tobixen Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden 18 minutes ago, Honduras said: Mitt inntrykk er at japanerne er for konservative i sin tilnærming. Jeg har hørt rykter om at de fortsatt bruker faks og disketter der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 8 hours ago, J-Å said: På bilferger bør det være enda enklere, bare å kjøre de ombord og på land. Hvis en kan bli enige om standarder, så har jeg tro på at batteribytte også kan bli aktuelt for fritidsbåter. Hvordan fungerer det med baronen og hans frue? Jeg er veldig enig med at det bør være veldig trivielt på bilferger. I konseptutredningene det ble vist til tidligere i tråden var det snakk om robotsystemer. Husk på at vi snakker om tonn her, ikke kg - det er lite aktuelt å bære signifikante mengder batterikapasitet inn og ut av en fritidsbåt som er fortøyd i en gjestehavn. Å kjøre en lastebil med batterier ut/inn av ferga krever inntil videre arbeidskraft, men robotløsninger er kompliserte greier, og mye som kan gå galt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Konas båt Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden tobixen skrev 14 minutter siden: Det ble påstått lengre opp at for det kreves hundre kg med batteri for å erstatte én liter med diesel. Jeg tror ikke regnestykket er helt rett, men konklusjonen står seg nok. Det er ikkje så langt borte. 6 til 10 kg/kwh avhengig av batteri type og størrelse. Men, siden virkningsgraden på el.motor er så mye bedre enn forbrenningsmotor, så trenger man vel bare 20-50 kg batteri for å erstatte 1 liter diesel. Fortsatt mye vekt. Måtte vel fort hatt 700 kg batteri for forrige helgs 4 timers tur og forbruk på 16 liter diesel. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Baronen har hatt et 6 ukers verkstedbesøk hos Oma, men har stort sett vært i drift utenom det tror jeg. Baronessen har hatt et kort verkstedopphold i Horten. Ellers har hun gått bra. Mange turer til Drøbak, uten at det er noe drawback. Om de bytter batterier ennå vet jeg ikke. For fritidsbåter er det vel mest aktuelt å anløpe en bunkringsbrygge for å bytte batterier. Jeg ser for meg at batteriene kan stå i en slags brønn med litt guiding øverst, så de relativt enkelt kan settes ned med en kran med docking hode. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden For ein fritidsbåt vil man ikkje bare få utfordringer med vekt av batteri, men også volum. Fant dette eksempel for å illustrere. "Batteripakken til en Tesla Model S75 (75 kWh) veier ca. 530 kg (141 Wh/kg), Volummessig ligger en Tesla batteripakke på 0,4 m³." Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 6 hours ago, Konas båt said: For ein fritidsbåt vil man ikkje bare få utfordringer med vekt av batteri, men også volum. Fant dette eksempel for å illustrere. "Batteripakken til en Tesla Model S75 (75 kWh) veier ca. 530 kg (141 Wh/kg), Volummessig ligger en Tesla batteripakke på 0,4 m³." Den aller største utfordringen er jo hvor man skal lade! Tvilsom landstrøm fra før på de fleste marinaer. Hvem skal ya kostnaden med ladestasjoner? og de må bli ganske kraftige også! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Maika Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden -morten- skrev for 1 time siden: Den aller største utfordringen er jo hvor man skal lade! ...for de som bruker mye motor Er man seilbåt og seiler mest, så kan man potensielt klare seg med solceller og regenerering, evt. sammen med et aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Enig i den. Men her i nord er aggregat en nødvendighet, virker det som. Når vi kommer sydover i plaskedammen vår er landsikringene maks 7 A. Og de er bare tillatt med 'lading' :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eskild Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden tobixen skrev for 12 timer siden: Hvordan fungerer det med baronen og hans frue? Jeg er veldig enig med at det bør være veldig trivielt på bilferger. I konseptutredningene det ble vist til tidligere i tråden var det snakk om robotsystemer. Husk på at vi snakker om tonn her, ikke kg - det er lite aktuelt å bære signifikante mengder batterikapasitet inn og ut av en fritidsbåt som er fortøyd i en gjestehavn. Å kjøre en lastebil med batterier ut/inn av ferga krever inntil videre arbeidskraft, men robotløsninger er kompliserte greier, og mye som kan gå galt. Foreløpig er ikke batteribytte satt i drift. I forrige uke ble verdens første batteribytterobot for hurtigbåter heist på plass på Nesoddtangen. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Sikkert noen som sa akkurat det samme for 100 år siden… Hvor skal de få bensinen fra, det finnes jo ikke infrastruktur for dette utenfor Christiania. Nei, dette nymotens tullet kommer aldri til å erstatte seil…eller hest for den saks skyld. At noen i framtiden skal pløye med de motorene som knapt klarer å dra seg opp bratt-bakken på egen hånd. Kommer aldri til å skje… Som om mennesker noengang kommer til å fly…😊 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Helt utenom tema, men jeg var innom bankfilialen for en del år siden og spurte om muligheter for å få betalt regninger over telefon eller PC. Damen bak skranken bare lo av meg: "noe slikt kommer aldri til å skje!" Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 1 hour ago, Eskild said: Foreløpig er ikke batteribytte satt i drift. I forrige uke ble verdens første batteribytterobot for hurtigbåter heist på plass på Nesoddtangen. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis. Når jeg ser den, så synes jeg den minner litt om tilsvarende robot som brukes for å koble strømkontakten på for de ordinære Nessoddfergene. For de som ikke er kjent med Nessoddfergene, her er litt opplysninger (med risiko for at dette er utdatert - lenge siden jeg har vært på Nesodden): Baronen og Baronessen er mindre hurtigbåter, én av dem benyttes i rushtrafikken som et kjapt alternativ til å komme seg fra Nesoddtangen til togstasjon på Lysaker - 8 minutter pluss noe tid på av/påstigning pluss gangavstand til togstasjonen. De ordinære Nesoddfergene (og det er tre av dem) går saktere og lengre, de bruker ca 23 minutter (om jeg husker riktig) på å komme seg fra Nesoddtangen til Aker Brygge. Det siste strekket inn til Aker Brygge er det femknopssone. På Aker Brygge er det et trikkestopp, men ellers lang gangvei til det meste - såfremt man ikke skal til/fra sentrum av Oslo så er jeg av den oppfatning at Lysaker-alternativet er raskere. Alle fergene bortsett fra en fjerde reserveferge (som pleide å være MS Huldra) går i skytteltrafikk gjennom rushperioden. Utover det er det timesavganger med to ferger i drift og en hvilende ferge. Med 23 minutters gangtid blir det i snitt 7 minutters opphold i hver ende. Nå har det seg imidlertid slik at Nesoddfolket er dumme som fe og til tross for å ha benyttet fergetilbudet i flere generasjoner fortsatt ikke har skjønt hvordan man effektivt går av/på en ferge, kombinert med at bygningsmassen der lager flaskehalser. De som venter på ferga på Nesoddsiden blokkerer stadig for de som skal av, slik at avstigningen blir unødvendig mye forsinket. Nesodden er jo ikke så stort, så avstigende passasjerer møter jo til stadighet venner og kjente blandt folka som venter på å komme på ferga, så midt under av/på-stigningsprosedyren stopper de opp for å ta en prat. Gjerne med barnevogn og unger, bare for å blokkere trafikkflyten totalt. Litt oppmerking om hvor man ønsker at påstigende passasjerer skal vente vs hvor man ønsker at avstigende passasjerer skal gå av kunne ha hjulpet godt på. Denne observasjonen er dog noen år gammel, kanhende ting er blitt utbedret litt nå. Det er i allefall min observasjon at ferga i rushtrafikken tidvis blir forsinket fordi den bruker unødvendig lang tid på Nesoddsiden, og dermed ikke har noe slack igjen når den kommer til Aker Brygge, hvor ladeinfrastrukturen ligger. Men det er da allikevel ingen grunn til å fortvile, båtene har et velutprøvd dieselaggregat. :-) (Eventuelt roterer de nå fergene slik at ferga som ankommer Oslo S alltid går inn som hvilende ferge, mens hvilende ferge går ut igjen etter en halvtimes driftspause. Det gir jo mening utenfor rush og når alle tre båtene er tilgjengelig) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Konas båt skrev for 12 timer siden: For ein fritidsbåt vil man ikkje bare få utfordringer med vekt av batteri, men også volum. Fant dette eksempel for å illustrere. "Batteripakken til en Tesla Model S75 (75 kWh) veier ca. 530 kg (141 Wh/kg), Volummessig ligger en Tesla batteripakke på 0,4 m³." Dette gir meg et kvarters kjøring i marsjfart. Med 400 kilo diesel på tankene kjører jeg i drøye 8 timer..... Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden tobixen skrev 3 minutter siden: Denne observasjonen er dog noen år gammel, kanhende ting er blitt utbedret litt nå. Jeg bodde på Nesodden i perioden 1988 til 1993 og det var akkurat som du beskriver den gangen også. Mennesker er generelt KVEG som går i flokk og oppfører seg deretter. Lenge leve ividualismen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tobixen Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 1 minute ago, Chiefengineer said: Dette gir meg et kvarters kjøring i marsjfart. Med 400 kilo diesel på tankene kjører jeg i drøye 8 timer..... Dét gir jo litt bedre statistikker enn "en liter drivstoff må erstattes med 100 kg med batterier" som det ble hevdet lengre opp :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden tobixen skrev 1 minutt siden: Dét gir jo litt bedre statistikker enn "en liter drivstoff må erstattes med 100 kg med batterier" som det ble hevdet lengre opp :-) Ja men veldig dårlig egnet til mitt båtbruk. Og man kan bare tenke seg kostnadene, det koster vel 6 kr/kwh å lade en elbil der man kjører rett til ladestasjonen. Med de kostnadene som kreves for å etablere ladenett i marinaanlegg går dette fort en tregang. Båtlivet blir heller lagt på hylla enn å være med på et slikt dødfødt eksperiment. Kanskje det kan fungere i en seilbåt om man får energitettheten kraftig opp i batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 4 minutes ago, Chiefengineer said: Båtlivet blir heller lagt på hylla enn å være med på et slikt dødfødt eksperiment. Kanskje det kan fungere i en seilbåt om man får energitettheten kraftig opp i batteriene. Som jeg har nevnt mange ganger, man kan ikke kombinere høy fart, akseptabel rekkevidde og moderne skrogformer - men det finnes nærmest uendelig antall former for "båtliv" hvor man ikke trenger alt dette. Fjerner man "høy fart", så er batteridrift noe som fungerer i praksis i mange sammenhenger. Det finnes flere helelektriske båter som er solcelledrevet. Som nevnt lengre opp i tråden kom jeg i snakk med konstruktør/eier av en mindre katamaran i fjor - en ombygd seilbåt. 5 knops hastighet for bare solstrøm, med nok batteri til å seile 24/7 med 3 knops snittfart, den orginale seilbåtmasta var erstattet med en liten sak som enkelt kunne vippes opp for hånd og som tillot seiling dersom vinden var for kraftig til at det gav mening med elektrisk drift. Motorbåtfolket kan gjerne le av tre knops hastighet, men man kommer seg fint fremover på både tre og fem knop. Denne båten var fint i stand til å seile jorda rundt uten noe form for lading hvis eieren skulle få lyst til noe slik. Den hadde allerede seilt fra Østersjøen til Bulgaria, og skulle videre ned til Middelhavet. For en regattabåt som bare trenger motordrift for finmanøvrering på vei inn og ut av en trang marina, så er hverken "høy fart" eller "akseptabel rekkevidde" nødvendig. Elmotor veier jo adskillig mindre enn en dieselmotor, så mon tro om det ikke er mulig å få til el/batteridrift på totalt mindre vekt enn fossildrevet treskeverk dersom man ser seg fornøyd med batterikapasitet nok til f.eks. en halvtimes motorbruk. Det finnes også mange mindre sightseeingbåter som er elektrisk drevet. Særlig for seiling i grotter er det sterkt foretrukket pga støy/resonnans og forurensing. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden tobixen skrev for 2 timer siden: Helt utenom tema, men jeg var innom bankfilialen for en del år siden og spurte om muligheter for å få betalt regninger over telefon eller PC. Damen bak skranken bare lo av meg: "noe slikt kommer aldri til å skje!" Som han i bilbransjen som sa at MP3 var altfor dårlig kvalitet til å brukes i biler, ofte gøy når noen uttaler seg skråsikkert om noe de ikke har kompetanse på Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Uten å ha fulgt denne tråden, så vil jeg likevel slenge inn at jeg foreløpig har mer tro på hybrid fremdrift på større fritidsbåter enn på ren elektrisk fremdrift. Dvs. feks. 2x30kw elektriske fremdriftsmotorer, drevet av en batteripakke på 100kwh, med en generator på 80kw, som leverer lading til batteripakken. Ett slikt system kan feks. monteres i en motorbåt med dobbel installasjon, der det er behov for to nye motorer. Da kan man montere 230V strømforsyning som kan drive varmepumpe og annet forbruk ombord. Sørger man for veldig god tilgang på forbruksstrøm, så kan komforten med slike båter veie opp for at de ikke går i stort mer enn snekkefart. Service på en 100hk diesel plassert midt i det rommet som før hadde 2x400hk vil også være en drøm. Det blir sikkert altfor dyrt foreløpig, men jeg har mer tro på hybride løsninger i båt enn i bil. Men det blir nok uansett ikke normalen på veldig mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.