Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Brigg skrev 15 minutter siden:


Fortsetter det slik til det ene batteriet er helt tomt?

Ikke prøvd å la det gå så langt ned. Så det nå når jeg lå på land uten strøm koblet til, samt jeg så det en gang tidligere på våren når landstrømmen hadde koblet ut, grunnet bereder termostat var gåen.

 

 

 

Link to post
Fantino skrev 1 minutt siden:

@Okkaby Snakker vi her om % avlesning på hver BMS mot hverandre? Hadde tatt den med en klype salt. Er spenningen på batteriene identisk? (Det burde den jo være)

Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste.

Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen.

 

Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell.

 

 

 

Link to post
Okkaby skrev 2 minutter siden:

Avlest på app mot bms ja. Volt meter på instrument panel viser jo automatisk den høyeste.

Men så jo den ladet seg langsomt opp når båten kom på vannet og jeg hadde en tur rundt lokalt, samt når den kom på landstrøm igjen.

 

Men får vel prøve koble de fra hver andre å måle med multimeter neste gang det er stor forskjell.


Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. 

Link to post
Fantino skrev 20 minutter siden:


Mente at du jo kan lese spenningen ut på BMS-ene via Bluetooth. Er de identiske ville jeg ikke bekymret meg så mye. 

Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app.

 

Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra.

Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt.

Er jo disse røde bms jeg har.

 

 

 

Link to post
Okkaby skrev for 2 timer siden:

Leser jo spenning ut via app til BMS, som er via bluetooth. Er der jeg ser det er stor forskjell. Batterier var full ladet når jeg satte båten på land fro vedlikehold. Etter 5 dager var ene batteriet nede i 50% og det annet var vel 95% om jeg ikke husker feil. dette lest ut via app.

 

Skal en lese det noe mer nøyaktig, må jo ene batteriet kobles fra.

Kan ikke huske å opplevd dette tidligere. Men så har jeg jo måtte bytte app i høst eller når det nå var, siden den originale app ikke fungere lengre. Ble diskutert her inne det også, å annen app ble anbefalt.

Er jo disse røde bms jeg har.


Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til.

Link to post
Fantino skrev for 5 timer siden:


Spenning eller SOC %? Batteriene står jo koplet i parallell slik jeg har forstått det? Har de da samme spenning (som de nesten må ha, ellers er det jo noe galt) og bra balanserte cellespenninger så hadde jeg ganske enkelt avskrevet dette som unøyaktig SOC måling i BMS. Ved lave forbruk er strømmålingen unøyaktig og dermed kan BMS lure seg selv. Har du PC tilkopling så kan du kalibrere denne men med bare app får du ikke det til.

Ja er SOC måling. 

Men skal uansett sjekke litt mer. Og ja de står i parallell, derfor jeg ikke skjønner det heller.

 

 

 

Link to post

Ett spørsmål om balansering. 
 

Balansering fokuserer mye på topp-balansering, når batteriet nærmer seg full-ladet. 
 

Når BMS har aktiv balansering, dvs at den balanseres både under lading og forbruk, er det da noe poeng å sette en nedre grense for når BMS skal balansere? Kan ikke like godt BMS balansere helt ned til batteriet stenger ned fordi det har nådd nedre grense mht spenning?

 

Jeg har JK-BMS med aktiv balansering. Og jeg forstår det slik at blant andre @SveinHa @lurvetass og @Swingswong har samme type BMS. Har dere noen synspunkter til dette? Eller noen andre som har synspunkter?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 48 minutter siden:

Jeg har JK-BMS med aktiv balansering. Og jeg forstår det slik at blant andre @SveinHa @lurvetass og @Swingswong har samme type BMS. Har dere noen synspunkter til dette? Eller noen andre som har synspunkter?

I mitt hode gjør evt. problemer med ubalanse, seg først og fremst gjeldende i toppen av spenningskurven, uansett. Aktiv balansering balanserer cellene der de til enhver tid befinner seg, så om du f.eks. setter fra deg batteriet så og si tomt, så vil du etterhvert ha et bunn-balansert batteri, om du har aktiv balansering som går så lavt. Og det er ikke ideelt. Så jeg ville nok holdt meg i det øvre området. Nøyaktig hvor høyt som er ideelt, er avhengig av hvilken innbyrdes tilstand cellene er i og typisk bruksmønster, og det kan også forandre seg over tid.

Link to post

Når batteriet nærmer seg bunn, vil ikke en celle kunne «stikke av» og nå nedre grense slik at BMS stenger forbruk før batteriet egentlig er tomt? Noe som kunne vært unngått med balansering hele veien ned.
 

Eller er ikke dette noe problem i praksis?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 43 minutter siden:

Når batteriet nærmer seg bunn, vil ikke en celle kunne «stikke av» og nå nedre grense slik at BMS stenger forbruk før batteriet egentlig er tomt? Noe som kunne vært unngått med balansering hele veien ned.
 

Eller er ikke dette noe problem i praksis?

Jo det både kan og vil skje, greia er vel at du får ikke til begge deler da balanseringen ikke greier å henge med. Dvs den kan gjerne henge med ved veldig sein nedtapping, men så går det til h når en lader opp igjen med høy strøm osv. Dermed så velger en toppbalansering.

