Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
nomen skrev 19 minutter siden:

Er ikke det åpenbart?

De som kjører på veien, betaler en avgift for det.

De som ikke kjører på veien slipper å betale denne avgiften.

 

Mener du at det er riktig at de som kjører på jobb i dieselbil skal betale mer i avgifter på diesel enn de som kjøper diesel til fritidsbåt?

 

nomen skrev 19 minutter siden:

Du får ta til orde for å innføre en fritidsbåtavgift på avgiftsfri diesel hvis det blir for plagsomt at noen "slipper unna". 

 

Plager meg ikke men syns det er pussig at diesel til bruk i fritidsbåter har mindre avgift enn diesel til de som kjører på jobb. Det virker rett og slett veldig urettferdig. Og det skulle en tro de fleste andre også syns. 

 

nomen skrev 19 minutter siden:

Forøvrig er det vel Skatteetaten som håndterer dette, send de en mail og hør.

 

Regner nok med de kjenner til problemstillingen. 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 2 minutter siden:

 

 

 

Plager meg ikke men syns det er pussig at diesel til bruk i fritidsbåter har mindre avgift enn diesel til de som kjører på jobb. Det virker rett og slett veldig urettferdig. 

 

:rolleyes::lipseal: :giggle:

Geir Kåre S skrev 2 minutter siden:

 

 

Regner nok med de kjenner til problemstillingen. 

 

Tror ikke du bør ta det for gitt....er nok best å ringe dem, så du får sove i natt.....:giggle:

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 14 minutter siden:

 

Mener du at det er riktig at de som kjører på jobb i dieselbil skal betale mer i avgifter på diesel enn de som kjøper diesel til fritidsbåt?

 

Ja, hvorfor ikke? Bilen forårsaker veislitasje, svevestøv og forurensning I en allerede belastet bykjerne I mange tilfeller. Fritidsbåten brukes I all hovedsak I områder der dette ikke er et problem. Derfor er det forskjell på avgifter på vei og til sjøs.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 27 minutter siden:

Mener du at det er riktig at de som kjører på jobb i dieselbil skal betale mer i avgifter på diesel enn de som kjøper diesel til fritidsbåt?

JEG mener ikke det, det er det myndighetene som gjør.

 

Se på svaret fra @index, ingenting som er urettferdig,eller merkelig med dette.

De som bruker veien, betaler en avgift for det.

 

De som slipper ut CO2 betaler avgift for det.

Og i prisen på grønn diesel, er det tillagt Co2 avgift, akkurat som for autodiesel.

 

Så å påstå at grønn diesel er avgiftsfri, blir vel like feil som å påstå som at skatt og avgifts fritakene for elbil er subsidiert av staten:rolleyes:

 

 

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel, jeg syns nå det er avgiftsnivået, dvs antall kroner ut av lommeboka som teller, ikke navnet på avgiftene. 

 

Nå betaler den som kjører til jobb mer for sin diesel enn den som fyller opp tanken på fritidsbåten sin.

 

Temmelig mange vil nok syns det er feil. Og da er det også ganske sannsynlig at det ikke vil bestå. 

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Forøvrig er det vel Skatteetaten som håndterer dette, send de en mail og hør.

 

Skatteetaten utfører bare det oppdraget de er gitt av den lovgivende forsamling, våre folkevalgte, og har ingen mening om saken. Denne avgiften er heller ikke øremerket noe som helst og er å anse som en fiskal avgift/inntekt for fellesskapet og går til skoler, sykehus, forsvar og veier bl.a.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 1 time siden:

 

Plager meg ikke men syns det er pussig at diesel til bruk i fritidsbåter har mindre avgift enn diesel til de som kjører på jobb. Det virker rett og slett veldig urettferdig. Og det skulle en tro de fleste andre også syns. 

 

Er det ikke bare en metode for å kreve inn veiavgiften, det at man betaler avgift for drivstoffet til bilen (som bruker veien)...

Er ikke så sikker på at veiavgiften skal kreves inn pr. liter når man fyller diesel på båten (som bruker vannet, ikke veien)...

