Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering i lithiumprosjektet mitt. Nå har batteriet stått i garasjen siden det ble ferdig bygget. Har ikke installert det i båten, da andre oppgaver har vært pri i år. 

 

For noen dager siden tittet jeg innom for å sjekke status. Slet først litt med å få koblet opp appen på telefonen, men det er kanskje fordi den har blitt oppdatert? Når jeg fikk appen opp og gå, så ser jeg at hvilespenningen ligger på 13,3V, 0,25V mer enn jeg måler med multimeter på polene... Balanseringen er perfekt, maks avvik på cellene er 0,001V. 

 

Men så støtte jeg på et problem. Appen viser at SOC er 75%, så jeg bestemte meg for å lade opp. Men uansett hva jeg gjør så får jeg det ikke til å ta lading. Frustrerende :worry: 

Har koblet på to forskjellige ladere, forsøkt å justere ned spenningen til under 14,4V (tilfelle bms ikke liker å se høyere spenning), og satt opp cut-off til 14,4V i appen. 

Har også forsøkt å sette på den justerbare strømforsyningen som jeg kjøpte for å balansere cellene med. Jeg har også forsøkt å sette på en stor last (50A) i tilfelle det kunne trigge et spenningsfall og sette i gang ladingen, men heller ikke det funket. Det som skjer er at laderen begynner å gi strøm når jeg setter på lasten, men når jeg tar bort lasten så slutter laderen (helt)  å gi strøm etter noen sekunder. Jeg får altså kontakt med BMSen, og jeg får lov til å trekke strøm av batteriet.

 

Noen forslag på dette?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Appen viser at SOC er 75%, så jeg bestemte meg for å lade opp.

Om 75% stemmer så er det ideell SOC for lagring, LiFePO4 skal helst lagres med SOC 20-80.

 

Dreuf skrev 3 minutter siden:

Husk at soc på bms ofte er på tur..

Ikke alle... SOC fra mine JK BMS er rimelig riktig dobbeltsjekket mot Victron Smartshunt. Ikke helt 100 men normalt innenfor ca 5%

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Oi, kjappe tilbakemeldinger her :thumbsup:

 

Fantino skrev 7 minutter siden:

Kan det være såpass kaldt at batteriet nekter å lades? Du kan sette temp grense for lading/utlading. Ville sjekket hva de står på

Tror ikke det. Dette er i en garasje i tilknytning til huset, tror appen viste at det er 4 grader i batteriet. Men når du sier det, kanskje det ligger en sperre der et eller annet sted? 

 

Dreuf skrev 6 minutter siden:

Husk at soc på bms ofte er på tur..

Var inne på tanken. Du tenker at SOC er høyere, og at batteriet egentlig er fullt?

 

Dreuf skrev 6 minutter siden:

Står lade bryteren på i BMS?

Hmm, har vi en slik bryter også altså :giggle: Skal jeg finne den i appen, eller må jeg ha ledning til PC? For du mener vel ikke en fysisk bryter?

 

SveinHa skrev 2 minutter siden:

Om 75% stemmer så er det ideell SOC for lagring, LiFePO4 skal helst lagres med SOC 20-80.

Ja, det er et godt poeng. Var også inne på tanken at det er dumt å topplade det, skal jo ikke sette det i båten før til våren. Men på den annen side er det jo lite vits i å sette det inn i båten dersom jeg ikke får ladet det, så dette må jeg jo finne ut av først. Da får jeg heller tappe det litt ned etter lading :smiley:

 

SveinHa skrev 2 minutter siden:

Ikke alle... SOC fra mine JK BMS er rimelig riktig dobbeltsjekket mot Victron Smartshunt. Ikke helt 100 men normalt innenfor ca 5%

Med hvilespenning på 13,3v indikerer det vel at batteriet mitt ikke er helt fullt lenger heller?

 

Link to post
Share on other sites

Har/hadde en JK selv men så aldri på SOC på den. 

 

På Daly/heyo o.l. så registrerer den ikke forbruk under 3A mener jeg å huske. Så om båten står over tid med lavt strømtrekk så blir SOC helt på viddene.. Det kan tweakes, men har alltid hatt en Victron batterimonitor så har heller brukt den som fasit.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Greier ikke å huske om temp grensene kunne settes fra app eller om en måtte inn på PC. Se på ‘protection’ fanen (tror jeg det heter). Lurer på om default var 5/0 grader på lading/utlading

Kan se ut som om du traff spikeren der Fantino! Ser nå at det er en innstilling for dette. Den var satt til 5 grader, mens appen viser at batteriet holder 4 grader. Satt den ned til 3 grader nå, så da blir det å teste i morgen. 

Screenshot_20231127-020714_SMARTBMS.jpg.a32f56862aa20245708657342b90e7e9.jpg

Dreuf skrev for 4 timer siden:

@Komodo inne på appen så skal det være en bryter for lading og en for utlading. Se om begge de står på.

Ser at det er en indikasjon på forsiden som heter Chg mos og Dischg mos, men det virker ikke som en funksjon man kan trykke på:

Screenshot_20231127-015925_SMARTBMS.jpg.962273aee0316bf7fdcbe0a4d503fbc4.jpg

 

Ser nå også at det står "Chg temp low level", det har jeg ikke sett før nå 🙈 :blush:

 

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Mener jeg kunne sette temp i app. 

Det gikk 👌

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Ser discharge low temp står på -40 grader også.

