Okkaby Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Brigg skrev 15 minutter siden: Fortsetter det slik til det ene batteriet er helt tomt? Ikke prøvd å la det gå så langt ned. Så det nå når jeg lå på land uten strøm koblet til, samt jeg så det en gang tidligere på våren når landstrømmen hadde koblet ut, grunnet bereder termostat var gåen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Egen BMS på hvert batteri? Begge BMS har åpent for forbruk? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden @Okkaby Snakker vi her om % avlesning på hver BMS mot hverandre? Hadde tatt den med en klype salt. Er spenningen på batteriene identisk? (Det burde den jo være) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Brigg skrev 33 minutter siden: Egen BMS på hvert batteri? Begge BMS har åpent for forbruk? Ja er to batterier, så bms på hvert batteri. Å begge er 100% likt innstilt. Har glemt å sjekke om det er det med 272 eller det med 280 celler som lades ut først Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Fantino skrev 1 minutt siden: @Okkaby Snakker vi her om % avlesning på hver BMS mot hverandre? Hadde tatt den med en klype salt. Er spenningen på batteriene identisk? (Det burde den jo være) Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste. Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen. Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Okkaby skrev 2 minutter siden: Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste. Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen. Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell. Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Fantino skrev 20 minutter siden: Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app. Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra. Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt. Er jo disse røde bms jeg har. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Okkaby skrev for 2 timer siden: Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app. Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra. Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt. Er jo disse røde bms jeg har. Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Fantino skrev for 5 timer siden: Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til. Ja er SOC måling. Men skal uansett sjekke litt mer. Og ja de står i parallell, derfor jeg ikke skjønner det heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.