Så det spørs vel hva du synes er "urettferdig", det der.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Avgifter er bare et virkemiddel til politisk styring. Om man vil ha trafikk vekk fra veiene og over på f.eks sjøtransport så legger man høyere avgift på veitransport. Om man vil redusere flytrafikken så øker man avgiftene der. Om noen finner ut at det er for mye ferdsel til sjøs så skal du ikke se bort fra at avgiftene øker også på drivstoff til båt. Det er ikke verre enn som så.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/veibruksavgift-pa-drivstoff/id2603482/

Sitat

Veitrafikken påfører samfunnet kostnader i form av ulykker, kø, støy, veislitasje og helse- og miljøskadelige utslipp. I tillegg til å skaffe staten inntekter har veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene som kjøring på vei medfører. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale og reduserer omfanget av de uønskede effektene som bruk av kjøretøy medfører.

 

Det som vel ikke henger helt på greip ift båtbruk er at man får fritak for veibruksavgift på diesel, men ikke bensin.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev 10 minutter siden:

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/veibruksavgift-pa-drivstoff/id2603482/

 

Det som vel ikke henger helt på greip ift båtbruk er at man får fritak for veibruksavgift på diesel, men ikke bensin.

Det er sant, men la nå DET ligge da!:smiley:

 

Det er nok ingen som vil gå i bresjen for å etablere ett system for at noen "stakkars" båtfolk skal slippe unna veibruksavgift på bensin til skjærgårdsjeepen sin.

Grunnen til at man "slipper unna" på diesel, er nok fordi det allerede var etablert ett slikt system ifbm. nyttekjøretøy på sjøen.

 

Og i disse klimahysteritider skal det vel ikke mye til før "noen" får snusen i denne "fordelen" fritidsbåtfolket har, og setter en stopper.

 

 

Så hold kjeft, fyll bensin/diesel og la det ligge:giggle::giggle:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 1 time siden:

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/veibruksavgift-pa-drivstoff/id2603482/

 

Det som vel ikke henger helt på greip ift båtbruk er at man får fritak for veibruksavgift på diesel, men ikke bensin.

 

Heller ikke Kongelig norsk dieselbåtforbund vil ikke ta i den saken med en ildrake av frykt for at de kan få fokus på avgifstfri diesel og miste det godet så drit i brukerne av bensin til fremdrift i båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 6 timer siden:

Vel, jeg syns nå det er avgiftsnivået, dvs antall kroner ut av lommeboka som teller, ikke navnet på avgiftene. 

 

Nå betaler den som kjører til jobb mer for sin diesel enn den som fyller opp tanken på fritidsbåten sin.

 

Temmelig mange vil nok syns det er feil. Og da er det også ganske sannsynlig at det ikke vil bestå. 

 

 

Kan også være så enkelt som at diesel i båt er god miljøpolitikk, den tid det ikke finnes fossilfrie alternativer (reelle alternativer som på veien), og gitt at ikke avgiftene tvinger folk til å bruk båten mindre. Bensin motorer er langt billigere i innkjøp, men bruker vesentlig mer enn en dieselmotor. Med høyere avgift på diesel vil nok andelen bensinbåter gå opp (som i Sverige, der bensin er mer vanlig), og totalt utslipp blir høyere.

 

Det har lenge vært en trend at større og større båter får utenbordsmotorer, en 28-30 fots bobåt med utenbords bruker fort 80-90 liter i timen i marsjfart, godt over dobbelt så mye som en båt i samme størrelse med innenbords diesel, det er en kostnad folk tar fordi totalregnskapet blir ganske likt. Og slike båter vil nok bare selge bedre dersom man likestiller bensin og diesel på sjøen.

 

Kjempefint om El. båter etter hvert blir gode alternativer, men å innføre veiavgift på sjøen, eller konstruere en miljøavgift som virker mot sin hensikt - nei takk!

 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 13 timer siden:

De som sliter med å sove pga veiavgiftsfri diesel i båten, kan jo bare fylle "bildiesel" på kanner og ta med i båten, så får de bidratt til fellesskapet med et avgiftsnivå som føles mere rettferdig

 

:thumbsup:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 21 timer siden:

 

Kan også være så enkelt som at diesel i båt er god miljøpolitikk, den tid det ikke finnes fossilfrie alternativer

...

Kjempefint om El. båter etter hvert blir gode alternativer, men å innføre veiavgift på sjøen, eller konstruere en miljøavgift som virker mot sin hensikt - nei takk!

Tror du treffer ganske bra her.

'Fossilfrie' alternativer finnes kun i form av seil, årer og bølgefoil.?

Strømmen blir ikke 'utslippsfri' bare fordi man eksporterer gassen til europa, for å lage strøm av den og så å kjøpe strømmen tilbake for å lade batterier til en båt eller en bil. Noe energi går tapt på veien, så sannsynligvis bidrar denne runddansen til større CO2 utslipp, enn om du fyrer båtmotoren med diesel eller bensin direkte. ?