Link to post

Mye å lære om jk bms her. Denne karen i Australia tester ut mye forskjellig og deler med fine videoer:

 

Her er det også en som forklarer.

De har litt forskjellige meninger, men letter å forstå hvordan bms fungerer av å høre på dem.

 

Foreløpig erfaring hos oss er at dette er en ny verden i forhold til båtbatteri.

Med 100w solcellepanel er landstrøm for lading av lithiumbatteriet helt unødvendig. Jeg kobler ut dc/dc laderen via appen også er landstøm kun for vvbereder.

Selv med aktiv bruk av kokeapparat, lading av telefoner og dieselfyr på kvelden holder batteriet seg mellom 90 og 100% kun med solcellepanelet i løpet av en helg. Når vi skal dra hjem kobler jeg dc/dc laderen inn igjen og batteriet er nesten fulladet før motoren er varm.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Takk @StorStas og @Fantino velbegrunnede argumenter. Jeg slår fra meg denne tanken da det ikke er noen god ide. 
 

@lurvetass Takk for link til videoer. Disse forklarer godt de ulike innstillingene. Dokumentasjonen som fulgte med BMS-en var jo heller tynn så dette er nyttig. 
 

lurvetass skrev for 12 timer siden:

Foreløpig erfaring hos oss er at dette er en ny verden i forhold til båtbatteri.


Helt enig. Nå har jeg veldig stor kapasitet sett i forhold til forbruket. Har hatt båten på land for vårpuss fra torsdag til i dag. Bor da ombord med kjøleskap, dieselvarmer (trøndersommeren har vært lite å skryte av så langt) og alt det vanlige i drift. Hadde fremdeles 55 % gjenværende kapasitet når båten kom på sjøen igjen.

 

En utfordring som kommer med overgangen til LiFePo er at man må venne seg av med å være bekymret for å ha for lite strøm tilgjengelig. Noen som vet om det finnes tilbud om terapi for sånt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

<>

En utfordring som kommer med overgangen til LiFePo er at man må venne seg av med å være bekymret for å ha for lite strøm tilgjengelig. Noen som vet om det finnes tilbud om terapi for sånt?


😂😂 Beste metoden er nok å finne på nye kreative måter å bruke overskuddet på, så kommer du tilbake til utgangspunktet igjen før eller senere..

Link to post

Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 39 minutter siden:

Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. 


Det er en god plan. Jeg varmer vann fra solcellestrøm, riktignok fra 3 x 130Ah AGM og ikke Lithium - men ingen annen oppgradering av båten har gitt samme luksusfølelse 😄😄😍

Link to post

Heisan. Har lite greie på batterier, så får høre her...

 

Kjøpte et lite LiFePo4 batteri fra Batteributikken for en liten stund siden. Det er et Skanbatt 12V 12Ah. Har ladet det fullt et par ganger, men batteritesteren sier 31% SOH. Så vidt jeg forstår er dette batterihelse/-tilstand. Det er da latterlig lavt til å være et helt nytt batteri som aldri er brukt? I appen står det "Perfekt", men om det gjelder at det er fulladet eller om det er batterihelse, vet jeg ikke. Finner ikke noe om SOH i appen.

 

Sendte epost til dem i forrige uke, men har ikke fått svar.

Hva kan være galt? om det er noe galt? Burde kanskje prøve en annen tester/lader? Testet for øvrig et bilbatteri, også helt ubrukt, og der stod SOH på 100%. Denne laderen er for øvrig en Temu-sak... Men den har virket fint til de andre batteriene jeg har!

Legger ved et skjermbilde av SOC og bilde fra laderen som viser 31,1% SOH

 

Edit: Testet et annet lithiumbatteri, Biltema 12V 3,5Ah, også nesten nytt. 100% SOH der. Da må det vel være noe galt med Skanbatt-batteriet!?

 

Batteri SOC.jpg

Batteri SOH.jpg

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. 

Jeg har tenkt samme tanke, ikke minst etter påvirkning fra bla. @Fantino. Men har pr i dag kun en inverter på 600W, så den må i tilfelle oppgraderes.

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Det er en god plan. Jeg varmer vann fra solcellestrøm, 

Hva slags inverter har du?

 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg har tenkt samme tanke, ikke minst etter påvirkning fra bla. @Fantino. Men har pr i dag kun en inverter på 600W, så den må i tilfelle oppgraderes.

 

Hva slags inverter har du?

 


Det sto en ‘gammel’ Victron Phoenix 1200W i båten når jeg kjøpte den, og den greier heldigvis fint å drifte VVB-element på 800W. 

Link to post
Brigg skrev On 24.6.2025 at 8.14:

Neste trinn blir inverter slik at batteriet også kan forsyne 220V forbruk, dette vil nok gjøre et innhogg i overskuddet. Ser for meg at jeg på en helgetur skal kunne ha vanlig tilgang på varmtvann uten at dette skal belaste batteriet alt for mye. 

Imponert over installasjonen du har gjort, ser både enkelt og proffesjonelt ut. Synes du skal legge den ut også på viksund st Cruz tråden til glede for andre som tenker samme lösning som deg

Link to post

Takk for det @JRK, hyggelig med en slik kommentar fra en som faktisk har kunnskap om elektro. 
 

Det kommer en oppdatering i St.Cruz-tråden også når jeg bare kommer så langt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...