Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Hadde en litt merkelig opplevelse med JK-BMS i går. Merket halveis ut i en 3,5 timers transportetappe at ekkoloddet begynte å falle ut, noe som typisk skyldes lav spenning. Dette gjentok seg feks når jeg justerte på trimplanene, noe som trekker endel strøm. Sjekket BMS-appen, og der var det feilmelding «Charge MOS not normal». 
 

Hadde rikelig med strøm på batteriet så stresset ikke over bortfall av lading der og da. Men da båten var fortøyd og motoren ble stoppet ble alt ombord mørkt. Da viste det seg at det var forbruk som ikke virket, og at det var kun dynamoen som hadde forsynt båten med strøm. Lading virket derimot som det skulle. Startet med å Google feilmeldingen og fikk raskt opp flere treff som bekrefter at teksten på feilmeldingen som vises i appen er motsatt, når meldingen gjelder Charge MOS er problemet egentlig knyttet til Discharge MOS. Men ingen av treffene hadde noen forklaring på hvordan dette kunne løses, og om BMS-en som følge av dette var ødelagt. 
 

IMG_5361.png.dc0383213786447ecb9eb570cf775b3f.png

 

Jeg fant da ut at jeg måtte prøve å finne ut av dette selv. Det første jeg testet var å nullstille appen ved å velge Lifepo4- batteri på nytt, noe som tilbakestiller appen til fabrikkinnstillingene. Bildet over er tatt etter dette, så tall for gjenværende batterikapasitet er helt feil. Tilbakestilling av appen hjalp ikke. 
 

Neste forsøk ble da å resette selve BMS-en. Det er ingen av/på bryter eller reset-knapp, så eneste måte er å koble fra kontakten for balanseledningene for å gjøre boksen strømløs. Koblet fra og ventet fem minutter. Etter at kontakten var koblet til igjen måtte jeg starte BMS-en med hjelp av et 9V batteri mellom B og P-koblingene på BMS-en. Da startet den og feilmeldingen var borte. Både lading og forbruk fungerer nå som normalt. 
 

I følge BMS-ens logg var strømtrekket da feilmeldingen oppsto bare 2A mens MOS-temperatur var 22 grader. Dette burde ikke være nok for å slå ut en 200A rated BMS. 

Noen som tør mene noe om hva som var årsaken, eller som har opplevd noe lignende?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Godt observert @lurvetass Jeg har (foreløpig) plassert en temp-sensor i øvre etasje for å få erfaring med temperatur i rommet der BMS er plassert. 
 

Jeg ser for lvrig at MOS-temp øker et par-tre grader over temp i øvre etasje når landstrømlader dytter omlag 30A inn på batteriet. Noe som sikkert er normalt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@Fantino Appen oppdateres automatisk når det kommer ny versjon fra Kineserne, sist medio juni. Jeg heller også mot at dette et en firmware-greie. Jeg leser kommentarer på nett der flere gir utrykk for at de ikke synes produsenten har lagt mye flid i design og løsninger. Uten at jeg vet hvilken vekt man skal legge på disse kommentarene. 

 

FW er ikke oppdatert etter at BMS-en ble kjøpt i vinter. Jeg har ikke satt meg inn i mulighetene for slik oppdatering og hvordan det event gjøres. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Joda, jeg har noen JK-BMSer, 4 stk 200A på 48V. Mine står nå bare der og gjør jobben... Henter ut en del data over bluetooth til hjemmeautomasjonssystemet men det er nå egentlig bare til info, kunne like godt brukt appen men da må jeg ut av godstolen...

 

Eneste bug jeg vet om er at SOC kan bli litt på tur når BMSene belastes med sinusinvertere slik jeg gjør men det er ikke verre enn at det ikke betyr noe i praksis for meg.

 

Fantino skrev 5 minutter siden:

og virker over middels interessert i slik nørding 😄

Nja, kan nok være passe nørd på enkelte ting men stort sett gir jeg meg når jeg har en god 80% løsning... :glimter: de siste 20 prosentene har jeg ikke tid til for der er alltid et annet nørdeprosjekt på gang...

Link to post
lurvetass skrev for 10 timer siden:

Nå er det V4.28.0

 


Jeg tolker det nederste tallet i dette bildet er app-versjon. Da har jeg V5.2.0 som er nyere enn din. IMG_5363.jpeg.6cb9cc83280fd254966ceabdde22f160.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nei, er slik jeg forstår det er FW-oppdatering kun mulig via RS485 og overgang til USB på PC. 
 

Men jeg har så langt ikke klart å finne ut om det finnes nyere FW-versjon å oppdatere til. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 31 minutter siden:

Nei, er slik jeg forstår det er FW-oppdatering kun mulig via RS485 og overgang til USB på PC. 
 