 

All olje/ gass som produseres er omsettelig, og ment for konsum.

Den gassen vi ikke brenner i Norge, brennes da nødvendigvis et annet sted i verden.

Og etterspørselen er økende.

Det er ganske enkelt stadig flere mennesker i verden som ønsker bedre velstand. Velstand for stadig flere krever enkelt og greit mer energi.

 

Om det er knapphet på et gode, oppnår man gode priser. 

Løp og kjøp aksjer i olje/gass/strøm.??

Link to post
Share on other sites

For å komme bort fra dieselpriser og elbiler og annet tull her i tråden, og inn på noe som kanskje er relevant for elektrisk motorisering av båt - er virkelig en 50kW elmotor med kontroller ikke dyrere enn knappe 14000, levert til Norge?

https://www.aliexpress.com/item/33025271650.html


Eller misforstår jeg hele annonsen?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

I siste Båtmagasinet var det en omtale av en elbåt med hydrofoiler(Candela seven). state of the art.   Rekkevidde 50 nm på marsjfart. forsåvidt greit for en passbåt. Ladetid 12 timer og prislapp 2,5mill.   og som alle andre fancy elbåter utviklet av teoretikere og teknologifolk, er den totalt i mangel av håndtrekker og gripemuligheter, såvidt fått på noen kryssholdt.  stuverom i konsollene med åpning i siden uten luker!

 

Spurte dama bare for morro hva hun trodde båten kosta ut fra bildet...  ikke interessert i båt men.. hun trodde den kosta rundt 250000, hehe :giggle:

2019-10-18-Candela-driving-37.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev 17 minutter siden:

Spurte dama bare for morro hva hun trodde båten kosta ut fra bildet...  ikke interessert i båt men.. hun trodde den kosta rundt 250000, hehe :giggle:

 

 

Er ikke det perfekt gjettet da? En båtlapp er 1000, ergo flytte komma ett hakk bak og prisen er.... *Tada*, 2,5 millioner! :-D

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lokalpolitikerne i Arendal ønsker billige fritidsbåter med eldrift, det gjør vel de fleste... Så får vi se hva Rotevatn kan gjøre med det. Ingenting vil jeg tro. At det skal legges opp til særtiltak for å gi billige fritidsbåter er nok en ønskedrøm, men også temmelig urealistisk. 

 

https://www.nrk.no/sorlandet/onsker-billigere-elbater-1.14928087?fbclid=IwAR2_-CDomfek3laO91eKrrGDPY1e5AkLOgOXgckWOyFZKLaa-H5cw70ZTZI

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Geir Kåre S said:

Lokalpolitikerne i Arendal ønsker billige fritidsbåter med eldrift, det gjør vel de fleste... Så får vi se hva Rotevatn kan gjøre med det. Ingenting vil jeg tro. At det skal legges opp til særtiltak for å gi billige fritidsbåter er nok en ønskedrøm, men også temmelig urealistisk. 

 

https://www.nrk.no/sorlandet/onsker-billigere-elbater-1.14928087?fbclid=IwAR2_-CDomfek3laO91eKrrGDPY1e5AkLOgOXgckWOyFZKLaa-H5cw70ZTZI

 

Billige fritidsbåter er en utopi i norge! hvis man ser på utbyttet i forhold til omsettning hos en norsk lystbåtprodusent så tror jeg de fleste skjønner at dette går rundt pga spessielt intereserte og ildskjeler som brenner for sin oppgave. Det er svært lite penger å tjene på båter. skal man i tillegg lage billige elektriske båter som i utganspungtet er 2,5 ganger dyrere enn konvensjonelle båter per nu, så tror jeg de som har kommet med dette forslaget bør lese seg litt opp på båtproduksjon! i tillegg kommer tilrettelegging med ladestasjoner og service tilbud og logistikk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Marius Holm er veldig god i Aftenposten i dag. Skriver om hydrogens mange muligheter.

 

Skulle jeg tippe så vil vi en gang i fremtiden se på batteribåter som et dyrt blindspor og samtidig være sjeleglad for at vi slipper å drive med alt vedlikeholdet og bråket med dieselmotorer. Beste er jo at vi kan lage hydrogen både med vannkraft og med naturgass, så vi kan tjene gode penger på det også :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...