Har ikke tittet så nøye på denne siden i appen i det hele tatt, men akkurat denne verdien blir jo egentlig irrelevant uansett. Når batteriet havner i båten blir det brukt fra april/mai til november, og temperaturer under null blir uansett ikke aktuelt. Men takk for at du påpeker det, jeg skal endre denne verdien også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Har ikke tittet så nøye på denne siden i appen i det hele tatt, men akkurat denne verdien blir jo egentlig irrelevant uansett. Når batteriet havner i båten blir det brukt fra april/mai til november, og temperaturer under null blir uansett ikke aktuelt. Men takk for at du påpeker det, jeg skal endre denne verdien også :thumbsup:


Vet ikke om du tar det ut av båten om vinteren men er jo greit at BMS beskytter batteriet ved evt minusgrader da LiFePO4 ikke er så glad i dette?

Link to post
Share on other sites

Liker eller ikke liker... LiFePO4 kan tappes i minusgrader men ikke lades annet enn med SVÆRT beskjeden strøm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

image.png.9ec9924a94a3aad2b343f72257033015.png

 

Dette er databladet fra noen av cellene jeg har tatt inn.

Lagring er -30 til +60.

Discharge -30 til +55 og Charge 0 til +55.

Så ikke noe problem å la cellene stå frakoblet i båten på vinteren.

 

Husk da også å ha kontroll på forbruket til BMS, jeg leste om en earlybird i lithiumverden som knakk cellene pga BMS hadde tappet cellene for lavt bare med å være på. Eventuelt koble fra BMS også.

 

Jeg hadde BMS tilkoblet mine celler i hele vinter, de var 80-90% når jeg parkerte bobilen og mener å huske at de lå på 12.7-12.8V når jeg hentet den på våren.

Link to post
Share on other sites

Kjøre frostvakt på +5 i motorrommet. Så har landstrøm koblet opp, å batterier holde seg på 13,3 gjennom vinteren. Kjøre jo også dieselvarmer jevnlig samt motor kjøres driftsvarm et par ganger i måneden. Så ikke noe unormalt i fjor vinter. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 20 timer siden:

Husk at soc på bms ofte er på tur..

 

SveinHa skrev for 20 timer siden:

Ikke alle... SOC fra mine JK BMS er rimelig riktig dobbeltsjekket mot Victron Smartshunt. Ikke helt 100 men normalt innenfor ca 5%

 

For å dokumentere påstanden min: Gul er Victron og hvit og oransje kommer fra JK-BMS på 2 batterier (12.2 og 13.8 kWh) siste 2 døgn:

image.png.4fa9dea2c17480696553e322eeeffd89.png

 

Når det er sagt så har jeg hatt noen tilfeller av at SOC ikke har oppdatert seg i mange og korte perioder med feilmelding fra strømsensoren. Iflg produsenten er det noe som kan skje dersom batteriene belastes med sinusinverter og det er akkurat det jeg gjør. 

 

Jeg har dog også merket meg at på https://diysolarforum.com/ regner de KUN Victron Smartshunt som det de kan stole på vedr SOC...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 11 timer siden:

Vet ikke om du tar det ut av båten om vinteren men er jo greit at BMS beskytter batteriet ved evt minusgrader da LiFePO4 ikke er så glad i dette?

Har som sagt ennå ikke installert batteriet i båten, men når det først blir installert, blir det ikke aktuelt å ta det hjem om vinteren. Det veier 55 kg!! Har dessuten klarert med Dreuf at de tåler å lagres i kuldegrader. Før jeg bygde batteriet ble cellene lagret på loftet i garasjen, der blir det kaldt om vinteren. De ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Hvilespenningen hadde holdt seg perfekt under lagring, og spenningen var på en prikk lik på alle cellene, til tross for at dette var før jeg balanserte dem. 

 

Ellers kan jeg informere om at batteriet igjen fungerer og tar lading :fireworks1:

Det var nok kun som Fantino skrev, altså at settingen for lav temperatur hadde trigget. Flyttet som nevnt grensa ned til 3 grader, og i dag tok batteriet igjen lading :thumbsup:  Jeg har rett og slett ikke gjort meg kjent med alle valgene i appen, så dette var ikke noe jeg tenkte på. Fant også bryteren for å slå av og på lading og utlading som @Dreuf nevnte i går. 

 

Screenshot_20231127-170031_SMARTBMS.jpg.dc3a2271ad14fd217e4486f2e1b4347c.jpg

 

Ladet opp til 80%, så da skal det få lov til å stå slik i vinter. Får følge litt med på hvilespenningen underveis, kobler ikke fra BMSen. 

Link to post
Share on other sites

Var i båten idag, da jeg så det ble noe kaldt ombord, å jeg tydeligvis hadde glemt å sette strøm på frostvakt.

Sjekket da batterier, de var ok, men så da at min temp for lading var satt til +1.

Ville endre dette +3, men får da feilmelding om noe tidsavbrud og ikke tilgang når jeg har trykket inn koden som app ber om, når en vil lagre endringer. Har ikke hatt dette problem før, å BMS hadde ikke kuttet ut lading ennå, da det var +4 i motorrommet.

 

Noen andre som har opplevd dette? For koden er vel fremdeles 123456 når ikke en har endret denne.

 

Prøvde å kjøre en oppdatering, men fikk da opp noe kinesisk vis vas å noe feilmelding om dette ikke var mulig.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...