liten BMS, sparer noen kroner på det. Min kostet vel fritt etter hukommelsen ca 4500. Men du bør kanskje vurdere om det kan være aktuelt å kjøre inverter på batteriet etterhvert (hvis du ikke allerede har). 

Som du vet har jo jeg Daly BMS, men har ikke erfaring fra noe annet, og dermed heller ikke noe sammenligningsgrunnlag. Har hatt problemer to-tre ganger, men det har hver gang vist seg å være bagateller med innstillinger av parametere i appen osv. Så totalt sett har den bare fungert bra. Leverer jo også nesten 500A til truster uten å mukke. SOC er jeg veldig fornøyd med, mer fornøyd enn det jeg er med Victron batterimonitoren. Den har vært relativt verdiløs spør du meg. Har aldri fått SOC til å stemme på den. 

Hadde helt klart valgt en JK bms. 
Har montert den jeg bestilte.  Finnes i flere utgaver. Den jeg har tåler 300A med peak på 450A. 
Har en 3000va inverter med 120A lader som er innom bms. 
Denne balanserer med 2A. Daly stopper balansering og kutter lading når en av cellene når for høy volt.  

IMG_2437.jpeg

Hadde helt klart valgt en JK bms. 
Har montert den jeg bestilte på testbatteri.  Finnes i flere utgaver. Den jeg har tåler 300A med peak på 450A. 
Har en 3000va inverter med 120A lader som er innom bms og trenger derfor en stor en. 
Denne balanserer med 2A og fortsetter balansering om en celle kommer over innstilt spenning. Den stopper ladingen inntil spenning er nede på innstilt verdi. Daly stopper balansering og kutter lading når en av cellene når for høy volt.  Så blir det stående slik. 

Synes BMS valg er vanskelig.

Har skjønt at balansering av cellene er viktig og så en video fra en morsom fyr i en garasje i bushen i Australia. Han testet Daly bms og fant at de hadde passiv balansering som virket dårlig.

JK bms virker mer lovende der det ser ut til at det går an med 2a aktiv balansering.

Så ser JK bms veldig åpen ut med elektronikken sårbar, mens Daly ser mer lukket og beskyttet ut.

Fant denne JK som ser prisgunstig ut, men mangler kabler til negativ terminal?

https://www.banggood.com/JK-B2A8S20P-Smart-BMS-4S-5S-6S-7S-8S-12V-24V-Battery-with-2A-Active-Balancing-and-Heat-Function-p-1998934.html?rmmds=detail-left-hotproducts&cur_warehouse=CN&ID=6324306&trace_id=718f1729534759123

Hilsen

Lurvetass

Swingswong skrev 20 minutter siden:

Perfekt det. Da kan du selv velge hvordan og hvor lang kabel du vil ha. 

Ja, det er sikkert greit.

Men ser ut som det er senskabel til 8 celler og ikke 4 selv om det står at den skal takle begge deler.

Er det noe triks der?

Det står ikke at den har Bluetooth i beskrivelsen, men det har den kanskje likevel?

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...