Men jeg har så langt ikke klart å finne ut om det finnes nyere FW-versjon å oppdatere til. 


Muligens et dumt spørsmål men hvilken batteriløsning har du når du benytter separat, ekstern BMS?

 

Jeg har innebygd BMS i batteriene mine og har ikke annen mulighet enn å tilføre polene spenning for å evt vekke det til liv igjen om batteriet av en eller annen grunn skulle kutte levering.

 

Men så langt har det vært 100% pålitelig, benytter 4x100Ah parallellkoblede lithium med innebygd BMS i hvert batteri.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Muligens et dumt spørsmål men hvilken batteriløsning har du når du benytter separat, ekstern BMS?

D.I.Y.-batteri/selvbygg. Som denne tråden handler om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
lurvetass skrev for 12 timer siden:

 

Men du har kanskje epletelefon? Da er sikker versj. Nr forskjellige fra meg som har Android.

Det kan hende. Har du sjekket i Google Play om det ligger noen nyere versjoner der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei,

 

vurderer en sånn JK BMS på 300A og eve celler siden jeg har en 3000watt inverter. Lurer på et par ting jeg håper dere kan hjelpe meg med. 
 

1. Har i dag to drop inn LifePo4 batterier fra Makspower. Disse lades i dag sammen med startbatteriet fra dynamo fra en VP D2 55f og landstrømslader. Dette fungerer fint og makspower sier batteriene ikke tar skade selv om jeg går lange etapper for motor. Dynamo går jo ikke over i noen form for float men holder seg på 14.2-14.3V. Vil JK BMS kutte lading om jeg går lange motorettapper med fulle batterier? Da mister jeg jo i så fall all strøm til forbruk, navigasjon etc og det er jo krise.

 

2. skjønner at batteriene ikke har godt av å bli utsatt for så høy spenning over tid når de er fulle, men er dette egentlig et problem i en fritidsbåt med 100-200 motortimer i året? Makspowerbatteriene har jo samme kjemi og de mener jo at det går greit. Alternativt må jeg jo inn med batteri til batteri lader og da er jeg jo oppe i en pris som tilsier flere makspower batterier med 8 års garanti. 
 

3. tenkte kjøpe celler av nordic lithium, men de har ikke jk bms i 300a versjon. Hvor bestiller jeg den? Ali express?

 

4. Nordic lithium anbefaler en BMS som heter 123smartBMS. Virker mer komplisert med eksternt relé. Blir også en del dyrere ettersom relé som tar 300a er dyrt. Hva er erfaring med JK BMS, er de stort sett feilfrie, eller må man kjøpe 2 og ha en i backup?

 

På forhånd takk for svar. 

Link to post
toholthe skrev 23 minutter siden:

Vil JK BMS kutte lading om jeg går lange motorettapper med fulle batterier? Da mister jeg jo i så fall all strøm til forbruk, navigasjon etc og det er jo krise.

JK BMS kutter lading av batteriene men du får likevel strøm ut så der blir ikke noe kutt til forbruk. Når batteriene tappes litt ned igjen slås lading på igjen.

 

toholthe skrev 26 minutter siden:

Hvor bestiller jeg den? Ali express?

Jepp. Og de leverer raskt, ca. en uke mener jeg å huske.

 

toholthe skrev 27 minutter siden:

Hva er erfaring med JK BMS, er de stort sett feilfrie, eller må man kjøpe 2 og ha en i backup?

Jeg har 4 stk JK 200A BMS på en batteripakke på tilsammen 48V/1070Ah og de har gått stødig døgnet rundt, den eldste i 3 år. Ingen i reserve.

Link to post

Jeg har hatt 200A JK BMS på 940 Ah LiFePo i drift siden juni i år. Har VP D6 med 115A dynamo, antar denne er lik med D2. 
 

Dynamoen har ikke klart å løfte spenningen så høyt at BMS kobler ut lading. Når spenningen kommer opp over 14 V gir den lite strøm/Ampere. Og som nevnt vil ikke forbruk kuttes selv om lading kuttes. Og i tillegg vil dynamo uansett forsyne båten med forbruksstrøm så lenge motoren går. 

En fordel med denne BMS-en er aktiv balansering på inntil 2A. Jeg har satt balansestrøm til 1A, dette er tilstrekkelig til å holde cellene i god balanse selv på et stort batteri som jeg har. 

 

Jeg har opplevd to ganger at BMS har koblet ut forbruk mens motoren har gått, med feilmelding Charging MOS failure, en feimelding som er motsatt av faktisk feil. Har da resatt BMS og så har det virket igjen. Dette er omtalt tidligere i denne tråden, i juli en gang. 
 

Et tips kan være å bestille av/på bryter som finnes som tilvalg til BMS-en. Med denne er det enklere å restarte dersom det skulle være behov for det. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...