Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt

Octant

Recommended Posts

8 hours ago, J-Å said:

På bilferger bør det være enda enklere, bare å kjøre de ombord og på land.  Hvis en kan bli enige om standarder, så har jeg tro på at batteribytte også kan bli aktuelt for fritidsbåter.

Hvordan fungerer det med baronen og hans frue? 

Jeg er veldig enig med at det bør være veldig trivielt på bilferger. I konseptutredningene det ble vist til tidligere i tråden var det snakk om robotsystemer. Husk på at vi snakker om tonn her, ikke kg - det er lite aktuelt å bære signifikante mengder batterikapasitet inn og ut av en fritidsbåt som er fortøyd i en gjestehavn. Å kjøre en lastebil med batterier ut/inn av ferga krever inntil videre arbeidskraft, men robotløsninger er kompliserte greier, og mye som kan gå galt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 14 minutter siden:

Det ble påstått lengre opp at for det kreves hundre kg med batteri for å erstatte én liter med diesel. Jeg tror ikke regnestykket er helt rett, men konklusjonen står seg nok.

Det er ikkje så langt borte.

6 til 10 kg/kwh avhengig av batteri type og størrelse. 

Men, siden virkningsgraden på el.motor er så mye bedre enn forbrenningsmotor, så trenger man vel bare 20-50 kg batteri for å erstatte 1 liter diesel.

Fortsatt mye vekt.

Måtte vel fort hatt 700 kg batteri for forrige helgs 4 timers tur og forbruk på 16 liter diesel.

Baronen har hatt et 6 ukers verkstedbesøk hos Oma, men har stort sett vært i drift utenom det tror jeg.

Baronessen har hatt et kort verkstedopphold i Horten. Ellers har hun gått bra. Mange turer til Drøbak, uten at det er noe drawback.

Om de bytter batterier ennå vet jeg ikke. 

For fritidsbåter er det vel mest aktuelt å anløpe en bunkringsbrygge for å bytte batterier. Jeg ser for meg at batteriene kan stå i en slags brønn med litt guiding øverst, så de relativt enkelt kan settes ned med en kran med docking hode.

6 hours ago, Konas båt said:

For ein fritidsbåt vil man ikkje bare få utfordringer med vekt av batteri, men også volum.

Fant dette eksempel for å illustrere.

"Batteripakken til en Tesla Model S75 (75 kWh) veier ca. 530 kg (141 Wh/kg), Volummessig ligger en Tesla batteripakke på 0,4 m³."

Den aller største utfordringen er jo hvor man skal lade! Tvilsom landstrøm fra før på de fleste marinaer. Hvem skal ya kostnaden med ladestasjoner? og de må bli ganske kraftige også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

tobixen skrev for 12 timer siden:

Hvordan fungerer det med baronen og hans frue? 

Jeg er veldig enig med at det bør være veldig trivielt på bilferger. I konseptutredningene det ble vist til tidligere i tråden var det snakk om robotsystemer. Husk på at vi snakker om tonn her, ikke kg - det er lite aktuelt å bære signifikante mengder batterikapasitet inn og ut av en fritidsbåt som er fortøyd i en gjestehavn. Å kjøre en lastebil med batterier ut/inn av ferga krever inntil videre arbeidskraft, men robotløsninger er kompliserte greier, og mye som kan gå galt.

Foreløpig er ikke batteribytte satt i drift. I forrige uke ble verdens første batteribytterobot for hurtigbåter heist på plass på Nesoddtangen. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis.

Kan være et bilde av tekst

Sikkert noen som sa akkurat det samme for 100 år siden… Hvor skal de få bensinen fra, det finnes jo ikke infrastruktur for dette utenfor Christiania. Nei, dette nymotens tullet kommer aldri til å erstatte seil…eller hest for den saks skyld. At noen i framtiden skal pløye med de motorene som knapt klarer å dra seg opp bratt-bakken på egen hånd. Kommer aldri til å skje…  Som om mennesker noengang kommer til å fly…😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...