Jump to content

Nytte av radar


Downwind

Recommended Posts

Midtpinne skrev On 13.1.2020 at 21.20:

AIS er flott , det samme er tjenester som Marinetraffic og Vesselfinder, men alt til sitt bruk. 

 

All denne drittkastinga om AIS er merkelig, det blir som å si at oppblåsbare redningsvester er noe dritt fordi det finnes overlevelsesdrakter. Man velger selvfølgelig utstyr etter behov. Sitter jeg i salongen mens kona styrer er Internett-tjenester kjempefine for å se hva som skjer rund oss. Og det er stas for pappa å følge oss på tur mens han sitter hjemme i stua.

 

Men at man ser nytten i AIS betyr jo ikke at man ikke skjønner at radar er bedre til sitt bruk.

 

En AIS mottaker bygger du deg selv for under tusenlappen. VHF med DSC og AIS-sender/mottaker får du for 11.000,- kroner om dagen. En radar koster en månedslønn eller flere.

 

Like reflektert som alltid! Men glemte å nevne det kjekke med AIS, at man lett oppdager kjenninger på tur, og da muligheten for å invitere seg ombord for en kopp kaffe!

 

Alt til sitt bruk.

Jeg prioriterte radar, før AIS. Siden jeg går litt i mørke og den ser "alt" (og fordi jeg synes radar er gøy).

AIS mener jeg man kan klare seg uten. På samme måte som oppvaskmaskinen.

Men du verden så kjekt det er, når sikten er dårlig!

 

Men hadde jeg ikke brukt båten i dårlig vær og nattestid, hadde jeg prioritert å bruke pengene på mer drivstoff til båten alle de andre dager når været er bra :)

For da klarer man seg helt fint uten både radar og ais.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte radar på min forrige båt (en Skibsplast 675 HT) delvis fordi jeg hadde sett nytten av det på faren min sin Bella 650 men kanskje først og fremst fordi jeg er ingeniør og var nysgjerrig (det kan være dyrt å være ingeniør....:giggle:).

 

Radaren var komplett og totalt uvurderlig de gangene man dro ut i finvær og havnet i tunge regnbyger eller tåke på veien tilbake igjen. Jeg brukte radaren uansett værforhold for å lære meg å lese den og stille den inn. Den største overraskelsen det medførte var hvor ofte jeg oppdaget andre båter (små som store) på radaren før jeg så dem. Spesielt bakover, men også forover.

 

Jeg hadde bare 7-tommers skjerm (riktignok to av dem...) men med split screen og en halvdel av skjermen satt til kort rekkevidde og den andre halvdelen til lang (og offset på slik at "midten" av radarbildet er ca 1/3 over bunnen av skjermen i stedet for i midten av skjermen) hadde jeg god oversikt selv om skjermen er litt liten.

 

AIS har jeg aldri hatt, men ser nytten i det. Men man må (som med alle andre verktøy) være klar over at det kan være en hvis forskjell på posisjonen du ser på skjermen og hvor båten faktisk befinner seg, samt at den selvsagt kun ser båter som faktisk har AIS-sender.

 

(Bildet er fra før jeg helt hadde blitt enig med meg selv om hvilket radaroppsett som fungerte best)

323897_10151051050618874_1082188247_o.jpg

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

AIS er veldig kjekt, vår kanskje største nytte (vi seiler mye i Oslofjorden, og noen ganger liker vi å gå for seil selv om vinden er svak og farten er lav) er å vite om det er store skip "rett rundt svingen".

Det er også positivt for å kunne rope opp andre båter - man ser mmsi og hva de heter.

Det gir også en trygghet at andre båter ser oss og vårt navn, slik at de kan kalle oss opp.

 

Har bare noen få ganger kommet i tåke eller vær hvor vi virkelig var avhengig av radar. Da er den gull verdt. 
For å lære oss bruken forsøker vi å bruke radaren mye, og alltid når vi har maskinen i gang. Det vi legger merke til er at radaren også er et godt hjelpemiddel til å ha overblikk over omgivelsene selv i klarvær og sol. (Og så har vi selvfølgelig det uansett :) )

Kort oppsummert til ts @Downwind: Vi opplever mer nytte av radar enn ais, men ja takk begge deler!

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man er i tåke, er radar uunnværlig. Men når sikten er klar (også om natta), får man mer praktisk informasjon ut av AIS-data (båtnavn, størrelse, kurs, fart) enn radaren (selv med ARPA). Man ser mye lettere hvor skipet har tenkt seg, og kan planlegge egne manøvrer deretter. Pluss at som Havelle sier: andre båter ser oss og vårt navn/MMSI, så vi kan med letthet kalles opp - i stedet for "sailing vessel at position XX.XX ,YY.YY". Aner ikke hvor godt store skip ser en liten seilbåt på radar heller, men AIS gir en ekstra trygghet ved at de ser oss der.

Link to post
Share on other sites

Sayana skrev On 12.1.2020 at 21.38:

Hadde H ingstad brukt radaren så hadde den vert i fart i dag. Så radar er god å ha i mørket å dårlig sikt.

 

Så også hvis de hadde hatt på Ais’n


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 9 timer siden:

Når man er i tåke, er radar uunnværlig. Men når sikten er klar (også om natta), får man mer praktisk informasjon ut av AIS-data (båtnavn, størrelse, kurs, fart) enn radaren (selv med ARPA). Man ser mye lettere hvor skipet har tenkt seg, og kan planlegge egne manøvrer deretter. Pluss at som Havelle sier: andre båter ser oss og vårt navn/MMSI, så vi kan med letthet kalles opp - i stedet for "sailing vessel at position XX.XX ,YY.YY". Aner ikke hvor godt store skip ser en liten seilbåt på radar heller, men AIS gir en ekstra trygghet ved at de ser oss der.

Godt forklart og godt innlegg! :)

Har også lurt på hvor godt store skip ser oss småttinger på radaren.
Kanskje noen som jobber på større skip her som kan uttale seg?

Med vår lille Quantum radar klarer vi (antar at dette forutsetter at bølgene ikke er alt for høye) å spore småbåter langt. Vi ser større (type 30 fot +) seil og motorbåter langt foran oss, og i sommer i litt bølger (type bris utenfor Hvaler) forsøkte vi å se hvor lenge den kunne holde tracken på en ca. 20 fots daycruiser - det var overraskende lenge.
Vil derfor anta at seilbåter på litt størrelse synes ganske godt, men det avhenger kanskje også av plassering. Vår står på radarmast ca. 3 meter over vannet - det blir kanskje veldig annerledes om man har 30 meter ned til vannflaten :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 17 timer siden:

Har også lurt på hvor godt store skip ser oss småttinger på radaren.
Kanskje noen som jobber på større skip her som kan uttale seg?

 

Det er ingen problem for større skip å se mindre fartøy, og med stor sansynlighet så ser nok dei store skipene dei små fartøyene lenge før dei små ser dei store. 

Alle større skip har krav på to radarer, en 3Cm radar og en 9Cm radar og er også mye kraftigere enn det enn får på lystbåtfartøy. Det eneste som begrenser større skip til å se små fartøy er hvor godt navigatør(ene) følger med på radarene og utkikk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...