Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Er det noen som kan forklare meg dette?
I dag tidlig falt spenningen plutselig på batteripakken med ca 0,5v. JK 300A BMS

Når jeg dro ned for å sjekke 8t etterpå var spenningen som den skulle.

Jeg dro hjem etter2t og ser at spenningen på nytt har droppet.

Jeg ser nå at det jeg gjorde for at spenningen økte var å slå på lyset i motorrommet. Det trekker litt strøm.

Om jeg starter inverteren hjemmefra skjer det samme.  Spenning øker til 13,27v. Strømtrekket når den står på er ca 2A.

Spenningen måles via shunt på utsiden av batteriet.

Ettersom jeg nylig har gjort tester med høy belastning  uten varmgang utelukker jeg dårlig kontakt.

Tenker neste steg blir å måle over BMS, men det får bli i morgen.

Drop.png

Swingswong skrev On 14.3.2025 at 22.43:

Er det noen som kan forklare meg dette?
I dag tidlig falt spenningen plutselig på batteripakken med ca 0,5v. JK 300A BMS

Når jeg dro ned for å sjekke 8t etterpå var spenningen som den skulle.

Jeg dro hjem etter2t og ser at spenningen på nytt har droppet.

Jeg ser nå at det jeg gjorde for at spenningen økte var å slå på lyset i motorrommet. Det trekker litt strøm.

Om jeg starter inverteren hjemmefra skjer det samme.  Spenning øker til 13,27v. Strømtrekket når den står på er ca 2A.

Spenningen måles via shunt på utsiden av batteriet.

Ettersom jeg nylig har gjort tester med høy belastning  uten varmgang utelukker jeg dårlig kontakt.

Tenker neste steg blir å måle over BMS, men det får bli i morgen.

Drop.png

Jeg har nå funnet ut hvorfor dette skjer.

Når temperaturen på batteriet faller under satt verdi vil BMS redusere spenningen som går gjennom BMS.
Sannsynligvis gjør den dette for å kunne oppdage at lading har startet og sperre for lading.

Jeg har justert temperatur for lading til -5 grader og problemet har forsvunnet. Stopp av ladingen er fortsatt i varetatt av Victron systemet som automatisk setter multipluss i pass-through.

• 1 måned senere...

Har omsider kommet så langt at jeg skal bygge kasse for DIY- batteriet mitt. Kassen bygges av 9 mm kryssfiner. 

Kassen bygges som en kompesjonsksse ved at det legges inn gjengestenger som kan strammes opp. Etter samme prinsipp som andre har vist tidligere i tråden. 

Et spørsmål angående behov for å legge inn ekstra beskyttelse mellom cellene. Jeg ser enkelte har gjort dette fordi man anser at ytterlaget på cellene virker veldig tynt. Men når cellene plasseres i en kompresjonskasse vil det vel ikke være rom for noen som helst bevegelse cellene i mellom, og dermed ikke mulighet for slitasje på ytterlaget? Derimot vil mellomlegg av feks 1 mm gummiduk redusere effekten av kompresjonskassen og tillate mer bevegelse mellom cellene. 

Tenker jeg riktig når jeg anser det som en bedre løsning å droppe gummiduken når jeg bygger en kompresjonskasse?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg føler meg ikke trygg på at isolasjonen internt i batteriet mot kassen er helt pålitelig for jeg har målt litt odde spenninger mellom polene og kassen så jeg har gått for tilleggsisolasjon mellom cellene og mellom celler og gjengestengene.

Brigg skrev 4 minutter siden:

Tenker jeg riktig når jeg anser det som en bedre løsning å droppe gummiduken når jeg bygger en kompresjonskasse?

Vet nå ikke helt om gummiduken har spesielt negativ kompresjonseffekt men jeg har uansett litt mer tro på mellomlegg av tynn papp, slik de lager plakater av i butikkene. Husker ikke tykkelsen på pappen men jeg la 2 lag over alt. Staples har mye forskjellig slikt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg valgte å isolere ekstra da jeg synes plastfolien på batteriene var farlig tynn. Har også lagt opp til at det ikke skal kunne bli bevegelse, men hardt trykk kan kanskje også punktere folien. Jeg ville i alle fall ha litt mer sikkerhet. 

