Okkaby Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Brigg skrev 15 minutter siden: Fortsetter det slik til det ene batteriet er helt tomt? Ikke prøvd å la det gå så langt ned. Så det nå når jeg lå på land uten strøm koblet til, samt jeg så det en gang tidligere på våren når landstrømmen hadde koblet ut, grunnet bereder termostat var gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Egen BMS på hvert batteri? Begge BMS har åpent for forbruk? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni @Okkaby Snakker vi her om % avlesning på hver BMS mot hverandre? Hadde tatt den med en klype salt. Er spenningen på batteriene identisk? (Det burde den jo være) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Brigg skrev 33 minutter siden: Egen BMS på hvert batteri? Begge BMS har åpent for forbruk? Ja er to batterier, så bms på hvert batteri. Å begge er 100% likt innstilt. Har glemt å sjekke om det er det med 272 eller det med 280 celler som lades ut først Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Fantino skrev 1 minutt siden: @Okkaby Snakker vi her om % avlesning på hver BMS mot hverandre? Hadde tatt den med en klype salt. Er spenningen på batteriene identisk? (Det burde den jo være) Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste. Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen. Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Okkaby skrev 2 minutter siden: Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste. Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen. Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell. Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Fantino skrev 20 minutter siden: Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app. Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra. Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt. Er jo disse røde bms jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Okkaby skrev for 2 timer siden: Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app. Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra. Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt. Er jo disse røde bms jeg har. Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Fantino skrev for 5 timer siden: Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til. Ja er SOC måling. Men skal uansett sjekke litt mer. Og ja de står i parallell, derfor jeg ikke skjønner det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Ett spørsmål om balansering. Balansering fokuserer mye på topp-balansering, når batteriet nærmer seg full-ladet. Når BMS har aktiv balansering, dvs at den balanseres både under lading og forbruk, er det da noe poeng å sette en nedre grense for når BMS skal balansere? Kan ikke like godt BMS balansere helt ned til batteriet stenger ned fordi det har nådd nedre grense mht spenning? Jeg har JK-BMS med aktiv balansering. Og jeg forstår det slik at blant andre @SveinHa @lurvetass og @Swingswong har samme type BMS. Har dere noen synspunkter til dette? Eller noen andre som har synspunkter? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lurvetass Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Jeg fant en YouTube video med anbefalinger som jeg fulgte. Det er et par der de forsøker å forklare og anbefale. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
StorStas Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Brigg skrev 48 minutter siden: Jeg har JK-BMS med aktiv balansering. Og jeg forstår det slik at blant andre @SveinHa @lurvetass og @Swingswong har samme type BMS. Har dere noen synspunkter til dette? Eller noen andre som har synspunkter? I mitt hode gjør evt. problemer med ubalanse, seg først og fremst gjeldende i toppen av spenningskurven, uansett. Aktiv balansering balanserer cellene der de til enhver tid befinner seg, så om du f.eks. setter fra deg batteriet så og si tomt, så vil du etterhvert ha et bunn-balansert batteri, om du har aktiv balansering som går så lavt. Og det er ikke ideelt. Så jeg ville nok holdt meg i det øvre området. Nøyaktig hvor høyt som er ideelt, er avhengig av hvilken innbyrdes tilstand cellene er i og typisk bruksmønster, og det kan også forandre seg over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Enkelt sagt så kan vel balansering på bunn gi større ubalanse på toppen, det er vel grunnen til at mange balanserere kun er aktive over en viss spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Når batteriet nærmer seg bunn, vil ikke en celle kunne «stikke av» og nå nedre grense slik at BMS stenger forbruk før batteriet egentlig er tomt? Noe som kunne vært unngått med balansering hele veien ned. Eller er ikke dette noe problem i praksis? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Brigg skrev 43 minutter siden: Når batteriet nærmer seg bunn, vil ikke en celle kunne «stikke av» og nå nedre grense slik at BMS stenger forbruk før batteriet egentlig er tomt? Noe som kunne vært unngått med balansering hele veien ned. Eller er ikke dette noe problem i praksis? Jo det både kan og vil skje, greia er vel at du får ikke til begge deler da balanseringen ikke greier å henge med. Dvs den kan gjerne henge med ved veldig sein nedtapping, men så går det til h når en lader opp igjen med høy strøm osv. Dermed så velger en toppbalansering. