Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

50 minutes ago, Havelle said:

Marius Holm er veldig god i Aftenposten i dag. Skriver om hydrogens mange muligheter.

 

Skulle jeg tippe så vil vi en gang i fremtiden se på batteribåter som et dyrt blindspor og samtidig være sjeleglad for at vi slipper å drive med alt vedlikeholdet og bråket med dieselmotorer. Beste er jo at vi kan lage hydrogen både med vannkraft og med naturgass, så vi kan tjene gode penger på det også :)

jeg er absoludt for Hydrogenbiler og båter, men det motarbeides en del. Honda har bl.a utviklet ladestasjoner som bruker solenergi til å fremstille Hydrogen! De fleste tror at det er kun ved tunge energikrevende metoder som man får fremstilt hydrogen på! og mange tror en hydrogentank er livsfarlig å ha ombord i bil eller båt! Jeg har aldri hørt om ulykker med Hydrogenbiler, og det går en del i Usa!

Selfølgelig er ikke Hydrogen like energieffektivt som ren el-drift, men fordelen at du har en energibærer som letter logistikk, tar 3 min å fylle tanken og rekkevidden er som på en helt vanlig bil! Asco har samarbeidet med Scania og laget hydrogen lastebil..rekkeviddekravet var vel Trondheim-Oslo, så langt virker dette som en kjempeide, ennå er nok utviklingskostnadene mere enn miljø/forbruk effekt men på sikt er nok dette løsningen for tyngre kjøretøy

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Havelle said:

Kommer helt an på. Hydrogen er ikke så effektivt om det skal fremstilles ved elektrolyse. Men hydrogen fra naturgass kan bli både effektivt og billig. 

De har prosjekt på Tjeldbergodden med mebranspalting fra naturgass, men har ikke lest noe om det i senere tid..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er i ferd med å endre seg. Tysklands satsning på sol og vind begynner å kaste av seg.

Tyskland har mer solenergi installert enn vi har vannkraft. Danmark har i vinter hatt flere perioder med negativ kraftpris. Og det igjen påvirker hele kraftmarkedet. Norden flyter over av kraft, noe vi ser på våre hjemlige kraftpriser, selv om prisfastsetningskontoret på Lysaker prøver å holde igjen.

Link to post
Share on other sites

Ift hydrogen og ulykker, så har det vel i hovedsak dreid seg om tilfeller ifm påfylling, pluss stasjonen som eksploderte i Sandvika.

Men det var jo en buss i Stockholm som eksploderte da tanken på taket ble ødelagt, og jeg syns ikke det er rart at det råder en viss skepsis til å ha slikt i nærheten av mennesker:

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 5 timer siden:

Selfølgelig er ikke Hydrogen like energieffektivt som ren el-drift, men fordelen at du har en energibærer som letter logistikk, tar 3 min å fylle tanken og rekkevidden er som på en helt vanlig bil!

 

Den store fordelen for samfunnets ressursbruk på transport, er at Hydrogen teknoligien er 100% skalerbar. Samme teknologi, i prinsippet, fra den minste elmotoren til store skip, tog og trailere. Og skip kan generere ren hydrogen med elektrolyse fra solenergi også i fart.

 

Batteribiler er ok det. Men batteriene blir store hvis man skal komme seg over Atlanteren med ren batteridrift.

Jeg tror til og med Elon Musk må bruke hydrogen hvis han skal reise til Mars.

 

Min gamle drøm, var at man kom til å få kjøpt hydrogenpatroner for "lading" av fritidsbåter med el-motor.

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 12 timer siden:

Rakettene til SpaceX har vel hittil brukt parafin, men Super Heavy som skal løfte Starship, og Starship selv kommer til å bruke metan.

 

Jeg tenkte mest på den strømmen de trenger under reisen.  Tviler på at de bruker batterier når de kommer så langt. Hydrogen er et mye lettere energilager.  Men hvem vet...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 16 timer siden:

Jeg tror nok trenden med påhengere på stadig større båter, i stadig større antall og med stadig større tall på er mer dominerende. ?

https://www.batliv.no/batmesse-batutstilling-messe/seks-motorer-pa-hekken-er-ikke-lenger-uvanlig/606264

 

Dette får den norske trenden med diesel drevne familiebåter til å fremstå som både nøkternt og miljøvennlig...:)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Code0 skrev 47 minutter siden:

Hei, har du jaguaren fortsatt? Hvordan er eier-erfaringen for deg, angrer du på kjøpet eller har du vært fornøyd @lr-80?

Den ble solgt da kona ville ha noe mindre prangende. Savner den fortsatt, vår Tesla Model Y når den ikke til anklene i kjøreegenskaper og opplevd kvalitet. Så angrer vel egentlig mer på å ha solgt, men når sant skal sies har Tesla mer plass til bagasje, går lenger på mindre batteri og har ikke hatt noen feil på 35.000 km. Jaguaren hadde noen irriterende hickups og et par turer med bilberging på samme km. 

Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, Code0 said:

Men når jag’en ble for mye for kona di…, det høres jo ikke så bra ut…

Hadde ikke vært bilen som ble bytta ut her..   :giggle:

Drømmebil, men det er endel issues som går igjen, og nå begynner garantien å gå ut på de fleste av dem i tillegg.
Min 2019-modell har gått 110 tusen, og jeg grublet en god del på hva jeg skulle gjøre men kom til at jeg tok sjansen videre. Oppdatert til superforsikring så man får dekket ihvertfall noe om det skulle komme en skikkelig dyr smell.

Det er jo kommet til en god del nye elbiler etter 2019, men bortsett fra Taycan er det ingen jeg har så mye som vurdert for å kunne erstatte I-Pacen.

Polestar er nok greit, og nytt er jo nytt, da vet du hva du får.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

 

Overgangen til elektrisk framdrift for fritidsflåten er utsatt på ubestemt tid :saint:

Så vi kan alle trygt gå tilbake til våre vanlige gjøremål igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 8 minutter siden:

 

Overgangen til elektrisk framdrift for fritidsflåten er utsatt på ubestemt tid :saint:

Så vi kan alle trygt gå tilbake til våre vanlige gjøremål igjen.

Ja blir ikke strøm igjen til elektriske båter når de skal bruke alt offshore å i Hammerfest hehe

Så diesel har lang levetid i båt hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...