Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Hadde en litt merkelig opplevelse med JK-BMS i går. Merket halveis ut i en 3,5 timers transportetappe at ekkoloddet begynte å falle ut, noe som typisk skyldes lav spenning. Dette gjentok seg feks når jeg justerte på trimplanene, noe som trekker endel strøm. Sjekket BMS-appen, og der var det feilmelding «Charge MOS not normal». 

Hadde rikelig med strøm på batteriet så stresset ikke over bortfall av lading der og da. Men da båten var fortøyd og motoren ble stoppet ble alt ombord mørkt. Da viste det seg at det var forbruk som ikke virket, og at det var kun dynamoen som hadde forsynt båten med strøm. Lading virket derimot som det skulle. Startet med å Google feilmeldingen og fikk raskt opp flere treff som bekrefter at teksten på feilmeldingen som vises i appen er motsatt, når meldingen gjelder Charge MOS er problemet egentlig knyttet til Discharge MOS. Men ingen av treffene hadde noen forklaring på hvordan dette kunne løses, og om BMS-en som følge av dette var ødelagt. 

IMG_5361.png.dc0383213786447ecb9eb570cf775b3f.png

Jeg fant da ut at jeg måtte prøve å finne ut av dette selv. Det første jeg testet var å nullstille appen ved å velge Lifepo4- batteri på nytt, noe som tilbakestiller appen til fabrikkinnstillingene. Bildet over er tatt etter dette, så tall for gjenværende batterikapasitet er helt feil. Tilbakestilling av appen hjalp ikke. 

Neste forsøk ble da å resette selve BMS-en. Det er ingen av/på bryter eller reset-knapp, så eneste måte er å koble fra kontakten for balanseledningene for å gjøre boksen strømløs. Koblet fra og ventet fem minutter. Etter at kontakten var koblet til igjen måtte jeg starte BMS-en med hjelp av et 9V batteri mellom B og P-koblingene på BMS-en. Da startet den og feilmeldingen var borte. Både lading og forbruk fungerer nå som normalt. 

I følge BMS-ens logg var strømtrekket da feilmeldingen oppsto bare 2A mens MOS-temperatur var 22 grader. Dette burde ikke være nok for å slå ut en 200A rated BMS. 

Noen som tør mene noe om hva som var årsaken, eller som har opplevd noe lignende?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Godt observert @lurvetass Jeg har (foreløpig) plassert en temp-sensor i øvre etasje for å få erfaring med temperatur i rommet der BMS er plassert. 

Jeg ser for lvrig at MOS-temp øker et par-tre grader over temp i øvre etasje når landstrømlader dytter omlag 30A inn på batteriet. Noe som sikkert er normalt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

@Fantino Appen oppdateres automatisk når det kommer ny versjon fra Kineserne, sist medio juni. Jeg heller også mot at dette et en firmware-greie. Jeg leser kommentarer på nett der flere gir utrykk for at de ikke synes produsenten har lagt mye flid i design og løsninger. Uten at jeg vet hvilken vekt man skal legge på disse kommentarene. 

FW er ikke oppdatert etter at BMS-en ble kjøpt i vinter. Jeg har ikke satt meg inn i mulighetene for slik oppdatering og hvordan det event gjøres. 

Joda, jeg har noen JK-BMSer, 4 stk 200A på 48V. Mine står nå bare der og gjør jobben... Henter ut en del data over bluetooth til hjemmeautomasjonssystemet men det er nå egentlig bare til info, kunne like godt brukt appen men da må jeg ut av godstolen...

Eneste bug jeg vet om er at SOC kan bli litt på tur når BMSene belastes med sinusinvertere slik jeg gjør men det er ikke verre enn at det ikke betyr noe i praksis for meg.

Fantino skrev 5 minutter siden:

og virker over middels interessert i slik nørding 😄

Nja, kan nok være passe nørd på enkelte ting men stort sett gir jeg meg når jeg har en god 80% løsning... :glimter: de siste 20 prosentene har jeg ikke tid til for der er alltid et annet nørdeprosjekt på gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
lurvetass skrev for 10 timer siden:

Nå er det V4.28.0

Jeg tolker det nederste tallet i dette bildet er app-versjon. Da har jeg V5.2.0 som er nyere enn din. IMG_5363.jpeg.6cb9cc83280fd254966ceabdde22f160.jpeg

Nei, er slik jeg forstår det er FW-oppdatering kun mulig via RS485 og overgang til USB på PC. 

Men jeg har så langt ikke klart å finne ut om det finnes nyere FW-versjon å oppdatere til. 

Brigg skrev 31 minutter siden:

Nei, er slik jeg forstår det er FW-oppdatering kun mulig via RS485 og overgang til USB på PC. 

Men jeg har så langt ikke klart å finne ut om det finnes nyere FW-versjon å oppdatere til. 

Muligens et dumt spørsmål men hvilken batteriløsning har du når du benytter separat, ekstern BMS?

Jeg har innebygd BMS i batteriene mine og har ikke annen mulighet enn å tilføre polene spenning for å evt vekke det til liv igjen om batteriet av en eller annen grunn skulle kutte levering.

Men så langt har det vært 100% pålitelig, benytter 4x100Ah parallellkoblede lithium med innebygd BMS i hvert batteri.

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Muligens et dumt spørsmål men hvilken batteriløsning har du når du benytter separat, ekstern BMS?

D.I.Y.-batteri/selvbygg. Som denne tråden handler om. 

lurvetass skrev for 12 timer siden:

Men du har kanskje epletelefon? Da er sikker versj. Nr forskjellige fra meg som har Android.

Det kan hende. Har du sjekket i Google Play om det ligger noen nyere versjoner der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...