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Mye å lære om jk bms her. Denne karen i Australia tester ut mye forskjellig og deler med fine videoer: Her er det også en som forklarer. De har litt forskjellige meninger, men letter å forstå hvordan bms fungerer av å høre på dem. Foreløpig erfaring hos oss er at dette er en ny verden i forhold til båtbatteri. Med 100w solcellepanel er landstrøm for lading av lithiumbatteriet helt unødvendig. Jeg kobler ut dc/dc laderen via appen også er landstøm kun for vvbereder. Selv med aktiv bruk av kokeapparat, lading av telefoner og dieselfyr på kvelden holder batteriet seg mellom 90 og 100% kun med solcellepanelet i løpet av en helg. Når vi skal dra hjem kobler jeg dc/dc laderen inn igjen og batteriet er nesten fulladet før motoren er varm. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Takk @StorStas og @Fantino velbegrunnede argumenter. Jeg slår fra meg denne tanken da det ikke er noen god ide. @lurvetass Takk for link til videoer. Disse forklarer godt de ulike innstillingene. Dokumentasjonen som fulgte med BMS-en var jo heller tynn så dette er nyttig. lurvetass skrev for 12 timer siden: Foreløpig erfaring hos oss er at dette er en ny verden i forhold til båtbatteri. Helt enig. Nå har jeg veldig stor kapasitet sett i forhold til forbruket. Har hatt båten på land for vårpuss fra torsdag til i dag. Bor da ombord med kjøleskap, dieselvarmer (trøndersommeren har vært lite å skryte av så langt) og alt det vanlige i drift. Hadde fremdeles 55 % gjenværende kapasitet når båten kom på sjøen igjen. En utfordring som kommer med overgangen til LiFePo er at man må venne seg av med å være bekymret for å ha for lite strøm tilgjengelig. Noen som vet om det finnes tilbud om terapi for sånt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Brigg skrev 1 time siden: <> En utfordring som kommer med overgangen til LiFePo er at man må venne seg av med å være bekymret for å ha for lite strøm tilgjengelig. Noen som vet om det finnes tilbud om terapi for sånt? 😂😂 Beste metoden er nok å finne på nye kreative måter å bruke overskuddet på, så kommer du tilbake til utgangspunktet igjen før eller senere.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Brigg skrev 39 minutter siden: Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. Det er en god plan. Jeg varmer vann fra solcellestrøm, riktignok fra 3 x 130Ah AGM og ikke Lithium - men ingen annen oppgradering av båten har gitt samme luksusfølelse 😄😄😍 Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Heisan. Har lite greie på batterier, så får høre her... Kjøpte et lite LiFePo4 batteri fra Batteributikken for en liten stund siden. Det er et Skanbatt 12V 12Ah. Har ladet det fullt et par ganger, men batteritesteren sier 31% SOH. Så vidt jeg forstår er dette batterihelse/-tilstand. Det er da latterlig lavt til å være et helt nytt batteri som aldri er brukt? I appen står det "Perfekt", men om det gjelder at det er fulladet eller om det er batterihelse, vet jeg ikke. Finner ikke noe om SOH i appen. Sendte epost til dem i forrige uke, men har ikke fått svar. Hva kan være galt? om det er noe galt? Burde kanskje prøve en annen tester/lader? Testet for øvrig et bilbatteri, også helt ubrukt, og der stod SOH på 100%. Denne laderen er for øvrig en Temu-sak... Men den har virket fint til de andre batteriene jeg har! Legger ved et skjermbilde av SOC og bilde fra laderen som viser 31,1% SOH Edit: Testet et annet lithiumbatteri, Biltema 12V 3,5Ah, også nesten nytt. 100% SOH der. Da må det vel være noe galt med Skanbatt-batteriet!? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Brigg skrev for 3 timer siden: Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. Jeg har tenkt samme tanke, ikke minst etter påvirkning fra bla. @Fantino. Men har pr i dag kun en inverter på 600W, så den må i tilfelle oppgraderes. Fantino skrev for 2 timer siden: Det er en god plan. Jeg varmer vann fra solcellestrøm, Hva slags inverter har du? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Komodo skrev for 2 timer siden: Jeg har tenkt samme tanke, ikke minst etter påvirkning fra bla. @Fantino. Men har pr i dag kun en inverter på 600W, så den må i tilfelle oppgraderes. Hva slags inverter har du? Det sto en ‘gammel’ Victron Phoenix 1200W i båten når jeg kjøpte den, og den greier heldigvis fint å drifte VVB-element på 800W. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juli Link til dette innlegget Svart 1.Juli Brigg skrev On 24.6.2025 at 8.14: Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. Imponert over installasjonen du har gjort, ser både enkelt og proffesjonelt ut. Synes du skal legge den ut også på viksund st Cruz tråden til glede for andre som tenker samme lösning som deg Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juli Link til dette innlegget Svart 1.Juli Takk for det @JRK, hyggelig med en slik kommentar fra en som faktisk har kunnskap om elektro. Det kommer en oppdatering i St.Cruz-tråden også når jeg bare kommer så langt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.