Ellers er nok plater av epox eller PE mer egnet enn svart gummi, som inneholder mye karbon og er ledende. Men massiv gummi med høy shore tåler store krefter på så store flater, så tror ikke kompresjon er noe problem der heller. 

@shipahoy linker til epoxyplater. Du kan jo lett også lage slike plater av epoxy eller polyester og et lag duk som du støper på ei glassplate. Du får det du trenger på Biltema. 

Takk for gode svar. 

SveinHa skrev for 15 timer siden:

Vet nå ikke helt om gummiduken har spesielt negativ kompresjonseffekt men jeg har uansett litt mer tro på mellomlegg av tynn papp, slik de lager plakater av i butikkene.

Det kan være en tanke. Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt? Batteriet skal stå i en lukket kasse, men det vil jo uansett bli høy luftfuktighet deler av året. Skulle kanskje brukt en form for impregnert papp. Kan papp fra melkekartonger være et alternativ?

Komodo skrev for 13 timer siden:

Ellers er nok plater av epox eller PE mer egnet enn svart gummi, som inneholder mye karbon og er ledende.

Er gummien ledningsevne et problem i praksis? Jeg prøvde med multimetert og klarte ikke å måle annet enn uendelig motstand selv om jeg satte probene mot gummiduken like ved siden av hverandre. 

Plater av PE eller epoxy kunne ha duget, men jeg har ikke tid til å vente på leveranse fra Kina, og jeg orker heller ikke styret med å støpe slike selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 1 minutt siden:

Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt?

Det er jo et poeng men tviler på det er et problem med mindre pappen utsettes for flytende vann... Papir brukes jo mye som isolasjon i trafoer men de er jo oljefylt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Brigg skrev 55 minutter siden:

Det kan være en tanke. Men kan fukt bli et problem for pappen ombord i en båt? Batteriet skal stå i en lukket kasse, men det vil jo uansett bli høy luftfuktighet deler av året.

Jeg ville ikke bruke papp av akkurat den grunn du nevner her. Tanken er at det av en eller annen uforutsett grunn kan bli fuktig, da løser den seg opp. Papptypen vi snakker om kalles forøvrig kartong. 

Brigg skrev 56 minutter siden:

Er gummien ledningsevne et problem i praksis?

Det vet jeg ikke. Jeg tror kanskje ikke det er det beste valget, men fremdeles godt nok til at jeg ikke ville være redd for å legge gummi mellom. 

Brigg skrev 58 minutter siden:

Plater av PE eller epoxy kunne ha duget, men jeg har ikke tid til å vente på leveranse fra Kina, og jeg orker heller ikke styret med å støpe slike selv. 

Hva med å få tak i noen kanner som du skjærer ut sidene på? Vet ikke om spylervæskekanner er store nok, de er kanskje litt små. Men 20l oljekanner bør duge. 

Kan bare tilføye at glassfiber er glimrende som isolerende materiale. Vi bruker det i togverden når vi ska. jorde 16000 volt. Haddde ikke gjort det om det var fare for overslag i glassfibereren gett!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Kan bare tilføye at glassfiber er glimrende som isolerende materiale.

Ja, glassfiber er jo glass, og sammen med porselen anerkjente isolatorer :tommel_opp: Plast kommer i mange kvaliteter, men felles for de fleste er at de også er gode isolatorer. Så kombinasjonen polyester og glassfiber er nok en god løsning. 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Vet ikke om spylervæskekanner er store nok, de er kanskje litt små.

Spyleveskekanner kan være en løsning. Jeg pleier å ha noen liggende i garasjen, men har ikke nok til et batteri med 12 celler. Får høre med bensinstasjonene i nærheten om det er mulig å plukke med seg noen tomkanner. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...