Jump to content

Nytte av radar


Downwind

Recommended Posts

Har selv radar i båten, sikkert kjekt å ha hvis man er tøff nok til å kjøre båt i mørke og tåke. Ser jo alle båter der da hvis den er korrekt innstilt. Også båter uten AIS. Men tror ikke så altfor mange i fritidsflåten gjør seg nytte av radar... heller ikke jeg. Gjør hva jeg kan for å unngå mørke-og tåkekjøring. 

Link to post
Share on other sites

Vi bruker radaren mye. Den er lavt montert slik at vi under gode forhold også plukker opp  fiskebøyer. På en seiltur over til Skagen kunne vi også seile utenom regnbygene som radaren plukket opp. Sammen med AIS er radaren for oss et meget nyttig verktøy. Vi er også utpå i regn/tåke/mørke. 

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne radar med AIS virker for meg meningsløst. AIS kan jo, til en viss grad, fungere som supplement, men mens en radar viser om farvannet er klart, vil AIS evt. kunne vise at det ikke er det. Så lenge man kan påregne at det finnes fartøy i nærheten uten AIS, gir denne svært utilstrekkelig informasjon; faktisk på grensen til desinformasjon. Det er selvsagt nyttig å ha en ekstra varslingsfunksjon, men å stole kun på denne er jo direkte hasardiøst.

Om man lærer seg å bruke radaren, er denne uvurderlig i tåke.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som andre skriver: Radar gør dig mere uafhængig af vejr og tid. Du kan sejle sikrere i dårlig sigt; tåge og regn, og du sejler sikrere i mørke. Desuden kan en god radar hjælpe dig om dagen ved at bruge marpa som antikollisionsværktøj. Radar med AIS overlay øger din situationsbevidsthed i trafikeret farvand. 
 

Selv har jeg valgt ikke at investere i radar på min nuværende båd, da mit brugsmønster ikke kan retfærdiggøre det. Men brugte jeg båden mere, så var det den næste investering. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er akkurat kommet tilbake fra helgens praksistur med D5L-deltagere.
Da går vi Stavanger-Austevoll-Stavanger, ca 140 nautiske mil, med mange timer i mørke.
På denne turene hadde vi også regntykke og sogar haglbyger, kombinert med en del sjø, og radarene sviver hele tiden.

 

På slike turer opplever vi stadig det samme: båtfolk som allerede har radar ombord, men som knapt har prøvet dem. Når de nå "tvinges" til å bruke radaren aktivt, med litt kyndig rettledning  -  de blir riktige "radarentusiaster" og nesten "spesialister" i løpet av en slik helgetur.
Slik var det også på denne turen 2-3 mann gikk i land fast bestemt på at NÅ SKULLE DE BEGYNNE Å BRUKE RADAREN for alvor.

En annen sak er at hvis man har radar tilgjengelig ombord  -  da er man i følge sjøveisreglene forpliktet til å bruke den!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 8 minutter siden:

Hadde jeg bare kunne velg et av instrumentene hadde jeg nok valgt AIS. 

Og begrunnelsen er?

 

I de farvannene vi ferdes slår en del fartøyer av AIS'en av en eller annen årsak. Tror ikke det er en eneste fisker utenfor Hvaler som har AIS. Men vi plukker dem på radaren. Og alle andre fartøyer også, med eller uten lanterner. 

Link to post
Share on other sites

AIS er kjekt å ha, men viser ikke bildet i sanntid. Det gjør radar. Å gå i god sikt i mørket hadde jeg nok våget meg på i rolig fart, I tåke hadde jeg aldri gått uten radar. Har min 3.båt med radar nå, samt mange timer i all slags vær som frivillig på redningskøyte. I mørke og dårlig sikt, er det kun radar som gjelder. Med hjelp av lykter og fyr. Har også AIS, men er et fåtall av fritidsbåtene som også har sender ser jeg.......

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Og begrunnelsen er: de fleste andre jeg treffer på natta i Skagerrak har AIS. Jeg liker å vite at de ser meg. Og at jeg ser dem. Jeg vet hvilken kurs de har og de kjenner min. Dessuten innbiller jeg meg at jeg vil være lett å oppdage for redningstjenesten om det skulle være nødvendig. Jeg har også radar. Jeg har bare ved en anledning oppdaget en båt der som jeg ikke har sett på AIS først. Men for all del, jeg er en lite trenet båtbruker som stort sett er på sommerseilas. Hadde jeg vært god på radar hadde jeg kanskje ment noe annet. 

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen år siden seilte vi fra Kristiansand mot Brekkestø i min daværende båt, en nimbus 3003. Et år tidligere hadde jeg oppgradert navigasjonssystem og også investert i radar. Noen mil fra Brekkestø kom tåka. Så kjukk at jeg knapt så baugen på båten. Takket være radaren kom vi oss trygt frem mellom holmer og skjær, staker, blåser og andre båter. To ting skjedde etter det; kona sluttet å spørre hvorfor vi hadde brukt så mye penger på radar, og jeg kommer aldri til å ha en båt uten!  På den nye båten har jeg ikke ais, men radar... 

Link to post
Share on other sites

Radar i sammenheng med plotter brukes stort sett til å se nære ting i drårlig sikt. Det gjør at man kan ha en veldig liten radar og montere den lavt slik at du ser kajakker ol.

Tidligere var høyde og størst mulig bra da du skulle finne ut hvor du traff kysten.

Radar brukes også til å kontrollere at gps plassererer  båten på rett plass i kartet.

Du ser med en gang om gps viser feil.

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis innkjøp av radar gjør at en bruker båten i tåke, mørke og dårlig sikt så blir det vel riktig å si at det samlet sett øker risikoen, eller i beste fall går i null. Alltid tryggest å ligge til kai under dårlige forhold. Og siden vi snakker om fritidsbåt så er vel det en grei tankegang. 

 

Skjønner poenget med radar på yrkesbåter og langturbåter som nær sagt er nødt til å komme ut for dårlige forhold på ett tidspunkt, selv om de prøver å unngå det. 

Link to post
Share on other sites

Har ingen problem med å gå verken i tåke eller mørke med kartplotter og AIS, gjør det hver eneste sesong...

Ikke sann tid på AIS....? forsinkelse på noen sekunder, er vel det samme som raderen må ha på et sveip...

I tåke er det en selvfølge å gå sakte, uansett rader eller ikke...

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

kke sann tid på AIS....? forsinkelse på noen sekunder, er vel det samme som raderen må ha på et sveip...

30 sekunder er ikke uvanlig på Ais, så lang tid tar det ikke for en radar å ta ei runde. Så er det heller ikke krav til Ais for lasteskip under 300brt eller fiskefartøy under 15 meter. Så mest sansynlig ser du i beste fall ikke mer enn 50% av alle fartøyene rundt deg på Ais. Har du radar, så ser du 100% av hva som er rundt deg. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, mons said:

Radar i sammenheng med plotter brukes stort sett til å se nære ting i drårlig sikt. Det gjør at man kan ha en veldig liten radar og montere den lavt slik at du ser kajakker ol.

Tja...

Liten fysisk radar gir jo større strålebredde enn de større radarantennene. Da risikerer du at f.eks to bøyer/ kajakker/ småbåter foran deg fremstår som en.

Men om du med "liten radar" mener sendereffekten, er jeg stort sett enig. Trenger ikke 25kW for fritidsbåter i kystområdene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...